Ja har nok lest den tråden også

Men det virker for meg som om at mange av klokkene med Valjoux-verk havner litt over prisklassen som er satt i denne tråden? Har funnet en del med Landeron-verk, men stort sett av merker som er veldig vanskelig å gjøre noen form for research på (vanskelig å finne bilder for sammenligning)..
Ja, og det er akkurat derfor du bør gå for Valjoux-verkene.
MEN: Det billigste generiske klokkene fra 60-tallet med Valjoux-verk kan det også være relativt vanskelig å gjøre research på. Da disse ble masseprodusert for flere forskjellige merker som brukte samme design (bare med forskjellig logo på skiva). Men jeg selv opplever det enda mer håpløst å gjøre research på Landeron-kronoer fra 50- og 60-tallet. Derfor er min anbefaling å se til Vajoux, da har du i alle fall en sjans til å sikre seg at man får noe som er historisk relevant, med en tilfredsstillende kvalitet, tilgjengelighet og ikke minst: en grei dele-situasjon.
Vedr. pris: jeg ville vært veldig forsiktig med å kjøpe ukjente vintage-chronoer til under 3-4000 med in-house-verk eller ukjente verk i seg. Det kan fort bli en dyr opplevelse. Du får kanskje en klokke som er brukbar noen måneder, kanskje ett år for siden å måtte legge den bort fordi det ikke går an å få service på den (eventuelt veldig dyrt). Dessuten er det sikrest å kjøpe en modell som det er litt kjennskap til på nettet. Min erfaring (og anbefaling) er å se til Vajoux skal man ha "billige" vintage-kronoer. Dette er tross alt verk som ble brukt i merke-klokker fra samme periode til både fem og ti ganger prisen.
Bottom-line: Spar heller litt mer, slik at du kan kjøpe deg en vintage Valjoux.
Et eksempel er Nivada Grenchen sin Chronomaster, Aviator, Sea Diver. Den kommer i mange kule variasjoner også:
Den siste der har jo hentet en del inspirasjon fra en Paul Newman Daytona...

Prisen er bare ca. 245.000 billigere...
I USA ble den markedsført som Croton. Denne kan man sjekke ut bl.a. ift originalitet osv. Her er en fin nettside som snakker om hhv. første og andregenerasjons CAS:
Page Modèles
Disse ligger på en 4-6.000 avhengig av stand. Legger du 6000 på bordet kan du fort gå for en som er i tilnærmet mint tilstand. Disse dukker opp i ny og ne og er ikke så vanskelig å få tak i.
Ja, jeg har en slik selv, og er veldig fornøyd med den.