Vintage på budsjett

Takk for gode svar. Håper jeg klarer å bruke tipsene til å gjøre et godt klokkekjøp! Certina'en var råkul, skal ikke se vekk fra at det er en slik som stikker av med "seieren". Er det noe spesielt man skal se etter i urverket som kan tyde på at klokken har kort levetid og må bli servet?
 
Takk for gode svar. Håper jeg klarer å bruke tipsene til å gjøre et godt klokkekjøp! Certina'en var råkul, skal ikke se vekk fra at det er en slik som stikker av med "seieren". Er det noe spesielt man skal se etter i urverket som kan tyde på at klokken har kort levetid og må bli servet?

Be alltid om bilder av urverket. Selv om man ikke er urmaker kan man vurdere tilstand:

Det jeg personlig ser etter er smuss, tegn på fukt (mugg-flekker), rust (gud forby!) og slitte skruehoder. Tegn på rust og fukt er fy-fy, og man kan da anta at klokka har vært fuktskadet, og at det kan skjule seg andre uhumskheter lengre nede i verket. Disse holder jeg meg unna. Andre ting som smuss og slitte skruer kan fikses med en service.

Når det gjelder tid frem til neste service er det avhengig av forrige service, dvs. hvor lenge siden det er siden forrige service ble gitt. En klokke som brukes jevnlig ville måtte ha en service etter ca. 4-5 år. Er det eksempelvis tre år siden siste service, må man nok beregne en service i løpet av året, kanskje neste år.
 
Takk for gode svar. Håper jeg klarer å bruke tipsene til å gjøre et godt klokkekjøp! Certina'en var råkul, skal ikke se vekk fra at det er en slik som stikker av med "seieren". Er det noe spesielt man skal se etter i urverket som kan tyde på at klokken har kort levetid og må bli servet?

SpaceCowboys råd om hva du skal holde deg unna støttes.

Generelt vil jeg si at du bør holde deg til selgere som kan dokumentere/garantere at klokken servet. I så måte så selgeren av Bulovaene seriøs ut. Hvis du kjøper fra andre må du ALLTID regne inn servicekostnad for daglig bruk (2k+)

Husk kontrol spørsmål om klokken holder tiden, er den lett å trekke/stille, skifter dato, detaljerte bilder osv. Ikke minst kjøp selger først, feedback, hvordan svares spørsmål mm
 
Leonidas Easy Rider (NOS)

Kom over denne på Bukta, funky Leonidas (Heuer) fra 70-tall. Finnes flere av disse, men jeg har ennå til gode å se en NOS med boks og papirer:

$_57.JPG


$_57.JPG


Blir morsomt å se hva denne går for, men tror nok det er store muligheter for en relativt god pris. Gitt at det er NOS. Nå skal det sies at jeg ikke har gravd meg veldig ned i disse billige Easy Rider klokkene, men det har muligens @Jarl fr.? Han kan sikkert verifisere originalitet og komme med innspill på hva som er fornuftig pris her.
 
Redigert av en moderator:
Denne ser ut til å være i aldeles nydelig stand! Den havner litt over grensen som er satt i tråden, men jeg mener det innafor.
Står ingen ting om service-historikk, så det burde vel oppklares før man evt slår til. Mangler også bilde av urverk. Skulle gjerne ha vurdert den selv, men akkurat nå må jeg forsøke å være litt streng med meg selv angående klokkekjøp grunnet andre klokkeprosjekter. Hadde den endt opp her på sonen kunne jo kjøper ha flippet den til meg ved en senere anledning ;)
TISSOT T12 NAVIGATOR | eBay
$T2eC16h,!)YFIb6,uwN9BS,DlLGddQ~~60_12.JPG
 
Redigert:
Styr unna Easy Rider

$_57.JPG


Det er lett å bli fristet til å kjøpe en Easy Rider, men mitt tips er, styr unna... De har et skikkelig dritt-urverk som garantert går i stykker om du velger å bruke klokka noe særlig.

Jeg har hatt et par stykker, men de blir alltid solgt i løpet av kort tid. Det meste er av plast, og den føles simpel.


EB_8420_74.jpg

EB 8420, noen kaller dette "The Worst Chronograph movement Ever". :p

72Chronos2829.jpg


72Chronos2627.jpg

Jakcy Ickx varianten er hakket bedre, den har i hvert fall urkasse av metall. Verket er det samme.

Som samleobjekt i en klokkeboks er de fine, men som bruksklokke duger de ikke....

Det er mitt tips :)

Mvh

Jarl
 
$_57.JPG


Det er lett å bli fristet til å kjøpe en Easy Rider, men mitt tips er, styr unna... De har et skikkelig dritt-urverk som garantert går i stykker om du velger å bruke klokka noe særlig.

Det blir som å ha en Star Wars figur i originalpakningen, altså... :D