Vintage Breitling Top Time

Medlem
27. sep. 2012
Innlegg
217
Hallo, har kikket en del på Breitlinger i det siste! Liker veldig Top Time modellen. Hva ligger prisen på denne modellen? Noen av dere som har den i samlingen?

362.jpg


Nome93
 
Her har du et utvalg av Top Time modellene (katalog fra 1969):

1969_page_16.jpg


De kom også med firkantete kasser, disse går for ganske mye mindre enn de runde som er mer populære. Prisen på runde avhenger av tilstand selvsagt. Strøkne (og originale) eksemplarer går ofte for rundt USD 2500-3000.

Har selv en referanse 2002 fra 1967. Valjoux 7730, bra kvalitet som de fleste verk fra 60-tallet. :)

8422251247_f874bf7f62_c.jpg


8427278757_62ee7152a6_c.jpg


8423779987_fd4a66708b_c.jpg


8422252481_8a4485e3d2_c.jpg


Du har også ref. 815-modellene, også kalt "Long Playing". Disse er 38 mm og ikke 36 mm som denne.
 
Mener jeg hadde noen av disse tidlig på 2000 tallet som hadde venus verk, kan det stemme?
Solgte de på Finn for 2000-3000,- :) Tidene forandrer seg gitt.
 
Skal de alle ha signert krone? (2002 og 815)

Noen som vet om disse er mulig å få tak i eventuelt?
 
Ja, det skal de ha.

Du spurte to spørsmål. :)

Jeg har ikke prøvd å få tak i en, men det er en Breitling-krone til Valjoux 7730 du trenger. Her må man fort støtte seg til eBay. Det kan ta litt tid. Jeg hadde nok ventet til en med original krone dukket opp.
 
Hyggelig pris. Ser dere noe galt med denne bortsett fra at jeg blir skeptisk når de har 10 nærbilder av klokka fra alle vinkler men har "glemt" å ta bilde av verket.

Er det mer attraktivt med Valjoux enn Venus verk, eller er det hipp som happ.

http://www.ebay.co.uk/itm/BREITLING...187458809?pt=Wristwatches&hash=item51c4675af9

Er vel individuelt, men for meg er det hipp som happ. Har både Venus og Valjoux-verk i samlingen. :)

Han har nok ikke nødvendigvis glemt det, kan like godt være at han ikke har verktøy/muligheten til å åpne klokka. Uansett: Jeg ville ha bedt om et bilde av verket ja. Klarer han det ikke selv, er det en smal sak å gå til en urmaker og få gjort det.

Sjekk serienummeret. Denne bør være fra før 1966 siden det er et Venus 188 verk i den. Sjekk at det står Breitling på broen.

Har han problemer og kommer med unnskyldninger vedr. bilde av verk, hadde jeg nok holdt meg unna.

Utover det var det et strøkent eksemplar!
 
Hyggelig pris. Ser dere noe galt med denne bortsett fra at jeg blir skeptisk når de har 10 nærbilder av klokka fra alle vinkler men har "glemt" å ta bilde av verket.

Er det mer attraktivt med Valjoux enn Venus verk, eller er det hipp som happ.

http://www.ebay.co.uk/itm/BREITLING...187458809?pt=Wristwatches&hash=item51c4675af9

Disse ref. 2002 Top Time er det ikke lett for "hvermansen" å få tatt et bilde av urverket. Det er nemlig ikke mulig å skru av baklokket da dette er et monocase-design. Det betyr at verket må taes ut i front. For å få til det må glasset fjernes, og da må du ha verktøy til det. Så må man trekke ut krona sånn passe hardt så så "winding stem" (husker ikke hva vi kaller den på norsk) deler seg. Da kan du trekke ut krona og halve akslingen, for så kunne vippe hele innmaten ut. Helst uten og skade urskiva og viserne.
Dette er sikkert årsaken til at det ikke er bilder av verket. Det er sjelden det på disse tidlige 2002 Top Time når de er på Ebay.

Litt senere versjoner av Top Time har vanlig baklokk som kan skrus av, eller av snap-on typen..

Ellers er den klokka i linken din knallfin! Jeg sikler litt på den selv. Jeg tror ikke det er noe skummelt med den.... :)

Mvh

Jarl
 
Redigert:
Okei, Da kan man vel trygt si at min skepsis over manglende bilde av urverket ikke var helt på sin plass...

Takk for god info som alltid @Jarl fr.
 
Redigert av en moderator:
Redigert av en moderator: