Vinskap

Medlem
26. mai 2010
Innlegg
499
Sted
Innlandet
Jeg og samboeren skulle nyte en bedre vin i dag som har stått i stuen siden i sommer, men når vi åpnet den smakte den helt forferdelig. Vet godt at jeg kan ha uflaks med ei flaske og at det bare er å returnere denne på polet. Vi hadde selvfølgelig flere flasker på lur og flaske nummer to ble åpnet. Denne kjentes helt OK ut, men i forhold til hvordan den smakte sist, ikke optimalt! Temperaturen i stuen varierer fra 20-30 grader iløpet av sommeren så det er vel uansett ikke ønskede forhold for lagring av vin. Dette satte oss på tanken med å gå til innkjøp av ett vinskap. OK, greit! Men hvilke? Det finnes et hav av forskjellige modeller på markedet og kanskje er de billigste helt greie for vårt bruk.
Tips!?
 
De billigste skal du holde deg unna.
Du kan få et ok skap for under 10K, med plass til 20-30 flasker og to temperatursoner - en for hvit og en for rød.

Vibrasjonsfri og stillegående motor er viktig. Stillegående fordi du gjerne har det på kjøkkenet eller et annet oppoldsrom. Vibrasjonsfritt fordi vinen rett og slett ikke har godt av vibrasjoner.

Når det gjelder merke vet jeg ikke annet enn at jeg har et som heter GEAPP med to soner og plass til noen-og-tredve flasker. Dette er jeg veldig fornøyd med og det rusler og går på 7. året nå.

Vin som skal lagres over lengre tid har jeg i kjelleren, men det er ikke alle som har en gammel og god potetkjeller tilgjengelig:D
 
Jeg og samboeren skulle nyte en bedre vin i dag som har stått i stuen siden i sommer, men når vi åpnet den smakte den helt forferdelig. Vet godt at jeg kan ha uflaks med ei flaske og at det bare er å returnere denne på polet. Vi hadde selvfølgelig flere flasker på lur og flaske nummer to ble åpnet. Denne kjentes helt OK ut, men i forhold til hvordan den smakte sist, ikke optimalt! Temperaturen i stuen varierer fra 20-30 grader iløpet av sommeren så det er vel uansett ikke ønskede forhold for lagring av vin. Dette satte oss på tanken med å gå til innkjøp av ett vinskap. OK, greit! Men hvilke? Det finnes et hav av forskjellige modeller på markedet og kanskje er de billigste helt greie for vårt bruk.
Tips!?

En ting er i alle fall sikkert: Du trenger ikke et dyrt vinskap med mindre du lagrer for å lagre, dvs 5-10 år eller mer. Og da innreder du kanskje like godt i kjelleren.

Litt temperaturkontroll holder, og de må ligge mørkt. Jeg for min del vil bare ha vin tilgjengelig i drikketemperatur, og da holder det med et jallaskap til under tusenlappen. Fikk mitt til 10 flasker for bare 400 på en jernvare for noen år siden, men jeg tror samme type ligger på rundt 7-800 nå. Hvite har jeg i svalskap, men du kan fint ha de i kjøleskap hvis du ikke trenger den drikkeklar umiddelbart. Mine halvstuderte two cents.
 
Ser minuteman har svart i mellomtiden. Enig hvis den skal lagres over tid, men forsto det slik at det bare var kort tid? Så er det snakk om et år eller mindre tror jeg at jeg har mine ord i behold. Kanskje til og med et par, men er usikker. Husk at mye info om lagring av vin gjerne kommer fra vinskapprodusenter :)
 
Hadde ikke tenkt å bruke riktig så mye som 10k (gud forby at vinskapet skal spise av klokkekontoen). Med tanke på at vi ikke kommer til å bo her i evig tid hender det at jeg smugtitter på sider som denne ;)
 
Første spørsmål er om du skal lagre eller oppbevare vin.

Som du skriver er ikke stua akkurat stedet for noen av delene. Både med 20 og 30 grader er det snakk om måneder før vinen er ødelagt.

Men hvis det bare er oppbevaring som er greia, altså at du ikke har noen vyer om at vinen skal utvikle seg men bare ikke bli ødelagt så er det bare å finne et sted som er kaldt nok. Ofte holder innerst nederst i et kleskott e.l. I så tilfellet gjør det inen ting at det er for kaldt for lagring. Det eneste som skjer da er ingen ting. Vinen utvikler seg ikke, men det skader den helleer ikke. Bare sørg for at det er frostfritt.

Er det derimot planer at vinene skal lagres å bli bedre med årene ( noe bare et fåtall av vinene på polet gjør, og de fleste av disse finner du på bestillingslisten og ikke i butikk) så er jo et vinskap kjekt. Og da ville jeg vært litt tilbakeholden med bruk av billigskap fra jernia. Billige skap bråker ofte som å ha en gressklipper i stua og kan være tvilsomme på jevn temperatur. Ikke akkurat noe å trakte etter.

Men det finnes jo mellomting mellom 400 kroners skap og noen av de har linket til da.:p

Selv har jeg vin som skal drikkes i løpet av to-tre år i en kjølig kjeller, mens prosjektene som jeg har litt lenger perspektiv og litt større forhåpninger til i vinskap hos foreldrene mine.

Jeg prøvd både billigskap og dyre skap, men har ikke erfaring med midt i mellom så dessverre ingen råd å gi på konkrete skap. Lykke til.;)
 
Dette høres jo helt kurrant ut for vårt bruk :) Har du noe mer info om denne?

Finner ingen norske sider med min, bare en som ligner her: (litt ned på siden)
http://www.eltema.no/

Her er den jeg har:
http://www.alibaba.com/product-gs/200272152/Wine_Cooler_10_Bottles_.html

Den støyer ikke, er tilsynelatende vibrasjonsfri og har trinnløs temp med display. Perfekt for å holde serveringstemp. Da kan du ha ti ulike viner og bare fylle i skapet etterhvert som du bruker. Stygg som fy, men jeg har min i et kott rett bak kjøkkenet. Men igjen, dette er ikke for lagring, bare for å ha noen flasker på en (rett under) gjennomsnittlig serveringstemperatur for hånden.
 
Som det sies her så er det ikke noe poeng med dyre vinskap om det kun er for oppbevaring i noen måneder. Selv kjøpte jeg vinskap for lagring, men det var før jeg endte opp i hus med "vinkjeller". Det aller viktigste for lagringen er jevn temperatur og null vibrasjon. Et vanlig kjøleskap vibrerer for mye for en vintage port som helst skal ha 10-15 år på baken. Det er dessuten for kaldt.

Sikkert noen som lurer på hvorfor jeg kjøper portvin som må lagres i stedet for å kjøpe en som allerede er "ferdig lagret". Dette har jeg selvsagt også gjort, blant annet fra en vinsjappe i Porto. Den var dyr og drikkeklar, hadde høyeste score og forventningene var enorme da den skulle åpnes. Selvsagt hadde den ligget altfor varmt, blitt flyttet på og tuklet med - og den var ødelagt. Det samme var flaske nr 2 - og nr 3. Det ble en dyrkjøpt erfaring.

De fleste champagner har godt av et år eller to i skapet/kjelleren før de drikkes. Ja, til og med noen av de mest kommersielle "motemerkene" blir bedre av dette. Da er det greit med litt ekstra plass i vinskapet om man ikke har kjeller. Champagne er som kjent forbruksvare:D

Gjør som Espen sier, legg vinen nederst i et kott eller skap hvor det ikke er for store temperatursvingninger. Drikketemperatur ordner du samme dag som den skal drikkes.
 
Takk for alle de gode tipsene. Jeg skal ikke lagre vinen, men oppbevare den noen måneder. Så jeg prøver meg med å plassere noen flasker i et skap til å begynne med. Kunne egentlig tenke meg at de billigskapene bråker mye, derfor venter vi nok til vi kan få noe integrert/gjemt :)
 
Enig med Minuteman om at man kanskje bør holde seg unna de billigste utgavene da de rett og slett går i stykker fort...uansett, skal d bare lagre noen mnd'er er det viktigste at de er en stabil temp/klima, ikke "perfekte lagringsforhld". Sette vinen i boden, kjellern etc der temp svingningene er minst mulig. Kjøp heller et kjøleskap til på finn feks, det duger i massevis..

Hvis du derimot skal lagre "ordentlig" så anbefaler jeg dette
7f63e325.jpg
rundt 10-12 lapper...kjøpt i Sverige og heter Husky
 
Hvis du derimot skal lagre "ordentlig" så anbefaler jeg dette
7f63e325.jpg
rundt 10-12 lapper...kjøpt i Sverige og heter Husky

Whaaaaat. Har du vinskap ved siden av sengen. Respect. Hørt om å ha vin tilgjengelig, men dette var nytt.:p