Verdien på en brukt Rolex

Hei Tom! Takk for sist. Artig fremstilling og konkretisering av tilbud /etterspørsel. Submariner og Seadweller er ulikt fremstilt mhht etterspørsel i dagens marked avhengig om det er er modell med nyere ceramic insert eller eldre. Rolex Submariner 16610 er den modellen fra Rolex som kan skilte med høye salgstall sammenliknet med SeaDweller 16600. Det genuine og uvanlige innenfor det attraktive må sies å gjelde f.eks SeaDwelller Double red /Comex. Du skal ha for forsøket med oppsettet du har laget selv om det rasjonelle/urasjonelle som ligger i en avhending/kjøpsituvasjon vanskelig kan settes i en oppsatt model.
 
Hei!
Hva tenker dere en rolex oyster perpetual fra 1971 bør koste?
Det er lite papirer og informasjon om den!
Takk for svar, vurderer å kjøpe min første:)
 
Pris på en 1971 Oyster Perpetual vil variere enormt ut fra tilstand, originalitet, dokumentasjon etc, er ingen ekspert men vil tro andre her kan gi deg et mer presist svar. Men jeg sjekket chrono24 og det virker som disse klokkene ligger på ca NOK25-35.000 så det er bare å lese seg opp.


Dette er en «gammel» tråd, vel bare to år gammel, men som vi vet har prisene på Rolex endret seg mye, bruktmarkedet på bare de to siste årene, men også priser på nye økte jo i dag - mye....!


Kjøpte for akkurat et år siden en 16610, 10 år gammel, ville ha et strøkent eksemplar og betalte vel top dollar for denne som var £6500, eller NOK 71.500 omregnet i norske kroner etter kursen slik den var for et år siden. Ser nå at 16610 går for £8,950 fra de samme britiske selgerne, noe som er NOK 103.000 omregnet i norske kroner etter dagens kurs, altså en økning på henholdsvis 35% og nesten 50% for pund og kroner, og det på bare et år, dette kan vel ikke fortsette?

En eller annen gang må bobla sprekke, tipper den gjør det dersom kineserne får et krakk i løpet av de neste årene da det virker som det er i første rekke kinesere som driver prisene opp på Rolex, eller tar jeg feil?
 
Redigert:
Hvordan mener du kinesere driver opp prisen?

Bare det jeg har lest om at det er en enorm etterspørsel etter luksusklokker blant kinesere, det er visstnok 60% moms på luksusklokker i Kina. Og det er endret på reglene som medførte at de ikke lenger kan unngå dette ved å kjøpe klokkene i Hong Kong. Så salget falt mye i løpet av 2019 men det foregår mye smugling så det blir nok fortsatt solgt mye til kinesere, er vel også en grunn til at så mange kinesere kjøper klokker når det besøker andre land.

Det er spesielt Rolex kinesere etterspør og som kan forklare den enorme prisstigningen de siste 5-6 årene på Rolex. Hvor mye av dette kineserne står bak er vel usikkert men mange mener det har vært kinesere som i første rekke har drevet prisene oppover.

Finns mange artikler på dette, bl.a denne:



Men det virker jo som interessen for luksusklokker har økt også i vestlige land så prisene hadde nok økt selv uten kinesisk påvirkning.
 
Redigert:
Den enorme etterspørselen har ikke påvirket tilbudet i særlig grad synes jeg. Tilbudet i bruktmarkedet er jo stort, selv om prisen er høy. Det er null problem å finne de klokkene man ønsker (bortsett fra noen vintage modeller).
 
Da jeg kjøpte min ultra vakre ''Bluesy'' rett før påsken ifjor hos Bjerke, kommenterte de at kineserne, som kom i grupper, gikk sjeldent tomhendt der ifra ;)

For pokker, nå koster ''Bluesy'n'' nkr. 142 500,- over disk.
Sist april betalte jeg nkr. 120 000,- Det er for mye for dette vakre ''kunstverket''.
Bildet fra 2 etasje hos Bjerke da jeg kjøpte den.


IMG_0140.JPG
 
Den enorme etterspørselen har ikke påvirket tilbudet i særlig grad synes jeg. Tilbudet i bruktmarkedet er jo stort, selv om prisen er høy. Det er null problem å finne de klokkene man ønsker (bortsett fra noen vintage modeller).

Ok, så hva er grunnen til at prisene har økt så mye, om det ikke har noe med etterspørsel å gjøre?

Som sagt kjøpte jeg en ti år gammel 16610 for bare et år siden for ca £6600 fra Watchfinder, og nå koster de samme klokkene £8950 fra de samme kildene som er Watchfinder og andre lignende klokkefirma som selger brukte klokker?

Vet ikke om kineserne er like aktive på bruktmarkedet men syns det er snodig at prisene har økt så voldsomt på de siste 5-6 år.
 
  • Wow
Reaksjoner: Mr.Erling
Ok, så hva er grunnen til at prisene har økt så mye, om det ikke har noe med etterspørsel å gjøre?

Som sagt kjøpte jeg en ti år gammel 16610 for bare et år siden for ca £6600 fra Watchfinder, og nå koster de samme klokkene £8950 fra de samme kildene som er Watchfinder og andre lignende klokkefirma som selger brukte klokker?

Vet ikke om kineserne er like aktive på bruktmarkedet men syns det er snodig at prisene har økt så voldsomt på de siste 5-6 år.
Det vet jeg ikke.. Antar at manglende tilbud i butikk påvirker det.
jeg fastslår bare at tilbudet i bruktmarkedet er godt. Med 80 Submariners til salgs på watchfinder burde det ikke være vanskelig å få seg en klokke hvis man er villig til å betale
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
Det vet jeg ikke.. Antar at manglende tilbud i butikk påvirker det.
jeg fastslår bare at tilbudet i bruktmarkedet er godt. Med 80 Submariners til salgs på watchfinder burde det ikke være vanskelig å få seg en klokke hvis man er villig til å betale

Neida, det var da godt utvalg i januar i 2019 og, og sikkert hele tiden, både før og etter, men like forbanna har prisene på disse steget en god del, så hva årsaken er til det må vel bare være at folk er villige til å betale mer, enkelt og greit, men komplisert å forstå!? Liggetiden på klokkene har nok uansett vært kort vil jeg tro. At de økende prisene på de nye klokkene øker på i butikk og gråmarkedet drar nok bruktmarkedet med seg, men hvem hadde forutsett at det ville gjøre så voldsomme utslag?

Det blir spennende å se hvordan utviklingen går videre, som sagt tror jeg det ikke stopper opp før det kommer et krakk i aksjemarkedet, og det krakket kan godt starte i Kina, selv om dette har vært spådd hvert år nå i 6-7 år....
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
Det som forundrer meg en del er alle påstandene om at Rolex har skrudd ned produksjon markant. Gråmarkedet har da mer enn nok Rolex til overpris. Samtidig som etterspørselen bare øker.
 
Kan også ha noe med at det 5(?) år siden de sist justerte prisene :p

Tja, sikkert noe, men nå har jo prisene økt mye mer enn den generelle inflasjonen så det forklarer ikke på langt nær alt.

Men dette er jo egentlig såre enkelt, grunnen til at prisene har økt så mye kommer av økt etterspørsel, både på nytt og bruktmarkedet, tilbud og etterspørsel bestemmer som som kjent prisene....

Spørsmålet jeg lurer på er om kineserne står for en vesentlig del da det virker som kinesere er nærmest besatte av merket Rolex.
 
Tror disse figurene forklarer prisøkningen best:
F3FEB11F-831B-4423-80ED-426DB46F67FE.jpeg

F4AC9AC0-155E-46ED-9CDA-7584C97ECA4E.jpeg

Inflasjonen de siste 5 årene er 13.2%, i tillegg har CHF stryket seg med ca. 12% i forhold til NOK.

Siden prisene har stått stille de siste 5 år eren generell økning på 18% er det kanskje ikke så ille allikevel?

Det var vell kun i Norge at økningen var så drastisk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
Tror disse figurene forklarer prisøkningen best:
Vis vedlegg 177443
Vis vedlegg 177444
Inflasjonen de siste 5 årene er 13.2%, i tillegg har CHF stryket seg med ca. 12% i forhold til NOK.

Siden prisene har stått stille de siste 5 år eren generell økning på 18% er det kanskje ikke så ille allikevel?

Det var vell kun i Norge at økningen var så drastisk.

Det er jo ikke økningen på nye klokker som er størst, men i bruktmarkedet. Spesielt Submariner, GMT og Daytona, her har prisøkningen vært langt over prisstigning.

Prisene i annenhåndsmarkedet ligger i noen tilfeller på mer enn det dobbelte av nyprisen, at dette er en boble er det jo ingen tvil om, spørsmålet er hva årsaken er, er det i første rekke kinesere som driver prisene oppover eller er etterspørselen fra vestlige land like viktig?
 
Redigert:
Hei! Hvor tenker dere annenhåndsverdien på en Rolex OP36 med sort skive ligger på om dagen. Så en var ute på finn til 40k i høst, men regner med nylig prisøkning påvirker dette noe. Takk for svar
 
Hva skjer egentlig med bruktprisene internt i rolex-linupen for tiden? Hulker ligger nå til ~samme pris som daytona SS med hvit skive, yachtmaster og 41mm dj er på samme nivå som sub date og exp2

sub’en har jo alltid vært dyrest brukt mens nå virker dette å ha snudd (utenom hulk)?
 
Hva skjer egentlig med bruktprisene internt i rolex-linupen for tiden? Hulker ligger nå til ~samme pris som daytona SS med hvit skive, yachtmaster og 41mm dj er på samme nivå som sub date og exp2

sub’en har jo alltid vært dyrest brukt mens nå virker dette å ha snudd (utenom hulk)?

Virker som om det er en automatikk i at om du selger en rolex så må det opp i et visst påslag på nypris... Så er jo spørsmålet om hva disse faktisk blir solgt for.
 
  • Liker
Reaksjoner: Timewarp
Jeg vurderer å selge denne. Hva kan jeg be om av pris? Den var ny i 1996, en eier, ingen skavanker utover vanlig brukslitasje. Siste service hos Bjerke i 2017.