Valgets kval...

Hva skal jeg velge?

  • Rolex Datejust 41 jubelee/fluted bezel

    Stemmer: 39 49,4%
  • Panerai 372/422

    Stemmer: 26 32,9%
  • Panerai 1312/1351

    Stemmer: 9 11,4%
  • Annet, forslag mottas i tråden

    Stemmer: 5 6,3%

  • Antall stemmer
    79

GrimReaper

Støttemedlem
Medlem
30. des. 2016
Innlegg
5.714
Sted
Telemark
Det nærmer seg anskaffelse av tilskudd i klokkeboksen og jeg har sett meg ut noen kandidater. Men jeg er fryktelig usikker på hva jeg skal velge. Kanskje medasylantene kan komme med innspill og forslag til hvor veien videre på den horologiske reisen skal gå. Har listet opp noen kandidater i undersøkelsen over, men andre forslag mottas gjerne. Debatt og meninger er velkomne :)
 
Jeg kunne lett ha trykket på min favoritt blant alternativene du lister opp, men jeg kunne heller tenkt meg å høre hvordan du har endt opp med akkurat disse urene?
Og gjerne hva du har i samlingen per i dag.
Pr i dag er klokkeboksen relativt slunken og inneholder kun to ur, Seiko skx007 og Rolex 116710 BLNR "Batman". Jeg har tidligere vært plaget med flippesyken og hatt stor gjennomtrekk i beholdningen men nå har jeg kommet til en konklusjon på at de klokkene som kommer inn skal få lov til å bli. Derfor jeg vil være helt sikker på neste valg. Jeg liker å kjøpe klokkene nye og et feilvalg kan fort bli dyrt med mindre man har SS Rolex å selge. Har funnet ut at min horologiske gane liker best Panerai og Rolex og tror nok det blir i den gaten jeg vil fortsette. Har tidligere hatt Pam320 og 1312 og likte de godt, men er usikker på om jeg vil ha samme ur på nytt. Datejust er en vinner, men Panerai er liksom noe helt annet og har fordelen av å kunne forandres med reimskifter. Explorer 2 Polar har også vært en favoritt, men føler GMT er dekket med Batman. Diver/beater dekkes fint av Seikoen foreløpig så da har jeg snevret det inn til de jeg nevnte i spørreundersøkelsen. Men jeg er alltid åpen for andre forslag, mye fint der ute og sikkert masse som har gått under radaren. Budsjettet er på 80ish og nedover :)
 
Pr i dag er klokkeboksen relativt slunken og inneholder kun to ur, Seiko skx007 og Rolex 116710 BLNR "Batman". Jeg har tidligere vært plaget med flippesyken og hatt stor gjennomtrekk i beholdningen men nå har jeg kommet til en konklusjon på at de klokkene som kommer inn skal få lov til å bli. Derfor jeg vil være helt sikker på neste valg. Jeg liker å kjøpe klokkene nye og et feilvalg kan fort bli dyrt med mindre man har SS Rolex å selge. Har funnet ut at min horologiske gane liker best Panerai og Rolex og tror nok det blir i den gaten jeg vil fortsette. Har tidligere hatt Pam320 og 1312 og likte de godt, men er usikker på om jeg vil ha samme ur på nytt. Datejust er en vinner, men Panerai er liksom noe helt annet og har fordelen av å kunne forandres med reimskifter. Explorer 2 Polar har også vært en favoritt, men føler GMT er dekket med Batman. Diver/beater dekkes fint av Seikoen foreløpig så da har jeg snevret det inn til de jeg nevnte i spørreundersøkelsen. Men jeg er alltid åpen for andre forslag, mye fint der ute og sikkert masse som har gått under radaren. Budsjettet er på 80ish og nedover :)
Basert på dette - går min stemme helt klart til Pam 422/372.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og GrimReaper
Basert på dette - går min stemme helt klart til Pam 422/372.
De har vært på radaren min i lange tider, men jeg er veldig usikker på 47mm, 1312 satt som et skudd så det kan hende det går fint, men må nok ta meg en tur inn til Bjerke for å prøve hvis jeg ender med pam 372/422. 372 er i mine øyne den aller peneste Panerien estetisk sett. DNA har jeg ikke så god greie på men jeg har vel forstått at den er greit innenfor.
 
De har vært på radaren min i lange tider, men jeg er veldig usikker på 47mm, 1312 satt som et skudd så det kan hende det går fint, men må nok ta meg en tur inn til Bjerke for å prøve hvis jeg ender med pam 372/422. 372 er i mine øyne den aller peneste Panerien estetisk sett. DNA har jeg ikke så god greie på men jeg har vel forstått at den er greit innenfor.
Jeg har hatt både 312, 372 og 422. Pga. høyden er 312 den av disse som bærer størst på hånden.
372 med plexi er den du «skal» ha;)
 
Jeg har hatt både 312, 372 og 422. Pga. høyden er 312 den av disse som bærer størst på hånden.
372 med plexi er den du «skal» ha;)
Takk for tips ;) er den å få tak i med både plexi og safir? Eller må man på brukten for å få tak i den "riktige"? For å være helt ærlig så betyr det ikke veldig mye for meg, synes safir har sine fordeler ift riper. Men det er jo smak og behag og hvor tro man skal være mot historien.
 
Takk for tips ;) er den å få tak i med både plexi og safir? Eller må man på brukten for å få tak i den "riktige"? For å være helt ærlig så betyr det ikke veldig mye for meg, synes safir har sine fordeler ift riper. Men det er jo smak og behag og hvor tro man skal være mot historien.

Pam372 med pleksi er merkbart mye lettere enn 422 med safir- antar at det er tilsvarende med 372 med safir:)
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Har du armer til å bære 47mm ville jeg gått for 372, hvis ikke en 560 på 44mm :)

Jeg vet hvilken Panerai som blir min neste ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Min tanke er at 47mm er for stort. Vet det er riktig str for Panerai men dog. Jeg er også tilhenger av dato og synes det er en nyttig komplikasjon. DJ blir for dressaktig imo hvis du ikke da bruker mye dress. Derfor er mitt forslag 1312 eller 1351. Har akkurat selv bestilt meg 1312 men slet fælt med å ta et valg mellom den og 1351. I og med hatt 1312 før blir det 1351 som anbefales fra meg.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Min tanke er at 47mm er for stort. Vet det er riktig str for Panemerai men dog. Jeg er også tilhenger av dato og synes det er en nyttig komplikasjon. DJ blir for dressaktig imo hvis du ikke da bruker mye dress. Derfor er mitt forslag 1312 eller 1351. Har akkurat selv bestilt meg 1312 men slet fælt med å ta et valg mellom den og 1351. I og med hatt 1312 før blir det 1351 som anbefales fra meg.
Jeg er også skeptisk til 47mm, og 1312 satt perfekt. Et stort pluss med 1312 og 1351 er quickchange systemet. Det mangler vel på 372 så vidt jeg vet. Jeg er også som deg at jeg gjerne vil ha noe jeg ikke har hatt før så hvis jeg lander på 44mm så blir det nok 1351. Hadde DJ2 en gang og den ble aldri noen favoritt, men DJ41 sitter så mye bedre på armen. Går ikke mye i dress så det er jo noe å vurdere. Takk for innspill :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Tubbs
En tråd uten bilder blir som og spille biljard med kokt spagetti :p

#372/Plexi

D854688E-310B-45A9-B87B-BD8705C0A09F.jpeg
 
Redigert:
Stemmer fortsatt for 372/422 og DEN ER IKKE FOR STOR! :)
Men som alternativ til DJ slår jeg et salg for nye OP39 med hvit eller sort skive. Hakket mer sporty og vesentlig billigere.Vis vedlegg 113079
OP har vært på shortlisten min, men jeg er redd den blir for liten igjen. Den er veldig pen, spesielt med dark rhodium skiven, men blir ikke fortrolig med størrelsen.
 
Stemmer fortsatt for 372/422 og DEN ER IKKE FOR STOR! :)
Men som alternativ til DJ slår jeg et salg for nye OP39 med hvit eller sort skive. Hakket mer sporty og vesentlig billigere.Vis vedlegg 113079

Støtter @Rune AB sitt forslag. Har selv fått øynene opp for denne modellen etter flere av hans innlegg om denne. Elsker det helt enkle og rene ved den klokken. Noe helt annet enn din BLNR. Alternativt forslår jeg en kronograf. Daytona er selvfølgelig noe for seg selv, men Tudor sitt alternativ er virkelig mye klokke for pengene. I dette tilfellet i en litt skrikende fargekombinasjon, men den er virkelig pen på lenke også.

IMG_6604.jpg
 
C9067377-0E22-48BC-8865-A72607F6E3E8.jpeg
OP har vært på shortlisten min, men jeg er redd den blir for liten igjen. Den er veldig pen, spesielt med dark rhodium skiven, men blir ikke fortrolig med størrelsen.

Merkelig dette med persepsjon av størrelse. Jeg oppover OP39 som større en feks Sub som er 40mm. Skiven på alle disse tre klokkene er like stor og avstand lug til lug er relativt lik. Men fortsatt: 372/422