Vårt daglige brød

Medlem
11. jan. 2010
Innlegg
1.301
Sted
Stavanger
5412C01C-E970-4730-9AD9-CBED3657309F.jpeg



For noen år siden gikk jeg til innkjøp av Morten Schkenda sin bok «Om boller, brød og tilfeldigheter fra bakeriet i Lom». Den var egentlig ment som gave til en kompis, men etter å ha bladd i den, ble jeg «frelst».
Kompisen måtte nøye seg med en annen bok, og jeg beholdt Schakenda.
Dette er vel fire år siden, og jeg har siden da bakt brød. Vi snakker i snitt fire brød i uken de siste fire-fem årene.
Forhistorien er den desperate mangel på godt brød i butikkene. Bakeri-brød er jo godt, men dyrt i lengden.
For min del går det i eltefritt brød, stekt i leirgryte (Raumertopf) eller Le Creuset gryte med lokk.
Teknikken oppfyller Schakenda sin filosofi «å bake brød er ikke mye arbeid, men det tar tid». Fordelen er at man kan sette deigen i løpet av 15 minutters innsats kvelden før, og la deigen kose seg til ettermiddagen etter. Bake den ut i kveldinga (5 minutter), se nyheterog annet på TV, vippe deigen inn i ovnen, steke i 35 minutter, og vips- ferskt brød til unger og deg selv om morgenen.
Jeg stasjer brødet med linfrø, trangkokt havregryn, oregano, chia-frø, solsikkefrø og hva jeg ellers måtte finne på. Og smaken? Jeg slår butikkbrød med god margin (håper det ikke virker hoverende, men seriøst!?)
Hadde vært artig om noen andre har samme «dilla», og kan komme med noen tips og innspill. Jeg for min del har mye på hjertet om temaet hvis noen gidder å høre ;)
 
Jeg har aldri bakt et brød i hele mitt liv, men kona produserer dem fortløpende med den Le Creusetgryten. Kan støtte opp under det du skriver; brødene blir vanvittig gode og overgår stort sett det meste av hva jeg har spist tidligere. Tips gjerne mer - jeg formidler fornøyd videre her i huset :)
 
Jeg har aldri bakt et brød i hele mitt liv, men kona produserer dem fortløpende med den Le Creusetgryten. Kan støtte opp under det du skriver; brødene blir vanvittig gode og overgår stort sett det meste av hva jeg har spist tidligere. Tips gjerne mer - jeg formidler fornøyd videre her i huset :)

Da vil jeg begynne med å anbefale boken til Schakenda (jeg har ingen annen kobling til ham, annet enn filosofien) https://www.bokkilden.no/baking-bro...lom-john-roerdam/produkt.do?produktId=3756483
Gaveidè til fordel for hele familien? ;)
 
Morsomt at dette kommer opp. Leste om denne på flyet og vurderer seriøst å investere.
Har i perioder lekt litt med brødbakst, men har liksom aldri funnet min greie :)

Oisann! En avhandling i lekker innpakning! Hadde vært artig å bla i, men i overkant ambisiøst for min del. Hvis du holder det enkelt senkes terskelen for å begynne. Finn en grunnidé som funker, og lek med den. Magien skjer etter hvert, høyst sannsynlig når det er fullmåne. Høres sprøtt ut, men mine brød, og annen gjærbakst, blir alltid best når det er fullmåne. Har hørt mange bakere som opplever det :)
 
Vis vedlegg 90497


For noen år siden gikk jeg til innkjøp av Morten Schkenda sin bok «Om boller, brød og tilfeldigheter fra bakeriet i Lom». Den var egentlig ment som gave til en kompis, men etter å ha bladd i den, ble jeg «frelst».
Kompisen måtte nøye seg med en annen bok, og jeg beholdt Schakenda.
Dette er vel fire år siden, og jeg har siden da bakt brød. Vi snakker i snitt fire brød i uken de siste fire-fem årene.
Forhistorien er den desperate mangel på godt brød i butikkene. Bakeri-brød er jo godt, men dyrt i lengden.
For min del går det i eltefritt brød, stekt i leirgryte (Raumertopf) eller Le Creuset gryte med lokk.
Teknikken oppfyller Schakenda sin filosofi «å bake brød er ikke mye arbeid, men det tar tid». Fordelen er at man kan sette deigen i løpet av 15 minutters innsats kvelden før, og la deigen kose seg til ettermiddagen etter. Bake den ut i kveldinga (5 minutter), se nyheterog annet på TV, vippe deigen inn i ovnen, steke i 35 minutter, og vips- ferskt brød til unger og deg selv om morgenen.
Jeg stasjer brødet med linfrø, trangkokt havregryn, oregano, chia-frø, solsikkefrø og hva jeg ellers måtte finne på. Og smaken? Jeg slår butikkbrød med god margin (håper det ikke virker hoverende, men seriøst!?)
Hadde vært artig om noen andre har samme «dilla», og kan komme med noen tips og innspill. Jeg for min del har mye på hjertet om temaet hvis noen gidder å høre ;)
Har du en oppskrift som er mega for grytebrød så prøver jeg gjerne. Eller bruker du samme som i blogg. Foretrekker gjerne litt grove brød.
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ
Det eneste negative med hjemmelaget, ferskt brød som dette er at det er så vanvittig godt at man spiser dobbelt så mange skiver enn med butikkbrød... Men, da får man bare bake litt oftere da. ;)

Flott tråd, dette skal jeg prøve selv!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og Preacher
Prøvde meg på et 6timers brød idag. Det ble litt kompakt, ellers bra. Gjør nytt forsøk en annen dag med lengre heving.
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ
Tenkte å dokumentere den fremgangsmåten som jeg har funnet funker best for min/vår del. Garantert saftig brød, som metter og som omtrent ikke smuler. Brødet blir ganske stort, men varer kun i to dager med vårt forbruk. Here goes:

Begynner med store havregryn. Ca. 5dl. Havregryn binder vannet i deigen, og bidrar til saftigheten.
Opp i bakebollen med seg.

9785DEF2-CC8B-407E-9C08-AE0F0E27AC06.jpeg
 

Vedlegg

  • 371BDC7B-43E8-4C5C-B778-F959ACA0C49E.jpeg
    371BDC7B-43E8-4C5C-B778-F959ACA0C49E.jpeg
    154,2 KB · Visninger: 0
  • 2F3AD73B-B672-4902-8110-700EE6CE32B5.jpeg
    2F3AD73B-B672-4902-8110-700EE6CE32B5.jpeg
    136,4 KB · Visninger: 0
Siste rest av posen med chiafrø. Burde være ca. 1 dl, men det er nok til å gi brødet energi nok til en lang skole-/ arbeidsdag. I bakebollen sammen med linfrø og havregryn.

58CE70B3-9383-4AD6-B227-42807108D976.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Lien og gooner87
....da er det bare å finne noe annet å gjøre i 30 minutter.
Hensikten er at vannet skal binde seg til frøene, og resultatet skal bli en tjukk velling.
Det går an å bruke varmt vann, noe som forkorter prosessen vesentlig. Problemet blir da å avkjøle vellingen før gjæra skal i. Over 40 grader, og gjøra dør....
 

Vedlegg

  • 5D399126-E261-412F-B506-C34F6301DD80.jpeg
    5D399126-E261-412F-B506-C34F6301DD80.jpeg
    93,7 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Lien og gooner87
Ny mulighet for å finne noe annet å gjøre i 30 minutter. Denne tiden er viktig for å la leiva hvile og gi godt grunnlag for glutenet i melet. Fremdeles uten gjær og salt!