Ut på tur, se på ur - Reisetips med fokus på klokker

Ingen tips å få om Glashütte men dro ned likevel.

Kort fortalt var Dresden en flott by men Glashütte ikke så veldig spennende med mindre man drar med en gruppe (Uhren-Magazin arrangerer en slik tur 22/23.September som ser fin ut) med forhåndsavtale med produsentene så man slipper inn der. Uhrwerksmuseet gir en fin historisk oversikt over klokkehistorien til Glashütte, men det er lite aktuelle klokkemodeller å komme i kontakt med. En liten Nomos butikk tilknyttet fabrikken var jeg innom og fikk tatt den nye Ahoi Atlantik i øyesyn som visstnok var utsolgt.



En stopp på søte Cafe Uhrwerk rett bak klokkemuseet rundet besøket i Glashütte av



I forkant av utflukten til Glashütte var oppholdet i Dresden en fornøyelse. En virkelig flott by som er verdt et besøk. Var innom flere klokkebutikker der med Wempe som hadde det største utvalget som pekte seg ut, ikke minst av Lange&Söhne.



De var veldig hyggelige da jeg alt annet enn representativ antrukket den varme sommerdagen gikk rett på sak og ba om å få prøve utvalget av nevnte ALS, bl.a. Lange 1 som jeg prøver her.



Etter sigende har denne butikken i Dresden det største utvalget av ALS modeller til salgs der og da. På spørsmål fra betjeningen om Lange er representert i Oslo ble jeg svar skyldig, men tror København er det nærmeste.

Ellers var jeg nnom en annen butikk hvor innehaveren med stolthet viste fram sin GO klokke hun hadde arvet fra sin far og som nok var noen tiår gammel med en morsom historie. Utseende, logotype og kvalitetsinntrykk stemte bra overens med dagens GO modeller.

En kuriositet til slutt fra besøket hos Wempe: Dette med stordato som Lange var pioneer på ble jeg fortalt opprinnelsen til som jeg ikke var klar over, nemlig at det var den digitale tidsangivelsen i Dresdens berømte Semperoperaen som var inspirasjon til den, her avbildet
F%C3%BCnf-Minuten-Uhr.jpg