Urmaker Bjerke

Syns denne tråden begynner å bli mer en drittslengingskonkurranse ovenfor Bjerke enn ris og ros. Ventelister, høye priser, dårlig kundebehandling, stakkars meg osv osv. Noen er fanboys mens de fleste er haters. Hva er poenget? Er ikke vi litt for gode til det og heller bør la andre klokkefora holde på sånn? Man kan velge å kaste Bjerke under bussen, men hold det for deg selv eller gjør det andre steder.

Klokkemarkedet per nå er i en kritisk periode hvor mange merker/firmaer vurderer å omstrukturere seg eller kaste inn håndkleet. Bjerke skal ha ros for at de tør å satse på nye lokaler, ta inn nye merker og ta seg råd til å arrangere sammenkomster slik det er nå. Det er lett å sitte å peke finger og hamre på et tastatur når en ikke sitter med noe av denne risikoen selv. Planen min er ikke å sitte her å verken lovprise eller kritisere Bjerke, da jeg har tross alt ikke vært hyppig innom butikkene de siste årene, kjøpt masse klokker der eller invitert på deres lukkede arrangementer. Men de skal virkelig ha kudos for at de prøver å holde liv i skuta og tilby oss klokkeinteresserte merker, som vi i lille Norge egentlig ikke burde ha tilgang til.

Så sent som forrige uke inviterte de igjen til Afterwork via sitt nyhetsbrev, et arrangement åpent for alle som var raske nok til å melde seg på. Dette ble tydeligvis galt første gang de prøvde leste jeg, da ikke alle rakk å svare. Jeg var heldigvis kjapp nok denne gang og tok turen innom for å se på klokker og hilse på gamle venner. Det var et flott arrangement hvor det ikke var spart på noe når det gjaldt servering slik de holdt på i gamle dager. Jeg merket meg riktignok at det nå bare var tre–fire kjente ansikter å se, mot kanskje 70 for bare 3 år siden. Syns det er litt synd det er blitt slik, men skjønner hvorfor. Likevel var det en svært hyggelig opplevelse hvor jeg satte pris på invitasjonen.

Jeg mener vi bør holde denne tråden på et nivå hvor voksenkjeft er unødvendig og holde den i tråd slik den var tiltenkt uten all krisemaksimeringen. TS er et forum for klokkekjennere, og da syns jeg vi skal være varsomme med å rakke ned på firma og ansatte som faktisk gjør en innsats for å holde hobbyen/interessen vår i live. Og som en god venn skriver så godt her inne: «Det er bare en klokke.»

Redigert:
Syns denne tråden begynner å bli mer en drittslengingskonkurranse ovenfor Bjerke enn ris og ros. Ventelister, høye priser, dårlig kundebehandling, stakkars meg osv osv. Noen er fanboys mens de fleste er haters. Hva er poenget? Er ikke vi litt for gode til det og heller bør la andre klokkefora holde på sånn? Man kan velge å kaste Bjerke under bussen, men hold det for deg selv eller gjør det andre steder.

Klokkemarkedet per nå er i en kritisk periode hvor mange merker/firmaer vurderer å omstrukturere seg eller kaste inn håndkleet. Bjerke skal ha ros for at de tør å satse på nye lokaler, ta inn nye merker og ta seg råd til å arrangere sammenkomster slik det er nå. Det er lett å sitte å peke finger og hamre på et tastatur når en ikke sitter med noe av denne risikoen selv. Planen min er ikke å sitte her å verken lovprise eller kritisere Bjerke, da jeg har tross alt ikke vært hyppig innom butikkene de siste årene, kjøpt masse klokker der eller invitert på deres lukkede arrangementer. Men de skal virkelig ha kudos for at de prøver å holde liv i skuta og tilby oss klokkeinteresserte merker, som vi i lille Norge egentlig ikke burde ha tilgang til.

Så sent som forrige uke inviterte de igjen til Afterwork via sitt nyhetsbrev, et arrangement åpent for alle som var raske nok til å melde seg på. Dette ble tydeligvis galt første gang de prøvde leste jeg, da ikke alle rakk å svare. Jeg var heldigvis kjapp nok denne gang og tok turen innom for å se på klokker og hilse på gamle venner. Det var et flott arrangement hvor det ikke var spart på noe når det gjaldt servering slik de holdt på i gamle dager. Jeg merket meg riktignok at det nå bare var tre–fire kjente ansikter å se, mot kanskje 70 for bare 3 år siden. Syns det er litt synd det er blitt slik, men skjønner hvorfor. Likevel var det en svært hyggelig opplevelse hvor jeg satte pris på invitasjonen.

Jeg mener vi bør holde denne tråden på et nivå hvor voksenkjeft er unødvendig og holde den i tråd slik den var tiltenkt uten all krisemaksimeringen. TS er et forum for klokkekjennere, og da syns jeg vi skal være varsomme med å rakke ned på firma og ansatte som faktisk gjør en innsats for å holde hobbyen/interessen vår i live. Og som en god venn skriver så godt her inne: «Det er bare en klokke.»
Vel talt!

så du foreslår ‘no platforming’.

tabu i kritiske perioder.
tabu i gode perioder.
det passer visst aldri med kritikk…

vi bør altså helst gå stille på tå i kanintøfler, i både gode og onde dager. når er det tid for kritikk?

ALDRI 🐰

• Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
så du foreslår ‘no platforming’.

tabu i kritiske perioder.
tabu i gode perioder.
det passer visst aldri med kritikk…

vi bør altså helst gå stille på tå i kanintøfler, i både gode og onde dager. når er det tid for kritikk?

ALDRI 🐰
Poenget er at det er ikke tid for kritikk. Det er bare surmagete oppstøt fra enkelte som ikke får kjøpe den ene prosenten av varebeholdningen som er mindre enn etterspørselen.

Konstruktiv kritikk er en helt annen sak enn alt det sølet som renner ut av enkelte her.

• Liker
Reaksjoner: DJ41

Jeg mener vi bør holde denne tråden på et nivå hvor voksenkjeft er unødvendig og holde den i tråd slik den var tiltenkt uten all krisemaksimeringen. TS er et forum for klokkekjennere, og da syns jeg vi skal være varsomme med å rakke ned på firma og ansatte som faktisk gjør en innsats for å holde hobbyen/interessen vår i live. Og som en god venn skriver så godt her inne: «Det er bare en klokke.»:
1745853357991.png

Tråden heter Urmaker Bjerke, da må det være rom for ros og ris. At det er overvekt av negativ omtale taler sitt språk, hatere>fanboys. Men, det er ikke så svart/hvitt. Bjerke er en stor aktør i markedet, og særlig praksisen deres samt at de nører oppunder hype, ja da må de tåle kritikk. De får ros når kunder eller fanskaren har hatt hyggelige opplevelser. En må heller ikke glemme at Bjerke driver forretning, de gjør ingenting uten hensikt.

Tråden heter Urmaker Bjerke, da må det være rom for ros og ris. At det er overvekt av negativ omtale taler sitt språk, hatere>fanboys. Men, det er ikke så svart/hvitt. Bjerke er en stor aktør i markedet, og særlig praksisen deres samt at de nører oppunder hype, ja da må de tåle kritikk. De får ros når kunder eller fanskaren har hatt hyggelige opplevelser. En må heller ikke glemme at Bjerke driver forretning, de gjør ingenting uten hensikt.
Hva slags praksis er det du sikter til?
Og nører oppunder hype? Hvordan gjør de det? Hypen er over for flere år siden nå.

Folk må selvfølgelig ha lov til å mene og kritisere. Men en begrunnelse utover at man ikke får kjøpe Rolex uten videre hadde jo vært matnyttig for substansen i diskusjonen.

• Liker
Reaksjoner: DJ41
¨Bjerke er en hyggelig butikk å besøke, men om det som er kritikkverdig skyldes dem eller rolex vet jeg ikke. Feks ventelisteordningen, at en kunde må søke om å få kjøpe en vare det produseres i megaantall er litt snodig. Forretningsmessig er det gunstig å holde liv I hypen. Alt styret med ventelister, timebestilling, ventende kunder på utstilling, ordlyd i avslag, … er med på å hype

¨Bjerke er en hyggelig butikk å besøke, men om det som er kritikkverdig skyldes dem eller rolex vet jeg ikke. Feks ventelisteordningen, at en kunde må søke om å få kjøpe en vare det produseres i megaantall er litt snodig. Forretningsmessig er det gunstig å holde liv I hypen. Alt styret med ventelister, timebestilling, ventende kunder på utstilling, ordlyd i avslag, … er med på å hype
Det hjelper jo lite at det blir produsert i megaantall hvis det er flere kjøpere en tilgjengelig produkt. Det kan vel neppe legges på Bjerkes skuldre. At de har en prioritering på gode kunder er vel strengt tatt ikke så spesielt på generelt grunnlag.

Jeg tror Bjerke er mer interessert i å selge produkt enn å opprettholde en "hype" som ikke eksisterer lenger. Kan vanskelig se for meg at det er god butikk.
Boutiquen deres er i så stor grad lagt i føring av Rolex sentralt at der har de ikke veldig mye de skulle ha sagt. De fikk ikke engang annonsere at de hadde åpnet.

Så det er nok mye konspirasjonsteorier og synsing rundt dette. Fakta er alltid greit å ta med som en fotnote før man slakter noen. Hadde ikke Bjerke ført Rolex så hadde alle vært strålende fornøyd. Å være AD for Rolex er ikke annet enn en hemsko for omdømmet, for det overskygger alt annet virker det som.

Å søke og få ja / nei er mye enklere å forhode seg til enn " ta turen ofte innom så får vi se ". Jeg har fått både ja og nei hos Bjerke, alltid mest hyggelig å få ja. Men fordelen er at du har fått et svar. Hos en AD så vet du aldri hvordan det ligger an. Blir det klokke i dag, blir det ved neste besøk, etter 20 besøk, etter 5 år ? En vet aldri, det sliter mye mere enn NEI. Og hvis du stiller et høffelig spørsmål så kan du bli behandlet som en fjott, tar du dette opp så får du en skjelvende leppe og får beskjed om å respektere AD 4-5 ganger. Prater av egen erfaring. Ang leveringskapasitet så har vel Bjerke og andre ADer ønsket å få ubegrenset med leveringer som har lettet tilværelsen til alle. Ang dep på 25k så synes jeg det er helt greit, mulig at det er noen flippere som faller av og tilgjengeligheten blir litt større til samleren. Med dep så får en faktisk splittet opp beløpet som kan gjøre det litt lettere og betale klokken når den endelig kommer. At Bjerke får en tusenlapp i renteinntekter får så være, det forplikter også Bjerke til å levere bestilt klokke. Håper at de som kritiserer Bjerke har prøvd flerer ADer i norge så de vet hvordan det er hos andre så sammenligningsgrunnlaget er på plass før en kritiserer.

Jeg er vel nå en av toskene, fjolsene og klovnene nå, men det lever jeg godt med.

• Liker
Reaksjoner: lietors og GrimReaper
Å være AD for Rolex er ikke annet enn en hemsko for omdømmet, for det overskygger alt annet virker det som.
Her tror jeg du er inne på noe. Har tenkt det samme.

Til alle haters der ute:
Skjønner at det er frustrerende å «ikke få komme på lista». Men da har du neppe kjøpshistorikken som lar deg stå i køen. Det har ikke jeg heller. Handler kanskje hos Bjerke hvert 5. år. Max. Når Bjerke lar hyppigere kunder ta med seg en stålsport nå og da - holder de kunden lunken nok til å handle både en Radomir, en Big Crown og en Chronomat mellom slagene.

Om de skulle «fordelt det jevnere utover» etter det sosialdemokratiske barnehageprinsippet, hadde Bjerke mistet masse faste kunder. I tillegg hadde flippingen tatt fullstendig av. Ja, det sitter sikkert en og annen stakkar der ute som genuint ønsker å kjøpe sin første og siste Rolex de alltid har drømt om - en ny GMT Pepsi. Men mesteparten av listefyllet hadde vært opportunistiske vaskebjørner. En returnerende kunde, som kjøper et bredt utvalg av merker, sørger ikke bare for grønne tall på bunnlinja, men har med egen lommebok stemplet seg selv som genuint klokkeinteressert I samme slengen.

Og har du lyst på Rolex, finnes de i overflod på bruktmarkedet. Man MÅ ikke ha en ny.

Det er blitt litt sånn som det her nå da:

Medlem(mer) på klokkeforum er misfornøyd med klokkebutikk og skriver om det på klokkeforum.

Andre medlemmer på klokkeforum: «vi er fornøyde med det du er misfornøyd med, så det er fint om du kan være misfornøyd på et annet forum. Hvis du absolutt må være misfornøyd, så skal vi forklare deg hva du får lov til å være misfornøyd med».

Det er blitt litt sånn som det her nå da:

Medlem(mer) på klokkeforum er misfornøyd med klokkebutikk og skriver om det på klokkeforum.

Andre medlemmer på klokkeforum: «vi er fornøyde med det du er misfornøyd med, så det er fint om du kan være misfornøyd på et annet forum. Hvis du absolutt må være misfornøyd, så skal vi forklare deg hva du får lov til å være misfornøyd med».
Folk må jo gjerne grine over at de ikke får det som de vil. Men da mener jeg at kritikken blir tullete og lite konstruktiv, uten å bli satt i sammenheng med noe annet enn å klage for å klage.

Man kan selvfølgelig sette det veldig på spissen som du gjør her, men jeg tror ikke det er helt essensen her.

Konstruktivt: Belyse kritikkverdig praksis og fortelle om negative opplevelser som ikke bygger på et velkjent ihjeldiskutert fenomen i bransje Y, men som er spesifikt knyttet til butikk X, i en tråd som handler om butikk X.

Kjedelig for brukere og "unødvendig": Gjentatt syting over et velkjent og ihjeldiskutert fenomen i bransje Y, knytte det spesifikt opp mot butikk X, og skrive om det i en tråd som handler om butikk X.

Min opplevelse er at stort sett både rosende omtaler av Bjerke og det som tidvis grenser til Rolex-fanboyisme er i sterkt overtall på Tidssonen, sammenlignet med de kritiske eller negative innspilene. For å sette det på spissen – hverken Bjerke eller Rolex er noen svak part eller offer som trenger å beskyttes her inne :)

Men det er kanskje greit å noen ganger tenke litt på hvordan vi diskuterer disse emnene, så det ikke bare blir dørgende kjedelig repetisjon eller steile fronter.

Konstruktivt: Belyse kritikkverdig praksis og fortelle om negative opplevelser som ikke bygger på et velkjent ihjeldiskutert fenomen i bransje Y, men som er spesifikt knyttet til butikk X, i en tråd som handler om butikk X.

Kjedelig for brukere og "unødvendig": Gjentatt syting over et velkjent og ihjeldiskutert fenomen i bransje Y, knytte det spesifikt opp mot butikk X, og skrive om det i en tråd som handler om butikk X.

Min opplevelse er at stort sett både rosende omtaler av Bjerke og det som tidvis grenser til Rolex-fanboyisme er i sterkt overtall på Tidssonen, sammenlignet med de kritiske eller negative innspilene. For å sette det på spissen – hverken Bjerke eller Rolex er noen svak part eller offer som trenger å beskyttes her inne :)

Men det er kanskje greit å noen ganger tenke litt på hvordan vi diskuterer disse emnene, så det ikke bare blir dørgende kjedelig repetisjon eller steile fronter.

Er det noe mulighet til å slippe å betale moms. Finner ikke noe diskusjon på det.