Urmaker Bjerke

Når det kommer til JLC så priser de jo flere av modellene over listepris. Så om du er heldig å få litt rabatt er du tilbake på listepris i beste fall.
 
Må bare skyte inn at jeg er MEGET fornøyd med måten jeg har blitt tatt imot på hos Bjerke! Nå har jeg ikke vært der altfor mange ganger, men de gangene jeg har vært der så har det vært en trivelig opplevelse. Vil faktisk si at de har vært mer service-minded enn andre urmakere jeg har besøkt i byen!
 
Jeg velger å slenge meg på denne diskusjonen. Jeg har vært innom Bjerke i Karl Johansgate flere ganger. I all hovedsak er mitt inntrykk at personalet er både imøtekommende og hyggelige.

Ved forrige besøk skulle jeg ikke kjøpe klokke, bare levere inn en Daytona til service. Kjøpte noe småtterier i kjelleren samtidig og fikk kikke på det jeg ba om. Selv om det var ganske åpenbart at jeg for tiden bare var på sonderingsrunde etter ur og ikke hadde noe spesielt i sikte fikk jeg en veldig hyggelig beskjed om å bare komme igjen senere selv om det bare var for å kikke. Det hadde selger faktisk stor forståelse for. Hadde da en meget hyggelig prat med selgeren. Dagen etter ringte også urmakeren meg (trodde det skulle ta uker), og sa at egentlig gikk klokken helt perfekt og ikke trengte service på flere år, så der kunne jeg spare penger hvis jeg ville. Avtalte da at de bare skiftet pakninger og trykktestet uret. En drøy uke senere var det gjort. Meget fornøyd med servicen da.

Når dette er sagt så har jeg også opplevd at enkelte der ikke er spesielt imøtekommende, men det oppfatter jeg mer som et problem med innstillingen til vedkommende og ikke en generell policy hos Bjerke. Ved negative erfaringer hos en forhandler tror jeg på tilbakemelding til butikken. Det er jo den eneste måten butikken kan gjøre noe med de negative erfaringene enkelte opplever.
 
Når det kommer til JLC så priser de jo flere av modellene over listepris. Så om du er heldig å få litt rabatt er du tilbake på listepris i beste fall.

Jeg vet ikke om jeg har fortalt det tidligere, men her kommer det i så fall igjen:

For en stund siden skulle jeg ha bekreftet forhandlerprisen på noen klokker i forbindelse med forsikring. Samtidig var det en her på sonen som skulle kjøpe seg en PAM372.

Min kostet drøye 61K ny og jeg fikk ikke så mye som en kulepenn på kjøpet - eller lupe, som Mathfjeld mente jeg burde fått.
Vel, Bjerke bekreftet nyprisen på min 372, men da til en pris ca 5K under det jeg betalte (kanskje det var 3K, husker ikke så godt). Regnet med at nyprisen var redusert og tenkte ikke noe mer på det. Men jeg var i dialog med vår venn her inne ad hans handel og han fikk en pris på noe over 61K. Da stusset jeg.

Tok igjen kontakt med Bjerke og fortalte at jeg hadde hørt at klokken fortsatt var priset i over 61K. Da kom det et svar hvor de beklaget at de hadde oppgitt feil pris, og ny, justert pris til ble oversendt forsikringselskapet.

Jeg satt igjen med en følelse av at Bjerke ved en feil ga med den egentlige listeprisen på klokken og at de har et Bjerke- eller monopolpåslag på prislappen. Ikke noe ulovlig i det, og det kan godt hende at det faktisk hadde skjedd en feil, men jeg kommer nok til å sjekke prisene både i Sverige og Danmark hvis jeg noen gang skal kjøpe meg enda en ny Panerai.

Jeg synes det er hyggelig at forhandleren tjener penger og driver en sunn forretning, men om det er tilfelle at de har et ekstra påslag på mellom fem og ti prosent så synes jeg ikke det er fullt så hyggelig.
 
Dette er jo i og for seg en diskusjon som er spennende, men også vanskelig, rett og slett fordi det ikke finnes en (1) fasit.

Opplevd kvalitet på service vil variere fra kunde til kunde og fra selger til selger.

Jeg personlig har hatt flere opplevelser, men varierende grad av service i samme butikk (Bjerke KJ). Om det skyldes selgers dagsform, eller hva jeg har hatt på armen i det aktuelle øyeblikket vet jeg ikke.

Jeg er kanskje litt over normalt opptatt av butikkansattes fremtoning og oppførsel, og mener på et helt generelt grunnlag at vi kunder her i Norge godtar utrolig mye dårlig service generelt.

Jeg synes det er veldig bra at service får et fokus i slike fora som dette, det er her vi kan få bruk for forbrukermakten vi besitter!

De siste gangene derimot har jeg opplevd Bjerke KJ som veldig serviceinnstilte - kanskje de har tatt seg litt i nakkeskinnet.


Bra for de, og bra for oss!
 
"......Når dette er sagt så har jeg også opplevd at enkelte der ikke er spesielt imøtekommende, men det oppfatter jeg mer som et problem med innstillingen til vedkommende og ikke en generell policy hos Bjerke......."

Samme forklaring USA brukte om waterboarding på Guantanamo :D
 
Jeg vet ikke om jeg har fortalt det tidligere, men her kommer det i så fall igjen:

For en stund siden skulle jeg ha bekreftet forhandlerprisen på noen klokker i forbindelse med forsikring. Samtidig var det en her på sonen som skulle kjøpe seg en PAM372.

Min kostet drøye 61K ny og jeg fikk ikke så mye som en kulepenn på kjøpet - eller lupe, som Mathfjeld mente jeg burde fått.
Vel, Bjerke bekreftet nyprisen på min 372, men da til en pris ca 5K under det jeg betalte (kanskje det var 3K, husker ikke så godt). Regnet med at nyprisen var redusert og tenkte ikke noe mer på det. Men jeg var i dialog med vår venn her inne ad hans handel og han fikk en pris på noe over 61K. Da stusset jeg.

Tok igjen kontakt med Bjerke og fortalte at jeg hadde hørt at klokken fortsatt var priset i over 61K. Da kom det et svar hvor de beklaget at de hadde oppgitt feil pris, og ny, justert pris til ble oversendt forsikringselskapet.

Jeg satt igjen med en følelse av at Bjerke ved en feil ga med den egentlige listeprisen på klokken og at de har et Bjerke- eller monopolpåslag på prislappen. Ikke noe ulovlig i det, og det kan godt hende at det faktisk hadde skjedd en feil, men jeg kommer nok til å sjekke prisene både i Sverige og Danmark hvis jeg noen gang skal kjøpe meg enda en ny Panerai.

Jeg synes det er hyggelig at forhandleren tjener penger og driver en sunn forretning, men om det er tilfelle at de har et ekstra påslag på mellom fem og ti prosent så synes jeg ikke det er fullt så hyggelig.

Eks sveitsisk moms og ink norsk moms var Bjerke ca 10% dyrere på de PP modellene jeg selv sjekket pris på hos PP i Genève. Jeg ser på det som monopolistpåslag.
 
Jeg har "både og"-opplevelser med Bjerke. De gangene jeg har hatt klokker på service der, har jeg blitt meget dårlig behandlet. Den ene klokken kom sågar tilbake med en solid ripe i siden.

Men, den ene gangen jeg har vært i butikken på KJ ble jeg meget godt behandlet. Hadde en god klokkeprat med Bjerke selv, og fikk se og prøve det jeg ville.

Dessverre er det slik, at for hver negative oplevelse, må det mange positive opplevelser til for at det skal veie opp. Mine egne negative opplevelser, kombinert med andres, gjør at jeg nok drar utenlands når jeg en gang i fremtiden skal kjøpe PAM eller PP.
 
Jeg har levert den gule Tudor Prince Date chronoen min til service hos Bjerke i Prinsensgt - skal være ferdig en eller annen gang i løpet av kommende eller neste uke, så vi får se hvordan servicen der er. Har også hatt min andre Prince Date chrono der for å få gjort noen reperasjoner på den, og har forsåvidt ingenting å utsette på det arbeidet som ble gjort.

Har rent glemt å nevne at det ikke har vært noe å utsette på Bjerkes service. Det eneste må være at de ligger litt i overkant hva gjelder servicekostnader, men det får så være.
 
Jeg har hatt gode erfaringer med Bjerke. Familien min har et par-tre Rolexer derfra, og vi har fått god service der. Har vært klokkeinterresert helt fra ung alder, og var med min far og mor inn i butikken da jeg var yngre. Fikk alltid prøve de klokkene jeg ville prøve, og fikk svar på alle spørsmål, uavhengig av hvor banale disse var. Men når sant skal sies, kan jeg nok ha nytt godt av at det ikke var første gang foreldrene mine var innom, så kan hende de var litt ekstra tålmodige ;) Men som sagt, jeg har ingen dårlige erfaringer, og har ikke noe problem med å anbefale de videre!
 
Jeg har inntrykk av at de opererer med monopolistpåslag, jeg også. Fikk veldig god hjelp, men kan rett og slett ikke betale 25 % mer enn hos konkurrent i annen by.
 
Jeg var en tur innom Bjerke Karl Johan i går, i det spesifikke ærend å kikke litt på AP (what?). Anyway, ble møtt på aller beste måte!

Men, han som stod bak disken opp burde lære seg å kikke på kunders klokker litt mer diskret :rolleyes: Han snudde nesten hele hodet opp ned for å få et glimt av hva jeg bar den dagen ;) (Det var min nye JLC MUT Moon.)

Jeg er jo klar over at en urmaker bevisst vil danne seg et bilde av hva slags kunde som vandrer inn, men sjelden det er så åpenlyst :D Men altså, ikke noe å si på hvordan jeg ble møtt ellers.
 
De må trues til å gi en selvfølgelig service, eller - - ?

Bjerke KJ leverte tilbake min Rolex etter overhaling, og ba om ca. 5000 kroner, som de fikk. Jeg ba om bekreftelse på at denne klokka hadde fått denne service utført, men tross mine milde protester kom det bare ut en kassalapp uten identifikasjon. Svaret på mitt spørsmål var "det er ikke vanlig".
Etter et par måneder var kassalappen så falmet at den var nesten uleselig, og jeg skrev et langt klagebrev. Bekreftelsen kom, sammen med en takk for at de hadde "blitt gitt anledning til å forbedre seg".
Der i gården må de altså trues til å yte samme service som et alminnelig bilverksted, hvor det selvsagt skrives i serviceheftet.
De har nok ikke høye tanker om sitt eget servicenivå. Ikke jeg heller.
Neste gang går vi nok et annet sted.
 
God service

Har alltid opplevd god service hos Bjerke, noen ganger er det mye folk der så skjønner at de ikke kan være behjelpelige med en gang alltid.
Får som alltid se på det jeg vil og slår gjerne av en prat der.

Kan fortelle om spesielt en positiv opplevelse.
Var innom den dagen da de introduserte IWC.
Dagen før dette merket jeg at APn min lagde en unormal lyd når jeg trakk den opp.
Den er ikke kjøpt hos Bjerke, men tok det opp med de i og med at de er AD for merket her til lands.
Det hørtes ut som en "ekstra" klikkelyd da kronen ble rotert, betjeningen mente dette var merkelig og at den burde sendes inn.
De skulle ta en titt selv først for å se om dette var noe de kunne reparere.

Leverte den inn med garantikort dagen etter og stålsatte meg på at den skulle på et lengre opphold til Sveits.
Dagene gikk og etter en uke fikk jeg en telefon av Bjerkes AP sertifiserte urmaker som hadde lokalisert feilen.
En sperrhake måtte skiftes og det hadde han alt utbedret, han la også til i samme setning at dette var helt kostnadsfritt og ansett som en garantisak.

Etter noen dager hentet jeg klokken hos Bjerke, fikk med en fin oppbevaringspose og som lovet var alt kostnadsfritt.

Er utrolig lettet og glad for at Bjerke gjorde dette på en så god måte, både tidsmessig og økonomisk.
Med retten på sin side kunne de sendt klokken direkte til fabrikk og i tillegg tatt grovt betalt for frakt som jeg så ofte ser at andre er blitt utsatt for.

Topp service :cool:
 
Var innom Bjerke på Paleet i sommer og syntes hele besøket var veldig ubehagelig. Jeg hoppet innom for å forhøre meg om pris på en lenke, da de to unge guttene som sto bak kassen lo av at jeg hadde en gmt 16750 på jubilee - da dette var "feil" og kun datejust som kom på juiblee. Det var forøvrig mitt første besøk ved Bjerkes butikker og det ble (overraskende nok) ingen handel.
 
Her er min erfaring etter første besøk hos Bjerke Paleet.

Ble møtt av en ung kvinne bak disken. I butikken var det en herremann som nettopp hadde kjøpt seg en Tag Heuer (så ikke hvilken modell) med sin frue og fikk betjening av en ung mann.
Jeg snakket med kvinnen bak disken og fortalte at jeg ønsket å sette inn ekstra ledd i lenken på en Rolex. Hun spurte om hun kunne få se på klokken. Hun så på klokken og sa at jeg skulle vente på hennes kollega som skulle ordne dette. Hun spurte om jeg ønsket noe kaffe mens jeg ventet, noe jeg takket ja til. Nespresso ble servert og jeg satt meg ned.

Etter at den unge mannen var ferdig med å betjene paret som kjøpte en Tag Heuer, var det min tur. Jeg kunne spotte en Rolex Submariner på han.
Overhørte at han sa til sin kvinnelige kollega at de egentlig ikke tok i mot Rolex her, men kun på Karl Johan grunnet noe manglende utstyr, men han sa at han skulle prøve.
Det hele tok vel 5 min og jeg fikk spørsmål om klokken ble kjøpt hos Bjerke. Jeg svarte nei.
Jeg endte med å betale 50,- for å justere lenken + en gratis kaffe. Grunnen til at jeg måtte betale var fordi at klokken ikke var kjøpt hos dem og hun beklaget nærmest for dette.

Opplevde besøket som positivt og jeg var forberedt på å få "dårlig" service, da jeg har lest andres tidligere erfaringer her inne. Ble ganske overasket. Neste gang skal jeg prøve Karl Johan.
 
Redigert:
Var på Bjerke på Grand Hotel i dag og hentet Paneraien etter en justering. Har ikke fått sett resultatet live enda, men fikk med utskrift på justeringen. Ble forespeilet en pris på ca tusen, ikke noe man blir blakk av, men det er hyggelig når man slipper unna med 250 i stedet:)

Rask og hyggelig betjening. Top Notch!