Urmaker Bjerke

Det skal legges til at jeg har opplevd god service hos Bjerke også, men helhetsinntrykket gjør at jeg kommer til å velge andre butikker når jeg neste gang skal kjøpe butikkny klokke.

@TomB Tidemann har et rykte på seg på å være dårlig på mail. Det er veldig synd.
Når det kommer til JLC så forstår jeg virkelig ikke hvorfor noen kjøper hos Bjerke når man får samme klokka noen hundre meter unna for en lavere pris, samt det mange mener er en bedre service. Spiller Bjerke på folk sin uvitenhet om at de overpriser klokkene, eller mener de at de tilbyr en service som forsvarer den høye prisen? Ikke meningen å være kritisk til deg TomB, er mer et generelt spørsmål.
Skjønner også at du er kritisk til AL etter service historien.

Redigert av en moderator:
Som nevnt i en annen tråd, så har jeg stort sett bare møtt velvilje hos alle urmakerne jeg har besøkt i hovedstaden. Jeg tror kanskje noe av Bjerkes "problem" som jeg tror de sliter veldig lite med selv, er at de i større grad enn andre forholder seg til et mer pengesterkt og "uopplyst" publikum. Jeg vil tro at en typisk "Bjerkekunde" er noen med penger som vet hva de vil ha, og som ikke har tatt seg bryet med å surfe rundt på klokkefora og vet hva man kan få en Deepsea for hos AD i Amsterdam. Et par ganger har jeg stilt spørsmål av teknisk art som ikke har vært så veldig avanserte, men som selgerne ikke har kunnet svare meg på. (For eksempel: Er det samme urverk i denne som i den utgåtte modellen). Det finnes flere butikker med entusiaster bak disken, men Bjerke er kanskje ikke stedet jeg går for en koselig klokkeprat... Og det tror jeg heller ikke de vil være...

Jeg tror det Santos sier stemmer, (uten at jeg har vært innom Bjerke noen gang) de har en annen tilnærming til businessen. De flyter sikkert mye på pengesterke kunder som vil trekke kortet der og da. Uten å sjekke opp priser andre steder osv.
Med tid og stunder tror jeg dette kommer til å være en lite smart strategi. Da neste generasjons klokkekjøpere kommer til å være mer vant til å ta et nettsøk for å sjekke opp priser osv. Det jeg har lest av andres erfaringer, kan det virke som Bjerke ikke selger "den store opplevelsen", og det er noe alle urmakere burde fokusere på. Det blir desto mer viktig, når markedet blir mer og mer transparent.
Lervik Ur klarte å selge meg en god opplevelse ved klokkekjøp over mail og tlf. Da gjør de jobben riktig. Når man sitter og skriver mail frem og tilbake med eier av butikken klokka 23.00, får ihvertfall jeg en følelse av ekstra service og at de er interessert at jeg skal få en god opplevelse. Dette gjaldt ting som lett kunne ventet til dagen etter, men fortsatt så ga de den ekstra servicen som jeg vektlegger når jeg skal legge noen månedslønninger i en ny klokke!

Tror @Mathfjeld er inne på noe her. Hvorfor kjøpe hos Bjerke når du kan oppnå bedre pris hos en annen forhandler i nærheten? Kan det at være at mange går misfornøyd ut fra Bjerke fordi de ikke har oppnådd noen rabatt? Hvorvidt det ene eller andre er en god strategi lar jeg det være opp til den enkelte forhandler å avgjøre, men utelukker ikke at mange ekstrapoeng kan scores på å gi et prisavslag. Når det er sagt registrerer jeg også ut fra offentlig tilgjengelig informasjon at Bjerke ikke er dårlig på butikkdrift og da har de vel i stor grad nådd målet sitt vil jeg tro.

Redigert av en moderator:
Når det kommer til JLC så priser de jo flere av modellene over listepris. Så om du er heldig å få litt rabatt er du tilbake på listepris i beste fall.

Må bare skyte inn at jeg er MEGET fornøyd med måten jeg har blitt tatt imot på hos Bjerke! Nå har jeg ikke vært der altfor mange ganger, men de gangene jeg har vært der så har det vært en trivelig opplevelse. Vil faktisk si at de har vært mer service-minded enn andre urmakere jeg har besøkt i byen!

Jeg velger å slenge meg på denne diskusjonen. Jeg har vært innom Bjerke i Karl Johansgate flere ganger. I all hovedsak er mitt inntrykk at personalet er både imøtekommende og hyggelige.

Ved forrige besøk skulle jeg ikke kjøpe klokke, bare levere inn en Daytona til service. Kjøpte noe småtterier i kjelleren samtidig og fikk kikke på det jeg ba om. Selv om det var ganske åpenbart at jeg for tiden bare var på sonderingsrunde etter ur og ikke hadde noe spesielt i sikte fikk jeg en veldig hyggelig beskjed om å bare komme igjen senere selv om det bare var for å kikke. Det hadde selger faktisk stor forståelse for. Hadde da en meget hyggelig prat med selgeren. Dagen etter ringte også urmakeren meg (trodde det skulle ta uker), og sa at egentlig gikk klokken helt perfekt og ikke trengte service på flere år, så der kunne jeg spare penger hvis jeg ville. Avtalte da at de bare skiftet pakninger og trykktestet uret. En drøy uke senere var det gjort. Meget fornøyd med servicen da.

Når dette er sagt så har jeg også opplevd at enkelte der ikke er spesielt imøtekommende, men det oppfatter jeg mer som et problem med innstillingen til vedkommende og ikke en generell policy hos Bjerke. Ved negative erfaringer hos en forhandler tror jeg på tilbakemelding til butikken. Det er jo den eneste måten butikken kan gjøre noe med de negative erfaringene enkelte opplever.

Når det kommer til JLC så priser de jo flere av modellene over listepris. Så om du er heldig å få litt rabatt er du tilbake på listepris i beste fall.

Jeg vet ikke om jeg har fortalt det tidligere, men her kommer det i så fall igjen:

For en stund siden skulle jeg ha bekreftet forhandlerprisen på noen klokker i forbindelse med forsikring. Samtidig var det en her på sonen som skulle kjøpe seg en PAM372.

Min kostet drøye 61K ny og jeg fikk ikke så mye som en kulepenn på kjøpet - eller lupe, som Mathfjeld mente jeg burde fått.
Vel, Bjerke bekreftet nyprisen på min 372, men da til en pris ca 5K under det jeg betalte (kanskje det var 3K, husker ikke så godt). Regnet med at nyprisen var redusert og tenkte ikke noe mer på det. Men jeg var i dialog med vår venn her inne ad hans handel og han fikk en pris på noe over 61K. Da stusset jeg.

Tok igjen kontakt med Bjerke og fortalte at jeg hadde hørt at klokken fortsatt var priset i over 61K. Da kom det et svar hvor de beklaget at de hadde oppgitt feil pris, og ny, justert pris til ble oversendt forsikringselskapet.

Jeg satt igjen med en følelse av at Bjerke ved en feil ga med den egentlige listeprisen på klokken og at de har et Bjerke- eller monopolpåslag på prislappen. Ikke noe ulovlig i det, og det kan godt hende at det faktisk hadde skjedd en feil, men jeg kommer nok til å sjekke prisene både i Sverige og Danmark hvis jeg noen gang skal kjøpe meg enda en ny Panerai.

Jeg synes det er hyggelig at forhandleren tjener penger og driver en sunn forretning, men om det er tilfelle at de har et ekstra påslag på mellom fem og ti prosent så synes jeg ikke det er fullt så hyggelig.

Dette er jo i og for seg en diskusjon som er spennende, men også vanskelig, rett og slett fordi det ikke finnes en (1) fasit.

Opplevd kvalitet på service vil variere fra kunde til kunde og fra selger til selger.

Jeg personlig har hatt flere opplevelser, men varierende grad av service i samme butikk (Bjerke KJ). Om det skyldes selgers dagsform, eller hva jeg har hatt på armen i det aktuelle øyeblikket vet jeg ikke.

Jeg er kanskje litt over normalt opptatt av butikkansattes fremtoning og oppførsel, og mener på et helt generelt grunnlag at vi kunder her i Norge godtar utrolig mye dårlig service generelt.

Jeg synes det er veldig bra at service får et fokus i slike fora som dette, det er her vi kan få bruk for forbrukermakten vi besitter!

De siste gangene derimot har jeg opplevd Bjerke KJ som veldig serviceinnstilte - kanskje de har tatt seg litt i nakkeskinnet.

Bra for de, og bra for oss!

"......Når dette er sagt så har jeg også opplevd at enkelte der ikke er spesielt imøtekommende, men det oppfatter jeg mer som et problem med innstillingen til vedkommende og ikke en generell policy hos Bjerke......."

Samme forklaring USA brukte om waterboarding på Guantanamo :D

Jeg vet ikke om jeg har fortalt det tidligere, men her kommer det i så fall igjen:

For en stund siden skulle jeg ha bekreftet forhandlerprisen på noen klokker i forbindelse med forsikring. Samtidig var det en her på sonen som skulle kjøpe seg en PAM372.

Min kostet drøye 61K ny og jeg fikk ikke så mye som en kulepenn på kjøpet - eller lupe, som Mathfjeld mente jeg burde fått.
Vel, Bjerke bekreftet nyprisen på min 372, men da til en pris ca 5K under det jeg betalte (kanskje det var 3K, husker ikke så godt). Regnet med at nyprisen var redusert og tenkte ikke noe mer på det. Men jeg var i dialog med vår venn her inne ad hans handel og han fikk en pris på noe over 61K. Da stusset jeg.

Tok igjen kontakt med Bjerke og fortalte at jeg hadde hørt at klokken fortsatt var priset i over 61K. Da kom det et svar hvor de beklaget at de hadde oppgitt feil pris, og ny, justert pris til ble oversendt forsikringselskapet.

Jeg satt igjen med en følelse av at Bjerke ved en feil ga med den egentlige listeprisen på klokken og at de har et Bjerke- eller monopolpåslag på prislappen. Ikke noe ulovlig i det, og det kan godt hende at det faktisk hadde skjedd en feil, men jeg kommer nok til å sjekke prisene både i Sverige og Danmark hvis jeg noen gang skal kjøpe meg enda en ny Panerai.

Jeg synes det er hyggelig at forhandleren tjener penger og driver en sunn forretning, men om det er tilfelle at de har et ekstra påslag på mellom fem og ti prosent så synes jeg ikke det er fullt så hyggelig.

Eks sveitsisk moms og ink norsk moms var Bjerke ca 10% dyrere på de PP modellene jeg selv sjekket pris på hos PP i Genève. Jeg ser på det som monopolistpåslag.

Jeg har "både og"-opplevelser med Bjerke. De gangene jeg har hatt klokker på service der, har jeg blitt meget dårlig behandlet. Den ene klokken kom sågar tilbake med en solid ripe i siden.

Men, den ene gangen jeg har vært i butikken på KJ ble jeg meget godt behandlet. Hadde en god klokkeprat med Bjerke selv, og fikk se og prøve det jeg ville.

Dessverre er det slik, at for hver negative oplevelse, må det mange positive opplevelser til for at det skal veie opp. Mine egne negative opplevelser, kombinert med andres, gjør at jeg nok drar utenlands når jeg en gang i fremtiden skal kjøpe PAM eller PP.