GrimReaper
Støttemedlem
At ting blir dyrere er normalt. Det er vel de vanvittige hoppene på 20-30-40% over natta som reageres på.
Nettopp. Derfor er historiske datapunkter verdifulle for å skille" subjektivt oppfattede prishopp" fra "objektive tall viser følgende". Mennesker har ofte en lei tendens til kun å (tro at man) huske(r) det siste og nyeste.At ting blir dyrere er normalt. Det er vel de vanvittige hoppene på 20-30-40% over natta som reageres på.
Jeg har alltid sagt at en må bruke en kalkulator for å forstå hele bildet. Hva hvis politikerne hadde brukt kalkulatorene litt mere.Ingen tvil om at en del merker har smurt godt på prisene, men samtidig har den norske krona gått fra å være veldig sterk til å være rimelig svak, spesielt mot sveitsiske franc. I tillegg til en god dose inflasjon.
I 2007 var CHF/NOK rundt 5 (4,6 på bunn i oktober 2007). I dag er den 12,5. En faktor på 2,5x. I samme periode har inflasjonen (i Norge) vært 59% ifølge SSB. Tilsammen en faktor på 4x. Litt forenklet vil en klokke til 20k i 2007 koste 80k i dag bare på grunn av disse to faktorene, uavhengig av hva produsentene gjør.
Fant en GMT-Master II på brukttorget her som ifølge selger kostet han 25k ny i 2007 hos norsk forhandler (muligens med noe rabatt?). Valutta/inflasjonsjustert blir det 100k nå. I dag koster den 133k, så Rolex sin "egen" prisøkning er maks 33% på 18 år. Og den har kanskje kvalitetsmessig blitt noe bedre på 18 år?
Det svir generelt "å være norsk i sveits" dessverre![]()
Husk at deler av inflasjonstallet også i noen grad speiler reduksjonen av NOK.Ingen tvil om at en del merker har smurt godt på prisene, men samtidig har den norske krona gått fra å være veldig sterk til å være rimelig svak, spesielt mot sveitsiske franc. I tillegg til en god dose inflasjon.
I 2007 var CHF/NOK rundt 5 (4,6 på bunn i oktober 2007). I dag er den 12,5. En faktor på 2,5x. I samme periode har inflasjonen (i Norge) vært 59% ifølge SSB. Tilsammen en faktor på 4x. Litt forenklet vil en klokke til 20k i 2007 koste 80k i dag bare på grunn av disse to faktorene, uavhengig av hva produsentene gjør.
Fant en GMT-Master II på brukttorget her som ifølge selger kostet han 25k ny i 2007 hos norsk forhandler (muligens med noe rabatt?). Valutta/inflasjonsjustert blir det 100k nå. I dag koster den 133k, så Rolex sin "egen" prisøkning er maks 33% på 18 år. Og den har kanskje kvalitetsmessig blitt noe bedre på 18 år?
Det svir generelt "å være norsk i sveits" dessverre![]()
Godt poeng, så den reelle faktoren er nok litt lavere.Husk at deler av inflasjonstallet også i noen grad speiler reduksjonen av NOK.
Hva menes med: ingen modeller jeg var interessert i kunne sees ?var på nye rålexrålexrålex i dag, og dette vil jeg si:
dette var virkelig andre boller enn den sympatiske atmosfæren i bjerkehuset!
her: svært lav imøtekommenhet - ingen modeller jeg var interessert i kunne sees. besøket tok 6 minutter - det var 4 minutter for lenge. jeg er særdeles uvant med slik tarvelig behandling - følte meg faktisk forulempet - jævlig godt gjort!attpåtil var jeg over snittet blid. det får være med denne ene gangen. kommunikasjon & kunnskap på bunnivå, og entusiasmen dalte ytterligere da jeg trasket ut i snødrevet. god natt rolex
![]()
de hadde altså ingen av klokkene i montrene. nada. klart jeg kunne både se og prøve hvis de hadde eksistert i forretningen. jajaja…Hva menes med: ingen modeller jeg var interessert i kunne sees ?
Hadde de ikke klokkene i monterene eller fikk du ikke se / prøve ?
Lei opplevelse.var på nye rålexrålexrålex i dag, og dette vil jeg si:
dette var virkelig andre boller enn den sympatiske atmosfæren i bjerkehuset!
her: svært lav imøtekommenhet - ingen modeller jeg var interessert i kunne sees. besøket tok 6 minutter - det var 4 minutter for lenge. jeg er særdeles uvant med slik tarvelig behandling - følte meg faktisk forulempet - jævlig godt gjort!attpåtil var jeg over snittet blid. det får være med denne ene gangen. kommunikasjon & kunnskap på bunnivå, og entusiasmen dalte ytterligere da jeg trasket ut i snødrevet. god natt rolex
![]()
Det pleier å være i begynnelsen av Mars.Når kommer neste salg hos Bjerke?
13. mars i fjor.Når kommer neste salg hos Bjerke?