Urmaker Bjerke

Uff, på mandag kom e-posten med dårlige nyheter. Hadde håpet at de fant meg verdig til å vente på en Explorer 2, men den gang ei. Listen var visst for lang allerede- så det var bare å glemme for en stund. Føler vel ikke den listen blir kortere noen gang.. :confused:
 
  • Trist
Reaksjoner: Grendel og johage
Uff, på mandag kom e-posten med dårlige nyheter. Hadde håpet at de fant meg verdig til å vente på en Explorer 2, men den gang ei. Listen var visst for lang allerede- så det var bare å glemme for en stund. Føler vel ikke den listen blir kortere noen gang.. :confused:
Hvor lang er listen på Explorer 2 nå? Hentet min Tudor GMT denne uka og måtte vente 16 måneder på den.
 
Heh, det vet jeg ikke @Urverk, den er sikkert lang. Artig at du nevnte Tudor sin GMT- da Askeland ringte tidligere på dagen og sa de hadde fått inn en, som jeg takket nei til. Forespørselen den gangen- før sommeren var en Tudor med dato og vannressursene. Og jeg kjøpte en Pelagos istedenfor. Jeg håper bare det ikke er som rykter og YouTube skal ha det til- at man må «jobbe» seg opp ved å kjøpe annet. Men det vil jeg ikke tro, så gullible er jeg.
 
Jeg "satte meg opp på liste" hvis det kan kalles det (fikk lov til å fylle ut et skjema) for "bestilling" av en Aquanaut Travel Time for et par år siden. Har ikke hørt noe siden. Pleier man å få beskjed hvis man ikke kommer på listen, eller kan det hende arket gikk rett i bøtta etter at jeg gikk ut døra?
 
Jeg "satte meg opp på liste" hvis det kan kalles det (fikk lov til å fylle ut et skjema) for "bestilling" av en Aquanaut Travel Time for et par år siden. Har ikke hørt noe siden. Pleier man å få beskjed hvis man ikke kommer på listen, eller kan det hende arket gikk rett i bøtta etter at jeg gikk ut døra?
Nå har jeg bare erfaring med Rolex, men antar det er samme opplegget. Jeg fikk beskjed etter 2-4 uker, og måtte da bekrefte interessen ved å betale depositum. Deretter bare å vente... Samme hver gang, så ville kanskje vært litt betenkt når du har ventet så lenge, hmm... Lykke til, krysser fingrene:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Stvg100
Nå har jeg bare erfaring med Rolex, men antar det er samme opplegget. Jeg fikk beskjed etter 2-4 uker, og måtte da bekrefte interessen ved å betale depositum. Deretter bare å vente... Samme hver gang, så ville kanskje vært litt betenkt når du har ventet så lenge, hmm... Lykke til, krysser fingrene:)

Ja, er litt det jeg er redd for. I og for seg så har jeg ikke noe imot en beskjed om at jeg ikke "får plass på lista" eller noe sånt. Da kan man jo forsøke seg på noe annet evt. Men synd å ikke vite.
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid
Jeg "satte meg opp på liste" hvis det kan kalles det (fikk lov til å fylle ut et skjema) for "bestilling" av en Aquanaut Travel Time for et par år siden. Har ikke hørt noe siden. Pleier man å få beskjed hvis man ikke kommer på listen, eller kan det hende arket gikk rett i bøtta etter at jeg gikk ut døra?
Tror jeg ville fulgt opp med en mail til kundesenteret. Min erfaring er at Bjerke normalt gir tilbakemelding etter noen dager. Dersom du ikke har hørt noe, er det nok fare for at du ikke står på noen liste. PS. Et lite tips...Tilbakemeldinger fra Bjerke pleier å komme fra en felles e-post adresse (type kundesenter1@bjerke.no osv). Har du sjekket SPAM filteret ditt? Jeg gikk nesten glipp av å komme meg på liste for noen uker siden. Ved en ren tilfeldighet oppdaget jeg at Outlook hadde sortert ut mailene og flyttet dem til «søppelpost»o_O.. Dette er nå tatt hånd om slik at mailer fra @Bjerke alltid slippes gjennnom...:cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Risti4life
Har bestemt meg for å hoppe av venteliste-kjøret til Urmaker Bjerke. Så får vi se hvor lenge det varer:mrgreen:

Synes dette opplegget med ventelister begynner å bli komisk. Har også blitt mer og mer usikker på hvordan dette systemet faktisk praktiseres.

Burde nesten vært en offentlig Rolex-søkerlisteliste: «Mann, 32år, Kautosjokk». Mao er jeg usikker på om «kundeforhold» er noe som bør vektlegges ifm. venteliste. Kan legge opp til at investorer får forkjøpsrett; at klokker nærmest umiddelbart havner på bruktmarkedet med et stort påslag.

Tror faktisk det hadde vært sunt hvis man sluttet med ventelister og at klokkene heller havnet i butikkene. Hvor gøy hadde det ikke vært hvis det plutselig var en Submariner til salgs når man var innom butikken; følelsen av å vinne i Lotto. Samtidig ville det jo ført til en økt tilstrømming av folk til butikkene - for å prøve lykken. Det kan resultere i mersalg av andre klokker som folk får øynene opp for når de ser klokkene fysisk. Det negative er kanskje at det blir vanskelig for klokkeentusiaster i grisgrendte strøk å få tak i Rolex.

Når dette er sagt, er jeg veldig fornøyd med Bjerke når jeg er innom butikkene. Får alltid god behandling og blir i godt humør. Vil fortsatt kun bruke Bjerke når jeg skal ha service på klokkene mine:)
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone og johage
Har bestemt meg for å hoppe av venteliste-kjøret til Urmaker Bjerke. Så får vi se hvor lenge det varer:mrgreen:

Synes dette opplegget med ventelister begynner å bli komisk. Har også blitt mer og mer usikker på hvordan dette systemet faktisk praktiseres.

Burde nesten vært en offentlig Rolex-søkerlisteliste: «Mann, 32år, Kautosjokk». Mao er jeg usikker på om «kundeforhold» er noe som bør vektlegges ifm. venteliste. Kan legge opp til at investorer får forkjøpsrett; at klokker nærmest umiddelbart havner på bruktmarkedet med et stort påslag.

Tror faktisk det hadde vært sunt hvis man sluttet med ventelister og at klokkene heller havnet i butikkene. Hvor gøy hadde det ikke vært hvis det plutselig var en Submariner til salgs når man var innom butikken; følelsen av å vinne i Lotto. Samtidig ville det jo ført til en økt tilstrømming av folk til butikkene - for å prøve lykken. Det kan resultere i mersalg av andre klokker som folk får øynene opp for når de ser klokkene fysisk. Det negative er kanskje at det blir vanskelig for klokkeentusiaster i grisgrendte strøk å få tak i Rolex.

Når dette er sagt, er jeg veldig fornøyd med Bjerke når jeg er innom butikkene. Får alltid god behandling og blir i godt humør. Vil fortsatt kun bruke Bjerke når jeg skal ha service på klokkene mine:)
Ventelister der man blir tildelt et nummer som ligger tilgjengelig for alle med feks et brukernavn og passord hadde vært enkelt og greit.
 
Det vil jo aldri kunne være noe 100% rettferdig ventelistesystem basert på genuin klokkeinterresse. Eller kundehistorikk. Noen kunder er viktigere enn andre, uavhengig om de er klokkenerder eller ikke. Og noen kunder er flinkere til å "smiske" en andre, dvs både vise sin genuine interesse i butikken, eller fremstille seg som det. Men poenget er at det uansett system eller "prinsipp" ikke vil være mulig for forhandler å være 100% rettferdig. For hvem fortjener egentlig å få kjøpe mest? Førstemann? En som har spart hele livet og vil kjøpe sin første klokke? Kanskje til en markering i livet? Klokkeentusiasten som er genuint interessert? Men som solgte forrige klokke for å kjøpe ny? Eller rikingen som handler klokker jevnlig? Men egentlig ikke vet hva han handler? Eller entusiasten som ikke har kjøpshistorikk på annet enn de mest populære rolex, eller kun samler på rolex?
Hva skal egentlig være objektive kriterier for å bli kvalifisert eller diskvalifisert?
Det kan jo hende Bjerke ønsker å tilfredsstille både rikingen, førstegangskjøperen, og entusiasten? Det går ikke å lage et transparent system for alle tre... For hvordan kan de egentlig vite hva som er en god kunde eller ikke? Hvordan de vite om det er en entusiast eller flipper? Hvor går grensen mellom de?
Det vil alltid være en viss grad av tilfeldighet/uvisshet, i kombinasjon med både ift tidspunkt, trynefaktor, osv som forhandler må forholde seg til og/eller ignorere.. Det betyr at noen har flaks. Og kanskje har forbedret oddsen sin selv... Og for noen andre betyr det at livet ikke oppleves rettferdig.

Livet er urettferdig. Deal with it. :cool:
 
70DF02FD-5870-4C82-A5B3-F1EF6E2F303F.png

Nok Rolex til salgs i verden.
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Det vil jo aldri kunne være noe 100% rettferdig ventelistesystem basert på genuin klokkeinterresse. Eller kundehistorikk. Noen kunder er viktigere enn andre, uavhengig om de er klokkenerder eller ikke. Og noen kunder er flinkere til å "smiske" en andre, dvs både vise sin genuine interesse i butikken, eller fremstille seg som det. Men poenget er at det uansett system eller "prinsipp" ikke vil være mulig for forhandler å være 100% rettferdig. For hvem fortjener egentlig å få kjøpe mest? Førstemann? En som har spart hele livet og vil kjøpe sin første klokke? Kanskje til en markering i livet? Klokkeentusiasten som er genuint interessert? Men som solgte forrige klokke for å kjøpe ny? Eller rikingen som handler klokker jevnlig? Men egentlig ikke vet hva han handler? Eller entusiasten som ikke har kjøpshistorikk på annet enn de mest populære rolex, eller kun samler på rolex?
Hva skal egentlig være objektive kriterier for å bli kvalifisert eller diskvalifisert?
Det kan jo hende Bjerke ønsker å tilfredsstille både rikingen, førstegangskjøperen, og entusiasten? Det går ikke å lage et transparent system for alle tre... For hvordan kan de egentlig vite hva som er en god kunde eller ikke? Hvordan de vite om det er en entusiast eller flipper? Hvor går grensen mellom de?
Det vil alltid være en viss grad av tilfeldighet/uvisshet, i kombinasjon med både ift tidspunkt, trynefaktor, osv som forhandler må forholde seg til og/eller ignorere.. Det betyr at noen har flaks. Og kanskje har forbedret oddsen sin selv... Og for noen andre betyr det at livet ikke oppleves rettferdig.

Livet er urettferdig. Deal with it. :cool:
Det mest rettferdige og transparente systemet er etter min mening et system som ikke bryr seg om kjøper er Jørgen hattemaker eller Kong Salomo, klokkeentusiast, eller har spart i 10 år til en spesiell begivenhet.

Når man står på venteliste bør man uansett få vite hvilket nummer man er i køen, samt beskjed når man rykker frem i køen.

Så behøver man ikke akseptere at livet er urettferdig. Det er jo folk som klarer å skape litt mer rettferdighet hver dag;)
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone og johage
Det mest rettferdige og transparente systemet er etter min mening et system som ikke bryr seg om kjøper er Jørgen hattemaker eller Kong Salomo, klokkeentusiast, eller har spart i 10 år til en spesiell begivenhet.

Når man står på venteliste bør man uansett få vite hvilket nummer man er i køen, samt beskjed når man rykker frem i køen.

Så behøver man ikke akseptere at livet er urettferdig. Det er jo folk som klarer å skape litt mer rettferdighet hver dag;)

For klokker med en forventet leveringstid på la oss si opp til 2 år er dette sikkert greit, men for de mest populære modellene som Daytona, Sub, sportsmodeller i stål fra PP + hva vet jeg :rolleyes: så vil jo dette være uholdbart for selger. Jeg skjønner godt at de ikke ønsker 10års ventelister og heller vil plukke sine kjøpere ut fra de kriteriene de mener er best.

Jeg slår meg til ro med at jeg antagelig ikke kommer på noen slik liste og kjøper heller noe annet:)
 
  • Liker
Reaksjoner: johage
Det mest rettferdige og transparente systemet er etter min mening et system som ikke bryr seg om kjøper er Jørgen hattemaker eller Kong Salomo, klokkeentusiast, eller har spart i 10 år til en spesiell begivenhet.

Når man står på venteliste bør man uansett få vite hvilket nummer man er i køen, samt beskjed når man rykker frem i køen.

Så behøver man ikke akseptere at livet er urettferdig. Det er jo folk som klarer å skape litt mer rettferdighet hver dag;)

Det mest rettferdige hadde vel vært om forhandlerne ikke hadde måttet forholde seg til veiledende pris, men hadde solgt til den som betalte mest! Da hadde vi i større grad sluppet et marked hvor mange karrer til seg ur kun for å selge videre med profitt ☺
 
Det mest rettferdige og transparente systemet er etter min mening et system som ikke bryr seg om kjøper er Jørgen hattemaker eller Kong Salomo, klokkeentusiast, eller har spart i 10 år til en spesiell begivenhet.

Når man står på venteliste bør man uansett få vite hvilket nummer man er i køen, samt beskjed når man rykker frem i køen.

Så behøver man ikke akseptere at livet er urettferdig. Det er jo folk som klarer å skape litt mer rettferdighet hver dag;)

Hvem skal kunne få bli satt på venteliste da? Alle? Hvordan hadde du håndtert 100 henvendelser om dagen da? Max X antall plasser? En ny klokke levert ut, nestemann inn på lista? Den som da tilfeldigvis er innom den dagen? Eller venteliste for venteliste?
Så om jeg ber om å bli satt på liste på alle sportsmodellene, så skulle jeg blitt det? Hva hvis jeg ønsker å kjøpe 5 av hver? Maks en per pers? Per modell? Hva hvis jeg vil kjøpe en til meg og en til min kjære?
Noen regler må man sette, og så fort man har en regel vil noen oppleve den som urettferdig. Førstemann til mølla er ikke nødvendigvis rettferdig heller. Er det han som ber om å bli satt på venteliste før den blir lansert? Er det han som sitter klar ved pcn ved lansering og sender mail til alle forhandlere? Er det hun som har stått utenfor butikken 3 timer før åpningstid på lanseringsdatoen?

Hvilke andre produkt/forhandlere har en rettferdig/transparant ventelisteløsning der etterspørselen er umettelig?
Men ja i teorien kunne de hatt et webbasert system med noen premisser/begrensninger (f eks max antall per venteliste), og en teoretisk beregning av plassnr og ventetid. Men er det rettferdig at hver forhandler har sitt system, burde det ikke vært felles? Ellers vil jo noen ivrige sette seg på liste hos flere... Men da undergraver man også forhandlerene, som har en viss rett i dag til både å selge til hvem de vil og hvordan velger å gjøre det, både i forhold til lang og kort sikt generelt og per kunde ift å bygge relasjoner...
Og det er heller ingen krav til at det skal være transparent. (Og igjen med et transparent system vil noen alltid føle urettferdighet).

Nei, jeg synes faktisk synd på de som må prøve å laget system, eller bare velge kunder. En ting er sikkert, 100% rettferdig blir det aldri.

Men Bjerke skal ha for at de prøver å ha et system, så får vi bare håpe at det av og til er rettferdig, eller at man har flaks innimellom. :)
 
Jeg klarer fortsatt ikke forstå hvorfor folk gidder stå på venteliste for masseproduserte produkter. Patek, ok, men Rolex?!

(jeg hoppa nylig av ventelista for Daytona hos Bjerke, tror ikke jeg var uendelig langt fra å være først i køen )
 
Jeg klarer fortsatt ikke forstå hvorfor folk gidder stå på venteliste for masseproduserte produkter. Patek, ok, men Rolex?!

(jeg hoppa nylig av ventelista for Daytona hos Bjerke, tror ikke jeg var uendelig langt fra å være først i køen )
Det er vel fordi man har lyst på det produktet man må vente på for å få tak i da.

Hilsen en som står på venteliste ;)
 
Jeg klarer fortsatt ikke forstå hvorfor folk gidder stå på venteliste for masseproduserte produkter. Patek, ok, men Rolex?!

(jeg hoppa nylig av ventelista for Daytona hos Bjerke, tror ikke jeg var uendelig langt fra å være først i køen )
Jeg blir hverken sliten eller stresset av å ha mitt navn på en liste. Tenker det bare er greit å si ja eller nei når tiden (eventuelt) kommer.
 
Redigert:
Ja... Det har jo ingen hensikt å operere med eviglange ventelister, så der må Bjerke fortsette å sette cutten et sted - som i dag. Likevel skjønner jeg ikke hva som er så vanskelig med å gi personer på venteliste et kønummer som oppdateres kontinuerlig. Det bør man kunne forvente når man betaler inn tusenlapper i depositum. Det ser jo ut til å fungere på en utmerket måte for Audi, Mercedes osv vedrørende elbil. Der har jo ventetiden også vært veldig lang.

Er av den oppfatning at åpenhet og forutsigbarhet; et mer profesjonelt opplegg er veien å gå.
 
Redigert: