Ur som invistering: 50-70k, 20 år

Finn ett fint eksemplar av noen av disse Rolex sport ståls modeller // 16750,16760,16800, 168000,5513,1680
Sikrere investering finnes nokk ikke :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: timeless1971
Er du helt låst på budsjett?

caseback.jpg
 
@Millmax Jeg ville kjøpt en 16710 eller 16750-Pepsi/16610LV. Fullsett og nære nos til 70-80k. Folk kan si hva de vill, men disse stiger jevnt og trutt. 100+ innen 2 år. Så vil etterspørsel og fremtiden etter det vise.. også fantastiske klokker og bruke om de ikke stiger til himmels..
 
ha! jeg ble presentert denne løgnen da jeg tidligere i høst anskaffet en passelig kostbar klokke; vi forhandlet intenst og langvarig om prisen, og selgeren sa at 'denne sjeldne klokken vil definitivt øke bra i verdi de kommende år, og vise seg som en solid investering', hvorpå jeg repliserte at klokken aldri vil utgjøre noen investering for meg, men tvertimot representere et stort økonomisk tap, grunnet kommende års vedlikehold og fordi den ikke skal selges.

Dette med at klokker er en god investering er vel bare noe vi forteller til kona :D Også blåser vi luft i bobla så godt vi kan!
 
  • Liker
Reaksjoner: acnorway
ha! jeg ble presentert denne løgnen da jeg tidligere i høst anskaffet en passelig kostbar klokke; vi forhandlet intenst og langvarig om prisen, og selgeren sa at 'denne sjeldne klokken vil definitivt øke bra i verdi de kommende år, og vise seg som en solid investering', hvorpå jeg repliserte at klokken aldri vil utgjøre noen investering for meg, men tvertimot representere et stort økonomisk tap, grunnet kommende års vedlikehold og fordi den ikke skal selges.

«...denne sjeldne klokken» er ihvertfall ikke Rolex eller Patek.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
...nei, det er det jo ikke, men en stål iwc ingenieur sl 1832 med svart skive, som ble laget i mindre enn totalt 300 eksemplarer mellom årene 1976-1984. men når det er sagt, så er jo mange klokkemodeller laget i mindre antall enn dette, og sjeldenhet i seg selv er ikke nok til at noe automatisk blir attraktivt, men det kan hjelpe på.

«...denne sjeldne klokken» er ihvertfall ikke Rolex eller Patek.
 
Sjeldenhet i seg selv er ikke oppskriften til fremtidig verdi. Lange f eks lager fantastiske ur, men de er (dessverre) ikke ettertraktet sammenlignet med andre produsenter i samme nivå eller lavere, med større produksjon.
 
Redigert:
...nei, det er det jo ikke, men en stål iwc ingenieur sl 1832 med svart skive, som ble laget i mindre enn totalt 300 eksemplarer mellom årene 1976-1984. men når det er sagt, så er jo mange klokkemodeller laget i mindre antall enn dette, og sjeldenhet i seg selv er ikke nok til at noe automatisk blir attraktivt, men det kan hjelpe på.

IWC som investering? Nei. Rolex? Ja, om du treffer på modell
 
Hei!
Dersom jeg skulle velge å invistere i et ur som del av langsiktig pensjonssparing - hva ville dere valgt?
Tenkte engangsinvistering 50-70k, salg om 20-30 år.

Å kjøpe klokke til 50-70K som en del av langsiktig pensjonssparing vil jeg påstå er på grensen til å være vanvittig.

Sett at du heller putter de 70K i et globalt aksjefond (f.eks. indeks med 0,3% årlig forvaltningshonorar). Over 30 år vil det da ikke være urimelig å forvente en gjennomsnittlig årlig avkastning på rundt 6% (bør være et forsiktig/konservativt estimat). Høres kanskje ikke mye ut, men etter 30 år vil da de 70K ha vokst til 402K (etter 40 år: 720K).

Å klare det samme fra et klokkekjøp tror jeg er ekstremt lite sannsynlig.
 
Å kjøpe klokke til 50-70K som en del av langsiktig pensjonssparing vil jeg påstå er på grensen til å være vanvittig.

Sett at du heller putter de 70K i et globalt aksjefond (f.eks. indeks med 0,3% årlig forvaltningshonorar). Over 30 år vil det da ikke være urimelig å forvente en gjennomsnittlig årlig avkastning på rundt 6% (bør være et forsiktig/konservativt estimat). Høres kanskje ikke mye ut, men etter 30 år vil da de 70K ha vokst til 402K (etter 40 år: 720K).

Å klare det samme fra et klokkekjøp tror jeg er ekstremt lite sannsynlig.

Nja. Treffer du med riktig klokke, så er det ikke lite sannsynlig. Og det er ikke avkastningen, men det å finne den rette modellen som er problemet. Kjøpte du f.eks. en ny Daytona 6263 Big Red i 1977-78 eller deromkring, betalte du GBP 420. I dag kan du selge samme klokka for GBP 50.000. Den avkastningen kan du se langt etter i et globalt aksjefond.
 
Nja. Treffer du med riktig klokke, så er det ikke lite sannsynlig. Og det er ikke avkastningen, men det å finne den rette modellen som er problemet. Kjøpte du f.eks. en ny Daytona 6263 Big Red i 1977-78 eller deromkring, betalte du GBP 420. I dag kan du selge samme klokka for GBP 50.000. Den avkastningen kan du se langt etter i et globalt aksjefond.

Treffer du med riktig klokke ja. Det er jo det som er poenget; det er tilnærmet umulig å vite idag hvilken klokke som er "den riktige" (om det er noen i det hele tatt). Avkastning i globalt aksjefond over 30 år er mer eller mindre sikkert innenfor et rimelig intervall.

Med ditt resonnement burde jo trådstarter heller tippet lotto. Treffer du med riktige tall der er jo avkastningen åpenbart bedre enn investering i både Rolex og aksjefond.