Tudor-tråden

Noen som har noen tanker om bruktprisen på BB58? Jeg vurderer å kjøpe, men ser at prisutviklingen på chrono24 har gått ganske kraftig ned siste måneden. Kan det være et tegn på at prisene i Norge og vil korrigere seg etterhvert?
Blå ser ut som har falt fra 44-45 til 38. Nærmer seg nypris etter litt pruting.

Nysgjerrig på sølv, den har jeg lyst på, men skrapa klokkekonto:(
 
  • Liker
Reaksjoner: montrachet
God kveld godtfolk! Tenkte å dele erfaring med Tudor BB58 925. Hatt den på armen i ca en og halv uke etter å ha plukket den opp hos Bjerke. Bære komfort er topp, selv om remmen fremdeles er noe stiv. Den mykes nok etter hvert. Når det gjelder avvik så er det upåklagelige +5 sek totalt under hele perioden:oops: Og nei, det åpne baklokket har ikke resultert i søvnløse netter… Så Tudoren bæres med stor glede og tilfredshet, og bruktpris bekymrer heller ikke!
 
God kveld godtfolk! Tenkte å dele erfaring med Tudor BB58 925. Hatt den på armen i ca en og halv uke etter å ha plukket den opp hos Bjerke. Bære komfort er topp, selv om remmen fremdeles er noe stiv. Den mykes nok etter hvert. Når det gjelder avvik så er det upåklagelige +5 sek totalt under hele perioden:oops: Og nei, det åpne baklokket har ikke resultert i søvnløse netter… Så Tudoren bæres med stor glede og tilfredshet, og bruktpris bekymrer heller ikke!
Vet du noe om leveringstid på denne?
 
Vet du noe om leveringstid på denne?

Tar meg friheten til å svare basert på egne erfaringer.

Jeg tror du får tak på den forholdsvis greit. De hadde den hos Håkon Lian på lørdag, og jeg er ganske sikker på at de hadde flere på lur, da jeg overhørte en annen kunde etterspørre samme variant for en liten prøvekjøring samtidig med meg. Jeg kan ha hatt veldig flaks med tidspunktet jeg var innom.

6944F5E4-20E1-44CA-8909-9CBE7347E433.jpeg


PS! Som man kan se av bildet har jeg ikke helt landet på hva jeg kunne tenke meg som 30-års gave.

036272E6-335A-41A7-A784-D139DD4EA15B.jpeg
 
Noen som har noen tanker om bruktprisen på BB58? Jeg vurderer å kjøpe, men ser at prisutviklingen på chrono24 har gått ganske kraftig ned siste måneden. Kan det være et tegn på at prisene i Norge og vil korrigere seg etterhvert?
Det har vært mange til salgs. Veldig opp og ned, og avhengig av farge. Men endel av de billigste/ligget lengst har vært utenlandske.
Ville selv ikke gitt mer enn rundt 38, selv om jeg ikke har fulgt veldig intenst med, og noe variasjon kan forventes ift. alder/stand...
 
  • Liker
Reaksjoner: montrachet
Det har vært mange til salgs. Veldig opp og ned, og avhengig av farge. Men endel av de billigste/ligget lengst har vært utenlandske.
Ville selv ikke gitt mer enn rundt 38, selv om jeg ikke har fulgt veldig intenst med, og noe variasjon kan forventes ift. alder/stand...
Kan ikke helt se hva "utenlandske" har med saken å gjøre. De er jo laget i Sveits alle sammen. Så lenge Tollpapirer er i orden er jo dette kosher.
Folk er rare...
 
Kan ikke helt se hva "utenlandske" har med saken å gjøre. De er jo laget i Sveits alle sammen. Så lenge Tollpapirer er i orden er jo dette kosher.
Folk er rare...
Vil du virkelig ha enda en diskusjon om utenlandske klokker(og mva) eller at folk er rare, eller at folk er forskjellige og samtidig flokkdyr? Det er jo helt naturlig at folk vil gi mindre for en utenlandsk klokke, når de er mindre populære og tyngre å selge. Fundamental årsak trenger ikke være relevant (men det finnes faktisk minst 3 gode grunner for å kjøpe norsk, i tillegg til lettere å få solgt). Markedet bestemmer. Men unntak finnes, og du burde snappe opp de billige utenlandske. Kanskje du kan selge de dyrere og tjene en slant. Om du overbeviser markedet da selfølgelig.. ;)
 
Vil du virkelig ha enda en diskusjon om utenlandske klokker(og mva) eller at folk er rare, eller at folk er forskjellige og samtidig flokkdyr? Det er jo helt naturlig at folk vil gi mindre for en utenlandsk klokke, når de er mindre populære og tyngre å selge. Fundamental årsak trenger ikke være relevant (men det finnes faktisk minst 3 gode grunner for å kjøpe norsk, i tillegg til lettere å få solgt). Markedet bestemmer. Men unntak finnes, og du burde snappe opp de billige utenlandske. Kanskje du kan selge de dyrere og tjene en slant. Om du overbeviser markedet da selfølgelig.. ;)
Hvis du tok dette som kritikk @Zawatch så var det slettes ikke det som var intensjonen :) det var heller ikke rettet mot deg i noen som helst grad selv om jeg kan skjønne hvis du tolket det sånn. Og nei, en diskusjon om mva er absolutt interessant, den døde hesten er vel pisket mør nå ;) jeg blir bare så oppgitt over at hvis klokken er solgt i et visst land så skal den være mer attraktiv å eie/selge enn en helt lik modell solgt i et annet land. Det strider jo mot all fornuft. Men som du sier; markedet er et dyr som lever på sine egne premisser og så lenge majoriteten er en saueflokk så er det vel bare sånn det er. Men jeg sier det igjen. Folk.... ;)

Edit: av ren nysgjerrighet. Hva er de tre grunnene som gjør en "norsk" klokke bedre enn en "utenlandsk"?
 
Redigert:
Hvis du tok dette som kritikk @Zawatch så var det slettes ikke det som var intensjonen :) det var heller ikke rettet mot deg i noen som helst grad selv om jeg kan skjønne hvis du tolket det sånn. Og nei, en diskusjon om mva er absolutt interessant, den døde hesten er vel pisket mør nå ;) jeg blir bare så oppgitt over at hvis klokken er solgt i et visst land så skal den være mer attraktiv å eie/selge enn en helt lik modell solgt i et annet land. Det strider jo mot all fornuft. Men som du sier; markedet er et dyr som lever på sine egne premisser og så lenge majoriteten er en saueflokk så er det vel bare sånn det er. Men jeg sier det igjen. Folk.... ;)

Edit: av ren nysgjerrighet. Hva er de tre grunnene som gjør en "norsk" klokke bedre enn en "utenlandsk"?
1. Mer vilje til hjelp hos forhandlere
2. Støtte til lokale butikker (seøv om det er indirekte)
3. 5 års reklamasjonsrett
4. "lettere" å sjekke helhet ift fake, ift papirer, mva, og unngå tull; har ofte inntrykk av flere "luringer" som tar inn klokker for å tjene.
(5. At en utenlandsk klokke selges via såkalt norsk brukthandler er ingen garanti for at det er betalt mva)
6. mindre spørsmål om mva papirer ved salg
7. og som nevnt lettere å selge


Misforstå meg rett, jeg er bare trøtt på emnet - markedspriser er som de er. Jeg vet godt at klokker er de samme, at det er veldig sjelden man trenger reklamasjonsretten osv. Jeg har både norske og utenlandske klokker selv, men foretrekker norske om mulig, med mindre prisdifferansen er stor nok. Og det er den sjelden veid mot at det fort tar lenger tid å selge selv med noe lavere pris...
 
Hei!

Har nylig kjøpt og forelsket meg i en Tudor Black Bay 36 med sølvskive. Honeymoon-perioden ble kort da jeg oppdaget noe jeg ikke klarer å ikke se lenger (håper ikke jeg ødelegger for noen andre nå). Det gjelder viserne som ser ganske gule ut mot de helt hvite timesmarkørene. Ses best i dagslys. Bjerke sier at dette er tolleransekrav fra Tudor.

Noen andre her inne som har samme problem eller er det bare min?
 

Vedlegg

  • PXL_20210524_105742590~2.jpg
    PXL_20210524_105742590~2.jpg
    146,7 KB · Visninger: 0
  • original_8544f9da-e94c-4c63-8507-9aa5bd49b398_Screenshot_20210516-191911.png
    original_8544f9da-e94c-4c63-8507-9aa5bd49b398_Screenshot_20210516-191911.png
    671 KB · Visninger: 0
Redigert:
  • Trist
Reaksjoner: akr og speedieThomas
Hadde en del trøbbel med å få lov til å kjøpe spennen til skinnreimen til BB58 siden jeg ikke hadde kjøpt klokken i Norge(ja den er momset inn). Vil det være like vanskelig å få en forhandler til å skaffe meg perlen som har falt ut?
A4966D8E-D762-4745-9D82-CA4A2AB48CCA.jpeg