Tudor-tråden

39 og 58 på bildet er ikke mine.
Har hatt 58 blå, sort og sølv.
Allikavel, selv uten lang erfaring med P39, setter jeg uten tvil BB58 blå foran P39.
Aldri vært fan av lenke i titan, blir for brunt IMHO.

Og alltid 21 foran 22;)
Jeg har bare hatt BB58 i blå, skjønner egentlig ikke hvorfor jeg solgte den men erindrer at jeg følte den "tapte" mot suben. Men nå sitter jeg å har lyst på "originalen" i sort på lenke. Gir jo ingen mening men den var magisk på hånden.

Og det er naturligvis bare M.N.21 som gjelder ;)
 
  • Elsker
Reaksjoner: Genta
Jeg har bare hatt BB58 i blå, skjønner egentlig ikke hvorfor jeg solgte den men erindrer at jeg følte den "tapte" mot suben. Men nå sitter jeg å har lyst på "originalen" i sort på lenke. Gir jo ingen mening men den var magisk på hånden.

Og det er naturligvis bare M.N.21 som gjelder ;)
Jo, gir mening. Kun FXD for meg som ikke har gitt Rolex-sug. Digger vintage Tudor, men liker Rolex vintage enda bedre. Liker moderne Tudor, men liker moderne Rolex bedre…
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Jo, gir mening. Kun FXD for meg som ikke har gitt Rolex-sug. Digger vintage Tudor, men liker Rolex vintage enda bedre. Liker moderne Tudor, men liker moderne Rolex bedre…
Der satt du ord på akkurat det jeg også føler. Bortsett fra vintage, jeg har ikke havnet utpå det kjøret enda :oops:
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
PXL_20230116_093211108.jpg

For en fantastisk klokke:)
 
Kul den der, 2-liner military issue. Men er det M.N.21 :)?

En ting jeg har tenkt litt på – er det egentlig riktig å omtale den som "military issue"?

Slik jeg har forstått det, er denne Tudoren faktisk nærmere det f.eks. Micromilspec driver med enn man kanskje skulle tro.

Tudoren ble etter det jeg har hørt kjøpt inn på en "fri bruk" del av budsjettet til gruppen (eller muligens på individuell basis). Videre skal Tudor ha kjøpt en lisens, som da kanskje er for å få lov til å bruke MN-logoen osv. for en sivil versjon. Trolig ikke så ulikt det vi har sett fra andre klokkemerker opp gjennom tidene, som Jaeger med Navy Seals, IWC Top Gun osv.

For meg fremstår FXD da som litt annerledes enn Heuer Bund, Rolex Milsub, Type 20 – eller gamle Tudor 7924 for den saks skyld.

Fortsatt en superkul klokke, men det får meg til å tenke at kanskje ikke egentlig MN-linken eller graveringene på baklokket er så superviktig?
 
En ting jeg har tenkt litt på – er det egentlig riktig å omtale den som "military issue"?

Slik jeg har forstått det, er denne Tudoren faktisk nærmere det f.eks. Micromilspec driver med enn man kanskje skulle tro.

Tudoren ble etter det jeg har hørt kjøpt inn på en "fri bruk" del av budsjettet til gruppen (eller muligens på individuell basis). Videre skal Tudor ha kjøpt en lisens, som da kanskje er for å få lov til å bruke MN-logoen osv. for en sivil versjon. Trolig ikke så ulikt det vi har sett fra andre klokkemerker opp gjennom tidene, som Jaeger med Navy Seals, IWC Top Gun osv.

For meg fremstår FXD da som litt annerledes enn Heuer Bund, Rolex Milsub, Type 20 – eller gamle Tudor 7924 for den saks skyld.

Fortsatt en superkul klokke, men det får meg til å tenke at kanskje ikke egentlig MN-linken eller graveringene på baklokket er så superviktig?
Gode poenger, faktisk helt enig.
 
En ting jeg har tenkt litt på – er det egentlig riktig å omtale den som "military issue"?
Fortsatt en superkul klokke, men det får meg til å tenke at kanskje ikke egentlig MN-linken eller graveringene på baklokket er så superviktig?

ENIG: En ting jeg har tenkt litt på – er det egentlig riktig å omtale den som "military issue"?
RIKTIG: Fortsatt en superkul klokke...
FEIL: ...kanskje ikke egentlig MN-linken eller graveringene på baklokket er så superviktig

Ok, kanskje ikke superkorrekt/-viktig, men for meg er FXD et herlig (og derav viktig) hint til Tudors historie.
FXD er ikke en militærutgave, heller ikke en kopi av en historisk modell, men er re-take (er det et ord?) av en kul historisk referanse - med litt ekstra krydder som fxd, nedtelling og minuttmarkering med lume rundt hele bezel.

1673893114865.png


:cool::mrgreen:
 
Noen som vet hva en ny originalrem (den med borrelås) koster til FXD? Min har mistet helt grepet nå, må si det skuffer meg litt. Hatt den i 14 mnd og kun brukt i rotasjon. Forventer litt mer.
 
Noen som vet hva en ny originalrem (den med borrelås) koster til FXD? Min har mistet helt grepet nå, må si det skuffer meg litt. Hatt den i 14 mnd og kun brukt i rotasjon. Forventer litt mer.

Er jo sikkert å regne som «forventet slitasje», men forsøkt deg på garanti?
 
Er jo sikkert å regne som «forventet slitasje», men forsøkt deg på garanti?
Dersom det går gjennom vil de aldri mer kunne selge nye reimer til folk. Det er dessverre et kjent problem at borrelåsen på disse slites ut etter rundt et år:(
Har ikke prøvd meg på noe reklamasjon nei, ser vel ikke for meg at det går igjennom. Men jeg synes dette er altfor dårlig til være Tudor. Den har kanskje 30-40 dager på armen. Men det kan vel ikke koste all verden?
 
  • Liker
Reaksjoner: Labbos
Vet at en ny nato til BB58 fra AD ligger på 1800 kr, tipper at en ny borrelåsrem til FXD vil ligge der omkring.
Om det er all verden er et definisjonsspørsmål ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Har ikke prøvd meg på noe reklamasjon nei, ser vel ikke for meg at det går igjennom.
[...]
Den har kanskje 30-40 dager på armen.

En rem som er ødelagt etter litt over en måneds bruk er en klar reklamasjonssak i mitt hode. Hvis den er ødelagt etter 40 dager og koster 1800, er det en årlig kostnad på ca. 18 000,- om man bruker den hver dag. Det går jo ikke.

Jeg hadde tatt den til forhandler og kjørt reklamasjonssak (ikke garantisak) etter norsk forbrukerkjøpslov. Selvfølgelig, ikke sikkert det er så heldig hvis man prøver å stå på rolexventeliste samme sted.
 
En rem som er ødelagt etter litt over en måneds bruk er en klar reklamasjonssak i mitt hode. Hvis den er ødelagt etter 40 dager og koster 1800, er det en årlig kostnad på ca. 18 000,- om man bruker den hver dag. Det går jo ikke.

Jeg hadde tatt den til forhandler og kjørt reklamasjonssak (ikke garantisak) etter norsk forbrukerkjøpslov. Selvfølgelig, ikke sikkert det er så heldig hvis man prøver å stå på rolexventeliste samme sted.
Jeg har en ny som ligger og venter på meg.
Penger får de ikke.
Selv om reimer er en forbruksvare så er det en klar garantisak (IMHO) når borren forsvinner etter 20 dagers bruk, og at de innrømmer mange med samme problem.
Innmari kjipt å miste klokka fordi originalreima er dårlig.
Også er det ikke verdens enkleste klokke å sette på alternative reimer på heller;)
 
Er i samme situasjon ang FXD sin borrelåsreim, har en som venter meg hos forhandler. For min del ble denne slitt ut etter en 6 måneds tid og nå tør jeg ikke bruke klokken da ved flere anledninger har borrelåsen sviket og åpnet seg, heldigvis har ikke klokken falt av. Dette må være en utrulig billig/ dårlig kvalitetsløsning fra deres side som de absolutt burde forbedre.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper og Genta