Tudor Back Bay Black - Fornuft og følelser - En anmeldelse

Bezel

Støttemedlem
Medlem
27. jan. 2016
Innlegg
1.790
Sted
Vest for vannskillet
Har lenge tenkt at jeg burde skrive litt om denne, skulle bare se om forelskelsen holdt seg først- for objektivitetens skyld.

Bakgrunn;
Planen var lenge å ha en Rolex Explorer II og bare den, ettersom jeg hadde blåst unevnelige summer på en klokke.

Ville opprinnelig ikke ha Sub, mest fordi den er så ordinær, men også fordi maxikassen ikke tiltalte meg. Når det er sagt er ordinær ofte veldig bra, og sånn sett så er Sub standarden på dykkeklokker. Altså, jeg ville ha en. Tanken den gang var, en gang i fremtiden, å kjøpe en eldre Sub med slank kasse og lugholes. Dette var som dere skjønner før den avsindige prisgallopen vi alle har vært vitne til.

Så kom Black Bay Red. Fin, men litt for tidlig, ifht innkjøp av Explorer. Så kom blå, fin men litt kald i fargene og fortsatt litt for tidlig. Kommer denne i svart smeller det - tenkte jeg.

SÅ dukket det opp opplysninger om Heritage Black Bay One. Bare én laget. Litt voldsom priset, og antagelig kroken på døren ifht svart versjon…..

Trøsten kom i en tråd her inne om nylansering hos Tudor i fjor. Aiaiai. Jeg googlet etter hvert det jeg var god for. Denne artikkelen hjalp ikke på lysten:
https://www.hodinkee.com/articles/t...lack-bay-black-reference-79220n-by-john-mayer

Dette la heller ingen demper:
https://monochrome-watches.com/tudo...20n-exclusive-review-live-photos-specs-price/

Når jeg så sammenligningen her mellom stamfar – Rolex 5510 ”Big crown” – og min tiltenkte var all tvil feid til side:
https://bulangandsons.com/tudor-heritage-black-bay-black-79220n/

Jeg MÅTTE ha en. Tanken knyttet til stadige prisøkning rammet meg. Snart går prisen opp. Jeg skal uansett ha en. Jeg sparer penger tilsvarende oppgangen – Nei, vent, jeg FÅR penger tilsvarende økningen. Og jeg kjøpte.
upload_2017-7-8_15-18-49.png


Så hva skal en si om klokken. For å starte med det som i sin tid fraholdt meg fra Sub:

Kassen;
Slankere og langt mer elegant enn maxikassene til storebror. Fine lugs. Noe høyere kasse enn slektningene, Har ikke et baklokk som stikker litt opp slik som Rolex. Ligger mer flatt. Blanke sider og børstet oppå. Litt skarp på enden av lugsene.

Best av alt; Chamfers - slipte kanter på kassen, også kalt beveled lugs, slik også Rolex hadde i gode gamle dager.
Ved bruk av lenke kan det sies at jeg tror endlinksene hadde sett bedre ut mot en 20 mm åpning.
upload_2017-7-8_15-15-44.png


Når man engang får av lenken, som sitter tett som bare rakkeren, så vil en se at det er en slags børstet finish på kassen mellom lugsene. Greit nok, men selv en Seiko SKX er blank her. Er litt usikker på hva tanken er med dette elementet, men kassen ser muligens mindre ut når dette partiet er mørkere enn de blanke partiene på siden.

Kronen;
Hva kan en si? WOW. Tjukk og god. Myntpreget for grep.Tudor-rosen inngravert. Fin størrelse ifht kassen. Skrukrone som tetter godt, samtidig som det er et lite sort felt mot kassen. Elegant.
upload_2017-7-8_15-16-28.png

Skive;
Opprinnelig var jeg skeptisk til gullbrunfinish på en skive tilhørende en sølvfarget stålklokke. Tenkte at gull og sølv er motpoler – som ikke bør møtes… Der tok jeg visst feil. Det passer – og gir altså instant ”vintage” følelse. Matt sort skive med noe spissere triangelindeks enn Rolex kl 12. Avlange markører klokken 3, 6 og 9 – som er akkurat like brede som minuttviseren. På skiven er det malt en lukket minuttring. Dette er noe Rolex drev med frem til 60-tallet, etter det jeg forstår, og bidrar ytterligere til å dra linjer bakover.

Som flere andre har påpekt, er det heldigvis ikke den nye harde skjoldlogoen som er benyttet. Den lille rosen er noe mer feminin, men kler klokken bedre. (Tror for øvrig ingen hadde turt å omtale Tudor-rosen som femi til Henrik VIII……)

Teksten ”self-winding” er i bue nederst og gir – meg iallefall – sett sammen med linjen opp til og rosen øverst og Tudor på tvers, assosiasjoner til et anker, noe som understreker det maritime.

Viserne;
Her har de satt på Snowflakevisere i gullaktig finish- som matcher skiven i farge. Jeg liker viserne. Det er mismatch ifht formen på indeksene. Men det skal være litt quirky.

Minuttviseren er lang og like slank som 3,6,9 indeksen. Timeviseren er klumpete, men når den står over 3,6,9 indeksene gis inntrykket av en lengre viser. Klumpen forhindrer at en forveklser visere i farten. Sekundviseren går helt ut til minutt ringen, og har på gjennomført mismatchvis en kvadrat ca 4/5 del ut, som akkurat toucher de runde indeksene med ytterkant, og 3,6,9 indeksene ved innerkant. Jeg velger å tro at dette er gjort helt bevisst.

Bezel;
Svart matt med minuttangivelser frem til 15 minutter. Klassisk font på påmalte tall. Minuttstrekene på hver side av 10-tallet sitter trangt på, men det må de for å komme på rett sted. Kunne ønsket meg mer markerte tagger rundt bezel ala Sub. Samtidig er den forbausende elegant med myntpreget på siden. Fin tynn metallkant ytterst for kontrast mot det sorte.

Lett å betjene, enveis, 60-klikk. Stopper ved klokken 12. Fin klar lyd ved bruk. Lite stealth over denne.

Rød triangel ved perlen kl 12 – trenger jeg si mer? Ja, den kunne vært større…
upload_2017-7-8_15-17-45.png

Lume;
Lume på visere, indekser og på perlen er grønnlig. Lyser klart i mørket men i litt skumring er det litt underlig med et grønnlig skjær mot gullfinishen. Det ser litt ut som mugg….
upload_2017-7-8_15-15-5.png


Lenke;
Nesten Oysterlenke, 22mm, som smalner mindre enn f.eks den på Explorer II. Ingen justering ut over tre posisjoner du kan justere vha en nål eller lignende i claspen. Behagelig. Litt mindre elegante endlinks enn storebror.

Stoffrem;
Medfølgende stoffrem skal – etter hva jeg har lest – være tilvirket ved samme fabrikk som tilvirker Pavens kjortler. Aner ikke om det er en bra ting. Merk at dette ikke er en ordinær NATO. Her er det Baretter sydd inn i lommer i stoffet. Dvs at du ikke kan skifte til annen rem sånn helt uten videre. Jeg synes den var meget behagelig.

Verk;
Modifisert ETA 2824. Som flere andre har påpekt, en solid arbeidshest som gjør jobben. Holder tiden godt. Stort pluss; et verk som ikke vil koste alt for mye å holde ved like og god tilgang på reservedeler. I boksen som fulgte klokken lå for øvrig et hefte som angav Chronometer status - er det et frampeik?

Glass;
Lett buet safirglass som stikker over bezelen. Enkelte har pekt på at den skaper en forstørrelse ned mot rehaut, som gjør at det virker som om skiven ligger dypere. Plager ikke meg.

Datovisning;
Nei, sjekk mobilen.
upload_2017-7-8_15-13-49.png

Konklusjon;
Jeg er fortsatt like begeistret over en måned etter jeg pakket den opp. Den gir mye klokkeglede. Det går nesten to og en halv Black Bay på EN Sub. Den er ikke en Sub, den er en Black Bay og det kan være helt allright det også.

Dette innlegget ble skrevet med min Tudor Black Bay Black 79220N på håndleddet, holdt på plass av en svart MOD Nato.

Edit; lagt inn bilder på ny som følge av Photobuckets endring i policy
 
Redigert:
Takk for en meget bra review, alltid interressant å lese folks betraktninger av en klokke på denne måten ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Bezel
Takk for strålende anmeldelse! Vi trenger flere som dette! BB har stått på lista en stund, og forsvant ikke nå... :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Bezel
Takk for en flott anmeldelse. Liker spesielt godt at du trekker linjene bakover til historiske modeller og beskriver din tolkning av hvorfor designet er som det er. Veldig bra :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Bezel
Kjempeflott review! God lesning, fine betraktninger. Jeg kjøpte en BBB i helgen, og er også svært positiv. Har altså bare hatt den i noen dager. Synes den er flott både på lenke og på NATO.

Også vet ikke morra mi hva Tudor er, og heller ikke naboen. Det kan ha sine fordeler det og. ;)
 
Flott review. Takk.

Hadde den vært litt mindre og kortere lug-to-lug - samt uten tuben i kronen, er den nydelig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bezel
Takk for tilbakemeldinger. Ser flere vil ha klokken i 39mm. For min del bærer den meget fint med sine 41mm. At lugsene er lange er med på å gi et lettere helhetsinntrykk. Det som er meget positivt er at kronen, selv om den stikker litt ut, ikke gnager mot hånden i det hele tatt forunderlig nok. Kan ha noe å si at klokken er lettere enn slektningene.

Tenker et bilde av dagens er på sin plass;


Ser at det er litt dumt med 22mm mellom lugsene. Rubber B vil antagelig ikke passe. Det jeg nå lurer på hvorfor ikke Tudor har lagd en gummirem til denne. Hvilke alternativer finnes - Isofrane? Og hvor får eventuelt tak i slikt?
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Flott review! Er like fornøyd med min etter 2mnd, og den sitter mer eller mindre konstant på håndleddet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bezel