Tråden for oss med rettskrivings- og grammatikk-OCD

Skrive feil er en ting!

Skrivefeil, er én ting, men "ord deling" av alt og bruk av utropstegn i hverdagslig skriftlig dialog, er egentlig de to tingene jeg steiler på.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
... og bruk av utropstegn i hverdagslig skriftlig dialog, er egentlig de to tingene jeg steiler på.
Om utropstegn er du og Erlend Loe tilsynelatende enige, når han i «Volvo Lastvagnar» skriver:

«Kanskje kan man bruke utropstegn to ganger i livet dersom man skriver daglig. Skriver man sjeldnere enn daglig, kan man i visse tilfeller benytte ett utropstegn én gang. Folk som ukritisk bruker utropstegn, burde interneres og sendes bort - i det minste for en stund».

Selv har jeg nøyaktig samme syn på folk som bruker smilefjes.
En skal imidlertid ikke se bort fra muligheten for at at både Loe og jeg spissformulerer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Guest571 og Preacher
Selv har jeg nøyaktig samme syn på folk som bruker smilefjes.
En skal imidlertid ikke se bort fra muligheten for at at både Loe og jeg spissformulerer.

Man skal ikke kimse av smilefjes. F.eks. så kunne du her erstattet "En skal imidlertid ikke se bort fra muligheten for at at både Loe og jeg spissformulerer" med et enkelt ;).
 
Når det gjelder utropstegn og diverse smileys går skillet for meg på hvilket forum/format man skriver i. Språket, både skriftlig og muntlig er kontinuerlig i utvikling. Den formen som brukes bla. her inne, på diverse chatter, i korte sms osv. mener jeg åpner for en litt friere bruk av disse virkemidlene. Når det kommer til brev, mail og annet av mer formell karakter, er jeg helt enig med Loe og @aek . Det skal også sies at en del burde fått utdelt tastatur helt uten Caps lock og utropstegn. Stor bokstav skal stort sett kun brukes i begynnelsen av setning og egennavn, og det holder stort sett med ett utropstegn. Just my two cents. Jeg er nok dessverre heller ikke feilfri;)
 
  • Liker
Reaksjoner: aek og Rød
Når det gjelder utropstegn og diverse smileys går skillet for meg på hvilket forum/format man skriver i. Språket, både skriftlig og muntlig er kontinuerlig i utvikling. Den formen som brukes bla. her inne, på diverse chatter, i korte sms osv. mener jeg åpner for en litt friere bruk av disse virkemidlene. Når det kommer til brev, mail og annet av mer formell karakter, er jeg helt enig med Loe og @aek . Det skal også sies at en del burde fått utdelt tastatur helt uten Caps lock og utropstegn. Stor bokstav skal stort sett kun brukes i begynnelsen av setning og egennavn, og det holder stort sett med ett utropstegn. Just my two cents. Jeg er nok dessverre heller ikke feilfri;)
Ja, språket er i utvikling, og det er nok lite vi kan gjøre for å stoppe utvikling i feil retning. Kanskje det til og med er meningsløst å diskutere hva som er feil og hva som er riktig retning? Jeg avskyr som sagt smilefjes, både fordi jeg anser det som et språkets ekskrement, og fordi det er fullstendig oppbrukt, men der tilhører jeg åpenbart et (riktignok i mine øyne eksklusivt ...) mindretall.

PS
«Når det kommer til» er engelsk, og har ingenting i norsk språk å gjøre. Mindretallet har talt!
 
  • Liker
Reaksjoner: Newbie
Hva som er riktig eller gal retning synes jeg det er vanskelig å mene noe om. Jeg tenker at alt som uthuler og gjør språket fattigere er det som fører oss i feil retning. Så lenge vi klarer å skille hvilke situasjoner som tillater f. Eks. Smileys og hvilke som ikke gjør det tror jeg vi er på trygg grunn. Jeg er nok enig i mye av det du skriver @aek , og er også opptatt av at språket skal bevares eller utvikles i "riktig" retning. Jeg er vel bare ikke like bastant mtp. hvilken retning det er.
PS
Jeg er langt fra perfekt når det kommer til skriftspråk som jeg påpekte over, så om du vil lese dette med rød rettepenn vil du helt sikkert finne mye du kan sette strek under.
 
  • Liker
Reaksjoner: aek og andres
Hva som er riktig eller gal retning synes jeg det er vanskelig å mene noe om. Jeg tenker at alt som uthuler og gjør språket fattigere er det som fører oss i feil retning. Så lenge vi klarer å skille hvilke situasjoner som tillater f. Eks. Smileys og hvilke som ikke gjør det tror jeg vi er på trygg grunn. Jeg er nok enig i mye av det du skriver @aek , og er også opptatt av at språket skal bevares eller utvikles i "riktig" retning. Jeg er vel bare ikke like bastant mtp. hvilken retning det er.
PS
Jeg er langt fra perfekt når det kommer til skriftspråk som jeg påpekte over, så om du vil lese dette med rød rettepenn vil du helt sikkert finne mye du kan sette strek under.
Det finnes nok ingen som er perfekt hva angår skriftspråk. Jeg anser det som sosialt uintelligent å bruke rettepenn på folks skriverier, bortsett fra i akkurat denne tråden; her føler jeg at det nærmest er obligatorisk ...
 
image.png
image.png

Jeg og hadde blitt litt småfurten om jeg hadde blitt skjeftet på... Hnngh...*måslånoenhardt*!!!
 
  • Liker
Reaksjoner: Newbie
Kjapt og kort spørsmål.

Dersom det står skrevet at et tilbud kan benyttes INNTIL man er 32 år, kan dette da brukes når man er fylte 32 år? Eller bare til man er 31 år?
 
@Loevhagen, her er hva korrekturavdelingen.no skriver om aksent i «én»:

«Akutt-tegnet brukes ofte i «én» når man ønsker å markere trykk («kom med én gang»). Men dette er feil bruk av aksenten. «Én» er tallord, og skal bare brukes når man vektlegger antallet:
én gutt [ikke to eller tre] ble tatt med buksene nede»
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Jeg er rampegutt - og bruker ´ fordi jeg vil markere (i.e. la leseren selv markere) trykk uvhengig av om ordet er relatert til tall.

Rampegutt på samme måte som de som ikke lever lenger, skrev aldrig, mig og andre utdøde ord.

BTW: Hvordan ser man på "liksom" i dagens språkforskning?
 
Jeg er rampegutt - og bruker ´ fordi jeg vil markere (i.e. la leseren selv markere) trykk uvhengig av om ordet er relatert til tall.

Rampegutt på samme måte som de som ikke lever lenger, skrev aldrig, mig og andre utdøde ord.

BTW: Hvordan ser man på "liksom" i dagens språkforskning?

Liksom eller Lizzom? Liksom betyr "på en måte" eller "samme som". Lizzom er vel noe man bør styre unna og er vel et krav i ordforrådet til en deltaker på Paradise Hotel. :)