Det som avgjør hvilken klokke du trenger er rett og slett hvilke behov du føler du har. Har hatt flere Garmin-klokker og noe Apple Watch opp gjennom og har gjort meg noen tanker. Her er mine synspunkter:
Garmin Fenix 6s (eller noen av de andre treningsklokkene)
Skal klokken først og fremst brukes til trening og du ønsker mest mulig treningsdata er det Fenix 6 som er det klart beste alternativet. Fysiske knapper er overlegent alt annet når du er i farta og Garmin ligger også milevis forran Apple når det gjelder å prosessere treningsdataene. Garmin gir deg også et hav av muligheter til å tilpasse hva som skal logges av data og hva som skal vises på klokkeskjermen underveis i de ulike aktivitetene. Som smartklokke og aktivitetsmåler er Garmin helt OK, men et godt stykke bak Apple Watch. Ser du nevner musikk-funksjonen til Garmin. Må bare advare om at den er rimelig shitty og det tar meget lang tid å overføre sangene. Ikke noe man gjør på vei ut av døre. Har også hatt litt dårlige erfaringer med at BT-koblingen mellom klokke og headset ofte faller ut. Dette kan selvsagt variere fra modell til modell, men Fenix-serien har vært kjent som verst i klassen på dette tidligere pga at den er bygget i metall og ikke plast. Ville undersøkt dette nærmere om musikk er viktig for deg.
Apple Watch
Apple watch har tatt store steg på treningsfronten i løpet av de siste generasjonene så skal være litt forsiktig med å være så bastant her siden den siste jeg hadde var 4'ern. Likevel er det store problemet fortsatt at den mangler fysiske knapper og det er ingen som driver med seriøst trening (les: toppidrett) som benytter Apple Watch. Når pulsen er nær makspuls og det striregner er touchscreen rett og slett ikke den beste løsningen. På roligere trening og i pent vær fungerer den ypperlig. Treningsappen som er standard har også sine klare begrensninger og man kan f.eks. ikke tilpasse visningen av datafelt i like stor grad som hos Garmin. Mulig det finnes tredjeparts-apper som løser dette problemet. Som smartklokke er er Apple Watch overlegent alt annet på markedet og åpner for at klokken kan brukes til mer enn bare trening. På musikk er den selvsagt overlegen og du har mulighet til å benytte eSIM slik at du kan streame sanger direkte til klokken. På helsefronten er de også ledende og om dette er viktig for deg ville jeg helt klart valgt Apple fremfor Garmin mtp fremtidig funksjoner som kan dukke opp.
Garmin Instinct
Denne hadde jeg en kort stund før den ble byttet i min nåværende treningsklokke. En helt grei treningsklokke og en stokk dum smartklokke. Viser det mest basic av treningsdata (på en litt liten skjerm) og kan varsle om du får inn varsler på mobilen. Den eneste grunnen til å kjøpe denne slik jeg ser det må være at man liker designet. Siden den allerede har så lang batteritid ser jeg ikke poenget med Solar-versjonen.
Personlig bruker jeg treningsklokke kun til trening og bruker mekaniske klokker til hverdags. En av grunnene til dette er at jeg ikke ønsker å være tilkoblet 24/7 og jeg verken trenger eller ønsker at en klokke skal passe på helsen min. Jeg er relativt ung enda så finner det ikke nødvendig å måle hvilepuls og oksygenmengde i blodet helt enda. Jeg er også såpass oppegående at jeg kjenner på kroppen når aktivitetsnivået har vært for høyt eller for lavt. Jeg føler at sunn fornuft gir meg 80% av den samme informasjon som en smartklokke og de siste 20% er stort sett informasjon jeg har lite nytte av. Så har jeg full forståelse for at andre kan ha et helt annet syn på dette enn meg.
Løsningen for min del ble en Garmin Venu SQ hvor alt av smartfunksjoner er slått av. Da er den bare en veldig dum Apple Watch med knapper. Perfekt til mitt bruk.
Vis vedlegg 222879