Tips til treningsklokke

Så oppsummert så er det Garmim 935/945. Polar vantage m som her er fornøgde brukera av.

Ser Garmin har fenix serien og polar har igniter også.
Er der virkelig noken som sover med dissa klokkene ?
 
Kunne ikke falle meg inn å sove med klokke, puls eller et "vanlig ur", for den saks skyld. Er i hvert fall mange som er fornøyd med Garmin, og jeg tror Polar har "stepped it up" med Vantage-serien. Når det er sagt, så ser jeg at GPS-tracken til en kollega med Vantage M når hun løper på bane er "all over the place", mens min Garmin 935 er ganske nøyaktig, men kanskje 100 m avvik på 10k, noe som må sies å være innafor. :)
 
Så oppsummert så er det Garmim 935/945. Polar vantage m som her er fornøgde brukera av.

Ser Garmin har fenix serien og polar har igniter også.
Er der virkelig noken som sover med dissa klokkene ?
Sover med min fra tid til annen for å holde oversikt over hvilepuls, mest som en kuriositet.
Jeg er veldig fornøyd med Forerunner 935, men vær obs på at det har vært litt problemer med at glasset på pulssensoren sprekker. Både meg og kjæresten min har fått nye klokker på reklamasjon.

Har inntrykk av at Garmin er et hestehode foran både Suntoo og Polar, men dette er min personlige mening.

Vil du ha gode anmeldelser som går i dybden, så anbefales DC rainmaker på verdensveven, har aldri sett noen som tester så nøye som ham, han har også veldig gode referansegrunnlag.
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Veit fleire som har sovet med slike aktivitetsarmbånd/epleklokker der det har blitt oppfanga uregelmessigheter som en so har fått tak i tidlig . Kanskje greit for fleire som har passert *ehem* 30.
 
Kan sikkert diskuteres hvor "sunt" det er med sånn kroppsmonitorering, men for egen del, så ser jeg at hvilepulsen på natta er høyere hvis jeg trener mye, og veldig mye høyere hvis jeg drar meg mot overtrening. For ikke å snakke om at hvilepulsen går rett til værs i influensasesongen, noe som slår hull i myten om "manflu"... :D
 
Jeg har begynt å måle puls aktivt, med Polar H10 rundt brystet koblet opp til iPhone. Tester både både puls under trening og HRV om morgenen og andre situasjoner. Litt tungvint å drasse med seg telefonen på løpetur, så jeg har etter en høst hvor det har gått mye i G-shocks bestemt meg for å få litt flere funksjoner på armen og gå til anskaffelse av en aktivitetsklokke. Har gjort endel research (som vanlig) og står igjen med tre litt ulike modeller, både i utseende, funksjonalitet og pris.


1. Garmin 6S PRO SOLAR
Flaggskipet i 42 mm utgave. Litt dyr, men spekket med funksjonalitet, god batteritid, solcelledrevet. GOd kartfunksjon. Garmin pay, musikk og mulighet til å innstallere apps. Ser grei ut. Kunne kanskje blir fristet til å bruke utenom trening også, og det er jo et drawback.

AED2DFA5-77DE-49B8-98FE-DADE1F0B53DD.jpeg


2. Garmin Instinct SOLAR. Rimelig. Ganske tøff, litt G-shock over uttrykket. Kul farge, men også såpass oppsiktsvekkende og chunky at jeg neppe vil bruke den utenfor trening eller hjemmet. Ekstremt bra batterilevetid OG solcelle som funker. Greit med funksjoner, måler både puls, hrv og O2, men mangler musikk, pay og mulighet til å innstallere apps.

1000.jpeg

3. Iphone series 6. Bra funksjonalitet. Super å synke mot iphone. Bra aktivitetsmonitor, føler jeg til enhver tid vil ha stålkontroll på helsa. Hvis det er den som redder meg fra et hjerteinfarkt vil jeg aldri angre på at jeg kjøpte den. Minus: Det er en apple-watch. Ikke interessert i en telefon på hånda. Legger aktivt fra meg telefonen når jeg kan, prøver å frigjøre meg fra distraksjoner på nett. Ekstremt dårlig batterilevetid. Ikke noe jeg tar med på fjelltur. Kunne blitt fristet til å bruke den utenom trening, antagelig en del funksjoner man blir avhengig av. Kan evt trigge hypokonderen i meg (men det gjelder forsåvidt de andre også).

0DA94B34-C602-4268-8E88-0342702AF4A7.png

Noen som har erfaring med disse klokkene og kan hjelpe meg i riktig retning? Eller trenger jeg ikke monitorere puls, søvn og alle helsemessige aspekter av livet?
 

Vedlegg

  • 1F3F1A54-E374-4D1E-B61C-FECB5568503B_4_5005_c.jpeg
    1F3F1A54-E374-4D1E-B61C-FECB5568503B_4_5005_c.jpeg
    9,8 KB · Visninger: 0
Det som avgjør hvilken klokke du trenger er rett og slett hvilke behov du føler du har. Har hatt flere Garmin-klokker og noe Apple Watch opp gjennom og har gjort meg noen tanker. Her er mine synspunkter:

Garmin Fenix 6s (eller noen av de andre treningsklokkene)
Skal klokken først og fremst brukes til trening og du ønsker mest mulig treningsdata er det Fenix 6 som er det klart beste alternativet. Fysiske knapper er overlegent alt annet når du er i farta og Garmin ligger også milevis forran Apple når det gjelder å prosessere treningsdataene. Garmin gir deg også et hav av muligheter til å tilpasse hva som skal logges av data og hva som skal vises på klokkeskjermen underveis i de ulike aktivitetene. Som smartklokke og aktivitetsmåler er Garmin helt OK, men et godt stykke bak Apple Watch. Ser du nevner musikk-funksjonen til Garmin. Må bare advare om at den er rimelig shitty og det tar meget lang tid å overføre sangene. Ikke noe man gjør på vei ut av døre. Har også hatt litt dårlige erfaringer med at BT-koblingen mellom klokke og headset ofte faller ut. Dette kan selvsagt variere fra modell til modell, men Fenix-serien har vært kjent som verst i klassen på dette tidligere pga at den er bygget i metall og ikke plast. Ville undersøkt dette nærmere om musikk er viktig for deg.

Apple Watch
Apple watch har tatt store steg på treningsfronten i løpet av de siste generasjonene så skal være litt forsiktig med å være så bastant her siden den siste jeg hadde var 4'ern. Likevel er det store problemet fortsatt at den mangler fysiske knapper og det er ingen som driver med seriøst trening (les: toppidrett) som benytter Apple Watch. Når pulsen er nær makspuls og det striregner er touchscreen rett og slett ikke den beste løsningen. På roligere trening og i pent vær fungerer den ypperlig. Treningsappen som er standard har også sine klare begrensninger og man kan f.eks. ikke tilpasse visningen av datafelt i like stor grad som hos Garmin. Mulig det finnes tredjeparts-apper som løser dette problemet. Som smartklokke er er Apple Watch overlegent alt annet på markedet og åpner for at klokken kan brukes til mer enn bare trening. På musikk er den selvsagt overlegen og du har mulighet til å benytte eSIM slik at du kan streame sanger direkte til klokken. På helsefronten er de også ledende og om dette er viktig for deg ville jeg helt klart valgt Apple fremfor Garmin mtp fremtidig funksjoner som kan dukke opp.

Garmin Instinct
Denne hadde jeg en kort stund før den ble byttet i min nåværende treningsklokke. En helt grei treningsklokke og en stokk dum smartklokke. Viser det mest basic av treningsdata (på en litt liten skjerm) og kan varsle om du får inn varsler på mobilen. Den eneste grunnen til å kjøpe denne slik jeg ser det må være at man liker designet. Siden den allerede har så lang batteritid ser jeg ikke poenget med Solar-versjonen.


Personlig bruker jeg treningsklokke kun til trening og bruker mekaniske klokker til hverdags. En av grunnene til dette er at jeg ikke ønsker å være tilkoblet 24/7 og jeg verken trenger eller ønsker at en klokke skal passe på helsen min. Jeg er relativt ung enda så finner det ikke nødvendig å måle hvilepuls og oksygenmengde i blodet helt enda. Jeg er også såpass oppegående at jeg kjenner på kroppen når aktivitetsnivået har vært for høyt eller for lavt. Jeg føler at sunn fornuft gir meg 80% av den samme informasjon som en smartklokke og de siste 20% er stort sett informasjon jeg har lite nytte av. Så har jeg full forståelse for at andre kan ha et helt annet syn på dette enn meg.

Løsningen for min del ble en Garmin Venu SQ hvor alt av smartfunksjoner er slått av. Da er den bare en veldig dum Apple Watch med knapper. Perfekt til mitt bruk. :p

1606317071382.png
 
Redigert:
Det som avgjør hvilken klokke du trenger er rett og slett hvilke behov du føler du har. Har hatt flere Garmin-klokker og noe Apple Watch opp gjennom og har gjort meg noen tanker. Her er mine synspunkter:

Garmin Fenix 6s (eller noen av de andre treningsklokkene)
Skal klokken først og fremst brukes til trening og du ønsker mest mulig treningsdata er det Fenix 6 som er det klart beste alternativet. Fysiske knapper er overlegent alt annet når du er i farta og Garmin ligger også milevis forran Apple når det gjelder å prosessere treningsdataene. Garmin gir deg også et hav av muligheter til å tilpasse hva som skal logges av data og hva som skal vises på klokkeskjermen underveis i de ulike aktivitetene. Som smartklokke og aktivitetsmåler er Garmin helt OK, men et godt stykke bak Apple Watch. Ser du nevner musikk-funksjonen til Garmin. Må bare advare om at den er rimelig shitty og det tar meget lang tid å overføre sangene. Ikke noe man gjør på vei ut av døre. Har også hatt litt dårlige erfaringer med at BT-koblingen mellom klokke og headset ofte faller ut. Dette kan selvsagt variere fra modell til modell, men Fenix-serien har vært kjent som verst i klassen på dette tidligere pga at den er bygget i metall og ikke plast. Ville undersøkt dette nærmere om musikk er viktig for deg.

Apple Watch
Apple watch har tatt store steg på treningsfronten i løpet av de siste generasjonene så skal være litt forsiktig med å være så bastant her siden den siste jeg hadde var 4'ern. Likevel er det store problemet fortsatt at den mangler fysiske knapper og det er ingen som driver med seriøst trening (les: toppidrett) som benytter Apple Watch. Når pulsen er nær makspuls og det striregner er touchscreen rett og slett ikke den beste løsningen. På roligere trening og i pent vær fungerer den ypperlig. Treningsappen som er standard har også sine klare begrensninger og man kan f.eks. ikke tilpasse visningen av datafelt i like stor grad som hos Garmin. Mulig det finnes tredjeparts-apper som løser dette problemet. Som smartklokke er er Apple Watch overlegent alt annet på markedet og åpner for at klokken kan brukes til mer enn bare trening. På musikk er den selvsagt overlegen og du har mulighet til å benytte eSIM slik at du kan streame sanger direkte til klokken. På helsefronten er de også ledende og om dette er viktig for deg ville jeg helt klart valgt Apple fremfor Garmin mtp fremtidig funksjoner som kan dukke opp.

Garmin Instinct
Denne hadde jeg en kort stund før den ble byttet i min nåværende treningsklokke. En helt grei treningsklokke og en stokk dum smartklokke. Viser det mest basic av treningsdata (på en litt liten skjerm) og kan varsle om du får inn varsler på mobilen. Den eneste grunnen til å kjøpe denne slik jeg ser det må være at man liker designet. Siden den allerede har så lang batteritid ser jeg ikke poenget med Solar-versjonen.


Personlig bruker jeg treningsklokke kun til trening og bruker mekaniske klokker til hverdags. En av grunnene til dette er at jeg ikke ønsker å være tilkoblet 24/7 og jeg verken trenger eller ønsker at en klokke skal passe på helsen min. Jeg er relativt ung enda så finner det ikke nødvendig å måle hvilepuls og oksygenmengde i blodet helt enda. Jeg er også såpass oppegående at jeg kjenner på kroppen når aktivitetsnivået har vært for høyt eller for lavt. Jeg føler at sunn fornuft gir meg 80% av den samme informasjon som en smartklokke og de siste 20% er stort sett informasjon jeg har lite nytte av. Så har jeg full forståelse for at andre kan ha et helt annet syn på dette enn meg.

Løsningen for min del ble en Garmin Venu SQ hvor alt av smartfunksjoner er slått av. Da er den bare en veldig dum Apple Watch med knapper. Perfekt til mitt bruk. :p

Vis vedlegg 222879

Wow - takk for ekstremt god og grundig tilbakemelding. Ja jeg merket det litt mens jeg skrev, at jeg nok bør vurdere behovet litt grundigere før jeg bestemmer meg for modell. Mulig jeg ønsker å putte litt for mange behov inn i en modell. Kan godt tenke meg å logge trengingsøktene og følge med på puls ift makspuls, kart kan også komme godt med. Da er jo betjeningsmuligheter i all slags vær et godt poeng. Jeg synes også det er spennende å måle HRV og søvnkvalitet, både ift restitusjon, men også stressnovå (som til tider kan være litt høyt). Har ikke behov for hjerteovervåkning døgnet rundt dette tiåret ihvertfall, så var kanskje litt flåsete der. O2 er gøy å måle i forbindelse med noen sære pusteøvelser jeg holder på med (ref Wim Hof og oxygen advantage for de som kjenner til det). Liker også godt designet på begge Garminene, og vil antagelig kun bruke de til trening. Har også mistanke om at Instincten blir både klumpete og enkel, og at Apple Watch er utelukket pga batterikapasitet og touch screen. Liker å være ute i dårlig vær og er gjerne ute i flere dager i strekk uten lademuligheter. Så da blir det vel den dyre Garminen da :)
 
Garmin Forerunner 945 er vel en Fenix 6 pakket inn i plast i stedet for metall? Har hatt 935 i mer enn tre år nå, og den fungerer fortsatt utmerket. Har også fått nytt brystbelte tilsendt etter at garantitiden hadde utløpt, så tommel opp for kundeservice. Venter nå i spenning på om Forerunner 955 vil ha innebygget mobildekning. Da er jeg solgt... :D
 
  • Liker
Reaksjoner: bragemann
Takk for tips @centro, har kikket på Garmin klokker og vurdert alternativer. Misset Venu, ser den støtter Galileo, har egen profil for både langrenn og sykling. Trodde jeg måtte opp på en 745 eller 945 for å finne støtte for det. Da er den på shortlist :)

Har du erfaring med opplasting av treningsøkter over wifi eller bruker du BT ? Håper wifi gir meg `sømløs` opplastning straks jeg når wifi som er autorisert på klokken.

Kan du starte,stoppe, pause etc treningsøkt med knappene og disable touch screen ?
 
Takk for tips @centro, har kikket på Garmin klokker og vurdert alternativer. Misset Venu, ser den støtter Galileo, har egen profil for både langrenn og sykling. Trodde jeg måtte opp på en 745 eller 945 for å finne støtte for det. Da er den på shortlist :)

Har du erfaring med opplasting av treningsøkter over wifi eller bruker du BT ? Håper wifi gir meg `sømløs` opplastning straks jeg når wifi som er autorisert på klokken.

Kan du starte,stoppe, pause etc treningsøkt med knappene og disable touch screen ?

Var ikke klar over at den hadde denne WiFi-funksjonen. Har gått gjennom BT for min del frem til nå, men skal gi det en sjanse og se hvordan det fungerer.

Edit: Ser nå at det kun er versjonen med musikk som har denne muligheten. Nåturlig nok for å kunne overføre sanger trådløst. Jeg har den rimeligere varianten så får ikke testet det ut dessverre. BT fungerer forøvrig utmerket for opplastning av økter. Jeg rekker knapt å komme meg inn døra før jeg får varsling på mobilen om at økta er lastet opp.

IMG_20201202_234936.jpg
 
Redigert:
Noken som har tips til en slank enkel treningsklokke med pulsmåler, gps , vanntett, god batterikapasitet og oppsett for fleire aktiviteter

Eg har i veldig mange å brukt en Polar m400 til trening og på høyre handa på lengre turer då eg synes det har vært praktisk med gps spor m.m. .

Checkar tiden på due och allt annat på garmin. Viktigt att hålla ur hobbyn vid liv - inte minst 50 km ut i nordmarka på cykel i starten av december..;)
C7864CE4-F5B6-49DB-86B3-0AA6B75DD253.jpeg
 
Gjenoppliver denne litt.

Kort forhistorie: brukte diverse Garmin klokker fra slutten av 90-tallet og frem til ca 2013. Var interessant med puls, soner, GPS etc. Etterhvert begynte jeg å få smaken for lange konkurranser både på sykkel, triatlon og løp av typen ultramaraton, men en utfordring var at klokkene ikke hadde nok batteritid. Batteribanker var ikke særlig tilgjengelig og løsningen ble å bruke flere klokker hvor en ble satt på når den forrige gikk tom for strøm. Så satt man med et dataprogram etterpå og slo alle aktivitetene sammen til en. Upraktisk.

Så begynte jeg å føle på at alle funksjonene på disse klokkene var mer til bry enn glede.
Jeg tok meg hele tiden i å glo på klokken når jeg løp for å sjekke km-tid, avstand etc.
De ødela litt av løpsgleden.
Og så merket jeg at jeg var for opptatt av puls: presset meg for mye de dagene kroppen egentlig var sliten og gav meg for tidlig de dagene hvor det gikk løpende lett.

Så i 2013 la jeg alle pulsklokker i skuffen å begynte å trene og konkurrere med en vanlig G-Shock. Har alt jeg trenger: tid, stoppeklokke og nedtelling (for intervaller)
I stedet for å se på km-tid og puls lytter jeg på kropp og dagsform. Og aldri har formen og resultatene vært bedre :)

Nok om det.

Klokkene jeg bruker er G-Shock 6900 eller 5600.

Men jeg har lyst på en litt mer artig treningsklokke.
Må si jeg får mer og mer sansen for og lyst på Breitling Endurance Pro. Kanskje i rødt eller gult?
Har sett flere Tour de France ryttere med disse i fjor og i år.

Noen her som har denne klokkene og har erfaringer med den?
 
  • Liker
Reaksjoner: TomB og r.wharfinger
Gjenoppliver denne litt.

Kort forhistorie: brukte diverse Garmin klokker fra slutten av 90-tallet og frem til ca 2013. Var interessant med puls, soner, GPS etc. Etterhvert begynte jeg å få smaken for lange konkurranser både på sykkel, triatlon og løp av typen ultramaraton, men en utfordring var at klokkene ikke hadde nok batteritid. Batteribanker var ikke særlig tilgjengelig og løsningen ble å bruke flere klokker hvor en ble satt på når den forrige gikk tom for strøm. Så satt man med et dataprogram etterpå og slo alle aktivitetene sammen til en. Upraktisk.

Så begynte jeg å føle på at alle funksjonene på disse klokkene var mer til bry enn glede.
Jeg tok meg hele tiden i å glo på klokken når jeg løp for å sjekke km-tid, avstand etc.
De ødela litt av løpsgleden.
Og så merket jeg at jeg var for opptatt av puls: presset meg for mye de dagene kroppen egentlig var sliten og gav meg for tidlig de dagene hvor det gikk løpende lett.

Så i 2013 la jeg alle pulsklokker i skuffen å begynte å trene og konkurrere med en vanlig G-Shock. Har alt jeg trenger: tid, stoppeklokke og nedtelling (for intervaller)
I stedet for å se på km-tid og puls lytter jeg på kropp og dagsform. Og aldri har formen og resultatene vært bedre :)

Nok om det.

Klokkene jeg bruker er G-Shock 6900 eller 5600.

Men jeg har lyst på en litt mer artig treningsklokke.
Må si jeg får mer og mer sansen for og lyst på Breitling Endurance Pro. Kanskje i rødt eller gult?
Har sett flere Tour de France ryttere med disse i fjor og i år.

Noen her som har denne klokkene og har erfaringer med den?

Jeg kutta også ut pulsklokke for mange år siden og har heller lyttet til kroppen. Det har gitt god effekt og gir mere glede i lengden. Siden jeg bare er en mosjonist og bare konkurrerer mot meg selv har jeg heller ikke behov for systematisk trening for å toppe formen. Nå bruker jeg den klokka jeg har på armen så lenge den ikke er på skinnrem. Skal jeg ta tiden på en gitt distanse for å sjekke for en fungerer en Daytona utmerket :)
 
Er det noen her som har erfaring med Apple Watch som ren treningsklokke? Bruker nå en gammel Garmin Fenix 3 som etter hvert må byttes ut. Jeg syntes Garmin-appen er helt pyton og vurder derfor andre ting. Med lansering av Apple Watch Ultra kan Apple være med i vurderingen. Jeg bruker slike klokker kun ved fysisk aktivitet, og ser etter noe som viser dataene enklere og mer sømløst en Garmin-Connect appen.
 
Jeg har testet AW S7, og den er ikke i nærheten av Garmin Fenix 3HR til trening synes jeg da. Solgte Apple Watch etter bare noen uker. Mulig det er bedre med 3. parts apper. Men med nye AW Ultra, kan de se ut som de har gjort store forbedringer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
Jeg har testet AW S7, og den er ikke i nærheten av Garmin Fenix 3HR til trening synes jeg da. Solgte Apple Watch etter bare noen uker. Mulig det er bedre med 3. parts apper. Men med nye AW Ultra, kan de se ut som de har gjort store forbedringer.
Hva er det som gjør at AW S7 ikke er i nærheten til Fenix 3? Og vet du hva slags forbedringer er det AW Ultra har?

Jeg er nok ikke en som bruker de aller mest avanserte funksjonene. Jeg gjør det i hvert fall ikke nå pga Garmin sitt brukergrensesnitt. Er egentlig mest ute etter noe som viser data under og etter bruk på en god måte.
 
Jeg synes Garmin er vesentlig bedre enn Apple på vise data under og etter bruk - det er mye mer/flere tilgjengelige valg hos Garmin og en kan se mer samtidig på klokka under bruk.
En annen fordel med Garmin er at batteriet holder såpass mye lengre (også i forhold til Apple ultra) at spesielt som kun treningsklokke skal det mer til for at batteriet er tomt når en skal bruke den.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald