Tips til treningsklokke

Blodstrupmoen

Støttemedlem
Medlem
20. mai 2011
Innlegg
1.403
Sted
Sunnfjord
Noken som har tips til en slank enkel treningsklokke med pulsmåler, gps , vanntett, god batterikapasitet og oppsett for fleire aktiviteter

Eg har i veldig mange å brukt en Polar m400 til trening og på høyre handa på lengre turer då eg synes det har vært praktisk med gps spor m.m. .
 
@Preacher Den såg jo ikkje så allverdens stor ut men litt skeptisk til om den er fullgod som treningsklokke også mtp pulsmåling.

En ting eg misliker med en del av dissa klumpete treningsklokkene ( også polar m400 fra 2014) er at man slår av/på funksjoner lett ved bøying av håndledd og når en håndterer sekken.
 
Jeg er godt fornøyd med Garmin. Jeg har en slik Fenix 5, den har alt for mange funksjoner jeg aldri bruker og er ganske stor og klumpete, men gjør jobben godt og batteriet varer i evigheter. Helt grei app, også. Skulle jeg kjøpt noe nytt nå (som ikke er Apple Watch.. som jeg faktisk vurderer), så ville det vært en Garmin Vivoactive 4.
 
Jeg bruker en Garmin Forerunner 935 til all trening, og det har fungert knirkefritt i to år nå. Modellen er vel erstattet av 945 nå, uten at jeg vet noe særlig om hva oppdateringen betyr. 935 har i praksis alt det samme som Fenix 5, men i en litt lettere og tynnere kasse. Som TS-asylant bruker jeg selvfølgelig "ordentlige" klokker til daglig, men har da brukt en Garmin Vivosmart 3 på høyrearmen, noe som ikke har plaget meg nevneverdig. Garmin-dingsene snakker også sammen via appen, så det blir en ganske sømløs pakke å bytte fra den ene til den andre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Jeg er også godt fornøyd med Garmin 935. Synkroniserer stort sett greit med appen, bortsett fra etter siste IOS-oppdatering. Tror det dog er Apple som er synderen, ikke Garmin. Appen er forøvrig veldig god og viser stort sett det du trenger å vite. Valgte 935 i stedet for Fenix av samme grunn som @frj nevner; litt lettere og tynnere. Den er vanntett og kan brukes til f.eks triatlon, men mitt bruksområde har vært løping og styrke. Batterikapasiteten er svært god. Sto på 77% etter 12 timers bruk forrige søndag (hvorav over 4 timer med aktivitet/GPS-logging).

Polar ville jeg holdt meg langt unna. Jeg har drevet med idrett i flere tiår, og var trofast mot Polar inntil noen få år siden. Har erfart at kvaliteten blir stadig dårligere (manglende GPS-signal og pulsmåler som lever sitt eget liv). Jeg var aktivt med i en ganske stor norsk skiklubb før jeg flyttet utenlands, og de aller, aller fleste der har gått over til andre merker, da først og fremst Garmin. I familien vår sviktet tre nye Polarklokker i løpet av 1-2 år. Kanskje det aller verste har vært den utrolig arrogante og dårlige kundeservicen Polar Norge har vist.
 
Ja eg er usikker på kor gammal Polaren eg har er , men sikkert en 4-5 år . Den har aldri vært helt god og no er der dugg på innsiden av glasset.
 
Hei, jeg har to Polar klokker. En Polar Vantage M og en noe eldre V800 (bygget som en tanks). Vantage modellene har pulsmåling gjennom håndleddet, mens V800 bruker trad pulsbelte. Begge fungerer like godt over som under vann.
Jeg ville også ha vurdert Vantage V modellen som ser solid ut, teknisk er de tilnærmet like. Det fine med Polar er treningsappen Polar Flow tilgjengelig på mobil og PC, suverent verktøy for trening.
 
Eg er enig i at Polar appen fungerer helt fint , det som er litt dumt er at batterikapasitet med bruk av pulsbeltet er ikkje stort meir en 3 timer . Kanskje den holdt 4t når den var ny , men ikkje noke meir . Er puls gjennom håndleddet såpass bra i dag at en slipper beltet ?
 
Eg er enig i at Polar appen fungerer helt fint , det som er litt dumt er at batterikapasitet med bruk av pulsbeltet er ikkje stort meir en 3 timer . Kanskje den holdt 4t når den var ny , men ikkje noke meir . Er puls gjennom håndleddet såpass bra i dag at en slipper beltet ?
Har sett flere tester på dette. Man kan forvente noe avvik mellom håndleddsmåling og pulsbelte. Enorm forskjell er det likevel ikke, og spørsmålet er hvor presist nøyaktig man som mosjonist egentlig trenger det. Jeg synes det er befriende å slippe pulsbelte. Har kontrolltestet (manuell måling) en rekke ganger og finner sjelden nevneverdig differanse mot Garmins håndleddsmåling. Stort sett er den svært nøyaktig. I hverdagen er jeg mest opptatt av å ligge noenlunde i riktig sone, og der er det neppe store utslag mellom belte eller håndledd. Det var betraktelig mer ustabilitet med beltene på de to siste Polarene jeg hadde (som å sprette opp i 200+ over en periode - ødelegger hele snittmålingen).

EDIT: Må legge til at man selvsagt får kjøpt brystbelte som tilleggsutstyr til Garmin også. Jeg har ikke brukt det.
 
Garmin 935 her og. Bruker den hver dag (tisk tisk tisk) og jeg merker den knapt på hånden. Lett og tynn med meget behagelig reim.
 
Eg er enig i at Polar appen fungerer helt fint , det som er litt dumt er at batterikapasitet med bruk av pulsbeltet er ikkje stort meir en 3 timer . Kanskje den holdt 4t når den var ny , men ikkje noke meir . Er puls gjennom håndleddet såpass bra i dag at en slipper beltet ?
Det er ikke min erfaring, trening med puls fungerer mye lengre enn 3-4 timer. Polar oppgir 30 timer treningstid. Bruk av GPS reduserer selvfølgelig dette, men fortsatt fint to langturer på sykkel. V800 har en genial sparefunksjon på GPSen som forlenger GPS bruk vesentlig, 12 timer+ hvis jeg husker rett. Puls via håndleddet fungerer ok, også i svømmehallen. For nøyaktig test er pulsbeltet best :)

97523AB0-B86D-4D91-8888-0AC66D38358E.jpeg
 
@chronometer Eg har en eldre m400 så ikkje umulig at dei nyere har bedre kapasitet og smartere gps håndtering. Eg kan ikkje huske at den har holdt en hel langøkt på vintern med pulsbelte så det har på en måte vært et minus. Bærekomforten på polaren er ihvertfall god.
Den v800en ser svær ut .
 
@frj Det vivosmart armbåndet ser jo ganske smekkert ut og kan kanskje være noke til å holde styr på daglige aktiviteten. Eg har en særdeles stillesittande jobb med lange dager så kunne jo vært artigt å ha litt meir oversikt uten å måtte ha 2 klokker på seg .
 
Vel, min erfaring er stikk motsatt. Veldig bra oppfølging hos Polar Norge gjennom mange år
Grei service når det er standard henvendelser. Var godt fornøyd gjennom mange år jeg også, men situasjonen endret seg når vi begynte å kreve litt mer av kundeservicen enn enkle batteribytter osv. Uansett blir dette bare anekdoter om dårlig GPS-signal, svak batterikapasitet, ikke-fungerede brystbelter osv. Det viktigste er at man er fornøyd med hva man har og er i aktivitet.

@Blodstrupmoen - for å komplisere valget litt for deg, så hører jeg mange også er fornøyd med Suunto, men har ingen erfaring selv.
 
Eg hadde en Suunto ambient sak en gang. Klumpete klokke egentlig så håper dei har skjerpa seg meir en den gang. Posisjonsoppdatering var så som så , batteriet dårlig , pulsbelte værre og høydemeteret måtte kalibreres for kver tur.
 

Vedlegg

  • DSC_0025.JPG
    DSC_0025.JPG
    65,6 KB · Visninger: 0