Tidssonen Podcast!

Message received :)

Har ingen unnskyldninger for lyden, utover at det er knyttet til mangel på erfaring med miksing, samt at vi (denne gangen spesielt) sitter på forskjellige steder med forskjellig utstyr.
Tiltak: Fra nå av spiller vi alltid – så fremt det er fysisk mulig – inn F2F med innkjøpt miksebord og like mikrofoner.
@Jon Henrik prøver seg også som lydmann i ny software til neste episode – kanskje det hjelper :p

Angående innhold. Vi har hatt litt diskusjoner på om vi skal ha faste innslag, stive rammer eller om vi skal gjøre det vi hygger oss mest med: løs prat. Ser ut til at vi gjør best med en miks av dette. (Urmakkerne-videoene har på sin side forhåndsdefinerte rammer og som ofte gjøres i flere takes.)
Tiltak: Vi begynner med et par faste spalter og ekstra planlegging av mer tidløst stoff.

Jeg anser oss fortsatt som nybegynnere på podcast (det tror jeg vi har fastlått :mrgreen:), og det er et litt "work-in-progress"-prosjekt. Derfor er det herlig med litt feedback som setter oss på plass og pisker for litt forbedret kvalitet. Det må vi jo få til, samtidig som det skal være moro.

Støtter dette med lyden. Det er flere problemer det enkelt kan gjøres noe med.
Mikrofondisiplin. Alltid snakke mot mikrofonen. Når dere hører gjennom opptaket i etterkant er det åpenbart at nivået varierer helt vilt. Snakk i mikrofonen, det er en treningssak.

Forsiktig bruk av kompressor. En funksjon som "klemmer sammen" lydstyrken, slik at forskjellen mellom det sterkeste og svakeste nivået blir mindre. Mere behagelig å høre på for oss. Men ikke overdriv, jfr, Cher med autotune......

Masternivået er også noe lavt. Med øreplugger og mobiltelefon har jeg problemer med å få nok lydstyrke. Så litt heving av masternivå skader ikke.

Utenom det så må jeg takke for en spennende podcast, som alltid har noe uventet å by på, f.eks. Casio G-SHOCK Frogman Borneo Rainbow Toad Limited Edition. Hadde aldri kommet over den uten TS-poden. Så fortsett å lage, vi kommer til å lytte!

:D

Støtter dette med lyden. Det er flere problemer det enkelt kan gjøres noe med.
Mikrofondisiplin. Alltid snakke mot mikrofonen. Når dere hører gjennom opptaket i etterkant er det åpenbart at nivået varierer helt vilt. Snakk i mikrofonen, det er en treningssak.

Forsiktig bruk av kompressor. En funksjon som "klemmer sammen" lydstyrken, slik at forskjellen mellom det sterkeste og svakeste nivået blir mindre. Mere behagelig å høre på for oss. Men ikke overdriv, jfr, Cher med autotune......

Masternivået er også noe lavt. Med øreplugger og mobiltelefon har jeg problemer med å få nok lydstyrke. Så litt heving av masternivå skader ikke.

Utenom det så må jeg takke for en spennende podcast, som alltid har noe uventet å by på, f.eks. Casio G-SHOCK Frogman Borneo Rainbow Toad Limited Edition. Hadde aldri kommet over den uten TS-poden. Så fortsett å lage, vi kommer til å lytte!

:D

Takk for gode tilbakemeldinger!

Jeg må imidlertid ta lydproblemene på siste episode på min kappe – her brukte jeg faktisk en lav mic på skjorten i et forsøk på å redusere et ekko-problem i rommet jeg satt i :) Opptakeren var imidlertid stilt inn på "auto", noe som ikke akkurat er optimalt for en som generelt er fullstendig ubevisst på egne høy latterutbrudd og heving av stemme ved engasjerte partier osv. Derfor gikk nivået noe voldsomt opp og ned ;)

Takk for gode tilbakemeldinger!
Det er jo det som er så fint, at man blir litt bedre for hver gang. :) Man finner ut av hvordan utstyret fungerer og hvordan man utnytter det best mulig ved å bruke det. TS-pod er så spennende at vi følger med på reisen. Det var jo en gang i tiden jeg ikke ofret en tanke på hvordan indeksene på skiven var polert......:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Jeg hørte nylig på "Glemte Helter" episoden. Der sier dere at dere skal legge inn bilder/lenker i "show notes". Kan ikke se at dere har gjort det. Har sjekket andre episoder dere har lagt ut og kan ikke se at det ligger noe ekstra info der heller. Dette savner jeg sårt, da det diskuteres så mange forskjellige modeller og temaer i løpet av en episode at det er litt vanskelig å huske alt man skal lese seg opp på i etterkant:confused:

Bruker forresten appen Overcast når jeg hører på podcaster... mulig det er synderen?

• Liker
Reaksjoner: Trifide
Jeg hørte nylig på "Glemte Helter" episoden. Der sier dere at dere skal legge inn bilder/lenker i "show notes". Kan ikke se at dere har gjort det. Har sjekket andre episoder dere har lagt ut og kan ikke se at det ligger noe ekstra info der heller. Dette savner jeg sårt, da det diskuteres så mange forskjellige modeller og temaer i løpet av en episode at det er litt vanskelig å huske alt man skal lese seg opp på i etterkant:confused:

Bruker forresten appen Overcast når jeg hører på podcaster... mulig det er synderen?

Vi referer til podcast-artikkelen; https://www.tidssonen.no/episode-3-glemte-helter/

Dette skal @Jon Henrik og @Nicolai få svare bedre på @bangiman, men om du ser på nyhetssakene til hver episode på hovedsiden finner du "fotnotene" til de forskjellige episodene :)

Aaaah... nå skjønner jeg:) Takk for oppklaring!!