Tidssonen Passaround II

Kommer en liten sluttrapport fra meg ila dagen/kvelden om "brannmannen" vår:)

b00b2060-c348-9ffc.jpg
 
I dag har jeg overlevert klokken videre til Mathfjeld, med påfølgende kaffe og meget hyggelig og lang klokkeprat- akkurat sånn det skal være:) Så da er min tid med "brannmannen" over, og videre følger en siste update:

Jeg er fornøyd med å få prøvd en klokke fra en urprodusent jeg ellers neppe hadde sett mye til, utenom på bilder. Som tidligere nevnt virket klokkene å være av god kvalitet og med jevnt over god finish! Det som trakk litt med på den biten var først å fremst avstand fra glass til skive, som var ca en mil;) Mulig dette har noe med tritium rørene å gjøre.. at det skal være plass til de på viserene.

Videre var størrelsen litt skuffende da en klokke på 40mm generelt sett både virker og "er" større enn vår Ball fireman:p. Klokken havner, som andre har nevnt, litt i mellom to stoler; Den er verken diver- eller dressklokke, men den har litt design og egenskaper fra begge typer uten å være noen av de helt. Så jeg vil vel si at klokken tar litt av begge og blir en litt pen sportsklokke som kan brukes til det meste uten at det blir galt:)

Håper jeg har kommet med noen godkjente oppdateringer og synspunkter under uken, og at klokken får en hyggelig tid videre på rundreisen:)
 
Godt, godt. Jeg ser du har lagt ved et bilde fra en timegrapher, har du testet den? Kan du i så tilfelle si noe om resultatet? Jeg opplevde i alle fall at klokken gikk meget presist!
 
Godt, godt. Jeg ser du har lagt ved et bilde fra en timegrapher, har du testet den? Kan du i så tilfelle si noe om resultatet? Jeg opplevde i alle fall at klokken gikk meget presist!

Stemmer, jeg har testet den litt, dog hadde jeg ikke så god tid, og fikk bare knipset et bilde med molbilen. I følge testen går den meget presis :) Posisjonen det er tatt bilde av er med kronen ned, og som man kan se er det ingen ting å si på det resultatet. Den lå der på mellom +000 og +001 hele tiden, og der er en posisjon klokken er en del i ved daglig bruk:) Testet den i de andre posisjonene også, og der gikk den også bra, men i et par av disse var klokken på - siden med noen sekunder pr dag. Lå vel fra ca -001 til -004. Så uansett er presisjonen god, og den var mer presis enn jeg hadde forventet:)
 
Takk det samme Maghas9, veldig god kaffe og morsom klokkeprat/sladder :)

Jeg har nå hatt klokken siden søndag og har brukt den i to dager nå. Det er veldig mye riktig med klokken, men også noe som er litt "feil".

Det første inntrykket jeg fikk av klokken var at den var mindre enn jeg hadde forventet, samtidig er den ikke for liten.

P1010424.jpg


Om jeg skal skrive noen ord om de vitale delene vil det være naturlig å dele opp i kasse, skive, rem og visere.

Kassen:
Kassen virker med sin 40mm i diameter og 12mm høy kanskje noe høy. Dette inntrykker blir ytterligere forsterket av den enorme avstanden mellom glasset og skiven, det kommer jeg tilbake til. Kassen har polerte skiveflater og er børstet på oversiden av "ørene". Poleringen er fint utført, men ingen AP følelse av å se på kassen. Klokken har en glatt bezel som kanskje er mitt største ankepunkt på klokken. Bezelen er fin, men den er designet på en måte som skriker etter hakk. I mangel på ord slenger jeg opp en liten tegning fra paint.
bezel.jpg

Den røde pilene indikerer toppen på bezelen som er lagd på en slik måte at toppen er helt spiss, dette gjør at tykkelsen på toppen i teorien går mot 0 mm, det er ikke vanskelig å se for seg at dette ikke er veldig motstandsdyktig. Noe som dings klokken 17-18 er et klart tegn på.
Jeg er ikke sikker på stålkvaliteten på klokken, men jeg tipper det ikke er av dyreste kvalitet. Klokken har nemlig fått seg noen ganske synlige riper på både kasse og bezel. Om det er uforsiktige brukere eller stålet vet jeg dessverre ikke. Tenker det er en kombinasjon.

Rem:
Jeg har en ting å si om den orginale remmen, ÆSJ, for en lukt! Jeg kan dessverre ikke skrive noe om remmen da jeg ikke har våget å ta den ut av zip-posen Maghas9 puttet den i. Hva i alle dager den vanlijelukten er god for vet jeg ikke. Jeg fikk et lite blikk på låsen som virket fin, skal skrive litt om den om jeg våger og ta remmen ut av posen. Remmen som nå sitter på er god og myk. Ikke noe spesielt å si om den.

Skive:
Det er jo en ting som gjør BALL til BALL og det er jo lumen. På dagtid er den skuffende som få, men når jeg våkner midt på natten er det fantastisk at den lyser som et lite fyrtårn. Lume-rørene er i skiven senket ned slik at lyset ikke blir spredd utover. Dette gjør lesbarheten bedre enn på noen annen klokke i mørket.
BALL_L.jpg

De berømte lume-rørene gjør også at avstanden mellom skiven og glasset blir fryktelig lang. Slik jeg ser det kommer dette av at det ligger litt lume på hver viser, dette gjør av viserene trenger ekstra stor avstand slik at de ikke subber. Dette problemet kunne BALL ha løst ved å ha hule visere og lagt lumen "inni" slik de har gjort på skiva.

Visere:
Nå som lumen alt er nevnt føler jeg ikke det er så utrolig mye mer å si om viserne foruten at jeg liker de veldig godt. Om det er noe kunne BALL godt spart seg for den krussedullen på sekundviseren.

Om jeg mottar resten av foto utstyret jeg har kjøpt ila. uken skal jeg prøve og ta noen flere bilder.

Følger opp med noen hverdagsbilder av klokken

Først en fantastisk wok lagd med kalkunfilet
P1010393.jpg


Så vanker det litt avslapping mens oppvasken på magisk vis gjør seg selv
P1010422.jpg


Etter en kort natt med påfølgene forsovelse er klokken ute av døren og på vei inn på bussen rett etter klokken 0830
17012012370.jpg
 
Passaround er en skikkelig kul ting, og jeg er definitivt med på neste runde. Både Mathfjeld og Maghas9, flotte innlegg om Ball klokken!
 
Super rapport, Mathfjeld. Tekniske illustrasjoner og greier :) Ser ellers ut til at vi er ganske samstemte om klokka.

Må si at tempoet i passaround'en har tatt seg opp ganske betraktelig etter en litt slapp førjul. Og stor kudos til maghas9 for bidrag av rem, den gjorde seg godt!
 
Da var klokken kommet meg i hende, og jeg må si at førsteinntrykket er positivt. Jeg liker'n. Dette kan dog ha noe å gjøre med "ny klokke" følelsen de fleste her inne sikkert kjenner til.
6D11203F.jpg


Som så mange andre synes jeg at klokken ved første øyekast er en smule mindre enn jeg hadde forventet. Etter å ha brukt den noen timer har derimot denne følelsen sklidd over i at den faktisk er i akkurat passe størrelse til seg å være. Den kan derimot ikke måle seg med de virkelig store gutta :p
DDB94392.jpg


Det eneste jeg egentlig har å utsette på klokken etter noen timer på hånden er at automatikk mekanismen høres veldig skranglete ut når man rister litt på den.

Uken vil vise om "ny klokke" følelsen gradvis forsvinner eller om jeg er frelst. Jeg mistenker at det heller mot det første alternativet...

Her er den forøvrig med en gammel kjenning:)
EDCD28D9.jpg

Beklager tid og dato, den kom rett fra dvale i klokkeboksen:)
 
Utrolig bra rapport fra Mathfjeld og maghas9.:)
Nå har brannmannen vært hos meg 2-3 dager. Jeg er ikke noe klokkeexpert men må si at det som allerede er skrevet om klokka stemmer. Første inntrykket er at klokka er liten men man blir fort vant til det, i hvert fall hvis du har pingle håndledd.:) Ser sikkert ikke bra ut på en dørvakt. Jeg likte ikke klokka så godt på bildene men den er mye finere live.

Passaround1of1-4.jpg


Jeg er ikke noe stor fan av korte og breie visere men det får gå. Jeg synes det blir en fin kombo blanke visere og sort matt skive.

Passaround1of1-7.jpg


Det hadde ikke gjort noe om de droppet cyclops. Datovinduet er ikke så lite at det er nødvendig. Det samme gjelder krona. Den er litt for stor.


Passaround1of1-6.jpg


Finishen på klokka er bra og den ser solid ut. Det jeg liker mest er skiva. Avhengig av hvordan lyset, treffer får man alle nyanser av sort og grått. Dessverre klarte jeg ikke å fange det med kamera. (det er sikkert kamera det er noe galt med:D)

Passaround1of1-5.jpg


Den som vinner klokka må regne med en runde med cape cod. Det er ikke noe som cape cod ikke fikser men klokka er bare halvveis på sin reise.

Passaround1of1-3.jpg


Prøvde å ta bilde av tritium-rørene men macro objektiv og skråvinkel er ikke noe for amatører.

Passaround1of1.jpg


Passaround1of1-2.jpg


Jeg tror jeg beholder den på Hirsch-remmen fra maghas9. Gummiremmen ser behagelig ut men den lukter virkelig sterkt. Jeg har en annen Ball klokke med gummirem men den lukta kjenner man bare hvis du har den under nesa. Det blir sikkert bedre etterhvert. Regner med at det er noen tilsetninger de bruker for å kamuflere gummilukt.

Passaround1of1-13.jpg


Baklokket ser fint ut. Ikke gravert men helt ok.

Passaround1of1-9.jpg


Passaround1of1-8.jpg


Passaround1of1-10.jpg


Og til slutt bilder av det som er best på en Ball, lume. Jeg tror alle blir skuffet når de ser lume på en Ball for første gang. Den er mye svakere enn man forventer men den lyser konstant og du trenger ikke å tenke på lading hvis du skal legge deg eller på kino. Den svikter aldri. Det gjør den faktisk, men først etter 20-30 år.:)

Passaround1of1-11.jpg


Og her sammen med min Ball. Våres brannmann har litt sterkere lume.
Passaround1of1-12.jpg


Skal prøve å ta noen flere bilder ute i dagslys, hvis temperaturen tillater det. :D
Takk for oppmerksomhet.
 
Takk for det Agassiz:) Meget flotte bilder av klokken fra deg:) Og på disse ser vi jo alle ripene;)

Synes forøvrig det er veldig hyggelig at flere liker Hirsch remmen jeg donerte til "brannmannen":D
 
Takk for fine ord, og takk for flotte bilder.

Kan virke som om denne klokken faller de fleste bedre i smak enn Stowaen, og godt er det.
 
Flotte bilder og knallbra rapport.:D
Dette har virkelig tatt seg opp fra forrige runde. Slikt kan man like.
 
Takk gutter.
I kveld skal klokka overleveres til Chr. Vi har hatt en fin uke. Da jeg så klokka på bildene første gang var jeg ikke så begeistret men etter en uke må jeg si at jeg liker den. Hadde ikke hatt noe imot å vinne den.:D


Passaround1of1-3-1.jpg



Passaround1of1-2-1.jpg

Brannmannen er ferdig vasket og klar til overlevering.

Passaround1of1-5-1.jpg


Passaround1of1-4-2.jpg
 
Bra greier, takk for fin rapport og ikke minst for vasking. Den trenger nok det i mellom slagene, sånn som den får kjørt seg:)
 
SAVNET:

Ball Fireman Racer.

Informasjon og erfaringer etterlyses. Dead or alive. (Helst alive).