This or that - GS vs. JLC

Neivel, men det er utallige sammenligninger og reviews av MM300 vs Sub, og MM300 blir kalt for sub-killer. Samme kan vel sies for Seiko SKX007/009 vs en eksempelvis Certina/Tissot-diver til 4-gangeren hvor kvalitet er ca den samme. Sonen og forøvrig andre fora er vel for det meste fylt av medlemmer som tviholder på meningen om at Rolex ikke er så overpriset likevel, og derfor nekter for at en japansk produsent kan tilby samme kvalitet for en langt lavere pris.

Jeg mener du bommer ganske hardt her, og jeg er absolutt ikke en av dem som skryter Rolex opp i skyene. Å si at en SKX med 7S26-urverket har tilsvarende kvalitet som for eksempel en COSC Tissot med Powermatic 80-verket (eller en Certina Diver med samme Powermatic-verk) blir for meg så skivebom at jeg ikke helt vet hva jeg skal si.
 
  • Liker
Reaksjoner: hanse og Balongum
Jeg mener du bommer ganske hardt her, og jeg er absolutt ikke en av dem som skryter Rolex opp i skyene. Å si at en SKX med 7S26-urverket har tilsvarende kvalitet som for eksempel en COSC Tissot med Powermatic 80-verket (eller en Certina Diver med samme Powermatic-verk) blir for meg så skivebom at jeg ikke helt vet hva jeg skal si.

Så koster disse klokkene 6-gangeren en SKX, ikke 3-gangeren som jeg har nevnt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Balongum
Min sammenligning mellom MM300 (20-25k) vs Sub til (75-80k) bunner ut i at det er en reell sammenligning fra både mange klokkefora og privatpersoner på den store Webben, da urene har mye likheter som b.l.a. begge er divere, har samme designtrekk og samme dybderating. At det skal gjelde for alle Seiko priset til 1/3 av et sveitisk manufaktur, vet jeg ikke, det kan vel være tvilsomt.

Nå koster vel en MM300 40-45.000 kroner her til lands. Det kan godt hende den er like robust som en Sub, men skal vedde på at de færreste vil gjette det i en blindtest.

Ikke misforstå, MM300 er en kjempeflott klokke, men den når ikke helt opp til en Sub i opplevd kvalitet. Så dersom man tar høyde for det, samt at Seiko ikke er i nærheten av den samme posisjonen som Rolex rent merkevaremessig, så er jeg tilbøyelig til å mene at den ikke er noe "free lunch". I alle fall ikke til norsk veiledende pris :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Balongum og acnorway
Nå koster vel en MM300 40-45.000 kroner her til lands. Det kan godt hende den er like robust som en Sub, men skal vedde på at de færreste vil gjette det i en blindtest.

Ikke misforstå, MM300 er en kjempeflott klokke, men den når ikke helt opp til en Sub i opplevd kvalitet. Så dersom man tar høyde for det, samt at Seiko ikke er i nærheten av den samme posisjonen som Rolex rent merkevaremessig, så er jeg tilbøyelig til å mene at den ikke er noe "free lunch". I alle fall ikke til norsk veiledende pris :)

Ante ikke prisen var over 2x gråforhandlerpris, men da legger jeg meg flat.
 
  • Liker
Reaksjoner: Balongum
Så koster disse klokkene 6-gangeren en SKX, ikke 3-gangeren som jeg har nevnt.

Nå var det vel 4-gangern du nevnte og du kan fint få nevnte klokker til under 4 ganger prisen av en SKX. Eller kan vi bare snakke om rabatterte priser når vi snakker om Seiko? Nå har vel forøvrig en SKX en veiledende norsk pris på rundt 4000 så her til lands snakker vi under en dobling av prisen for å få en Certina DS Action Powermatic.

Edit: For ordens skyld kan jeg jo legge til at jeg fortsatt synes Seiko gir mye klokke for pengene :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Balongum
M300 (kr 29950,-):

http://www.optura.no/Produkter/SEIKO-ELITE/Prospex.aspx

http://www.optura.no/Produkter/SEIKO-PROSPEX-MARINEMASTER-300M-AUTO-44MM.aspx

Har en slik selv, og må nok innrømme at en nyere Submariner er noen hakk over ja... Kanskje ikke på selve "finishen" og poleringa, men vekt og "følelse" i hånda, og særlig lenka er bedre på en Rolex. Når det er sagt er jeg ingen fan av moderne Submariner med de tykke "lugsene," men de er godt skrudd sammen, det skal de ha :)

Til saken: Av de 2 TS viser hadde jeg selv valgt JLC!
 
Jeg har både Submariner og MM300, og hvis man ser bort i fra prisen vinner Rolex overlegent enhver sammenlikning.

Tar man prisen og bruksområde med i vurderingen er resultatet helt omvendt - du kan importere nesten 4 stk. Seikoer for prisen av 1 Sub, og Rolex er ikke så fantastisk bra hensyntatt prisen. MM300 er en kanon klokke, finish er meget høy, urverket går nøyaktig osv.

Poenget er at diskusjonen koker ned til hva man får for pengene - og hvor mye man vil betale for merkevaren.

Jeg aner ikke hva klokkene trådstarter vurdere koster, men jeg synes Seikoen var finest. Dersom den hadde kostet 1/2-parten eller 1/3 ville valget kanskje vært lettere? Det er for øvrig litt synd når høy pris (merkevare) ofte blir en preferanse, i stedet for en reell sammenlikning av produktene. Jeg tror mange her inne ville ha godt av å prøve noe litt annerledes, undertegnede inkludert :)
 
Det er et distinkt skille mellom Grand Seiko og Seiko sine «ordinære» produktlinjer.
Jeg vil derfor presisere at det er GRAND SEIKO som jeg mener kvalitetsmessig hører hjemme i klasse med JLC og andre Sveitsiske «elite» produsenter.
 
Kommer vel ikke som noe sjokk men jeg ville definitivt gått for GS i dette tilfellet ;)
kvaliteten på GS sine visere og indekser er i toppklasse, og designet er så rent og tidløst som man kan få det. (uten å bli for simpelt, takket være fra litt flair i kassepolering, blå viser, osv.)

JLC'en er forsåvidt pen den også, men får ikke godfølelse av skjelett-viserne og plasseringen av datovindu.
 
  • Liker
Reaksjoner: uret
Liker alt bedre med GS’en. Men lugsa til JLC’en er så mye mer sexy :rolleyes:

C7D1EA6B-7E45-43A9-9841-F28FE36E5610.png
44272695-3537-4710-8CAC-BCBB8C7C0DEA.png
 
  • Liker
Reaksjoner: uret
Jeg ville gått for JLC'en, men bare fordi jeg digger sektor-skiven og måten viserne treffer markørene perfekt :cool:
 
Grand Seiko! Jeg er fullstendig innhabil da jeg er så heldig å eie en SBGW253 selv. Denne klokka gir meg en skikkelig godfølelse og er den ultimate dressklokken spør du meg. Tynn kasse, perfekt størrelse (38mm), ren skive, går fullstendig under radaren (for de som liker det) og har en rå finish. Å trekke opp det manuelle urverket gir også en fin tilleggsdimensjon.

Fikk høre at det kom 5 stk. til Norge og Urmaker Christensen i Stortingsgaten fikk inn 2 stk. Vil anta at de er gått ut alle sammen da jeg fikk inntrykk av damen i butikken at det hadde vært stor etterspørsel/interesse for denne modellen. Men "limited edition" på 1960 stk. gjør jo at det er mulig å skaffe denne modellen på ett eller annet vis.

Lykke til med valget!

IMG_3032.JPG
 
Grand Seiko! Jeg er fullstendig innhabil da jeg er så heldig å eie en SBGW253 selv. Denne klokka gir meg en skikkelig godfølelse og er den ultimate dressklokken spør du meg. Tynn kasse, perfekt størrelse (38mm), ren skive, går fullstendig under radaren (for de som liker det) og har en rå finish. Å trekke opp det manuelle urverket gir også en fin tilleggsdimensjon.

Fikk høre at det kom 5 stk. til Norge og Urmaker Christensen i Stortingsgaten fikk inn 2 stk. Vil anta at de er gått ut alle sammen da jeg fikk inntrykk av damen i butikken at det hadde vært stor etterspørsel/interesse for denne modellen. Men "limited edition" på 1960 stk. gjør jo at det er mulig å skaffe denne modellen på ett eller annet vis.

Lykke til med valget!

Vis vedlegg 73258

Jeg mener de hade en hos Grøtteland i Sandnes sist jeg var innom.
 
  • Liker
Reaksjoner: acidx