Frem med verksplata. Denne har ørlite irr på seg jeg ikke får bort med glassfiberbørste. Jaja. Sånn er det med vintage. Alt det tekniske og juveler er helt i orden. Det som er viktigst!

Monteringen begynner!
Egen bru som holder center/minutthjulet. Dette hjulet som får mest moment, og har kraftigste akslinger også.
Tuppen av "pallet jewels" på ankeret får øøøøøøørliten dråpe olje på seg. Samt 3-4 av tennene på ganghjulet. Slik at dette skal gli pent imot hverandre.
I "gamledager" bruktes det vanlig tynn 9010 olje til dette. I dag finnes det spesial"grease" som også er svært tynt. Dette greaset kryper mindre og holder seg på riktig plass og i riktig mengde lengre. Man skal egentlig olje dette etter at urverket er montert, gjennom et ørlite hull i verksplata, men dette blir så sinnsykt smått og vanskelig å få til for min del at jeg heller gjør slik. Resultat over teknikk mao.
Wheeltrain klar for broa si.
Slet veldig med å få brua til å lande riktig, med alle 4 akslingene i sine juvelhull. Gikk til slutt med litt manipulasjon av ganghjulet. Man er selvsagt fristet til å bare dytte litt fra toppen (det kan man, men bare svært forsiktig med en pensel), men det må man ikke gjøre. Akseltappene er så sinnsykt tynne og skjøre.
Holder alt på plass mens jeg legger i 3 skruer. Hacking leveren ligger i lett spenn og fjærer bruen litt opp om jeg slipper.
Broen på, og smøring neste. Hp 1300 på alt bort sett ifra minutthjul, ganghjul og akseltappen til ankeret (som ikke skal ha noe).
Til referanse er den dråpen jeg har på oileren min på bildet over ca 2x så stor som man trenger for å olje juvelen til mainspring-arboret jeg peker på med den. Og ca 4x for mye olje til de andre akseltappene. Det er svææært lite som trengs.
Neste er capjewel til ganghjulet.
Denne gnis imot et a4 ark dynket med litt isopropanol. Dette polerer bort fastgrodd drit og gjør den helt ren. Som på bildet over. Speilblank.
Diafix setting åpnes. Tappen som stikker opp oljes med 9010 og capjewel legges oppå. Jeg ser så at oljen danner en linse imellom chaton og capjewel. Jeg har kommet frem til at denne metoden er enklere enn å olje capjewel først. Er man stødig blir resultatet det samme.