Tanker rundt komplikasjoner

Veldig fin tråd.

Men dere har glemt speedometer.

Det synes jeg en klokke bør ha.

-1x-1.jpg
 
..denne fikk jeg lyst på!


En komplikasjon jeg kunne tenkt meg er soloppgang og -nedgang.

Det hadde vært stilig! Man trenger da en årskalender og equation of time, og på en eller annen måte må man la klokken få vite hvor man er på jordkloden. I alle fall hvis man vil at det skal virke på mer enn noen få steder.

Det er blitt laget i alle fall ett lommeur som viser soloppgang og -nedgang (link her), men den viste bare riktig i New York.
 
Det hadde vært stilig! Man trenger da en årskalender og equation of time, og på en eller annen måte må man la klokken få vite hvor man er på jordkloden. I alle fall hvis man vil at det skal virke på mer enn noen få steder.

Det er blitt laget i alle fall ett lommeur som viser soloppgang og -nedgang (link her), men den viste bare riktig i New York.

martin-braun-eos.jpg
 
De som ikke ser nytten av månefase trenger kanskje ikke denne heller:

christiaan-van-der-klaauw-planetarium-edelstaal-ckpt3344-front_1.jpg


Christiaan van der Klaauw - Planetarium.

Jepp, nøyaktig fremstilling av planetenes forhold til hverandre og solen i vårt solsystem.
 
En komplikasjon jeg ikke forstår hvorfor ikke finnes, eventuelt som jeg aldri har sett er ukenummer. Må ofte slå opp i en kalender for å finne ut hvilken uke det er eller når uke 8 er f.eks. Kona er veldig glad i å bruke ukenummer i hvert fall.

"Husk at vi skal til [nevø] i uke 6!". Jeg aner jo ikke hvilken dato dette er, men hvis jeg kan titte på klokken og se det er uke 4 er det lett å regne seg frem til.

Ukenummer? Intet problem, denne fra GO for eksempel:
2f771cb4b323cd74c4c6e9aef6898315_zps9f85e9dd.jpg


Bildet er skamløst lånt fra internett.
 
Flott åpningsinnlegg. :)

Trenger kun at tiden vises, jeg da. Men nå er jeg blitt gammel og kjedelig. Ikke senil heldigvis, siden jeg ikke trenger dato.
 
@elf
kan bli en utfordring og en komplisert bestilling hvis du er i Nord Norge
..eller en enkel og billig bestilling. Sola er jo enten oppe hele uka, eller nede hele uka :p Trenger nesten bare en natt/dag indikator med 6 mnd intervaller.
 
Redigert av en moderator:
Jeg synes Schaumburg sin månefase er fantastisk stilig.

Låner bilde fra @acnorway
IBtrOjj.jpg


Av mer uoppnåelige typer er også JLC sine Gyrotourbillon veldig fascinerende. Tør ikke tenke på hvor lang tid jeg hadde brukt bare på å studere bevegelsene hvis jeg fikk hendene på en slik...

[video=youtube;r3hfRdi_UpE]https://www.youtube.com/watch?v=r3hfRdi_UpE[/video]

Av de komplikasjoner jeg har selv, så langt, så er det meget praktisk med dykkerbezel, som jeg flittig bruker til å time alt mulig. Det er også veldig fint med evighetskalender, men det er kanskje litt juks med Seiko Kinetic Perpetual i så måte? Men det er en veldig praktisk klokke å ha, og den holder tiden selv om jeg legger den fra meg i flere måneder :)
 
Redigert av en moderator:
Klart man trenger GMT for det gir tross alt muligheten for å ha visning i UTC som jo er konstant uansett i hvilken tidssone(!) en befinner seg . Og Månefase er jo viktig å holde styr på om en er opptatt av havstrømmer og slikt :)