Tanker rundt komplikasjoner

Medlem
10. sep. 2009
Innlegg
710
Det har vært litt traffikk i klokkeboksen i det siste og i den forbindelse gjør jeg meg alltid tanker om hvilke komplikasjoner jeg setter pris på. Deles her til felles glede og hoderysting:

Tid: Praktisk, og strengt tatt alibiet for at vi holder på med dette jåleriet. Dersom korrekt tidsangivelse hadde vært svært viktig for oss, hadde vi vel diskutert radiokontrollerte klokker her inne.

Dato: Dette er en komplikasjon jeg setter stor pris på, bortsett fra når jeg til stadighet må stille den pga misforholdet mellom antall klokker og antall håndledd/windere. Spesielt stor datovisning fra Lange eller Glashütte er så hypnotiserende stilig at jeg gleder meg til å få så dårlig syn at det kvalifiserer som kjøpsgrunn.

Kronograf: Jeg elsker utseende på klassiske kronografer i 3-9 og 3-6-9 konfigurasjon og ender derfor ofte med å kjøpe slike. Selve komplikasjonen bruker jeg imidlertid nesten aldri.

Månefase: For mange år siden hadde jeg en kollega i Tyskland som alltid måtte ut og drikke øl når det var fullmåne. Ikke noe grøftefyll og nevekamp, men bare ut å drikke øl. Han trengte ikke månefaseklokke – han kjente det ganske enkelt på øltørsten. Månefasekomplikasjonen er ganske morsom, men helt uten praktisk funksjon - forutsatt at man ikke har behov for å vite når Dieter (eller hva han nå het) glir silkebrisen fra bar til bar. Kanskje noe for kona hans? Uansett – komplikasjonen ødelegger etter min mening nesten alltid utseende på en urskive. En av få unntak er Zenith 410 Ltd som jeg kronidiot klarte å selge i forrige uke. Duh!

Ukedag: Veldig sjelden jeg har bruk for det. Da skal det ha vært temmelig mye fullmåne dagen før, men morsom komplikasjon.

Måned: Det har sjelden vært så mye fullmåne dagen før at jeg bommer på måneden.

Dag/Natt-indikator: Sikkert praktisk for huleforskere, nordlendinger i mørketiden og house-party-gjengere. Bommer jeg på måned og ukedag, skal du se at jeg nok også har lite bastante meninger rundt natt/dag. Med Reverso Grande GMT 8 Days som hederlig unntak, synes jeg også denne komplikasjonen roter til en skive.

GMT: Denne kan være nyttig. Jeg har minst to klokker med dette og har hatt enda flere, men jeg kan vel telle på en minerydders hånd hvor mange ganger jeg har brukt funksjonen. Det henger kanskje sammen med at jeg misliker lange flyturer så sterkt at jeg går fra trivelig medpassasjer til potensiell flykaprer etter ca tre timer på krøtterklassen.

Bezel: Dette er vel streng tatt ikke en komplikasjon (?), men en av de få funksjonene i tillegg til tid som jeg faktisk bruker. Timing av parkering, når kjørte vi hjemmefra, satte jeg på eggene, la pjokken, etc? Kan gjerne dreies begge veier, men med godt grep og litt motstand.

Mekanisk dybemåler: Jeg vet ikke om andre enn Oris har dette, men det er jo kjempetøft! Jeg ville sikkert brukt det opptil flere ganger, men om det forsvarer kjøp av enda et dykkerur?

Mekanisk alarm: Det er fantastisk å våkne til syngende mekanikk i dagens overdigitaliserte verden. Spesielt JLC har laget en alarm som virkelig høres ut som en stor gammeldags vekkerklokke. De andre lager mer vibrerende buzz-lyd som man ikke alltid våkner av, men det er nok til at man i møter kan opplyse om at noen har brukt opp sin tilmålte taletid på en helt fantastik usympatisk måte.

Heliumsventil: Dette er vel en av de funksjonene som overhodet aldri er i bruk. Spesielt Omega sin som ikke gjør stort annet enn det man hadde oppnådd ved å skru ut krona? Min er i hvert fall ikke utslitt enda. Men det jo litt tøft med en ekstra krone, da.

Regatta-nedtelling: Dette er en ganske morsom og estetisk interessant komplikasjon, men for meg hvis største utskeielse med ror i hånd er å kullseile Optimist-joller vha overvekt (hver gang), er det av liten praktisk nytte.

Kronograf-aktivert-indikator: Dette er det vel bare JLC Deep Sea Chronograph som har. Jeg kan ikke se noen som helst praktisk nytte av denne funksjonen, men det ser kjempetøft ut med det lille hvite/hvite-røde/røde på skiven som ikke legges merke til av en utenforstående, men som en WIS vil kunne diskutere en hel kveld.

Annual eller Perpetual Calendar: Det er fascinerende med verk med slike komplikasjoner, spesielt sistnevnte, men når det gjelder funksjon er vi strengt tatt tilbake til ukedag/måned-resonnementet fra tidligere. Noen har i tillegg årstall med på skiven og det trenger man vel kun dersom man kjører en DeLorean?

Minute repeater, tourbillon, Equation of Time, etc.: Nå er vi over i klokkeverdenens Formel 1. Dette er verk som kun kan komme som resultat av at man gir man flinke urmakere frie tøyler til å vise hva de kan. Og ved å vise hva de kan imponerer de oss såpass at vi kjøper brød-og-smør modellene med ETA verk. Funksjonene har knapt praktisk nytte, koster en formue og er neppe noe selskapene tjener stort på. Muligens er det heller slik at vi klokkenerder sponser en eller annen sjeiks Grand Platinum Perpetual Tourbillon Equation of Minute Repeater GMT Chrono Alarm Moon Phase 18 Days hver gang vi kjøper en overpriset masseprodusert hverdagsklokke? Fascinerende uansett:).

Jeg har sikkert glemt mange. Noen som har noen andre å tilføye eller andre tanker/erfaringer om de jeg har husket?
 
Morsom tekst. :)
Vet ikke helt om det telles som en komplikasjon men tachymeter har jeg sjelden (aldri) brukt. Ser dog litt tøft ut :)
 
Det eneste jeg savner på min omega PO er power reserve indikator
da hadde den vært perfekt, bruker bezelen mye for å time ting
 
Veldig flott oversikt @morini

Tidligere var jeg helt på at klokkene måtte ha alle komplikasjonene, men trives faktisk best med kun tidsvisningen, dato og sekundviser virker nærmest overflødig:confused:

Av komplikasjoner du har glemt har jeg slide rule - kalkulatoren til Breitling
Breitling_Navitimer_slide_rule.jpg


Men den jeg savnet mest er flyback
DSC_0712.JPG
 
Redigert av en moderator:
Det eneste jeg savner på min omega PO er power reserve indikator
da hadde den vært perfekt, bruker bezelen mye for å time ting

Power reserve skulle bli en "must" på seriøs dykkeklokker siden en improviserte dykketur som starter med veldig lav gangreserve på klokken kunne plutselig gjør at den stopper under vann gjennom en rolig svømming:(
 
Synes gmt viseren på på min Explorer 2 nærmest gjør hele klokken, men lurer på hvordan den hadde blitt med dykker bezel og evt power reserve.
 
Klokker med komplikasjon finnes til og med i de meste ikoniske filmer...:mrgreen:
[video=youtube_share;0JPnR7C8mZQ]http://youtu.be/0JPnR7C8mZQ[/video]
 
Jeg synes månefase er en utrolig stilig komplikasjon, og det kommer helt sikkert til å være noe jeg skaffer meg i overskuelig fremtid. Vet ikke helt hvor fasinasjonen kommer fra, for det er jo egentlig helt uinteressant.
Ukedag er noe jeg synes ødelegger ganske mye, med mindre det er en klokke med dato, måned og år også. Dette er noe jeg irriterer meg til stadighet over med Bambinoen min.

Drømmekomplikasjonene er tourbillon (selv om det kanskje ikke er en komplikasjon) og minute repeater, men jeg tviler på at jeg noen gang kommer til å legge så mye penger i et lite pling som påvirkes mindre av tyngdekraften. GMT er også ganske kult hvis det er med en ekstra viser slik som Explorer II og ikke på en sub dial.
 
En komplikasjon jeg ikke forstår hvorfor ikke finnes, eventuelt som jeg aldri har sett er ukenummer. Må ofte slå opp i en kalender for å finne ut hvilken uke det er eller når uke 8 er f.eks. Kona er veldig glad i å bruke ukenummer i hvert fall.

"Husk at vi skal til [nevø] i uke 6!". Jeg aner jo ikke hvilken dato dette er, men hvis jeg kan titte på klokken og se det er uke 4 er det lett å regne seg frem til.
 
En komplikasjon jeg ikke forstår hvorfor ikke finnes, eventuelt som jeg aldri har sett er ukenummer. Må ofte slå opp i en kalender for å finne ut hvilken uke det er eller når uke 8 er f.eks. Kona er veldig glad i å bruke ukenummer i hvert fall.

"Husk at vi skal til [nevø] i uke 6!". Jeg aner jo ikke hvilken dato dette er, men hvis jeg kan titte på klokken og se det er uke 4 er det lett å regne seg frem til.

Blancpain har dette på noen modeller :)

8837-1130-53B_front.png
 
En komplikasjon jeg ikke forstår hvorfor ikke finnes, eventuelt som jeg aldri har sett er ukenummer. Må ofte slå opp i en kalender for å finne ut hvilken uke det er eller når uke 8 er f.eks. Kona er veldig glad i å bruke ukenummer i hvert fall.

"Husk at vi skal til [nevø] i uke 6!". Jeg aner jo ikke hvilken dato dette er, men hvis jeg kan titte på klokken og se det er uke 4 er det lett å regne seg frem til.

Jeg har aldri møtt så mange mennesker opptatt med uke nummer som i Norge...
Alt for abstrakt for meg og de mennesker som har ikke kalenderen rett under nesen sin eller alle andre som husker ikke fullstendig helle kalender med uken nummer i hodet sitt...Kanskje noen autist gjør det men hvem eller?
Da er det lite vits å snakke om uke nummer når man skulle krysse en bekjent i gata eller på supermarked for eksempel.
Når noen snakker om uke nummer til meg, jeg får lyst å snakke om trekke tabell relevans på hydroliske boltetrekking med de forskjellige friksjoner som utgjøres på enkelte materialer ved bruk av enkelte smøremidler...
 
  • Liker
Reaksjoner: larskp86
Réserve de marche som vist f.eks. på @Hammerfjord sin flotte Sea Hawk hadde jeg glemt. Super funksjon som jeg alltid har likt, men dessverre aldri har hatt. Spesielt Panerais lineære tankmåler på 8 Days verket synes jeg er flott.

Jeg vil også haste til å si at det er en annen klokke som kler dag/natt indikator svært godt: JLC Master 8 Days. Her får du også stor dato og gangreserveindikator på kjøpet. Noen må kjøpe den som ligger på KS før jeg igjen blir svak.

@Wangensten: Jeg glemte også kalkulatoren til Breitling. Den klassiske Navitimeren er vel den eneste klokka som kler å ha en rotete skive.

Jeg må bare sørge for tråden også på side 2 har bilde av det som helt objektiv og uten noen som helst tvil er verdens vakreste klokke:
Men den jeg savnet mest er flyback
DSC_0712.JPG
 
Redigert av en moderator: