Tanker om Watch Vault

Jeg forstår ikke hvorfor man skal heie på noen som prøver å kommersialisere noe som fungerer helt fint uten at noen skal ha en cut.

Det er lov å prøve å lage butikk, men det er da virkelig ikke noe krav om å heie frem alle som starter bedrift, det kommer an på hva bedriften driver med!

(I tillegg virker jo disse folka her som totale amatører)
Ikke glem at enhver form for saklig kritikk egentlig bare er misunnelse og jante..
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver og kvasbo
"Forrige uke møttes styret i selskapet. I styremøtet ble klart at selskapet ikke kunne fortsette driften da det ikke er tilstrekkelig kapital tilgjengelig for å dekke selskapets økonomiske forpliktelser. Det har vært en berg-og-dalbane reise for selskapet siden begynnelsen, vi har hatt opp- og nedturer. Nå er det bråstopp. Det ble besluttet å melde oppbud til Bærum Tingrett."
 
"Forrige uke møttes styret i selskapet. I styremøtet ble klart at selskapet ikke kunne fortsette driften da det ikke er tilstrekkelig kapital tilgjengelig for å dekke selskapets økonomiske forpliktelser. Det har vært en berg-og-dalbane reise for selskapet siden begynnelsen, vi har hatt opp- og nedturer. Nå er det bråstopp. Det ble besluttet å melde oppbud til Bærum Tingrett."
Når var oppturen?
 
Har vel skjedd mye greier i kulissene her.

Ett av styremedlemmene fratrådte 12.12.2022, nestemann 06.01.2023, og 03.03.2023 ble registrert en fullmakt om kapitalforhøyelse sammen med noe konvertibelt lån. Fullmaktene ser imidlertid ut til å ha blitt gitt den 31.01, så desember-januar har sikkert hatt noe action. Ble også gjort en veldig liten endring i kapital omtrent i midten av februar, på hele 450 kroner og 60 øre.

Ligger sikkert noe snacks i de kunngjorte endringene fra Brreg, men de er gebyrbelagt og jeg har mistet Proff Forvalt-tilgangen jeg hadde gjennom jobb,og jeg er ikke 241-kroners interessert...
 
Jeg ønsker avslutningsvis å utrette den største takknemlighet for at du hadde troen på prosjektet, din støtte og ditt bidrag til Watch Vault AS som har hjulpet oss gjennom de 5 årene som gikk med til prosjektet.

Les: Din støtte og ditt bidrag til lønn til de som står bak..

Ikke at "I told you so", men I told you so.. ;)
 
Syns det er skivebom å kritisere ivrige gründere som er blendet av egen idé. Heller flere enn færre slike ensporede folk, som er villig til å velge bort det trygge mot det risikable.

Jeg har pratet med folk som både jobber for og kjenner godt til situasjonen rundt Watch Vault, og ingenting jeg har hørt eller sett tyder på at dette er gutter som har forsøkt seg på noe ufint. Det må være lov å prøve ut og samle frivillig støtte til en idé – selv om andre kan mene at den er dårlig.

Om det skal rettes noen pekefinger mot noen, så er det kanskje partnerne, markedsføringskanaler og ekkokammere på SoMe som bør gå litt i seg selv. Innovasjon Norge og andre offentlige støtteordninger viser også sin problematiske rolle, som i praksis legitimerer prosjekter som dette ovenfor uerfarne småsparere og amatør-investorer ved sin støtte.

Ingen har vunnet noe på utfallet her – men det er noen som åpenbart har båret mer risiko enn andre underveis.
 
Syns det er skivebom å kritisere ivrige gründere som er blendet av egen idé. Heller flere enn færre slike ensporede folk, som er villig til å velge bort det trygge mot det risikable.

Jeg har pratet med folk som både jobber for og kjenner godt til situasjonen rundt Watch Vault, og ingenting jeg har hørt eller sett tyder på at dette er gutter som har forsøkt seg på noe ufint. Det må være lov å prøve ut og samle frivillig støtte til en idé – selv om andre kan mene at den er dårlig.

Om det skal rettes noen pekefinger mot noen, så er det kanskje partnerne, markedsføringskanaler og ekkokammere på SoMe som bør gå litt i seg selv. Innovasjon Norge og andre offentlige støtteordninger viser også sin problematiske rolle, som i praksis legitimerer prosjekter som dette ovenfor uerfarne småsparere og amatør-investorer ved sin støtte.

Ingen har vunnet noe på utfallet her – men det er noen som åpenbart har båret mer risiko enn andre underveis.

Er enig i sistnevnte du skriver. Er generelt skeptisk til at moderatorer skal gi konkrete råd eller føringer på hva som er lurt å kjøpe for spekulasjon. Enten om dette er å kommentere "denne er billig" på annonsen til en kompis eller prosjekter de selv er involvert i.

Dette er nok en interessekonflikt der er inderlig klar over.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo og CR watch
Hei

Jeg tenker det er på sin plass at jeg kommenterer denne tråden slik at ettermælet til Watch Vault på Tidssonen blir noe bedre belyst av faktum, og noe mindre preget av anonyme tastaturkrigeres antagelser.

Det har vært spekulert mye i denne tråden. Jeg registrerer både konstruktive tilbakemeldinger og uberettiget ræl. Som grunnlegger av selskapet har det vært fantastisk å se hvordan prosjektet har engasjert, på både godt og vondt. Jeg oppfordrer dere til å laste ned appen og se hva vi har bygget: Last ned Watch Vault

Det er ikke lett å starte opp et selskap, og det vil alltid være uforutsette utfordringer knyttet til utvikling av komplekse kodebaser. De av dere som legger god viljen til vet at det er dyrt å ha utviklere og dataingeniører ansatt i Norge. Selskapet har hatt sin fair share med utfordringer, og jeg må bære ansvaret for at vi ikke lykkes.

Watch Vault har forsøkt å samle nyheter, klokkedata og prishistorikk over flere år som sammen med sosiale funksjoner er gjort tilgjengelig i en plattform for klokkeentusiaster. Markedsplassen har fastpris- og auksjonsannonsering med en trygg betalingsløsning og sporing av forsendelse/overlevering. Klokker som er lagt ut for salg blir verifisert, slik at kjøper kan være sikker på at uret er ekte og at det er i selgers besittelse. Selskapet har hatt egen urmaker og vi hadde planer om å tilrettelegge for både taksering, forsikring, service og in-house verifikasjon gjennom selskapet og partnere. Betaling via en depositumskonto sikrer at klokken blir levert før selger mottar oppgjør for transaksjonen, mao. trygg handel. 0.9% av salgsummen fra kjøper og selger gikk til å dekke kostnader for å drifte plattformen.

Siden lansering i Klokkeriet 16.11.22 har Watch Vault 2700 nedlastere hvorav 2200 er brukere, tilsvarende en churn på 18.5 %. Det er verifisert klokker med verdi tilsvarende 11 millioner. For at forretningsmodellen i dagens produkt skulle fungere var det behov for stor trafikk, men vi har ikke klart å nå "kritisk masse". 2022 var et år preget av global uro, høy inflasjon og nedturer i både klokke- og kapitalmarkedet. Det var nødvendig å hente mer funding i et lunket marked for risikokapital for å fortsette driften. Det klarte vi ikke og oppbud ble et faktum.

Jeg ønsker å påpeke at styret, rådgivere, ansatte og undertegnede har jobbet iherdig for å skape en plattform for nye og eksisterende klokkeentusiaster. Målet vårt var å samle klokkefolk i inn- og utland, skape en trygg arena hvor nybegynnere og eksperter i klokkemarkedet kunne møtes, samtale og handle. Da ambisjonene og budsjettet ikke lengre samsvarte ble det vanskelig å konsolidere videre drift.

- Aksjonærene i selskapet har gjennom selskapets levetid vært underrettet i detalj om fremdrift, tilbakeslag, oppturer og nedturer i ukentlige oppdateringer
- Selskapet har sysselsatt 6 ansatte i Norge
- Watch Vault AS var et legitimt selskap, deler av plattformens utvikling ble godkjent som et forskningsprosjekt, vi fikk funding fra Amazon Web Services, Forskningsrådet og Innovasjon Norge
- Vi undervurderte lojaliteten til eksisterende markedsplasser som Finn.no og den veldrevne Facebook gruppen til Klokkeriet
- Alle har hatt anledning til å nå selskapet via hjemmesiden vår, på Facebook, epost, telefon eller direkte i appen og vi har svart på de henvendelser og spørsmål som er stilt

Dessverre er det ekte mennesker som har tapt sin investering. Det er ekte mennesker som har dedikert flere år av livet sitt til prosjektet, og det er ekte mennesker i tusentall som har hatt glede av plattformen vår. Det er mye vi kunne gjort annerledes, i etterpåklokskapens lys. Jeg erkjenner at vi feilet, men vi gjorde så godt vi kunne. Det forandrer ikke dagens situasjon. Watch Vault er konkurs.

Christopher R.
 
Jeg synes dessverre Klokkeriet kommer dårligst ut av denne saken og ikke nødvendigvis Watch Vault. Som @Jon Henrik nevner må det være lov å feile og jeg tror absolutt ikke WV har lekt pyramidespill her. Er nok dessverre bare en idé som ser genial ut på papiret men som er tilnærmet umulig å få til i praksis med den konkurransen som finnes i markedet.

Man kan ha ulike meninger om Klokkeriet/Facebook som plattform for klokkeforum, men vil tro de fleste er enig i at Klokkeriet har vært administrert på en seriøs og tilsynelatende ryddig måte mtp det store antallet brukere de siste årene. Problemet blir når en såpass velrenommert og stor plattform som Klokkeriet har blitt brukes som vervekanal for en risikabel investering hvor Klokkeriet har ingenting å tape. De sitter kun med oppside uansett hvilken vei dette ville endt.
 
Ryddig redegjørelse @CR watch, det skal du ha.

Men hvem er alle disse «tusen» dere har «gledet»? Har plattformen faktisk hatt salg av nevneverdig antall? Hva med ideen skilte den fra eksisterende (Chrono 24 feks)? Den ble jo solgt inn som revolusjonerende, uten at jeg ser hva som er revolusjonen?

For faktum er, uansett, at mange millioner er hentet inn, og de mange millionene er 100% tapt for de som investerte. Og noen investerte summer som det nok svir å miste.
 
Jeg sitter ikke og lurer på så veldig mye @CR watch , sånn egentlig. Jeg bare påpeker en del ting som lenge har eller nå forundrer meg (og trolig andre) ved ideen, gjennomføringen og nå til sist, konkursen - og redegjørelsen rundt det. For jeg har selv fulgt med på appen, og det er svært lite som tyder på at den noen gang har vært en suksess i det faktiske markedet, på noe nivå å snakke om.

Det påpeker jeg også under eget navn, så du slipper å dra meg med i gruppen du omtaler som "anonyme tastaturkrigere".
 
Redigert:
Noen som har spurt på klokkeriet om det kommer en uttalelse? Sikkert ikke alle som har fått med seg dette…
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Synest det er helt fair game. Dei prøvde og dei feila . Absolutt alle som putta penger inn i dette må ha vært forberedt på å tape alt då risikoen var stor , og den var noke en kunne lett lese seg fram til om en gjorde litt undersøkelser . Kordan klokkeriet var involvert veit eg ikkje , men registrerte at der pågikk en enorm vervekampanje der folk var hausa opp til å kjøpe , ikkje ulikt (skjønt i mindre skala ) det en finner i finansaviser , publiserte aksjeanalyser fra banker og meglerhus og i diverse fora på shareville og finansavisen .
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann