Nja.. kriminalitet har jo så mange nyanser, i Norge har vi design loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-03-14-15#KAPITTEL_1Synes denne diskusjonen grenser til det usaklige når ærlige, skatte- og avgiftsbetalende arbeidsgivere som produserer hommageklokker skal sammenlignes med organisert kriminalitet.
Ja, de snylter på et kjent design, og profiterer på andres arbeid.
Men det er helt lovlig. (Dessverre?)
Dette får altså et knippe indignerte klokkenerder til å sammenligne dem med forbrytere.
Virkelig?![]()
har i det siste kjøpt en del homage klokker og må de fascinerer meg en del.
Hva er det som fascinerer deg med disse?
Jeg synes det er forskjell på om uret du «homager» (?) fortsatt er i produksjon eller ikke. Hvis den ikke produseres lenger, og du ikke utgir deg for å være det merket mener jeg det er «ok»(-ish). Da kan man jo komme unna med at uret er en hyllest til noe annet (fra tilbake i tid).Så hva er Nomos Tangente/Tangomat? En hommage til Stowa Antea som igjen er en hommage til Lange? Er det slik at dette er greit, da alle har en Bauhaus stil som stammer fra samme område, men ikke Rodina som kommer fra Kina? (@Todda har skrevet en veldig god review av Tangente vs. Rodina her).
Vis vedlegg 130204 Vis vedlegg 130205 Vis vedlegg 130206
Hvis man ikke har råd til hulk så kan man jo alltids kjøpe seg en SeikoDet var da voldsomt til oppstyr pga noen hommage.
Er ikke spesielt glad i hommage-klokker, og aller minst Invicta.
Men Seiko, som de fleste her inne lovpriser, har da produsert et utall hommage-modeller.![]()