Tanker om homage klokker ?

Synes denne diskusjonen grenser til det usaklige når ærlige, skatte- og avgiftsbetalende arbeidsgivere som produserer hommageklokker skal sammenlignes med organisert kriminalitet.
Ja, de snylter på et kjent design, og profiterer på andres arbeid.
Men det er helt lovlig. (Dessverre?)
Dette får altså et knippe indignerte klokkenerder til å sammenligne dem med forbrytere.
Virkelig?o_O

Synes denne diskusjonen grenser til det usaklige når ærlige, skatte- og avgiftsbetalende arbeidsgivere som produserer hommageklokker skal sammenlignes med organisert kriminalitet.
Ja, de snylter på et kjent design, og profiterer på andres arbeid.
Men det er helt lovlig. (Dessverre?)
Dette får altså et knippe indignerte klokkenerder til å sammenligne dem med forbrytere.
Virkelig?o_O
Nja.. kriminalitet har jo så mange nyanser, i Norge har vi design loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-03-14-15#KAPITTEL_1
Er overbevist om at det internasjonalt finnes lignende lovverk.

• Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Det ma da gå an å si at en ikke synes noe om homage om en har hatt tidligere eller ei. Samtidig må det være lov å være uenige uten at tråder må stenges. Klokkeglede kommer i alle prisklasser men det finnes mye der ute som ikke er direkte kopi eller fake. Jeg er av den oppfatning at folk får bruke det de ønsker. Men spør de må de tåle de svar de får.

Klokkeintressen er forskjellig . Å. Heldig vis er ikke klokke en hobby som IKKE lenger tar alt av oppmerksomheten min. Men jeg har ingen interesse å forklare for en pensjon som har et negativt syn på en materialistisk ting . Folkens, det er bare en ting slapp av

Ja en "homage" er bare en ting. En helt ubrukelig ting man bør være flau over å bruke.

(Diskusjonen rundt Panerai som homage er forøvrig interessant - om femti år kanskje Steinhart kommer med sine "retro-subs" som da er historiske Steinhartmodeller ;)

Jeg husker Kina-Sub'en jeg hadde. Det var ett kinesisk dykkerur med merke til Folkets Marine. Eske, papirer og alle greiene var med.

Likheten til Rolex var påfallende til tross for at kvaliteten og feelingen markerte at det ikke var snakk om fake. Heller en tilsiktet homage.

Grei den. Sikkert lett for uinnvidde å ta feil, men med tydelige merking var det ikke tvil om hva dette var.
Chinasub (2).jpg

8

• Liker
Reaksjoner: chrgod
Hva med en definisjon?
SNL:
hommage;

"Det franske substantivet hommage betyr «hyllest», «høyaktelse» eller «æresbevisning».
På norsk er dette substantivet hankjønn."

kopi;

"Kopi, avskrift, avtrykk, etterligning av en form eller et innhold; etterligning."

Collins;
homage;
specif., tribute paid to an artist, writer, composer, etc., as by incorporating some characteristic idiom or style of the person in one's own work

copy
1. countable noun
If you make a copy of something, you produce something that looks like the original thing.

Forskjellen mellom de begrepene synes å ligge i at en hommage i utgangspunktet må være "one´s own work", med hentydning - i høyaktelse - til andres verk. Om utg pktet ikke er eget design, med noen nikk til andres ref "some", så er det en kopi.

Så hva er Nomos Tangente/Tangomat? En hommage til Stowa Antea som igjen er en hommage til Lange? Er det slik at dette er greit, da alle har en Bauhaus stil som stammer fra samme område, men ikke Rodina som kommer fra Kina? (@Todda har skrevet en veldig god review av Tangente vs. Rodina her).
Vis vedlegg 130204 Vis vedlegg 130205 Vis vedlegg 130206
Jeg synes det er forskjell på om uret du «homager» (?) fortsatt er i produksjon eller ikke. Hvis den ikke produseres lenger, og du ikke utgir deg for å være det merket mener jeg det er «ok»(-ish). Da kan man jo komme unna med at uret er en hyllest til noe annet (fra tilbake i tid).

Hvis man lager noe som ser klin likt ut som en 116610ln (som jo fortsatt produseres) så er det rip off, og ikke noe som faller inn under hyllest etter min mening. Hvis du i tillegg skriver Rolex på skiven, så er det en kopi.

Så vidt jeg kan huske har jeg hatt tre homager selv, to Steinharter (en før jeg visste hva sub var, og en som var homage til en utgått sub) og en RXW (har Panerai en helt lik i produksjon? Nei. Utgir den seg for å være en Panerai? Nei. Var de ærlige på at det var en homage til Panerai? Ja. Kosher? Nja, mange vil mene nei). RXW er jo ifølge noen en kopi siden Panerai har klart å varemerkeregistrere «marina militare», selv om det nå er andre merker som faktisk produserer for marina militare (den italienske marinen) med navnet på skiva.

For min klarer jeg ikke nevneverdig å hisse meg opp over hvorvidt noen kjøper en homage. Det er for de fleste enten et stadie eller en gateway til «originalen» eller et substitutt for en original som er umulig å få tak i. Som nevnt tidligere i tråden er det så mange «homager» i en eller annen form som og blir produsert av respekterte klokkemerker, være seg Nomos, Seiko osv. Hvis ingen kunne blitt inspirert av tidligere ur i en eller annen form hadde det blitt et kjedelig marked.
Kopier som kan lure forbrukerne har jeg nada til overs for (selvfølgelig).

Det var da voldsomt til oppstyr pga noen hommage.:confused:
Er ikke spesielt glad i hommage-klokker, og aller minst Invicta.
Men Seiko, som de fleste her inne lovpriser, har da produsert et utall hommage-modeller.:rolleyes:
Hvis man ikke har råd til hulk så kan man jo alltids kjøpe seg en Seiko
SRPB93K1 :D
EBC37065-B571-4634-9DA9-6887A33E926B.jpeg

UPS.... ramla inn enda en homage hær

Vedlegg

• 327D0B3B-673A-4ECC-852F-B25D668B9115.jpeg
    327D0B3B-673A-4ECC-852F-B25D668B9115.jpeg
    149,9 KB · Visninger: 0