Tanker om homage klokker ?

Hva med en definisjon?
SNL:
hommage;

"Det franske substantivet hommage betyr «hyllest», «høyaktelse» eller «æresbevisning».
På norsk er dette substantivet hankjønn."

kopi;

"Kopi, avskrift, avtrykk, etterligning av en form eller et innhold; etterligning."

Collins;
homage;
specif., tribute paid to an artist, writer, composer, etc., as by incorporating some characteristic idiom or style of the person in one's own work

copy
1. countable noun
If you make a copy of something, you produce something that looks like the original thing.

Forskjellen mellom de begrepene synes å ligge i at en hommage i utgangspunktet må være "one´s own work", med hentydning - i høyaktelse - til andres verk. Om utg pktet ikke er eget design, med noen nikk til andres ref "some", så er det en kopi.
 
Så hva er Nomos Tangente/Tangomat? En hommage til Stowa Antea som igjen er en hommage til Lange? Er det slik at dette er greit, da alle har en Bauhaus stil som stammer fra samme område, men ikke Rodina som kommer fra Kina? (@Todda har skrevet en veldig god review av Tangente vs. Rodina her).
Antea_Back_To_Bauhaus_history.jpg
vcvtxt.jpg
Nomos_Rodina.jpg
 
Så hva er Nomos Tangente/Tangomat? En hommage til Stowa Antea som igjen er en hommage til Lange? Er det slik at dette er greit, da alle har en Bauhaus stil som stammer fra samme område, men ikke Rodina som kommer fra Kina? (@Todda har skrevet en veldig god review av Tangente vs. Rodina her).
Vis vedlegg 130204 Vis vedlegg 130205 Vis vedlegg 130206
Jeg synes det er forskjell på om uret du «homager» (?) fortsatt er i produksjon eller ikke. Hvis den ikke produseres lenger, og du ikke utgir deg for å være det merket mener jeg det er «ok»(-ish). Da kan man jo komme unna med at uret er en hyllest til noe annet (fra tilbake i tid).

Hvis man lager noe som ser klin likt ut som en 116610ln (som jo fortsatt produseres) så er det rip off, og ikke noe som faller inn under hyllest etter min mening. Hvis du i tillegg skriver Rolex på skiven, så er det en kopi.

Så vidt jeg kan huske har jeg hatt tre homager selv, to Steinharter (en før jeg visste hva sub var, og en som var homage til en utgått sub) og en RXW (har Panerai en helt lik i produksjon? Nei. Utgir den seg for å være en Panerai? Nei. Var de ærlige på at det var en homage til Panerai? Ja. Kosher? Nja, mange vil mene nei). RXW er jo ifølge noen en kopi siden Panerai har klart å varemerkeregistrere «marina militare», selv om det nå er andre merker som faktisk produserer for marina militare (den italienske marinen) med navnet på skiva.

For min klarer jeg ikke nevneverdig å hisse meg opp over hvorvidt noen kjøper en homage. Det er for de fleste enten et stadie eller en gateway til «originalen» eller et substitutt for en original som er umulig å få tak i. Som nevnt tidligere i tråden er det så mange «homager» i en eller annen form som og blir produsert av respekterte klokkemerker, være seg Nomos, Seiko osv. Hvis ingen kunne blitt inspirert av tidligere ur i en eller annen form hadde det blitt et kjedelig marked.
Kopier som kan lure forbrukerne har jeg nada til overs for (selvfølgelig).
 
Det var da voldsomt til oppstyr pga noen hommage.:confused:
Er ikke spesielt glad i hommage-klokker, og aller minst Invicta.
Men Seiko, som de fleste her inne lovpriser, har da produsert et utall hommage-modeller.:rolleyes:
Hvis man ikke har råd til hulk så kan man jo alltids kjøpe seg en Seiko
SRPB93K1 :D
EBC37065-B571-4634-9DA9-6887A33E926B.jpeg
 
UPS.... ramla inn enda en homage hær
 

Vedlegg

  • 327D0B3B-673A-4ECC-852F-B25D668B9115.jpeg
    327D0B3B-673A-4ECC-852F-B25D668B9115.jpeg
    149,9 KB · Visninger: 0
UPS.... ramla inn enda en homage hær

Min tanke rundt disse klokkene er at det er søppel. Fakes med et alternativt navn på tallskiven, hvor hele businessmodellen er basert på nettopp dette.

Et godt stykke unna merker som Steinhart, Squale, osv., som tross alt opererer som mer tradisjonelle klokkemerker (og som også har flere egne modeller).

Vi kan gjerne fortsette å ha en diskusjon om fenomenet, men å fortsette å poste skrytebilder av klokkene er helt uaktuelt. Slike klokker er ikke ønsket her på Tidssonen.
 
Min tanke rundt disse klokkene er at det er søppel. Fakes med et alternativt navn på tallskiven, hvor hele businessmodellen er basert på nettopp dette.

Et godt stykke unna merker som Steinhart, Squale, osv., som tross alt opererer som mer tradisjonelle klokkemerker (og som også har flere egne modeller).

Vi kan gjerne fortsette å ha en diskusjon om fenomenet, men å fortsette å poste skrytebilder av klokkene er helt uaktuelt. Slike klokker er ikke ønsket her på Tidssonen.


Ser den
 
Noe sier meg at noen er ute for å provosere... Men uansett, jeg skjerper den indre stavekontrollen og prøver å tilføre noe til tittelen på innlegget i alle fall; tanker om homages. Jeg er ambivalent - delt - i dette temaet, men uansett nyter jeg etpar MK II-modeller jevnlig. Her er en podcast med Bill Yao som gir litt bakgrunn for hans vandringer i homageland:
https://wornandwound.com/the-worn-wound-podcast-ep-82-bill-yao-of-mk-ii-watches/

og et intervju som er innom mye av det samme:
https://wornandwound.com/interview-bill-yao-mkii/
 
Legger denne her då det nok dessverre kan være aktuelt for fleire "homage" merker .

utrolig interessant artikkel som på merksnodig vis blir slettet fra flere klokkeforumer med det samme noen poster den. Både WUS og UGWC ser i alle fall ut til å ikke ville ha informasjonen ute og lett tilgjengelig ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
utrolig interessant artikkel som på merksnodig vis blir slettet fra flere klokkeforumer med det samme noen poster den. Både WUS og UGWC ser i alle fall ut til å ikke ville ha informasjonen ute og lett tilgjengelig ;)
Forstår ikke hvorfor? Noen som ikke har rent mel i posen da, tydeligvis? Alle er jo tjent med at denne søpla blir blottstilt på denne måten, og strippet for enhver ‘tvil’ om hvorvidt det er legitimt.

Edit. Det kan jo se ut som om både mods for og/eller eier av WUS og mannen bak NTH ikke vil ha ryddet frem alle skjelettene sine fra skapet ja.. Fysj.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Lemen og Kohe321
utrolig interessant artikkel som på merksnodig vis blir slettet fra flere klokkeforumer med det samme noen poster den. Både WUS og UGWC ser i alle fall ut til å ikke ville ha informasjonen ute og lett tilgjengelig ;)

Ingen røyk uten ild er det vel noke som heiter , og når so mange på nevnte fora prøver so hardt å gjøyme saken so spørs det nok om der ikkje er meir.

Spørsmålet er jo kor mange av dei andre "homage" merkene som har en lignede historie ? Det ville jo ikkje forbause meg at nevnte leverandører av kasse og deler leverer til andre også .
 
For andre gang på relativt kort tid møtte jeg en kar (to karer) som bar en fake Rolex på armen. Felles for de begge var at det skulle etterlikne en LB, og felles var at jeg kommenterte, «kult, LB - har tenkt på en sånn selv». Forkastelig etter min mening, det spesielle med den andre episoden var at han skulle kjøpe en DSSD fra meg og selv ikke så problemet med å bære en fake i ny og ne.

Har kommet over en og annen Steinhart, men har vært lite borti homage. Ikke eid selv og kunne ikke tenkt meg det. Ser imidlertid ikke problemet ved at folk bærer slikt.