To små kinesere og en tysker

Todda

Støttemedlem
Medlem
14. mars 2013
Innlegg
1.551
Jeg vet ikke om Unboxing-tråden er det rette stedet for denne presentasjonen og sammenligningen, men siden jeg har mottatt de tre klokkene jeg tar for meg her, i løpet av de to siste ukene, får det stå sin prøve, og så får heller moderator flytte innlegget hvis det skulle passe bedre et annet sted.

Som noen kanskje har fått med seg, hadde jeg en tråd om kjøp av selskapsklokke/finklokke for en tid tilbake. Jeg lurte på et par konkrete modeller rundt 5 000 kroner, og jeg fikk mange gode innspill. Så hvordan gikk det fra å dreie seg om Certina og Hamilton til å ende opp med to små kinesere og en liten tysker?

Bejing Watch Factory Beihai T18 Dress Watch Automatic
Jeg ble kontaktet av en GoodGuy her på forumet om en kinesisk klokke, en BJWAF (Bejing Watch Factory) Beihai T18 Dress Watch som han hadde hatt for salg, men trukket. Den så veldig fin og forseggjort på bildene, men i utgangspunktet var jeg ikke videre interessert i den. Likevel var interessen vakt, og jeg måtte finne ut litt om den på nettet. Det var ikke lett å finne informasjon om akkurat denne klokka, men det finnes en del tråder på WUS om søstermodellen BJWAF Beihai Limited Edition, som ble laget i 2008 eksemplarer fra 2008 og frem mot i dag for å feire 50-årsjubiléet til fabrikken.

Klokka som var til salgs her på forumet, har det samme verket som jubileumsmodellen, T18, som er fabrikkens top-of-the-line-verk, men i automatisk utgave.

BJWAF-front2_zps874a3edf.jpg


bjwaf-front_zpsaff869f3.jpg


2013-12-21231502-lite_zps0c46c578.jpg






Til forskjell fra jubileumsmodellen har min klokke (ja, jeg kjøpte den selvsagt!), utenom automatisk verk, stor sekundviser og dato. Den er 38mm, men virker større, og bygger kun 8,9 mm i høyden. Det er safirglass på begge sider, og den holder tida veldig godt med + 4 sekunder per døgn når den brukes 16 timer i døgnet. Jeg har ikke målt den på annen måte.

Rodina 005 Automatic
I min søken etter informasjon om BJWAF-en, snublete jeg over en tråd om Rodina R005.



Dette er en homage til NOMOS Tangomat, og i tråden blir den omtalt i panegyriske ordelag. Den er nøyaktig like stor som NOMOS Tangomat, 38,3 mm i diameter, men bygger litt mer i høyden med sine 9,25 mm (Tangomat: 8,3 mm):


Dermed er det en relativt «slank» klokke, men med sine skarpe kanter og ubrutte kasseflate (hvis det går an å bruke et slikt uttrykk) virker den litt høyere enn den faktisk er. Klokken har safirglass foran skiven og mineralglass bak, slik at en kan se det automatiske Sea-Gull-verket (ST17). Sekundviseren har ikke hack, men kan «holdes tilbake» med krona for mer nøyaktig justering. Jeg har ikke målt nøyaktigheten til verket, men den ser ut for å holde tida godt. I forumstråden på WUS ser jeg at de fleste melder om mellom 5 og 10 sekunder avvik per døgn, noe som må være meget akseptabelt.

Reima er av mykt skinn (usikker), og klokken er veldig behagelig å ha på. Jeg ble såpass fascinert av denne klokka at jeg tenkte jeg kunne hoste opp 120 dollar og teste den. Så da hadde jeg plutselig kjøpt to kinesere…

Helt siden jeg første gang ble oppmerksom på NOMOS, har jeg vært en stor fan. Jeg har bestilt kataloger og lagret flere av modellene som favoritter på nettsiden deres. Men jeg hadde ikke tenkt å bruke så mye på en «finklokke» nå, så deres modeller var ikke blant kandidatene da jeg startet den ovenfor nevnte tråden. Men Nomos kom som ett av forslagene til dressur.

Etter å ha bestilt Rodinaen, var det bare å smøre seg med tålmodighet, fordi de fleste i Rodinatråden på WUS kunne rapportere om leveringstid på mellom et par uker og en måned. Hva førte så det til?

Nomos Tangente Datum 38 mm
Selvsagt førte det til at jeg begynte å lese meg enda mer opp på Nomos. Og jo mer jeg leste, desto klarere ble det at dette var merket for meg. Jeg kunne ikke nøye meg med en etterligning. For Rodina og Nomos er slående like… Men også Nomos har latt seg inspirere av de gamle klokkene fra Glasshütte i Bauhaus-stil, så hvis Rodina er en kopi, er det mange andre merker som er det også. Her er kanskje inspirasjonen?


Av utvalget hos NOMOS var det Tangente Datum 38 mm som appellerte mest til meg. Så etter noe frem og tilbake ble jeg nødt til å legge inn en bestilling på den også. Siden Nomos sender med DHL, var denne på døra etter få dager. Dermed hadde jeg fått Tangenten før Rodinaen.

Nomos hadde gjort seg flid med forsendelsen. Den var flott pakket inn, og det fulgte med kort med hilsen og brosjyrer på deres nye Gold Collection-serie. Det som er fint med Nomos, er at prisen de oppgir på nettsidene sine, er inkludert forsendelse og moms. Det tilfaller altså ingen flere utgifter.

Nomos Tangente Datum 38 mm er faktisk ikke 38 mm, men 37,5 mm,

og den bygger bare 6,75 mm i høyden.

Det er mindre enn Tangomat (8,25 mm) og en del mindre enn Rodina (9,25 mm). Dermed fremstår den som mye nettere.

Min klokke har, i tillegg til dato, safirglass også på baklokket slik at det er innsikt til verket, som er Nomos sitt eget (ja, ja, litt diskusjon rundt dette), kaliber β (Beta) long-distance date.


(Nederste bilde lånt fra Nomos’ hjemmeside)

Nå har jeg bare hatt klokka i ei drøy uke, så den er ikke helt innkjørt ennå. Nomos måler (i seks posisjoner) og justerer alle verkene før de sender dem fra seg, og min klokke ligger på minus 2 - 3 sekunder per døgn. Det er jeg veldig fornøyd med, selv om jeg skulle ønske at den fortet disse sekundene i stedet for å gå for sakte. Det hadde gjort det litt lettere å justere den.

Uttrykket «long-distance date» innebærer at datoskiven er lagt rundt verket, og dermed har Nomos klart kunststykket at den ikke bygger mer enn versjonen uten dato (6,75mm med safirglassbaklokk).


(Bilde lånt fra Nomos’ hjemmeside)

Denne store datoskiven gjør også at det er mulig å se hvilken dato det er for oss som begynner å få sviktende nattsyn… Datoen er plassert kl. 6, og det er estetisk riktig, etter min mening. Det gir en fin balanse i skiva. Datovinduet har skrå kanter ned mot datoen, og dette er med på å skape dybde i den ellers nokså flate skiva. Det fremhever også at tallet i bunnen er noe annet enn timemarkeringene klokken 3, 9 og 12.


En liten ulempe med datoopplegget til Tangenten er at den ikke har quick-set. Datoen må justeres ved å skru forbi midnatt til datoen skifter og så tilbake til en hører et lite klikk, ca. klokken 9, for så å stille fremover igjen. Det går ikke an å gå bakover i dato. Så da jeg fikk klokken, stod den på 8, og det var den 4. november. Dermed ble det en del skruing på krona. Men nå er det gjort, fordi når den trengs å stilles 1. desember, er det bare en enkelt datojustering som må til.

Skiva på Tangenten er ikke helt hvit, men veksler mellom blek sølv og hvit. Rodinaen er hvitere. Begge skivene er veldig fine.

Viserne er blå, men de varierer i farge alt etter lyset. Noen ganger virker de svarte, andre ganger metallisk blå. Sekundviseren er liten og plassert mellom sentrum og dato. Sirkelen den beveger seg i, har riller som gir en fin sunburst-effekt. Dette har også Rodinaen.

Bildet er lånt fra Nomos’ salgsside for Tangente Datum 38 mm da jeg ikke har klart å fange blåfargen med eget kamera. Den sees best i sterkt lys, som for eksempel sollys, og da oppstår det lett refleksjoner i glasset.

Det er bare en ting å si om reima. Den er fantastisk! Den er håndlaget i USA, og laget av «shell cordovan», noe som betyr at den er laget av skinn fra ei hesterompe. Fra første øyeblikk har den vært myk og perfekt. Her trengs ingen innkjøringsperiode. Og så har den en nydelig skinnlukt (ikke hesterompe).

Som standard kommer klokka med svart reim, men jeg valgte heller mørkebrun. Jeg vurderer å kjøpe ei svart reim også slik at jeg kan variere. Bare reima til Nomosen koster nesten like mye som en ny Rodina (60 euro)


Sammenligning
Er det så forskjell på ei klokke til 750 kroner og ei klokke som koster nesten på krona 15 000 kroner mer? Ja, det er det. Men begge klokkene er etter min mening veldig mye for pengene, og jeg vil i min sammenligning forsøke å unngå merkefølerier.

Jeg peker på noen forskjeller:

Rodina er automatisk. Nomosen jeg har kjøpt må trekkes opp:


Skivene har som nevnt ikke helt den samme fargen. Det er mer spill i Tangenten. Den kan se sølvfarget ut, men også hvit.


Tallene er mer kantete hos Rodina. Det kan sikkert diskuteres hva som er finest, men jeg foretrekker Tangente her da den synes mest forseggjort og forfinet.

Tangente først, så Rodina:



Viserne er kortere hos Rodina. Når en ser de to klokkene ved siden av hverandre, fremstår dette som litt merkelig. Men det er ikke noe en tenker over når en bare har Rodinaen foran seg.

Når en ser Rodina-viserne på VELDIG nært hold, har jeg sett eksempler på at de ikke er fullt så forseggjorte. Jeg kan ikke se dette på mitt eksemplar. Begge klokkene har blå visere som skifter mellom å fremstå som blå og svarte.

Der viserne er festet er også litt kjipere hos Rodina.

Som jeg nevnte tidligere bygger Rodina litt mer i høyden, og den har nesten en «etasje» ekstra. Nå er jo Rodina automatisk, men den bygger som nevnt også mer enn Nomos Tangomat. Det er ikke noe jeg merker når jeg har den på, men det er veldig tydelig når du ser de to klokkene ved siden av hverandre. Jeg vet ikke hvor stor denne opplevelsen av høydeforskjell vil være mellom en Tangomat og Rodina.


Når det gjelder størrelse, merkes ikke forskjellen mellom 38,3 mm (Rodina) og 37,5 mm (Tangente) noe særlig. Begge virker betraktelig større enn det disse tallene skulle tilsi da skiva strekker seg helt ut til den smale stålrammen. Det først jeg merket meg da jeg åpnet Nomos-boksen, var at klokka var mye større enn jeg hadde trodd. Her er wristshots av begge klokkene:



Konklusjon:
Jeg burde hatt litt mer is i magen og latt prosessen modnes mer før jeg slo til. Det jeg vet med meg selv, er at jeg nok for det meste kommer til å bruke Nomosen. BJWAFen er veldig fin, men jeg ser ikke for meg at det vil være anledninger der jeg foretrekker denne fremfor Nomos Tangenten. Rodinaen vil uansett tape kampen om armtid da denne er så lik Tangenten. Jeg tror jeg vil la noen andre få gleden av denne. Kanskje noen som vurderer Nomos? Eller noen som vil ha et meget fint ur til en uslåelig pris?

Tangenten er jeg så fornøyd med at jeg har brukt den siden jeg fikk den. Siden den er så fryd for øyet, behagelig å ha på, og dessuten både har dato og sekundviser, fungerer den også som en klokke i det daglige. Det eneste jeg ikke har vendt meg til ennå, er at klokken ikke er automatisk, og jeg har ikke helt lagt meg til vanen å trekke den opp en gang i døgnet. Men det går seg nok til. Det er egentlig ganske koselig, og det koster ikke så mye energi. Jeg leste et sted at hvis en skal forbrenne de kaloriene som er i en vanlig sjokolade med å trekke opp klokka en gang i døgnet, vil det ta 10 600 år…

Jeg er ingen ekspert, og det kan selvsagt forekomme feil i denne posten. Informasjonen min bygger på egne erfaringer og det jeg har lest om klokkene på nettet. Hvis det er andre som kan tilføye noe eller korrigere min tekst, setter jeg pris på det.

Takk for oppmerksomheten!

Todda
 
Redigert:
Bra innlegg! Gøy når folk gidder å dele slike erfaringer!

... og selvfølgelig grattis med nytt! Nå er du i det minste dekket på pen-klokke fronten en stund fremover. ;)
 
En særdeles god post! Takk!
Og gratulerer med flotte klokker! Ser for meg at Tangenten hadde vært frekk på en lizzard fra ABP feks i grønt eller knall rødt :D
 
Veldig bra lesing, kjekt at du tar deg tid til både å teste og skrive erfaringer. Og ikke minst, gratulerer med flotte klokker. Manuelt verk vil du venne deg til ja :D
 
Gratulerer så mye og takk for super lesning.
Morsomt å se hva lang ventetid kan kan gjøre med kjøpelysten;)
 
Gratulerer med nydelige ur! Jeg visste ikke at prisene hos Nomos var inkludert moms og frakt så det var fin informasjon :)
 
Grattis! Er selv stor Nomos fan og det brygger nok mot et ur fra dem før eller siden, men er også veldig nyskjerrig på det Beijing uret.

Hadde det vært mulig med noen flere bilder? Gjerne i profil (og av baksiden), 8,9 mm er nydelig slim for et automatic og absolutt interessant.
 
Takk for hyggelige tilbakemeldinger!


BJWAF-uret er spennende. Ingen tvil om det. Nydelig kasse, lugs og urskive. Jeg skal få tatt noen flere bilder og lagt ut.

Grattis! Er selv stor Nomos fan og det brygger nok mot et ur fra dem før eller siden, men er også veldig nyskjerrig på det Beijing uret.

Hadde det vært mulig med noen flere bilder? Gjerne i profil (og av baksiden), 8,9 mm er nydelig slim for et automatic og absolutt interessant.

Todda