Tanker om homage klokker ?

4CD59FED-FF3A-47A1-BB3C-48DC5F3162CE.jpeg Det som er morro er at mange kjente merker lager homage av andre merker. Men får ikke til å bruke disse ute, da det er mest for egen intresse. Har Rolex , Omega , TAG Og Porsche design i samlinga, samt noe citizen ræl . Men igjen skal det sies at parnis overgår seiko skx al day long.
Parnis er et hatet homagemerke men de kopierer ikke da målene er stort sett 0,5mm fra de merkene de ligner på. Men det var morro å se reaksjonene hær
Så det at jeg får klokkeglede av an homage til en tusenlapp bør jo ikke hates
 
Det var da voldsomt til oppstyr pga noen hommage.:confused:
Er ikke spesielt glad i hommage-klokker, og aller minst Invicta.
Men Seiko, som de fleste her inne lovpriser, har da produsert et utall hommage-modeller.:rolleyes:
 
https://www.tidssonen.no/forum/threads/hva-fa-er-poenget-med-steinhart.22986/

Har aldri kjøpt verken hommage eller fake, det samme gjelder Steinhart....

Kan for så vidt leve med at produsentene stjeler enkelte kjennetegn fra hverandre, men ikke når det bærer preg av ren kopiering av en allerede anerkjent, helhetlig design.

Steinhart er IMHO ikke noe bedre enn fake, hele modellrekken består mer eller mindre av ren kopiering uten antydning til eget design.
 
  • Liker
Reaksjoner: trippelj og Genta
Vis vedlegg 130097 Det som er morro er at mange kjente merker lager homage av andre merker. Men får ikke til å bruke disse ute, da det er mest for egen intresse. Har Rolex , Omega , TAG Og Porsche design i samlinga, samt noe citizen ræl . Men igjen skal det sies at parnis overgår seiko skx al day long.
Parnis er et hatet homagemerke men de kopierer ikke da målene er stort sett 0,5mm fra de merkene de ligner på. Men det var morro å se reaksjonene hær
Så det at jeg får klokkeglede av an homage til en tusenlapp bør jo ikke hates

Det er en hårfin linje mellom homage og kopi synes jeg. At noen velger å trekke inn små designelementer fra en sjelden vintage modell kan være kult, men det er både fantasiløst og respektløst å kopiere noen andres design og klistre på sin egen logo. -Dette gjelder strengt tatt ikke bare klokker. Det er ingen tvil om at vi har forskjellig smak, og godt er det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hva synes folk om RXW?

Ok eller ikke? Husker disse var populære da Panerai var skikkelig hypet.

Noen som har/har hatt en slik? Kosher? Eller fake?

«The RXW MM20 was made by Ken Trading in Japan, it’s a very close homage to the original MARINA MILITARE, which translates to Navy in Italian. The original MARINA MILITARE was made by Rolex in 1938, and is the watch Panerai now emulates. It has the Swiss UNITAS 6497 movement, 316L stainless steel case, and a sapphire crystal. The UNITAS 6497 is not real fancy, but it’s real fun to wind. The dial actually has two layers, the bottom one is a layer of Super Luminova, and the top layer was cut so you see the bottom layer at the markings and arabic numerals (12, 3, 6 and 9). The base dial employes antimagnetic soft iron. RXW refers to the dial as Plasmir. It has a sub-dial for the second display at the 9-o’clock position. The case is brushed stainless steel, but the bezel is polished. Like some Panerai’s, the crown has a crown guard, it’s pretty useless but it does look nice. The watch comes with 3 boxes; a very well-crafted wooden box, a black paper box and a cardboard box.»

89D3B9A1-20E1-4017-AF7D-78D3E03BFEC7.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: BRIO1368 og Grendel
Synes denne diskusjonen grenser til det usaklige når ærlige, skatte- og avgiftsbetalende arbeidsgivere som produserer hommageklokker skal sammenlignes med organisert kriminalitet.
Ja, de snylter på et kjent design, og profiterer på andres arbeid.
Men det er helt lovlig. (Dessverre?)
Dette får altså et knippe indignerte klokkenerder til å sammenligne dem med forbrytere.
Virkelig?o_O
 
Synes denne diskusjonen grenser til det usaklige når ærlige, skatte- og avgiftsbetalende arbeidsgivere som produserer hommageklokker skal sammenlignes med organisert kriminalitet.
Ja, de snylter på et kjent design, og profiterer på andres arbeid.
Men det er helt lovlig. (Dessverre?)
Dette får altså et knippe indignerte klokkenerder til å sammenligne dem med forbrytere.
Virkelig?o_O
Nja.. kriminalitet har jo så mange nyanser, i Norge har vi design loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-03-14-15#KAPITTEL_1
Er overbevist om at det internasjonalt finnes lignende lovverk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Det ma da gå an å si at en ikke synes noe om homage om en har hatt tidligere eller ei. Samtidig må det være lov å være uenige uten at tråder må stenges. Klokkeglede kommer i alle prisklasser men det finnes mye der ute som ikke er direkte kopi eller fake. Jeg er av den oppfatning at folk får bruke det de ønsker. Men spør de må de tåle de svar de får.
 
Klokkeintressen er forskjellig . Å. Heldig vis er ikke klokke en hobby som IKKE lenger tar alt av oppmerksomheten min. Men jeg har ingen interesse å forklare for en pensjon som har et negativt syn på en materialistisk ting . Folkens, det er bare en ting slapp av
 
Ja en "homage" er bare en ting. En helt ubrukelig ting man bør være flau over å bruke.

(Diskusjonen rundt Panerai som homage er forøvrig interessant - om femti år kanskje Steinhart kommer med sine "retro-subs" som da er historiske Steinhartmodeller ;)
 
Jeg husker Kina-Sub'en jeg hadde. Det var ett kinesisk dykkerur med merke til Folkets Marine. Eske, papirer og alle greiene var med.

Likheten til Rolex var påfallende til tross for at kvaliteten og feelingen markerte at det ikke var snakk om fake. Heller en tilsiktet homage.

Grei den. Sikkert lett for uinnvidde å ta feil, men med tydelige merking var det ikke tvil om hva dette var.
Chinasub (2).jpg


8
 
  • Liker
Reaksjoner: chrgod