Swatch x Blancpain Scuba Fifty Fathoms

And here comes the real surprise – a plastic escape wheel and pallet fork. I haven’t seen anything like this in even the cheapest Chinese movements, and I think every self-respecting Chinese engineer wouldn’t want to put something like this into a movement. Only the Swiss dare to go where nobody has gone before, and manage to construct the crappiest mechanical movement ever made. Congratulations!
:love:
 
Denne omtalen av Sistem51-urverket er verdt å lese. Hvertfall om man faktisk vurderer å bruke 4-5k på denne "morsomme" klokka.

Nå var innlegget mitt med markedsføringsbrillene på :geek: Jeg er nok heller ikke i målgruppen for denne markedsføringskampanjen, som jeg opplever at det er. Ut fra det ståstedet er det et morsomt stunt.

Kvaliteten er nok ikke noe å skrive hjem om. Dette er jo heller ikke noe som er ment å vare i generasjoner. Det tror jeg alle som kjøper en Swatch er klar over.

Om 4-5k er mye penger er jo også helt subjektivt. Men at du finner klokker av høyere kvalitet til samme pris er jo helt klart.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Vel, lykke til med korstoget! ;)

Swatch kommer til å selge fem eller sekssifrede antall av dem uansett. :)

De som kjøper den bryr seg neppe særlig om kvaliteten på urverket likevel.

Når det er sagt, har jeg ikke lest mye negativt om Sistem 51 frem til nå. (?)
 
Alla kanske tänker samma sak, men...

… ju mer jag tänker på det så är min analys följande…

Swatch-Group har i mångt och mycket professionaliserat och kommersialiserat klockvärlden - och kanske därmed räddat många klockmärken som annat skulle ha dött ut - det går inte att överskatta Swatch Group roll i detta…
Men nu kommer notan för räddningsprojektet :)
"Ställ Er snällt i kö, vänta länge, kör en ’bioceramic’ (plast) -kopia av klassiker till ett pris som är oändligt större än produktionskostnaden…"
Första året med Moonswatch såldes ju mer än 1.000.000 klockor…

Till sist får man alltid betala :)

En sista tanke, när jag tittar på min Speedy och på min FF... Varför känner jag att jag redan har betalat?

Simma lugnt
 

Vedlegg

  • IMG_1121.png
    IMG_1121.png
    644,3 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Hoover
Hvorfor blir egentlig Blancpain mindre attraktivt? Dette tar da ingenting vekk fra deres egne produkter? For all del, ikke kjøp den, men en ekte FF er da fremdeles like flott. Jeg tør vedde på at hverken omdømmet eller omsetningen til noen deler av Swatch Group tar skade av dette. :)
 
Hvorfor blir egentlig Blancpain mindre attraktivt? Dette tar da ingenting vekk fra deres egne produkter? For all del, ikke kjøp den, men en ekte FF er da fremdeles like flott. Jeg tør vedde på at hverken omdømmet eller omsetningen til noen deler av Swatch Group tar skade av dette. :)
Enig. Folk snakket om dette med MoonSwatchen også. Men ut i fra det jeg har lest førte det til økt salg av Omega Speedmaster.
Om noe så vil dette kanskje åpne øynene til folk som ikke er klokkeinteresserte for Blancpain.
De er langt fra like mainstream som Omega og har kanskje godt av den ekstra eksponeringen.

Så selv om jeg ikke likte produktet spesielt godt, vil jeg tro det er en positiv hendelse for selskapet.
 
Redigert:
Jeg tror klokkeverdenen har godt av litt lek og moro, produkter man kjøper bare for moro skyld, og litt mindre elitisme, snobberi og "gatekeeping".

Det er INGEN som tror at disse (eller noen andre) Swatch-produktene er objektivt gode klokker eller mye for pengene. Det er ikke derfor folk kjøper dem.
 
Hvorfor blir egentlig Blancpain mindre attraktivt? Dette tar da ingenting vekk fra deres egne produkter? For all del, ikke kjøp den, men en ekte FF er da fremdeles like flott. Jeg tør vedde på at hverken omdømmet eller omsetningen til noen deler av Swatch Group tar skade av dette. :)
Det blir for meg mindre attraktivt fordi merket har gått med på å produsere noe som går i stikk motsatt retning av det de tidligere har signalisert.

Det skal vare.
Det er edle mekanismer.
Tradisjon og innovasjon mot en bedre fremtid.

Mye tid og penger går inn i hobbyen, og det er stor konkurranse om hva som blir kjøpt.
De bør ikke leke med følelsene til folk…
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Det er smått utrolig at dette engang blir diskutert på en entusiastforum for klokker spør du meg.

Ringo har sikkert et forum hvor disse klokkene kan diskuteres blant de som liker sånt.
Eller klokkeriet.
 
  • Haha
Reaksjoner: Hoover
Du tar ikke dette litt for alvorlig nå?
Tja, mange vil nok si det. Men følelsene er vel det som styrer hobbyen?

Når havet av alternativer skal snevres ned til kun ett kjøp så teller alle faktorer.

Jukser de med «inhouse»-verk? Er det tidligere kjøpshistorikk som rår? Hyper de plast homager?

Selvfølgelig blir jeg påvirket av hvordan merket «oppfører» seg.
 
Jeg tror jeg befinner meg blant de som tenker at dette er reklame, og dertil en rimelig effektiv en. Godt sagt av andre her. Men klokken frister lite. Kanskje endrer det seg om jeg ser en i levende live, men jeg tror ikke det.

Du tar ikke dette litt for alvorlig nå?
Jeg kan forstå @nagilluME sin logikk. BP forsøker å overbevise folk om at BP = bærekraft og varighet. Det er et budskap mange liker. Da kan jeg forstå at noen mener at troverdigheten til merkevaren svekkes når de lanserer dette. Man kunne vel laget lek og moro på en mer bærekraftig og varig måte? :) :unsure:
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Tja, mange vil nok si det. Men følelsene er vel det som styrer hobbyen?

Når havet av alternativer skal snevres ned til kun ett kjøp så teller alle faktorer.

Jukser de med «inhouse»-verk? Er det tidligere kjøpshistorikk som rår? Hyper de plast homager?

Selvfølgelig blir jeg påvirket av hvordan merket «oppfører» seg.
Joda… Men merket Blancpain reduseres vel ikke av at eierkonsortiet markedsfører dem og gjør navnet kjent ved å bruke det i et "popkultur"-søstermerke.

Det kan til og med, satt på spissen, være det som skal til for at et bittelite merke overlever. Omega hevdet jo at Speedmaster-salget hadde økt med FEMTI prosent pga. Moonswatch. …og de får sikkert royalties for hvert eneste solgte eksemplar.

Kanskje Scuba 50 Fathoms gjør at Blancpain har midler til å fortsette å produsere og utvikle klokker som du er interessert i?

Er det ikke et pluss at man kanskje tenner gnisten til klokkeinteresse hos yngre som kjøper en Swatch på impuls?

Jeg ser ikke problemet, men det er bare meg.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: gullet og MikroKrone