Støvsuger-tråden

Medlem
7. aug. 2017
Innlegg
370
Sted
Vestlandet
Oppretter sones trolig kjedeligste tråd, beklager!

Jeg skal kjøpe trådløs støvsuger, og trenger guiding i det uoversiktlige terrenget.

Tek.no sin samletest gir en god oppsummering av de beste modellene virker det som: https://www.tek.no/samletest/i/y3Q5bR/haandholdte-stoevsugere-2022.
Jeg ser imidlertid for meg at jeg ikke trenger det aller kvasseste til mitt bruk, som vil begrense seg til raske, men hyppige oppgaver.

Jeg er ute etter en type som kan ta den raske daglige opprydning etter fireåringens smuling på kjøkkenet og kunstgrasrestene niåringen drar med inn etter trening. Til resten av huset, når det skal tas med litt sjeldnere intervaller, har jeg sentralstøvsuger som fungerer fint.

Så, hva trenger jeg, og hva bør jeg styre unna i denne jungelen av modeller?
 
Redigert:
  • Liker
  • Haha
Reaksjoner: eidehelg og holmby
Oppretter sones trolig kjedeligste tråd, beklager!

Jeg skal kjøpe trådløs støvsuger, og trenger guiding i det uoversiktlige terrenget.

Tek.no sin samletest gir en god oppsummering av de beste modellene virker det som: https://www.tek.no/samletest/i/y3Q5bR/haandholdte-stoevsugere-2022.
Jeg ser imidlertid for meg at jeg ikke trenger det aller kvasseste til mitt bruk, som vil begrense seg til raske, men hyppige, så oppgaver.

Jeg er ute etter en type som kan ta den raske daglige opprydning etter fireåringens smuling på kjøkkenet og kunstgrasrestene niåringen drar med inn etter trening. Til resten av huset, når det skal tas med litt sjeldnere intervaller, har jeg sentralstøvsuger som fungerer fint.

Så, hva trenger jeg, og hva bør jeg styre unna i denne jungelen av modeller?
Jeg har egentlig ikke mye erfaring, men kjøpte Dyson V15 Detect etter å ha lest lignende tester. Den har fungert veldig godt for oss, enkel og rask å ta fram og er effektiv. Jeg liker detect funksjonen, der er faktisk mye kattehår og slikt man ikke ser med det blotte øye. Og så har den en fin leddfunksjon slik at man kommer lett til under senger og slikt uten å stå på kne.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Har Foma sentralstøvsuger i tre etasjer, en Miele parkett & co og en Dyson V12.
Etter Dyson kom i hus, så har vi sluttet helt å bruke sentralstøvsugeren, og Miele støvsugeren er gitt bort.
Tror du trygt kan bare kjøpe deg en Dyson først som siste. Må også støtte utsagnet at detectfunksjonen er genial. Masse støv og annet "dritt" man ikke ser med det blåtte øyet, men oppdages straks med det grønne led-lyset.
Raskt å finne, frem, lett i bruk og i vekt, og er morsom å bruke. Så her "krangles" det nesten om hvem som skal støvsuge hvor ;)

 
Kjøpte en robotstøvsuger i sommer og det er en helt ny hverdag ( for fruen ;) ) Valgte en dyr og avansert modell men det angrer vi ikke ett sekund på. Den både støvsuger og mopper gulvet og sørger for å tømme posen og skylle moppen selv i docken. Man trenger bare bytte vann en gang i måneden. Den er appstyrt og du kan programmere den til stort sett hva slags opplegg du vil med enkle grep på appen. Hvis du må flytte den fra en etasje til en annen er det bare å bære den opp eller ned fra etasjen docken er i også fortsetter den der. Da sier den i fra på appen hvis den må til dock for å tømme eller skylle. Det funker helt fantastisk. Alltid rene gulv er deilig!

 
Kjøpte en robotstøvsuger i sommer og det er en helt ny hverdag ( for fruen ;) ) Valgte en dyr og avansert modell men det angrer vi ikke ett sekund på. Den både støvsuger og mopper gulvet og sørger for å tømme posen og skylle moppen selv i docken. Man trenger bare bytte vann en gang i måneden. Den er appstyrt og du kan programmere den til stort sett hva slags opplegg du vil med enkle grep på appen. Hvis du må flytte den fra en etasje til en annen er det bare å bære den opp eller ned fra etasjen docken er i også fortsetter den der. Da sier den i fra på appen hvis den må til dock for å tømme eller skylle. Det funker helt fantastisk. Alltid rene gulv er deilig!


Støttes! Har samme opplevelse, og angrer på at jeg ikke kjøpte tidligere.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Kjøpte en robotstøvsuger i sommer og det er en helt ny hverdag ( for fruen ;) ) Valgte en dyr og avansert modell men det angrer vi ikke ett sekund på. Den både støvsuger og mopper gulvet og sørger for å tømme posen og skylle moppen selv i docken. Man trenger bare bytte vann en gang i måneden. Den er appstyrt og du kan programmere den til stort sett hva slags opplegg du vil med enkle grep på appen. Hvis du må flytte den fra en etasje til en annen er det bare å bære den opp eller ned fra etasjen docken er i også fortsetter den der. Da sier den i fra på appen hvis den må til dock for å tømme eller skylle. Det funker helt fantastisk. Alltid rene gulv er deilig!


Samme her. Ble skilt i fjor men jeg beholdt huset. Å rekke over et stort hus alene er nesten umulig. Robotstøvsuger er genialt
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Har philips speed pro hos oss og er stor fornøyd! Etter at vi kjøpte denne har vi sluttet og bruke sentralstøvsugeren! Beholderen fylles fort opp, veldig effektiv. Har samme modell på hytta!
 
Tror du trygt kan bare kjøpe deg en Dyson først som siste. Må også støtte utsagnet at detectfunksjonen er genial. Masse støv og annet "dritt" man ikke ser med det blåtte øyet, men oppdages straks med det grønne led-lyset.

Har nettopp fått en Dyson V12 Slim Detect.

Gode Gud.

Huset vårt er ganske rent til vanlig, altså. Jeg støvsuger ofte (har Flexit SSS som kona hater, så jeg støvsuger og hun vasker) og nøye, men oppdaget nå til min forferdelse at vanlig støvsuger uten roterende børster gjør en elendig jobb på gulvtepper.

Egentlig vil jeg gå så langt som å si at hvis man har gulvtepper så må man enten kjøpe en Dyson eller tilsvarende, eller kaste teppene sine. Har et 1.5x2.5 meter gulvteppe på hjemmekontoret som var helt nystøvsuget - men som Dyson'en tok opp 4 stappfulle beholdere med hundehår og div dritt fra. Æææææsj.
 
Har nettopp fått en Dyson V12 Slim Detect.

Gode Gud.

Huset vårt er ganske rent til vanlig, altså. Jeg støvsuger ofte (har Flexit SSS som kona hater, så jeg støvsuger og hun vasker) og nøye, men oppdaget nå til min forferdelse at vanlig støvsuger uten roterende børster gjør en elendig jobb på gulvtepper.

Egentlig vil jeg gå så langt som å si at hvis man har gulvtepper så må man enten kjøpe en Dyson eller tilsvarende, eller kaste teppene sine. Har et 1.5x2.5 meter gulvteppe på hjemmekontoret som var helt nystøvsuget - men som Dyson'en tok opp 4 stappfulle beholdere med hundehår og div dritt fra. Æææææsj.

Anbefaler deg å teste ut det spesielle munnstykket på toppmadrassen i senga …
Livet før og etter dyson.
Hilsen mann med pensjonert sentralstøvsuger
 
Hvilket munnstykke er det? Den lille skrå roterende børsten til møbler? Har kjørt den med hell på sofaen der bikkja ligger, men sofaen var mindre ille enn teppet mitt.
 
Hvilket munnstykke er det? Den lille skrå roterende børsten til møbler? Har kjørt den med hell på sofaen der bikkja ligger, men sofaen var mindre ille enn teppet mitt.

Det stemmer!
1671543750078.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Edward
Oppretter sones trolig kjedeligste tråd, beklager!

Jeg skal kjøpe trådløs støvsuger, og trenger guiding i det uoversiktlige terrenget.

Tek.no sin samletest gir en god oppsummering av de beste modellene virker det som: https://www.tek.no/samletest/i/y3Q5bR/haandholdte-stoevsugere-2022.
Jeg ser imidlertid for meg at jeg ikke trenger det aller kvasseste til mitt bruk, som vil begrense seg til raske, men hyppige oppgaver.

Jeg er ute etter en type som kan ta den raske daglige opprydning etter fireåringens smuling på kjøkkenet og kunstgrasrestene niåringen drar med inn etter trening. Til resten av huset, når det skal tas med litt sjeldnere intervaller, har jeg sentralstøvsuger som fungerer fint.

Så, hva trenger jeg, og hva bør jeg styre unna i denne jungelen av modeller?


Gikk for Roborock Mace H7 i sommer etter å ha lest Tek sin samletest. Jeg er ikke fornøyd. Virket helt grei til å begynne med, men synes den suger for dårlig. På full kraft har den rundt 9 minutter batteri. Har en roterende børste som skal hjelpe med samling, men dette gjør bare at det får med seg støv og dritt når den skyves fremover og ikke bakover. Støvfilter går tett hele tiden. Går helt greit å bruke med det lille munnstykket til småjobber eller når barna skal støvsuge sine rom, men blir jeg drar frem en stor Kärcher når vi skal ta over huset til helga.

Jeg kjøpte Roborocken med håp om å erstatte Kärcheren, så ble derfor veldig skuffa. I følge dine kriterier så fungerer denne nok greit til det, men tror også du skal kunne finne noen billigere som gjør samme nytten.
 
Dyson V12 er helt fantastisk, når den funker, men den driver og klager over tett filter hele tiden. Kona har riktignok latt den bli litt overfylt noen ganger, men jeg har blåst ut alt støvet fra alle kanalene med trykkluft og vasket filteret, og likevel klager den etter å ha vært brukt i 5 minutter og fylt ikke i nærheten av "MAX".

Noen som har vært borti dette?
 
Dyson V12 er helt fantastisk, når den funker, men den driver og klager over tett filter hele tiden. Kona har riktignok latt den bli litt overfylt noen ganger, men jeg har blåst ut alt støvet fra alle kanalene med trykkluft og vasket filteret, og likevel klager den etter å ha vært brukt i 5 minutter og fylt ikke i nærheten av "MAX".

Noen som har vært borti dette?

Kvittet oss nylig med en Dyson med samme problem. Fant ut i etterkant at det finnes adaptere å få kjøpt, som gjør det mulig å koble på drill-batterier. Er visstnok batteriene som er dårlige når de slutter å fungere på MAX i mer enn et par minutter av gangen.

Har ikke fått prøvd det selv siden vi kjøpte en ny Philips-ettellerannet, men har du drill med batterier som støver er det kanskje verdt et forsøk.
 
Redigert:
Batteriet funker egentlig OK, det er mer det at den klager over at filteret må vaskes hele tiden. Det funker liksom ikke hvis man kan støvsuge i 5 minutter og så må man vaske filteret og la det tørke i 24 timer.
 
E8D2592E-6906-4E1E-BD8C-7702AD493BBA.jpeg
Jeg antar at designet på V12 er omtrent det samme som på min V10. Da min oppførte seg som du beskriver, fant jeg en papirbit som blokkerte passasjen fra røret inn til beholderen. Ut med den, og en relativt stor mengde dritt som hadde hoppet seg opp, og vips var samarbeidsviljen gjenopprettet. :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Edward
Selvsagt finnes også en dedikert støvsugertråd på dette eminente forum! Jeg er fryktelig umoderne på støvsugerfronten har jeg skjønt. Har en sånn gammel sliter man drar etter seg, som sårt trenger oppgradering.

Arbeidsområdet kommer til å være en leilighet på rundt 60 kvadrat med alt på et plan, ingen høye terskler, men et par tre tepper.

Er det Dyson som gjelder, eller blir det skikkelig rent med de nyeste robotstøvsugerene? Å slippe å gjøre jobben selv er jo forlokkende, men som alle steder ellers er det slitsomt om jobben ikke blir gjort skikkelig.

Hva hadde du valgt? Innspill på dette vanskelige veivalget i livet settes stor pris på :mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Kleiven
Selvsagt finnes også en dedikert støvsugertråd på dette eminente forum! Jeg er fryktelig umoderne på støvsugerfronten har jeg skjønt. Har en sånn gammel sliter man drar etter seg, som sårt trenger oppgradering.

Arbeidsområdet kommer til å være en leilighet på rundt 60 kvadrat med alt på et plan, ingen høye terskler, men et par tre tepper.

Er det Dyson som gjelder, eller blir det skikkelig rent med de nyeste robotstøvsugerene? Å slippe å gjøre jobben selv er jo forlokkende, men som alle steder ellers er det slitsomt om jobben ikke blir gjort skikkelig.

Hva hadde du valgt? Innspill på dette vanskelige veivalget i livet settes stor pris på :mrgreen:

Robotstøvsuger uten tvil:cool: