Squale ur

Merkelig nok fikk jeg lyst på en ny reim....og hva passet bedre enn shark skin til en Squale. Ukjent fabrikat men laget i Tyskland.

20160622_201748_edit_1466630508030.jpg

Tid for en liten oppdatering.

Min kjære 1521 endte etter hvert opp hos en dykker - med tidvis tilhold et sted i Asia!.

Erfaringen med uret var i hovedsak svært bra. Det eneste lille momentet til irritasjon var en kronen, som jeg ikke ble fortrolig med. Overgangen mellom gjenger og fri-stilling var ikke "Erste-Klasse. Til tider mer enn irriterende å få stilt tid og dato, med uret på håndleddet. Det kan godt tenkes at dette bedres etter lengre bruk (og at noe av problemet skyldes undertegnedes "pølser".....)

Jeg har i allefall intet å utsette på kvaliteten av bezel og kasse. Med tanke på hva man kan forvente i en slik prisklasse og ikke minst med ETA urverk. Her får man etter mitt syn mye for pengene. Det er vel et betimelig spørsmål om hvor lenge de kan operere med en moderat pris og samtidig ha god nok inntjening. Håper for Guds skyld at de ikke begynner å erstatte urverket med noe semmert i fra det fjerne Østen, noe enkelte "Micro-brands" har begynt med.

Så hvorfor ble uret sendt "ut av huset". Her er det nok lite som er basert på fornuft..... Noe av grunnen for mitt vedkommende var at "storbroren" - 2002, fristet etter hvert svært så meget. Er vel en kjent sak at man starter med en innstegs-modell - for å ende opp med "full-size". For de som har planer om å bruke uret til dykking, vil nok 2002 by på mer enn 1521, selv om de færreste i dag bruker slike ur som "bottom-timer".

Fortsettelse følger!

Endelig kom en etterlengtet nyervervelse som erstatning for lillebroren i fra Squale. Dagen etter at Squale.srl lovet å sende mitt ur - ble jeg oppringt av et bud i fra DHL, som skulle levere en pakke i fra Milano - dagens "gla" nyhet.

Squale 2002A også kalt 101Atmos, er det siste uret i min samling av dykkere. Som med andre ur i fra Squale, er dette et nikk tilbake til eldre modeller, 100Atmos (tidlig 70-tall) og 2001. Undertegnede har sansen for at elementer i fra gamle modeller videreføres - og at det som "virker" blir med videre.

Som man skjønner er dette ment som et realt dykkerur, med oppgitt WR til 1000 meter. Dette er vel egentlig en hypotetisk sak, da ingen dykkere - så langt - har vært nede på den dybden. Det medfører i allefall en kraftig kasse, dobbel pakning og safir glass på 3.5mm, - så trygt for en lett-dykker å ta ned til "normal" dykk. Vekten blir selvfølgelig berørt av konstruksjonen og kommer opp i 150g - likevel ikke så voldsomt i mine øyne.

Kassen er av typen "pute" - uten lugs, og ligger godt på håndleddet. Sistnevnte da kassen har en svak konkavitet i midten som følger håndleddet. Kronen ligger, som for alle Squale sine originale kasser, i posisjon klokken 4. Der den ligger beskyttet og gnager ikke på overflaten på hånden (eller drakten for den saks skyld) Kronen er for øvrig noe helt annet enn på min 1521, og her får man igjen følelsen av Suisse qualite!

Bezelen på denne modellen er laget av bakelitt - noe som vi med noen år på baken kjenner igjen i fra blant annet Televerket sine grå telefoner....ja den med skive.... Bakelitt gir en helt annen farge nyanse enn keramikk og ikke minst metall. Selv om bakelitt ikke tåler de samme påkjenningene som teks keramikk, har Squale valgt å beholde dette av estetiske og ikke minst historiske grunner. Squale hevder og at bakelitten ikke blekes slik som de av metall. Det andre spesielle er hvordan bezelen fungerer. Man trykker den ned/ inn og vrir - og ja den kan vris begge veier. Sikkert uvant for noen, men dette fungerer faktisk.

Urverket er som for de fleste av Squale sine modeller, arbeidshesten 2824-2, og den trenger vel ingen videre presentasjon.

Ser at enkelte "testere" der ute er misfornøyd med lumen. Jeg har selv ikke fått prøvet denne, men kan vanskelig se at den er dårligere enn for 1521, som jeg synes var "helt innenfor"

Jeg bestilte som sagt uret i en versjon, som de åpenbart ikke hadde på lager. Av erfaring vet jeg at jeg fort går lei av andre farger enn sort på skiven (er visst like glad i farger som Henry Ford...) Når det gjaldt bezelen, så tenkte jeg at blå gjør at den skiller seg litt ut. 2002 kommer med en rekke andre "freske farger" på bezelen, men da er vi tilbake til dette med "andre farger". Dog skal det være enkelt å bytte bezelen for en med litt innsikt.

2002 fåes med en mengde ulike original remmer og lenke. Sistnevnte av typen "mesh"- ikke min favoritt, men den passer godt til uret. Mitt ble levert med lenke og i tillegg fikk jeg med en "tropical-strap".

Pris i fra Squale.ch sin nettbutikk ble til sammen 1189 Euro. Nå ble det noe "kåling" i fra Squale sin side med bestillingen, men det løste seg etterhvert. Jeg har skrevet litt om dette her; http://www.tidssonen.no/forum/threa...ikk-multo-insoddifacente-o.40496/#post-556504

Teknisk data:
Urkasse av 316L (Swedish stainless steel)
Urkasse omkrets: 44mm m/ krone
Urkasse lengde: 53mm
Lug: 22mm
Urverk ETA 2824-2

Så da gjenstår det bare noen bilder av min nye dykker!

20170729_200601.jpg

Uret var "innstilt" og trukket opp ved ankomst - service from mr M. Maggi
Kasse uten lug - polert og således ikke en "genuine tool-diver" - men flott er det.
Lenken er forseggjort og "haien" er med.

20190713_224655.jpg

Alle ur-kassene til Squale siden 50-tallet, har hatt "haien" samt type nr på reversen

Takk for oppmerksomheten!

Redigert:
Heisann @harper - da har jeg hatt en god innkjøring på 2002A. P.t. mitt favoritt ur, lettlest og sitter veldig godt på håndleddet - størrelsen eller vekten er lite merkbar i daglig gjøren. Jeg droppet lenken (har ikke noe sans for den - kun estetiske grunner til det) men vekten spilte en liten rolle i dette. I stedet har det gått i ymse NATO - og trives godt med det - foreløpig ;)

God helg

d7ca4e6a-74cd-4e9d-b10a-9a1d7e66a18a.jpg

Grå MoD NATO passer helt perfekt!!!

Kan noen der ute med Squale "Root beer" poste et wrist shot? Lurer fært hvordan den brune gjør seg.. internettbilder av brune klokker lyver - tror jeg.

Etter mye frem og tilbake - så ble det original lenke "shark-mesh" på Haien. Må innrømme at denne kler uret godt - så får en bare venne seg til typen lenke. Stor takk til urmaker Sutterud for god service som alltid - med kjapp tilpassing og nye baretter!!! Og, ja @harper - lenken er svært behagelig å ha på!

20170301_121621_001_edit_1488367186915.jpg

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie
Hva er DDP? Altså ingen mva faktura ala DHL i ettertid?
Er det ingen urmakere i Norge som selger Squale?
Delivered Duty Paid - at selger er ansvarlig for å betale alle kostnader inkludert mva.
Det er kun vi som selger Squale i Norge. Med fri frakt og angrerett er det god mulighet til å prøve før man eventuelt bestemmer seg for å beholde.

• Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
Noen som har bestilt hos squale.se? Når jeg trykte kjøp ble mva automatisk trekt ifra. Betyr det at jeg bare betaler 6500,-?

IMG_1259.JPG
IMG_1260.JPG