Squale ur

Medlem
15. jan. 2016
Innlegg
1.189
Sted
Oslo
Prøvde å bla meg igjennom - og kunne ikke finne en tråd - så hvis admin vet bedre, - do Your stuff

Jeg har lurt på disse dykkerene - som har en lang og fin pedigree. Det hele startet med sveitseren Charles Von Büren, som startet med produksjon av egne ur, allerede i 1948. På femti-tallet fanget han interesse for en ny sport, fritids-dykking. Han fikk produsert sine egne kasser og testet selv ut sine ur under dykking. I 1959 lanserte han sine første dykkerur. Merket ble hetende Squale - visstnok etter det italienske ordet for hai - Squalo, dog er også dette ordet benyttet av fransk-talende sveitsere (hai på fransk er requin BTW)

Merket ble etterhvert etablert som ur for profesjonelle og ikke som "smykke". Følgelig ble urene også kun solgt i dykkerbutikker. Etterhvert ble merket godt kjent i dykker-miljøet. Squale leverte og ur-kasser til flere andre kjente merker og de ble store innen produksjon av nettopp dette på 60 og 70-tallet. Blant annet Blancpain benyttet Squale i noen av sine modeller.

Squale lanserte sin første "super-dykker" på slutten av 60-tallet, 101ATM - som blant annet hadde en spesiell innfesting for glasset, slik at det ikke var behov for helium-ventil. Dykkere godkjent ned til 1000 m var det ikke mange av på den tiden.

På 70-tallet dukket den velkjente 50-atmos kassen opp - med kronen i "4 o'clock position". Denne ble blant annet benyttet av Doxa. Denne typen ur-kasse ble også etterlignet av andre over tid. På 80-tallet leverte Squale kasser til Tag-Heuer sin 1000m Pro-diver.

Squale slet også under "quartz-bølgen" og merket slet med tanke på interesse og salg. Etterhvert ble merket solgt til den italienske distributøren. Merket ble relansert i 2007 og har heldigvis vært tro mot sine røtter. Det er altfor mange "Rolex-duplikater" ute i den store verden, men man er ikke i tvil når man ser en Squale.

Produksjonen er fortsatt i Sveits, i Jura regionen - men selskapet har sin base i Milano.

Mitt ur er Squale en 1521 026 Blasted. Uret er vannsikkert ned til 500 m og har ETA-2824 urverk - velkjent og solid "arbeidshest". Dimensjoner er 42mm kasse og lugs 20mm. Jeg kjøpte uret via Squale sin egen nettbutikk og kan anbefale det, - fra kjøp til mottakelse via DHL, tok snaue 5 dager. Pris ble atskillig rimeligere enn t.eks Gnomon og "bukta"

Liker godt kassen som er blåst med glass-perler. Matt finish og 500m må vel kunne kalles "tool-watch", eller hva @Tom Henriksen ;)

downloadfile.jpg

Lånt bilde ifra www. Mitt bilde forsvant i sin tid.





Perfekt størrelse i mine øyne.
 
Redigert:
Blir nok en "lang-kjøringstest" med tilbakemelding @Skogsmatrosen! Førsteinntrykket er svært positivt. Bezelen og krone tilsier at dette er kvalitet og et stort pluss at pris er fornuftig!
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Gratulerer med tøff dykker!

Av ren nysgjerrighet @Mr Davis - er prisene på Squales hjemmesider inkludert norsk MVA, eller kommer MVA i tillegg?

Sitter her og vurderer å slenge inn en bestilling :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
@Mr Davis , Grattis med ett godt valg!

Helt enig med deg, disse er så enormt undervurderte! Jeg har selv en Master Diver 60 Atmos i bronse. 2892 A2 verk med power reserve og dato kl 12. Nydelig klump som bærer stort og har fin tilstedeværelse og god vekt.

Har også en 1545 Heritage med 2824 og denne oppleves like tight og fin og holder tiden svært godt!

Ett bilde fra unboxingen



Dette er tatt nå i vinter, med fin påbegynt patina

 
Gratulerer med tøff dykker!

Av ren nysgjerrighet @Mr Davis - er prisene på Squales hjemmesider inkludert norsk MVA, eller kommer MVA i tillegg?

Sitter her og vurderer å slenge inn en bestilling :)

Godt spørsmål @Consigliere,! De benytter DHL som "carrier", så jeg tenker det dukker opp en faktura i posten, etterhvert ;)

Uansett blir det rimeligere, enn et kjøp i fra andre nettbutikker , - slipper ikke lett unna toll og avgift her til lands......:(
 
@Mr Davis , helt enig med deg, disse er no-nonsense tool watch. Ut i fra min ringe erfaring med merket mener jeg at dette er mye kvalitet for pengene, foretrekker sært nok de gode gamle vintage utgavene med patina.
Tom

Slettes ikke uenig @Tom Henriksen, men hadde behov for en ny beater....og da kan jeg ikke finne på å bruke en vintage...slik som teks denne

image-1_edit_1465594629253.jpeg


Solgt for 1500 Euro, for to år siden!
 
Handlar ni från www.squale.de? Webbsidan verkar lite suspekt, pekar bland annat till sina lokala förhandlare som flera av dem inte verkar existera. Någon som vet om denna sidan är ok att handla från? Är sugen på en squale master i grönt.
 
Handlar ni från www.squale.de? Webbsidan verkar lite suspekt, pekar bland annat till sina lokala förhandlare som flera av dem inte verkar existera. Någon som vet om denna sidan är ok att handla från? Är sugen på en squale master i grönt.

@Speedmaestro som kjøpte den 1521'en jeg har. Og det var vel fra squale.ch(squalestore)? Har altså ingen erfaring med .de, men .ch tror jeg skal være legit.
 
Det stemmer @OBHaugland, klokken ble bestilt fra squale.ch(squalestore). Rimelig sikker på at dette er Squale sin offisielle nettside, og kan bekrefte at det er trygt å handle derfra!
 
Squale.ch drives av Squale. Squale.de drives av Lennart Buiks. Lennart har skaffet de fleste distributørene til Squale(.ch), han er også den som selger flest Squale klokker.

Om du handler fra ch eller de er med andre ord ett fett.
 
  • Liker
Reaksjoner: OBHaugland
Tid for en liten oppdatering.

Min kjære 1521 endte etter hvert opp hos en dykker - med tidvis tilhold et sted i Asia!.

Erfaringen med uret var i hovedsak svært bra. Det eneste lille momentet til irritasjon var en kronen, som jeg ikke ble fortrolig med. Overgangen mellom gjenger og fri-stilling var ikke "Erste-Klasse. Til tider mer enn irriterende å få stilt tid og dato, med uret på håndleddet. Det kan godt tenkes at dette bedres etter lengre bruk (og at noe av problemet skyldes undertegnedes "pølser".....)

Jeg har i allefall intet å utsette på kvaliteten av bezel og kasse. Med tanke på hva man kan forvente i en slik prisklasse og ikke minst med ETA urverk. Her får man etter mitt syn mye for pengene. Det er vel et betimelig spørsmål om hvor lenge de kan operere med en moderat pris og samtidig ha god nok inntjening. Håper for Guds skyld at de ikke begynner å erstatte urverket med noe semmert i fra det fjerne Østen, noe enkelte "Micro-brands" har begynt med.

Så hvorfor ble uret sendt "ut av huset". Her er det nok lite som er basert på fornuft..... Noe av grunnen for mitt vedkommende var at "storbroren" - 2002, fristet etter hvert svært så meget. Er vel en kjent sak at man starter med en innstegs-modell - for å ende opp med "full-size". For de som har planer om å bruke uret til dykking, vil nok 2002 by på mer enn 1521, selv om de færreste i dag bruker slike ur som "bottom-timer".

Fortsettelse følger!
 
Endelig kom en etterlengtet nyervervelse som erstatning for lillebroren i fra Squale. Dagen etter at Squale.srl lovet å sende mitt ur - ble jeg oppringt av et bud i fra DHL, som skulle levere en pakke i fra Milano - dagens "gla" nyhet.

Squale 2002A også kalt 101Atmos, er det siste uret i min samling av dykkere. Som med andre ur i fra Squale, er dette et nikk tilbake til eldre modeller, 100Atmos (tidlig 70-tall) og 2001. Undertegnede har sansen for at elementer i fra gamle modeller videreføres - og at det som "virker" blir med videre.

Som man skjønner er dette ment som et realt dykkerur, med oppgitt WR til 1000 meter. Dette er vel egentlig en hypotetisk sak, da ingen dykkere - så langt - har vært nede på den dybden. Det medfører i allefall en kraftig kasse, dobbel pakning og safir glass på 3.5mm, - så trygt for en lett-dykker å ta ned til "normal" dykk. Vekten blir selvfølgelig berørt av konstruksjonen og kommer opp i 150g - likevel ikke så voldsomt i mine øyne.

Kassen er av typen "pute" - uten lugs, og ligger godt på håndleddet. Sistnevnte da kassen har en svak konkavitet i midten som følger håndleddet. Kronen ligger, som for alle Squale sine originale kasser, i posisjon klokken 4. Der den ligger beskyttet og gnager ikke på overflaten på hånden (eller drakten for den saks skyld) Kronen er for øvrig noe helt annet enn på min 1521, og her får man igjen følelsen av Suisse qualite!

Bezelen på denne modellen er laget av bakelitt - noe som vi med noen år på baken kjenner igjen i fra blant annet Televerket sine grå telefoner....ja den med skive.... Bakelitt gir en helt annen farge nyanse enn keramikk og ikke minst metall. Selv om bakelitt ikke tåler de samme påkjenningene som teks keramikk, har Squale valgt å beholde dette av estetiske og ikke minst historiske grunner. Squale hevder og at bakelitten ikke blekes slik som de av metall. Det andre spesielle er hvordan bezelen fungerer. Man trykker den ned/ inn og vrir - og ja den kan vris begge veier. Sikkert uvant for noen, men dette fungerer faktisk.

Urverket er som for de fleste av Squale sine modeller, arbeidshesten 2824-2, og den trenger vel ingen videre presentasjon.

Ser at enkelte "testere" der ute er misfornøyd med lumen. Jeg har selv ikke fått prøvet denne, men kan vanskelig se at den er dårligere enn for 1521, som jeg synes var "helt innenfor"

Jeg bestilte som sagt uret i en versjon, som de åpenbart ikke hadde på lager. Av erfaring vet jeg at jeg fort går lei av andre farger enn sort på skiven (er visst like glad i farger som Henry Ford...) Når det gjaldt bezelen, så tenkte jeg at blå gjør at den skiller seg litt ut. 2002 kommer med en rekke andre "freske farger" på bezelen, men da er vi tilbake til dette med "andre farger". Dog skal det være enkelt å bytte bezelen for en med litt innsikt.

2002 fåes med en mengde ulike original remmer og lenke. Sistnevnte av typen "mesh"- ikke min favoritt, men den passer godt til uret. Mitt ble levert med lenke og i tillegg fikk jeg med en "tropical-strap".

Pris i fra Squale.ch sin nettbutikk ble til sammen 1189 Euro. Nå ble det noe "kåling" i fra Squale sin side med bestillingen, men det løste seg etterhvert. Jeg har skrevet litt om dette her; http://www.tidssonen.no/forum/threa...ikk-multo-insoddifacente-o.40496/#post-556504

Teknisk data:
Urkasse av 316L (Swedish stainless steel)
Urkasse omkrets: 44mm m/ krone
Urkasse lengde: 53mm
Lug: 22mm
Urverk ETA 2824-2

Så da gjenstår det bare noen bilder av min nye dykker!

20170729_200601.jpg


Uret var "innstilt" og trukket opp ved ankomst - service from mr M. Maggi
Kasse uten lug - polert og således ikke en "genuine tool-diver" - men flott er det.
Lenken er forseggjort og "haien" er med.

20190713_224655.jpg

Alle ur-kassene til Squale siden 50-tallet, har hatt "haien" samt type nr på reversen

Takk for oppmerksomheten!
 
Redigert: