Smartere hus

Min stopper pent opp foran trappen. Har en lidar på toppen, ikke kamera. Første gang den var på vei mot trappen var jeg ganske nervøs men den kjører helt ut på kanten og stopper. Hvilken modell har du?
Den heter s6 max v. Det er et kamera på den, man kan får tilgang til det via app. I bruksanvisningen står det at trapper må sikres fysisk.
 
Den heter s6 max v. Det er et kamera på den, man kan får tilgang til det via app. I bruksanvisningen står det at trapper må sikres fysisk.
Nå må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har lest bruksanvisningen på vår. Men den går som sagt ikke utfor kanten og av det jeg ser er vår en billigere modell enn din. Så litt rart at den ikke oppdager trappekanten.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hugo Cabret
Den heter s6 max v. Det er et kamera på den, man kan får tilgang til det via app. I bruksanvisningen står det at trapper må sikres fysisk.
Jeg tror nok du må ha misforstått bruksanvisningen på en eller annen måte. Det står vel noe om at man ikke bør sette den oppå en seng eller lignende men trapper klarer den med glans. Hvis din faller ned må det være en feil med en sensor eller noe sånt.
 
Jeg tror nok du må ha misforstått bruksanvisningen på en eller annen måte. Det står vel noe om at man ikke bør sette den oppå en seng eller lignende men trapper klarer den med glans. Hvis din faller ned må det være en feil med en sensor eller noe sånt.
Hmm. Jeg får sjekke igjen.. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: dontomaso
Vi har en S6 Max V, den fungerer utmerket. Den oppdager trapper av seg selv, men jeg har for sikkerhets skyld satt inn virtuell vegg. Har satt den til å gå fast hver natt, da støvsuger den hele 1.etg og går og legger seg igjen etterpå.

Det verste med (og kanskje beste) er å tømme den for støv og skitt - den fylles oppsiktsvekkende fort av latterlige mengder hybelkaniner og støv! Hvor kommer det fra, og har jeg bodd i dette tidligere?
 
Morsom digresjon om Roborock - jeg har en S5 og er megafornøyd.

For en stund siden stusset litt over at smartlyspærene stod på da jeg kom hjem fra jobb. Etter litt undring på hvor i alle dager jeg hadde lagt opp en timer som skulle slå på lysene, og litt leting i både Home Assistant og Hue-appen, viste det seg svaret kom fra at jeg tidligere den måneden hadde endret på sensitiviteten til bevegelsessensorene for at de skulle være enda litt mer responsive - og den lille endringen var nok til at robotstøvsugeren også trigget bevegelse og lysene slo seg på mens jeg var på jobb.

Nå har jeg fikset på det, så når robotstøvsugeren kjører blir alle bevegelsessensorer automatisk deaktivert, og reaktiveres når den er ferdig med å kjøre. Og hver søndag formiddag kjører robotstøvsugeren fint bort til søppelkassen og venter tålmodig på at jeg tømmer den; så slipper jeg å huske på å hente den ut fra under sofaen hver uke for å tømme den skremmende mengden støv, som @krille så riktig påpeker at den klarer å samle opp.
 
Morsom digresjon om Roborock - jeg har en S5 og er megafornøyd.

For en stund siden stusset litt over at smartlyspærene stod på da jeg kom hjem fra jobb. Etter litt undring på hvor i alle dager jeg hadde lagt opp en timer som skulle slå på lysene, og litt leting i både Home Assistant og Hue-appen, viste det seg svaret kom fra at jeg tidligere den måneden hadde endret på sensitiviteten til bevegelsessensorene for at de skulle være enda litt mer responsive - og den lille endringen var nok til at robotstøvsugeren også trigget bevegelse og lysene slo seg på mens jeg var på jobb.

Nå har jeg fikset på det, så når robotstøvsugeren kjører blir alle bevegelsessensorer automatisk deaktivert, og reaktiveres når den er ferdig med å kjøre. Og hver søndag formiddag kjører robotstøvsugeren fint bort til søppelkassen og venter tålmodig på at jeg tømmer den; så slipper jeg å huske på å hente den ut fra under sofaen hver uke for å tømme den skremmende mengden støv, som @krille så riktig påpeker at den klarer å samle opp.
Programmerer du at den kjører til søppelbøtten i appen?
 
Bygde nytt hus i 2019, og vurderte selv en rekke gadgets og duppedingser. Ble overbevisst på boligmessen om at Samsung sitt "smart things" var greia, og gikk for en del ting som var koblet opp på denne ene appen, for nettopp å slippe å ha ørten forskjellige apper. Status i dag, er at jeg skyr alt som heter apper, og har hverken behov for at vaskemaskin eller tørketrommel skal fortelle meg at "nå er snart tøyet klart", når den alikevell spiller noen av det jævligste (og lengste) melodiene inne på vaskerommet når ting faktisk er klart, og åpner dører osv osv. Oppvaskmaskinen kan og styres med app, men ser virkelig ikke poenget når det meg bekjent fremdeles må manuelt mates inn og ut av den. Komfyr og micro har selvsagt og app og div styring, noe jeg heller ikke har hatt nevneverdig bruk for (med unntak av faktisk steketermometer på mobilen, som er VELDIG kjekt. Og da kom jeg på ditto funksjon på grillen og, som og er utrolig praktisk).

Ble og en iRobot Roomba 980, som forsåvidt fungerte fint den, og artig å få en melding på jobb at "ferdig med å støvsuge, og kjekt om du tømmer filteret snart" (ingen sånn funksjon på fruen i allefall). Prtoblemet med roombaen var ikke selve roombaen. Snarere at det (meg bekjent) ikke er noen app for å få ungene til å "IKKE LA DET LIGGE ØRTEN iPHONE LADERE, LUER, HANSKER OG ALL ANNEN DRITT STRØDD OVERALT, FOR STØVSUGEREN SPISER DET OG STOPPER!!!!" Så istedenfor de hyggelige "ferdig å støvsuge", ble det stort sett "Error 508, object jammed in opening". Og når man kommer hjem, må ordne roombaen, rydde i ledninger og annen drit som ligger strødd rundt om, er man ikke så keen på å sette på roombaen på nytt mens man må lytte til dens relativt langvarige og lite effektive støvsugingsmønster. så ble finn.no på den, og inn med en stående Dyson-sak (bare ikke fra Dyson, som ser ut som en LSD-tripp) Kan og nevne at eneste den integrerte støvsugeren brukes til, er å ta opp latterlig mye plass med 25m slange som er UMULIG å kveile sammen, og en monstrøst stor beholder på teknisk rom.

Ungene har (via fruen) fått gjennom at de "trengte" å kunne si "hey google" til alle døgnets tider, og det er koblet opp til et diskotek av glorete led lys osv. De får kun lov å ha det på eget rom, for kan stå to rom bortenfor å den kan fremdeles plukke opp hvilke kommandoer jeg gir. Scary stuff ...

Skyr nå "smart"-hus, apper og automasjon som pesten, får noia av alt av uinteressant info som tikker inn på smartklokker og mobiler, og mildt sagt uimponert over dagens byggestandard som gjør husene så tette at det knapt går å fyre i peisen uten å ha vinduet på vidt gap.

Nei, best på hytta ...
Hilsen aldrende mann 42
 
Ble og en iRobot Roomba 980, som forsåvidt fungerte fint den, og artig å få en melding på jobb at "ferdig med å støvsuge, og kjekt om du tømmer filteret snart" (ingen sånn funksjon på fruen i allefall). Prtoblemet med roombaen var ikke selve roombaen. Snarere at det (meg bekjent) ikke er noen app for å få ungene til å "IKKE LA DET LIGGE ØRTEN iPHONE LADERE, LUER, HANSKER OG ALL ANNEN DRITT STRØDD OVERALT, FOR STØVSUGEREN SPISER DET OG STOPPER!!!!" Så istedenfor de hyggelige "ferdig å støvsuge", ble det stort sett "Error 508, object jammed in opening". Og når man kommer hjem, må ordne roombaen, rydde i ledninger og annen drit som ligger strødd rundt om, er man ikke så keen på å sette på roombaen på nytt mens man må lytte til dens relativt langvarige og lite effektive støvsugingsmønster. så ble finn.no på den, og inn med en stående Dyson-sak (bare ikke fra Dyson, som ser ut som en LSD-tripp) Kan og nevne at eneste den integrerte støvsugeren brukes til, er å ta opp latterlig mye plass med 25m slange som er UMULIG å kveile sammen, og en monstrøst stor beholder på teknisk rom.

:LOL::ROFLMAO:

Denne skal jeg vise til kona neste gang hun vil diskutere robotstøvsuger!
 
  • Liker
Reaksjoner: Nessuno79
Snarere at det (meg bekjent) ikke er noen app for å få ungene til å "IKKE LA DET LIGGE ØRTEN iPHONE LADERE, LUER, HANSKER OG ALL ANNEN DRITT STRØDD OVERALT, FOR STØVSUGEREN SPISER DET OG STOPPER!!!!" Så istedenfor de hyggelige "ferdig å støvsuge", ble det stort sett "Error 508, object jammed in opening".
Dette har Roborock løst ved at den kjører rundt f.eks votter og ledninger. Den legger også igjen en liten beskjed på kartet om at den har gjort det:
1610979141352.jpeg
 
Jeg var en smartlys-motstander helt til jeg trengte en dimmer og fant ut at det var billigere å kjøpe dimmbare lyspærer til hele kåken enn å få en elektriker til å installere en stk integrert dimmer. Ja, man kan jo uten problemer reise seg for å slå av og på lysene men etter man for første gang trykker på knappen for «dempet kveldsbelysning for å se TV» som gjør at ti lyspærer justerer seg perfekt men styrke og temperatur så ser man seg ikke tilbake.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Jeg var en smartlys-motstander helt til jeg trengte en dimmer og fant ut at det var billigere å kjøpe dimmbare lyspærer til hele kåken enn å få en elektriker til å installere en stk integrert dimmer. Ja, man kan jo uten problemer reise seg for å slå av og på lysene men etter man for første gang trykker på knappen for «dempet kveldsbelysning for å se TV» som gjør at ti lyspærer justerer seg perfekt men styrke og temperatur så ser man seg ikke tilbake.
+1.
Kjøpte fullt sett av dette fra Komplett. Veldig happy:
https://www.wizconnected.com/no-NO/forbruker/
 
Dette har Roborock løst ved at den kjører rundt f.eks votter og ledninger. Den legger også igjen en liten beskjed på kartet om at den har gjort det:
Vis vedlegg 230349
Utvilsomt et hakk opp fra iRobot, men tror jeg hadde blitt kokko av 15 meldinger om sko, hundeleker, hansker, ryggsekker osv osv, og fortsatt måtte støvsugd manuelt selv. Men, pre eller post unger og bikkje, ja ... funker nok bedre
 
Programmerer du at den kjører til søppelbøtten i appen?
Home Assistant som gjør det - vet ikke om noen mulighet i Xiaomi sin app, men med litt småhacking klarer man å inkludere den i styringssystemer. :)

Skyr nå "smart"-hus, apper og automasjon som pesten, får noia av alt av uinteressant info som tikker inn på smartklokker og mobiler, og mildt sagt uimponert over dagens byggestandard som gjør husene så tette at det knapt går å fyre i peisen uten å ha vinduet på vidt gap.
Du er inne på mye klokt her. Jeg har delvis samme kritikken som deg - men jeg har som nevnt over gjort noen stunt og har smarte enheter i min leilighet. Det jeg imidlertid har vært veldig konsekvent og med vilje gjort, er å sikre manuelle, fysiske overstyringsmuligheter der det er mulig, og løse resten med litt gjennomtenkt automasjon - så man slipper å åpne app, selv om det bare er én. Med «ekte» automasjon er nettopp poenget at det skal gå automatisk med minimalt av input, enten fra app eller stemme eller fysisk.
Det opplever jeg som nøkkel for trivsel - og ikke minst, få vekk de satans varslingene om alt som skjer hele tiden...

For eksempel god bruk av smarte lys i mitt hode — jeg styrer ganske kurant på tid, så lysene dimmer seg og justerer fargetemperatur utover døgnet. Det er dritdeilig og gir mye hverdagsglede, og jeg liker å kunne ha en fargetemperatur som passer med tidspunktet på døgnet. Samtidig har jeg fysiske brytere jeg kan bruke for å overstyre eller justere utenfor det jeg «gjetter» at jeg ønsker - så med ett trykk på fysisk bryter får jeg endret. Beste eksempel her er på badet, hvor jeg midt på natten såvidt har lys for å slippe å bli blendet, og de fleste netter kl. 04.00 er det helt konge - da vil jeg ha 10% av vanlig lysmengde. Men når jeg står på badet kl. 04.00 og skal våkne fordi jeg skal rekke Flytoget, er jeg skremmende lite interessert i å åpne en app for å sette på full guffe på lysene og tvinge øynene opp. Da kommer den manuelle, fysiske overstyringen til sin rett, og med et dobbelttrykk på lysbryteren (impulsbryter), er lysene på 100%. Lever godt med at jeg i 95% av tilfellene treffer riktig på lysmengde, og at jeg i unntakstilfellene må overstyre det — men kan overstyre fysisk.

Eller robotstøvsugere som det er så mye om nå i tråden. Jeg ble dritirritert på å måtte ta opp telefonen, finne Xiaomi-appen, knote meg inn på 2-3 undermenyer bare for å klare å sende den ut fra under sofaen så jeg kunne tømme den jevnlig — men jeg løste det med at den automatisk kjører til søppelkassen en gang i uken.
Da får jeg det beste av begge verdener; en støvsuger som kjører en gang om dagen og betydelig reduserer mengden svevestøv, og støvsuger hyppigere enn jeg noen gang ville gjort selv, og som ikke krever noe manuell input fra meg; og så stikker jeg stikker ned i boden og henter den vanlige støvsugeren nå og da for å ta lister og møbler og badet.

Når det er sagt har den slukt en iPhone-kabel eller to. Bor alene noen måneder til, og har heller ingen barn som roter rundt; og robotstøvsugeren har iblant hatt en oppdragende effekt på egen rydding, rett og slett fordi jeg innså at jeg ikke kunne ha ladere slengende rundt - men ser for meg at med et mer livlig familieliv skaper det også drøssevis med frustrasjon på alt som stopper den.

Jeg tror key takeaway er at smarthus ikke er synonymt med apphus, og at bare fordi noe har en app, er det ikke nødvendigvis smart. Med riktig bruk av teknologi, tilpasset din situasjon, kan man skape merverdi — men det krever at man gjør annet enn å bare kjøpe noe med appstyring og tenke at det løser et problem.
 
Jeg tror nok du må ha misforstått bruksanvisningen på en eller annen måte. Det står vel noe om at man ikke bør sette den oppå en seng eller lignende men trapper klarer den med glans. Hvis din faller ned må det være en feil med en sensor eller noe sånt.
DBAA65F5-F97A-47D3-A0A7-7245C0A90518.jpeg

984A32CD-C438-4130-821E-E99F047665A2.jpeg

Ingen missforståelse. Men må jo nå prøve i praksis.
 
  • Liker
Reaksjoner: dontomaso