Smartere hus

Hva slags belysningssystem har du valgt @Henrik C ?
En herlig kombo, men primært Hue.

Har primært lyspærer og LED-strips fra Philips Hue, men supplert med en av/på-bryter fra noen andre. Har spotter på 12V på badet, så der har jeg en Z-Wavebasert dimmer (fibaro dimmer 2) med impulsbrytere som kjører helt vanlige halogenpærer - det var mye enklere enn å røske ut trafoer og sette inn nye spotter.

Bevegelsessensorer fra Hue, dimmere/fjernkontroller primært fra Hue med en fra IKEA kastet inn for god ordens skyld. Alt henger fint sammen i Home Assistant, så dimmeren på badet kan bruke en Hue-bevegelsessensor — som normalt ikke hadde funket i det hele tatt.
 
Hear, hear.

Utenom meg selv så skal det ikke en eneste smart ting inn i dette huset.

Jeg klarer å slå på lys uten app, og støvsuge med en vanlig sentralstøvsuger.
Vaskemaskinen må fylles og tømmes manuelt uansett, så da klarer jeg trykke på en knapp samtidig.
Samme med oppvaskmaskin etc.
99,9% av "Smart house" gadgets tilfører 0 mer-verdi. Annet enn leketøy for voksne menn.

Pluss jeg har lite lyst å dele all informasjon om meg selv med Huawei, Samsung, Google eller annet pakk.



Kunne ikke vært mer enig. Bor i et relativt dyrt og kostbart hus, men har valgt bort stort sett alt som kan minne om smarthusfunksjoner. Har en varmepumpe jeg kan styre via en App, ellers er alt manuelt. To store vedovner er det som stort sett varmer opp huset og hver morgen går jeg ut på trammen og hogger opp litt ved til dagens fyreøkt. Befriende enkelt.
 
Fascinerende hvordan man tror det er interesse for ens egen motstand mot trådens tema og spørsmål... :rolleyes:

Uansett, siden jeg over middels interessert i teknologi, så har jeg brukt litt tid på smarthus ting, og tenker det er noen ting som er viktig å ta med i planleggingen av noe sånt, enten det er nytt eller gammelt hus.

1. Det må gjøre ting bedre, enklere eller billigere enn tradisjonell løsning.
2. Kompabilitet er viktig. Gjorde selv ei blemme med Elko Wireless for en del år tilbake. Dyr feil.
3. Noenlunde futureproof.

Anbefalinger:
Velg anerkjente merker og standarder. I praksis betyr det enten Z-Wave eller Zigbee standardene. Ligg unna alt av proprietære standarder (se punkt 2 over), da blir du bare bundet til det. Philips Hue er et trygt valg på lys. Skal du kombinere ulike produkter innenfor begge standarder, sjekk ut Atom Homey som sentralenhet, den har apper og støtte for det aller meste, slik at du kan styre Hue lys med en IKEA bryter om du vil, eller Hue bryter til Namron relé. Namron har kommet med mye bra, som enkelt kan integreres, eks. trådløse relé og dimmere for kontrollering av eksisterende lamper, eller lyskilder som ikke har smartfunksjonalitet, og ikke minst brytere med f.eks flere kanaler for kontroll av mange lyskilder individuelt. I tillegg passer de i Elko rammer hvis det er et krav.

Som blir nevnt ellers i tråden, ikke gå for app som eneste kontroll. Bruk fysiske brytere der man ville gjort det med et vanlig anlegg. Men med trådløse brytere står man jo veldig fritt med plassering, og ikke minst trenger man ikke trekke rør eller banke ledning over alt. Det er kanskje det beste med en sånn løsning.

Det jeg har mest nytte av med dette er primært:
Tidstyring av lys (utelys, pendler i vinduer etc)
Bevegelsessensorer som styrer lys
Trådløse brytere sparer masse ledningsbanking i et gammelt hus.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: krille og Henrik C
Fascinerende hvordan man tror det er interesse for ens egen motstand mot trådens tema og spørsmål... :rolleyes:
Synes der er veldig interessant jeg! i mitt hode er det indikativt på to ting; at markedet er fremdeles er umodent i form av dårlig tilgang på virkelig gode rådgivere, og at folks oppfatning av mulighetsrommet heller ikke er moden.

Mange gode refleksjoner forøvrig jeg er hjertens enig i.
 
Jeg har det meste av belysning basert på Zigbee - mye fra Hue, litt fra Ikea. Noen dimmere fra Namron, anbefaler disse for å gjøre dumme lys smarte på en kjapp måte. De settes lett opp med zigbee, men støtter også fysisk pulsbryter om man ønsker det (evt i tillegg) Passer elegant inn i veggbokser.

Hues bevegelsessensorer er fantastiske til gang, bod og andre steder hvor man ikke oppholder seg så mye. Fikk mange plusspoeng hjemme da jeg satte opp en slik i gangen utenfor soverom og bad. Den setter på lyset på vanlig måte på dagtid, på natten kommer lyset på dimmet helt ned, slik at man ikke får så mye lys i øynene hvis man står opp for å gå på do.

Jeg har foreløpig ikke noen knytt-sammen-ting-dings, men ser litt på Athom Homey som jeg ser får mye skryt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Henrik C
Sikert ett veldig dumt spørsmål, men hvordan gjør dere det med robotstøvsuger i hus med flere etasjer? Fysisk flytte den opp trappen så den får gjort sitt?
 
Hvordan fungerer robotstøvsugerne på hundehår?
Damen i huset skal nok til å hotte seg før sommeren om noen måneder, og da blir det jo litt hår inne i huset enn hvor mye jeg bader og børster henne, og jeg vet ikke om hår fyller såpass mye volum at maskinen kommer til å melde om full "pose" lenge før den faktisk er full.
 
Hvordan fungerer robotstøvsugerne på hundehår?
Damen i huset skal nok til å hotte seg før sommeren om noen måneder, og da blir det jo litt hår inne i huset enn hvor mye jeg bader og børster henne, og jeg vet ikke om hår fyller såpass mye volum at maskinen kommer til å melde om full "pose" lenge før den faktisk er full.
Robotstøvsuger er et must for hundeeiere i røyteperioden! Vår Shiba Inu har dobbelpels, som er et hel*ete når han røyter, det fikser vår uten problemer. Vi tømmer ca. hver andre gang.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Johan På Snippen
Robotstøvsuger er et must for hundeeiere i røyteperioden! Vår Shiba Inu har dobbelpels, som er det hel*ete når han røyter, det fikser vår uten problemer. Vi tømmer ca. hver andre gang.
Dæven, det var svaret sitt. Jeg har også en dobbelpelset spisshund, men det er en buhund.
Å tømme annenhver gang høres ikke så altfor gale ut, så da blir det vel robotstøvsuger på oss.
 
  • Liker
Reaksjoner: mph90
Mange interessante opplysninger her :)

Har en del halogen-spoter fra Deltalight innfelt i taket. Dette er 12V halogenpærer uten glass og som stråler varme utover. Likevel ser det ut til at varmen har knertet en del av disse runde hvite greiene som henger i en tynn ledning og som pæren kobles til (ja, jeg aner ikke hva det kalles). Disse må byttes, men er det hensiktsmessig å få bygget om lampene til LED? Ser for meg en større kostnad. Om jeg kunne fått koblet til en slik Namron-sak til istedenfor Elko-dimmeren (med trykk/skruknott) som er tilkoblet i dag hadde jo det vært svært kjekt.. Ka tenk du, @krille ?

Det sagt er heller ikke jeg noen stor fan av fullstendig "automasjon" i hjemmet, og føler at mange av løsningene i dag halter en del. Vi har alle frittstående lamper med (nå) velfungerende IKEA Trådfri og Philips Hue-pærer. En del av IKEA-fjernkontrollene streiker med ujevne mellomrom, og må resettes og pares til systemet på nytt. Bonus for at en mignonpære fra Philips Hue _akkurat_ lot seg smyge inn i globusen.

Panelovnene fra Mill, med WiFi, er et kapittel for seg. Hvorfor lage ovner med WiFi som ikke konformerer til standarden? SMH. Ekstremt irriterende at man må ha en antikvert WiFi-router kjørende bare for å støtte ovnene.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Har en del halogen-spoter fra Deltalight innfelt i taket. Dette er 12V halogenpærer uten glass og som stråler varme utover. Likevel ser det ut til at varmen har knertet en del av disse runde hvite greiene som henger i en tynn ledning og som pæren kobles til (ja, jeg aner ikke hva det kalles). Disse må byttes, men er det hensiktsmessig å få bygget om lampene til LED? Ser for meg en større kostnad. Om jeg kunne fått koblet til en slik Namron-sak til istedenfor Elko-dimmeren (med trykk/skruknott) som er tilkoblet i dag hadde jo det vært svært kjekt.. Ka tenk du, @krille ?
12V belysning er skrot, bare å bytte ut spotene asap. Trafoene går i ett kjør, pærene er dårlig, har kort levetid og utvikler mye varme (ja, det finnes LED for 12V, men dårlig utvalg og kvalitet). Få ta i noen spoter med GU10-sokkel som passer i de samme hullene. Så setter du LED-pærer (f.eks Hue) inn der og lever et mer problemløst (og mindre brannfarlig) liv. Om du bestemmer deg for å la de stå en stund til er en slik Namron-dimmer jeg linker til et godt valg - forutsatt at de eksisterende 12V-trafoene er dimbare.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM
Sikert ett veldig dumt spørsmål, men hvordan gjør dere det med robotstøvsuger i hus med flere etasjer? Fysisk flytte den opp trappen så den får gjort sitt?
Jeg har en Roomba I7, veldig godt fornøyd med den, vasker ikke. Noe jeg heller ikke ønsket. Jeg flytter den fysisk fra etasje til etasje. Hadde store fordommer mot robotstøvsuger helt til kona kjøpte og jeg så resultatet. Svært fornøyd! En kan lage grenser på kartene den lager slik at den holder seg unna soner. Følger og med et beacon som enten lager en lang rett vegg eller halvsirkel. Genialt å sette under juletreeet så det fikk stå i fred. I7 har forøvrig svært god klatreevne med tanke på dørlister.

Det jeg lurer på er forslag til kameraovervåking. Kunne tenkt meg noen i huset som sikkerhet når man er borte. Med apptilgang. Ikke intr i vektertjenester. Med dagens teknologi klarer man seg godt selv.
Ser det er mange ulike systemer ; Yale /Netatmo osv.

Innspill?
 
Dæven, det var svaret sitt. Jeg har også en dobbelpelset spisshund, men det er en buhund.
Å tømme annenhver gang høres ikke så altfor gale ut, så da blir det vel robotstøvsuger på oss.
Har hørt ett par leie episoder med hundeavføring og robotstøvsugere. Jeg personlig ville ikke latt støvsuger gå hvis hunden var aleine hjemme.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM
Sikert ett veldig dumt spørsmål, men hvordan gjør dere det med robotstøvsuger i hus med flere etasjer? Fysisk flytte den opp trappen så den får gjort sitt?
Vår Roborock s5 Max støtter flere «kart». Så bærer den ned trappen, laster kart for 1.etg og så setter den igang. Når den er ferdig sier den ifra at den ikke finner Dock. Da bører jeg den opp og laster kart for 2. etg. Og trykker i appen for at den skal kjøre til Dock. Easy peasy. Igjen, jeg elsker den maskinen. Kaster ut sentralstøvsugeren jeg har hatet i flere år nå og har kun robotstøvsuger og en håndholdt (også fra xaiomi/Roborock) for trapper, sofa osv. Merker etter få uker st huset generelt er mer støvfritt i krinker og kroker jeg før har glemt eller ikke giddet å forholde meg til.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver og krille