Smartere hus

MrFinale

Støttemedlem
Medlem
27. jan. 2013
Innlegg
1.034
Sted
Trondheimsområdet

Er for tiden i en tidlig fase i tegning av nytt hus og spekulerer nå litt på hva man skal gå for av smarte elektriske løsninger.
Det finnes mye idag som jeg ikke har oversikt over. Dagens hus har ingenting koblet sammen, mens fremtidens løsning virker å ville ha "alt" over på app.

Hvor praktisk er det med styring av alt fra lys, varme, solskjerming, billader, kaffetrakter, stereo, alarm, brannvarsling, osv. osv..?
Hva er best å beholde på gamlemåten, med en fin liten bryter?

Jeg kan se for meg at det er litt praktisk med varmestyring på app, men det er også en del som virker å være unødvendige skapte behov.
Har fått tips på blant annet Fibaro og Futurehome.

Tips og erfaringer mottas gjerne:)
 
Tja, godt spørsmål!

På en side er jo ofte det enkleste det beste, og det mer kompliserte det dyreste.

Er svært lite opptatt av elektroniske duppeditter og app’er, men har jo likevel en del «smarte» produkter hjemme og på hytta.

Noen eksempler; hjemme er det vannbåren varme i alle gulv, som styres av termostater i hvert rom. Disse kan kobles opp til en app, men jeg har droppet «fjernstyringen». Anlegget går jo av seg selv, og jeg har tilnærmet null behov for å styre temperaturen til daglig. På hytta er det motsatt, der styres gulvvarme også via app - som er et «må ha» for å sikre varm fjellhytte.

Har full pakke fra Verisure hjemme, med et 20-talls sensorer, kameraer, lysbrytere og elektroniske låser fra Yale. Svært praktisk, med full oversikt over alle vinduet og dører - og fjernstyring via app. På fjellet lagde jeg et eget system fra Arlo, som dekker behovet for enklere overvåking.

App’ene til bilene bruker jeg omtrent aldri, foruten fjernstyring av varme hvis de står parkert ute. Jeg trenger ikke å få beskjed om at det er lite strøm eller vindusspylervæske på bilen via telefonen, og alle pushvarslene som ramler inn når bilene ikke er låst kan jo drive hvem som helst til vanvidd :mrgreen: Og jeg har brukt mye tid på å skru av varsellyder på diverse hvitevarer - jeg trenger ikke å få beskjed om at tørketrommelen, oppvask- eller vaskemaskinen er ferdig:p

Svaret mitt er tja, noe er veldig praktisk - ganske mye bare tull (og sikkert dyrt). Tenker kanskje det hele ville blitt mer interessant hvis «alt» var integrert i et stk. system, der man selv kunne velge alle parametre...
 
  • Liker
Reaksjoner: MrFinale
Stikkordet her er "automasjon" og ikke nødvendigvis å få alt på app. Det er gøy første uken med appstyring, men å få sømløs styring av huset skjer gjennom automasjon.

Det finnes mange forskjellige løsninger på markedet, noen er veldig lukkede system mens andre tillater mer fikling. Selv valgte jeg Homey fordi det er enkelt å komme i gang og støtter det meste. Du har jo fordelen av å ha tenkt dette i bygging av hus, selv gjorde jeg et "dumt" hus til smarthus og har automatisert det meste. Men hadde nok valgt andre løsninger om det kunne vært bygget inn fra start.

For oss er det veldig praktisk. Et scenario er f.eks. "Når sistemann forlater huset på en hverdag". Da slår alt lys seg av, robotstøvsuger starter, varme senkes, overvåkningskameraer aktiveres osv osv. Her setter man jo opp etter hva som passer deg og familien best.

Før kunne ungene reise fra med alt lys på, støvsugeren fulgte en tidsplan som gjorde at den kunne starte hvis vi var hjemme når vi ikke planla å være det. Det er også praktisk å ha full oversikt og kontroll over huset når man ikke er hjemme.

Når alt er satt opp så tenker man ikke på det i hverdagen. Vi har jo lysbrytere så man kan overstyre automatikk eller hvis besteforeldre er på besøk.

Tips: Sjekk gjerne ut hjemmeautomasjon.no. Der finnes det et forum med entusiaster som hjelper til :)
 
  • Liker
Reaksjoner: MrFinale og Henrik C
Siste taler er spot on. Appstyring med 10 apper for å få hverdagen til å gå rundt, er slitsomt. Stemmekommandoer for å senke belysningen i stua når du legger deg, er slitsomt. Ting som ikke fungerer eller sender unødvendige pushvarsler, er slitsomt.

Finn produkter som har åpne API-er og er støttet av f.eks. Homey. Da har du i stor grad en plug-and-play-løsning hvor du kan konfigurere og sette opp automasjoner i et fint GUI.
Hvis du er ekstra nysgjerrig og villig til å bruke mer tid på koding og læring, er Home Assistant kjempeflott og gir mer fleksibilitet - men også mer kompleksitet.

For alle produkter, tenk åpent, tenk lokal overstyring. Fysiske dimmere er flott for å kunne justere når ting er «feil». Lyset på badet er veldig deilig å ha på 10% midt på natten når du normalt våkner for å gå på do - men det er dritt å ta opp en app når du trenger full belysning fordi du har fått rusk i øyet og må skylle det ut.

Åpne API-er eller eksisterende integrasjoner er gull. Z-Wave, Zigbee og WiFi er fint for trådløst. Bluetooth er noe herk.
Dimmere, veggbrytere, kontrollere for gulvvarme med mer kan fås på både Zigbee og Z-Wave, og det er vel bra å installere det først som sist, siden det blir nyinstallasjoner, så slipper du retrofit senere.

Av «kule» ting, trekker jeg alltid frem Sonos- og bevegelsessensorer. Satt opp slik at Sonos-musikken følger meg, så hvis jeg ser på TV og går på badet, spiller Sonos samme lyden der, inntil den ikke har registrert bevegelse på noen minutter. Tilsvarende med morgenradio fra soverommet. Helt prima og et konge eksempel på bra hverdagsautomasjon - det siste jeg gidder er å åpne en app for å få lyd i riktig rom i to-tre minutter.
 
  • Liker
Reaksjoner: MrFinale
For å ta det aller første først.
Bra grunnlag for smarthus begynner med riktig ruter til ditt hus. Om det betyr kraftig ruter, mesh, eller hva kan ikke jeg nok om, men du får mye gratis ved At nettverk er bra i alle rom.

så er det en smarthus gruppe på Facebook som virker temmelig oppegående.
Er om noe sleipt triks er også å få inn noen smarthus-orienterte elektrikere til å komme med tilbud/forslag.

det å tenke zigbee zwave osv som de over er lurt. Ikke mal deg inn i et teknologisk hjørne ved å velge systemer som ikke snakker med andre type Produkter osv.

og til slutt. Bare gå for strøm fra fibber Med en gang. Veldig digg med måler i sikringsskapet som viser hva som bruker strøm i huset og på den måten redusere kostnader oppi det hele (det er jo smart) send pm om du vil ha verve-link så får vi begge 500.- å bruke på smarte ting i shoppen Deres.
 
Har startet prosessen med å fase ut Verisure etter å ha hatt et par kjipe og uventede opplevelser. Har begynt med et par Arlo-kameraer utendørs, ønsker å finne ut av noe like enkelt som kan levere en løsning fra hus til app som overvåker og alarmerer meg og ikke kvisete og upålitelige tenåringer. Brannalarm både til meg og flere familiemedlemmer for å sikre seg bedre. Er nevnte Homey rett løsning?
 
Har startet prosessen med å fase ut Verisure etter å ha hatt et par kjipe og uventede opplevelser. Har begynt med et par Arlo-kameraer utendørs, ønsker å finne ut av noe like enkelt som kan levere en løsning fra hus til app som overvåker og alarmerer meg og ikke kvisete og upålitelige tenåringer. Brannalarm både til meg og flere familiemedlemmer for å sikre seg bedre. Er nevnte Homey rett løsning?

Du burde sjekke ut futurehome. Den nye huben har støtte for både z-wave og zigbee (mest brukte protokoller) samt at de leverer en brannvarsler som får mye skryt. Prisene er også ganske greie :)
 
  • Liker
Reaksjoner: twt2
Når vi monterer «smarte»-husinstallasjoner på jobb nå, så bruker vi stort sett ting som kan samles i google-home. Termostater har ett merke og kanskje app. Dempere og brytere har egen app, samt at markisefyren kan levere app til styring av persienner/screens og markiser. Noen høyttalere rundt i huset og ”Bobs your uncle” som de sier på engelsk.
Dette gjør at om noen går konk etter en stund- er ikke kostnaden for høy og muligheten borte for helt vanlig,dumme dempere og termostater.
 
Hos meg har jeg automatisert noe. Jeg bor i et hus fra 1999 som i utgangspunktet ikke er smart.
På soverommet skrur lyset seg på, musikken starter og lystett rullgardin går opp til satt tidspunkt på morningen.
På kvelden starter en bordvifte koblet til smartplugg og går en viss innstilt tid.

Andre rom i huset som ikke er oppholdsrom har fått seg smarte lyspærer og bevegelsessensor.

Varmepumpen kan styres fjernt med app, og settes til innstilling at den skal varme opp til forskjellige tidspunkter, eller oppnådd varme/kjøling den er stilt inn til.

Garasjeporten lukker seg automatisk til gitt tidspunkt hver dag (hvis den er åpen). Prøver å få til gps styring slik at den åpner seg når jeg kommer hjem, men der må jeg utforske litt mer.

Jeg bruker Homekit (Apple ios) så all styring kan samles i samme appen
 
Jeg har lenge vurdert å gjøre huset smartere enn det var i 2003. Jeg mener selv at jeg har god kompetanse på data, men kjente at jeg ikke ønsket en løsning der jeg måtte ta en bachtler for å få lysene til å virke. Også ønsket jeg en løsning som fungerer og evt lett lar seg resette hvis ting mot formodning går i FUBAR-modus. Jeg havnet på Homey, noe som så langt har fungert ganske bra. Hadde litt utfordring med enheter fra Ikea, men dette løste seg når jeg kjørte de via Ikea sin hub.

Mulighetene er uendelige og det er lett å gå i fella med masse fancy løsninger, men alt syrevaskes via fruen og da blir det edrulig. Gevinsten er at jeg har på enkel måte fått gamle innfelte spotter i taket og diverse andre lys i stua til å fungere på samme bryter, automatisert diverse lyskilder med sensor og forenklet alle bryterne i huset. Garasjeporten er kommet inn i løsningen og kan enklet åpnes/lukkes fra huset til feks ønsket tidspunkt. Er den åpen kl 2300 og det ikke er bevegelse i garasjen, da går porten ned i nattmodus.

Her er en av de største gevinstene vi har med Homey akkurat nå. Når antall Lux overstiger en hvis verdi så går alle motoriserte rullegardinene fra Ikea ned. Etter kl 1600 går de automatisk opp igjen.
Screenshot_20200909_171354.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: backern87 og MrFinale
Dette har jeg lurt på når jeg når jeg leser om hjemmeautomasjon/smarthus. Hvordan vet huset at sistemann har forlatt det? Er alles telefon tilknyttet huset? Bevegelsessensorer? Noe annet?
Man må ha en trigger som utløser et event, eller en serie av events. Alt du nevner kan brukes. Har brukt alarmen som trigger. Hvis alarm kobles på er det jo ingen hjemme.

Bevegelsessensor kan brukes ved å lage en trigger av at det ikke har vært bevegelse over en viss tid.

Alles smarttelefoner kan ved deling av posisjon fortelle systemet om man er hjemme eller ikke og dermed være trigger for events.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bøygen
Vi har en fem år gammel robotstøvsuger som jeg ikke er spesielt imponert over. Nå har fruen lest en artikkel på tek.no om de nyeste modellene og ønsker seg en ny en med vaskefunksjon. Duger de moderne robotsugere noe?
 
Vi har en fem år gammel robotstøvsuger som jeg ikke er spesielt imponert over. Nå har fruen lest en artikkel på tek.no om de nyeste modellene og ønsker seg en ny en med vaskefunksjon. Duger de moderne robotsugere noe?
Jeg ville ha venta på Roborock S7 som kommer i mars. Den har automatisk gjenkjenning av tepper slik at man kan støvsuge og moppe samtidig.
 
  • Liker
Reaksjoner: BosseSvenson
Vi har en fem år gammel robotstøvsuger som jeg ikke er spesielt imponert over. Nå har fruen lest en artikkel på tek.no om de nyeste modellene og ønsker seg en ny en med vaskefunksjon. Duger de moderne robotsugere noe?
Fikk en roborrock s5max i julegave. Den er helt fantastisk. Har dog ikke brukt moppefunksjonen så mye enda. Mest fordi jeg tenker st min dure parkett ikke skal våtmoppes så ofte.
 
  • Liker
Reaksjoner: BosseSvenson
Vi har en fem år gammel robotstøvsuger som jeg ikke er spesielt imponert over. Nå har fruen lest en artikkel på tek.no om de nyeste modellene og ønsker seg en ny en med vaskefunksjon. Duger de moderne robotsugere noe?
Vi fikk også en Roborock til jul. Den er veldig bra. Støvsuger bra, moppen er også overraskende bra. Den er effektiv, lager seg raskt et kart over området sitt og kjører i et smart system. Sikkerheten vet jeg ikke noe om, men med kamera regner jeg med at hele Kina sitter og ser på.
eneste jeg ikke er fornøyd med er at den ikke kan oppdage om den er i ferd med å kjøre utfor en trapp.
 
Vi fikk også en Roborock til jul. Den er veldig bra. Støvsuger bra, moppen er også overraskende bra. Den er effektiv, lager seg raskt et kart over området sitt og kjører i et smart system. Sikkerheten vet jeg ikke noe om, men med kamera regner jeg med at hele Kina sitter og ser på.
eneste jeg ikke er fornøyd med er at den ikke kan oppdage om den er i ferd med å kjøre utfor en trapp.
Min stopper pent opp foran trappen. Har en lidar på toppen, ikke kamera. Første gang den var på vei mot trappen var jeg ganske nervøs men den kjører helt ut på kanten og stopper. Hvilken modell har du?