Slim n' sleek gentleman watch club: en tråd om sportsklokker med klassisk/midsize størrelse

Lorier Falcon Series III: 36mm diameter, 44mm lug to lug, 9.9mm tjukk kasse (+2mm når man tar med "toppen" av det bua hesalite-glasset).

Lorier er helt åpne på at de drar inspirasjon fra flere andre klokker (Explorer, Railmaster, Alpinist) men i netto synes jeg at klokka har sitt eget uttrykk. Det eneste jeg ikke er helt overbevist av er det waffle-mønsteret på skiva...

Jeg vurderer faktisk kjøp av denne; 499 USD er jo ikke helt koko. (Jeg mangler stadig en god/varig field-watch i samlingen. Jeg var f.eks keen på Explorer en stund men prøvde 114270 og den funket bare ikke for meg i det hele tatt. For kostbar, jeg er egentlig ingen Rolex-fyr, og jeg takler ikke mercedes-viseren... :LOL: )


1700600401021.png
 
Redigert:
Jeg tror min evige fasit vil være 36mm explorer. Dessverre har jeg ingen planer og intet ønske om å eie en.
Jeg har normalt store håndledd, men liker "vintage"-størrelser mye bedre. Det blir rett og slett litt kleint med en veldig synlig klokke.

Jeg kjøpte min Grand Seiko SBGN027 på nyttårsaften og har gått med den hver dag siden. Sykling, rulleskøyter, svømming, og annen rølp både i Norge og utlandet. Den er 39 mm, og gid den var enda litt mindre. Jaja, finnes vel ingenting som er perfekt. Den har 200 meters vannbestandighet og er 12.3 mm tykk.
MT8xvUU.jpg




... Før det hadde jeg en Certina DS-2, som også er 200 meter vanntett. Denne er kanskje den kuleste klokken jeg har hatt, men jeg ønsker ikke å være en samler, så den måtte gå for å finansiere ovennevnte, som jeg valgte nesten utelukkende pga. urverk.
DS-2 er 40mm, men bærer svært mye mindre pga. designet. En av de mer undervurderte modellene spør du meg!
xtHKHTT.jpg



... Og hva med Seikost Alpinister?

Hvis man kunne drømme, skulle jeg hatt en Tank med 9F GMT-urverk og skrukrone. I mellomtiden får det bli de kompromissene det blir.



Her er et bonusbilde, kanskje malapropos temaet, men dette viser hvor viktig helhetlig design er. Denne klokken er over 47mm på tvers, men den ser da ikke slik ut?
e9MZGSB.jpg





P.S.: Forleden dag fikk jeg prøvd den nye Certina DS Super PH1000M - Dette må være en aktuell kandidat for smale håndledd som ønsker barskt ur! Veldig nett og lekker på håndleddet til tross sin store størrelse.
 
Redigert:
Unboxing av Lorier Falcon her:

 
Noen av mine i denne kategorien:

Seiko SJE093 er 38mm, som er viden anerkjent som den perfekte dykkerklokkestørrelsen.
1701170420868.png
1701170443390.png


Omega Seamaster 166.062 "Big Crown" er 37mm og sitter nesten helt perfekt om et ordinært, ikke-bodybuilderhåndledd:
1701170894406.png
1701171229123.png


Jeg synes GADA om klokker er et idiotisk uttrykk, men Grand Seiko SBGN005 oppfyller i og for seg intensjonen, og med knappe 39mm sitter den som et skudd. Quartz da, men ingen er perfekte.
1701171561333.png
1701171670624.png


Jeg er veldig glad i Rolex Datejust i den klassiske størrelsen, i motsetning til de uproporsjonale designtabbene de nå selger som Datejust 41. 36mm er på disse helt perfekt størrelse og gir ypperlig under-skjorteerme-faktor.
1701171427592.png
1701171448499.png
 
Det er ikke så veldig mange klokker jeg direkte savner, men akkurat denne havner vel kanskje på den lista... (I tillegg til Speedy, som savnes to dager etter den er solgt - hver bidige gang...)

GO SeaQ 39.5
Flott størrelse, tynn kasse, nydelig lenke, flotte deltaljer. Jeg solgte den her på forumet, men har ikke sett den igjen siden.

UhyZYne.jpeg


aWMAfrr.jpeg


2Iabi40.jpeg


11Hyk0d.jpeg
 
Det er ikke så veldig mange klokker jeg direkte savner, men akkurat denne havner vel kanskje på den lista... (I tillegg til Speedy, som savnes to dager etter den er solgt - hver bidige gang...)

GO SeaQ 39.5
Flott størrelse, tynn kasse, nydelig lenke, flotte deltaljer. Jeg solgte den her på forumet, men har ikke sett den igjen siden.

UhyZYne.jpeg


aWMAfrr.jpeg


2Iabi40.jpeg


11Hyk0d.jpeg
Den her var jeg frista til å selge andre ting for å kjøpe hos deg. Utrolig lekker.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Klokka sitter som et skudd og jeg tør ikke tenke på det andre :LOL:
På håndleddet ser den ganske greit ut, men sett på hele meg, viser den litt liten ut (også mener noen folk:rolleyes:).
Fortsatt er kassen er ikke så redusert med 38X40mm, men jeg holder meg nær en slank 100kg, og bruker vanligvis litt større klokker.
Mitt siste kjøp er en 39mm Damasko og jeg er ganske fornøyd med allsidigheten sin.
 
Denne kan vel finne sin plass i tråden: Seiko Speedtimer (ref.SSC819P1 på bild). Seiko skal etter sigende ha tatt inspirasjon fra tidligere bragder men denne har fått en del "ris" etter hva jeg har lest av omtaler. Kan jo se ut som inspirajon er tatt fra andre godt etablerte kronografer. Seiko lanserte en ny variant på 41mm kort tid etter, noe som kanskje var svar på tiltale? Nok om min antakelse. Med sine 39mm i diameter og 45.5mm fra horn til horn bærer den fint på mitt håndledd :) Må pressisere at bilde er hentet fra det store internett. Skal få tatt ett selv da jeg ikke fant noe i arkivet. Artig tråd med stadig ny klokke inspo @speedieThomas :)

1701198956215.png

 
Redigert:
Denne kan vel finne sin plass i tråden: Seiko Speedtimer (ref.SSC819P1 på bild). Seiko skal etter sigende ha tatt inspirasjon fra tidligere bragder men denne har fått en del "ris" etter hva jeg har lest av omtaler. Kan jo se ut som inspirajon er tatt fra andre godt etablerte kronografer. Seiko lanserte en ny variant på 41mm kort tid etter, noe som kanskje var svar på tiltale? Nok om min antakelse. Med sine 39mm i diameter og 45.5mm fra horn til horn bærer den fint på mitt håndledd :) Må pressisere at bilde er hentet fra det store internett. Skal få tatt ett selv da jeg ikke fant noe i arkivet. Artig tråd med stadig ny klokke inspo @speedieThomas Vis vedlegg 352983


Denne har jeg vurdert flere ganger... syns den er kul :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Mortbecken
Krysspost: 37mm Grand Seiko som lett hører hjemme i denne kategorien!


1706969230295.png
 
Redigert: