Slim n' sleek gentleman watch club: en tråd om sportsklokker med klassisk/midsize størrelse

speedieThomas

Støttemedlem
Medlem
15. mars 2017
Innlegg
1.446
Sted
Utenfor Oslo
Noen av oss har genetisk materiale som gjør at 50mm klokker funker dårlig; og uansett hvor mye jern man pumper så er det vanskelig å gjøre så veldig mye med omkretsen på håndleddet.

Vi trives best med mer klassiske klokkemål: 36-40mm diameter er sweetspot, og lug-to-lug-mål er viktig!

Vintage- og dress-klokker finner man jo lett i de størrelsene. Men hva med moderne, robuste og sporty ur? Ikke alltid så lett, selv om moten har svingt litt tilbake i vår favør de siste par åra. (y)

Del dine modellfunn og wrist-shots! Primært under 41mm og med 50m eller mer vanntetthet...

Nabo/bakvendt-tråden til https://www.tidssonen.no/forum/threads/big-boy-watch-club-–-en-tråd-om-store-klokker.67509/)
 
Redigert:
Reissues og homages av "skin diver"-modeller er naturlig nok en hyppig kilde til gode, proporsjonale klokker med old school dimensjoner.

Først: Spb143 fra Seiko seiler såklart opp som en moderne klassiker bare såvidt over 40 (40.5mm). Lug to lug 47.5 funker ok for de fleste av oss. Jeg har solgt min egen til en nær venn, men skal ikke se bort fra at denne dukker opp i boksen min igjen en gang. :)

1700486326296.png



Aquastar model 60 Re-issue. 37mm bredde, 11mm tykkelse, 47mm lug to lug. Noen som har testa denne ennå?

1700486442033.png



Glashütte Original SeaQ i 39.5mm har jeg siklet på mange ganger:
1700486534845.png


Og nye Blackbay 54 må jo nevnes! Har noen av dere erfaringer?
1700486641337.png
 
Redigert:
Jeg har snart fem år med denne 39.5mm Planet Ocean-modellen.

45.6mm lug to lug er supert, den sitter som et skudd. Skulle ønske den var en millimeter eller to tynnere bare; den har litt stutt-tjukk proporsjoner sammenlignet med søstermodellene i 42mm og opp. Digger den robuste lenka.

Bare synd den har blitt så jævlig mye dyrere på bare få år (iallfall ny over disk hos AD)!

20231120_142844.jpg
 
Redigert:
Og to rimelige Seiko 38-millimetringer som jeg har blitt kjent med i år:

Til venstre: SNE569. 200m, solar quartz, safirglass - en robust prospex-klokke. 46mm lug to lug, og bare 10.5mm tjukk gjør den veldig behagelig. Skikkelig strap-monster! Jeg solgte denne tidligere i år og angret; endte med å kjøpe et nytt eksemplar for noen uker siden. :)

Til høyre: SRPK35. Bare 44mm lug to lug. Kan vel sies å være SKX013 sin arvtaker, i Seiko5-familien. En millimeter eller noe sånt tynnere enn SKX , ellers ganske like proporsjoner. Den millimeteren gjør overraskende mye, 013 føltes litt hockeypuck iblant fordi tykkelsen vel var ganske lik storebror SKX007/009. Ellers generelt mer "diver-light" (100m, ingen screw-down), men det er jo dit seiko5 ligger i terrenget. Morsom liten beater uansett, og jeg har uansett aldri hatt på snorkel engang så jeg driter i om det er 100m eller 200m.

1700487196026.png
 
Redigert:
Tuna-serien til Seiko er kanskje ikke de klokkene man direkte tenker på for tynne håndledd, men denne her funket overraskende bra for meg da jeg var innom den: SRPF81 kvalifiserer ikke til denne "klubben" hvis man ser på diameter, men siden lug-to-lug bare er på 44mm så går den overraskende bra på tynne håndledd!

1700489950864.png


Jeg testet quartz-lillebroren på 38.7mm også (SUT403) med solar quartz også men den føltes faktisk litt for puslete, det var liksom ikke nok tunfiskboks lenger da :LOL:

1700489974584.png
 
Redigert:
Long Island Watch ISL-05: 38mm, 13mm tykk, 44.5mm lug to lug.

Basically en klone av Seikos utgåtte SKX013, men med langt bedre specs. 200m WR, hacking, safirglass, bedre lenke, osv. Til 299 USD. Tygg på den, Seiko.

Jeg moddet en slik en med stål-farget bezel og ga i bursdagpresang til faren min, den blir fortsatt satt pris på.


1700491053275.png



Masse sub-40mm alternativer hos Long Island Watches. Marc som driver butikken der er vel mest kjent for å ha lansert sine egne kloner av SKX-modellene etter at SKX ble pensjonert. Det fine med disse er at han har kopiert dimensjonene på kassene etc, så alt av mods til SKX funker til disse også.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: El Gringo og seiltid
Reissues og homages av "skin diver"-modeller er naturlig nok en hyppig kilde til gode, proporsjonale klokker med old school dimensjoner.

Først: Spb143 fra Seiko seiler såklart opp som en moderne klassiker bare såvidt over 40 (40.5mm). Lug to lug 47.5 funker ok for de fleste av oss. Jeg har solgt min egen til en nær venn, men skal ikke se bort fra at denne dukker opp i boksen min igjen en gang. :)

Siden 40.5mm er innafor må jeg slå et slag for Mido Ocean Star Decompression Timer 1961. En artig fargeklatt av en skin diver, med skive inspirert av originalen fra 60-tallet. Veldig retro kasse. Moderne specs med chronometer-sertifisert variant av Swatch Groups 80 timers gangreserve-urverk og 200m vanntetthet.

AVvXsEgI2CUIYLFPpc7R1jk5MzaMpJ6ZjlUOV-6VtGKmt1TtibYilpF9STwllH9_9rc3ZYuKI0xg1Hyr7KMqHxvs8jtnypNU648rtFGZxxEQX3l450Jsf8RlxjqOQA0uevjlwKxIcqq7Y6wp5YlQNA_Pd95NUoYkFxdL7ytiIU9FmsbaeAYS-7-DGD5LieNp=s1600
 
Long Island Watch ISL-05: 38mm, 13mm tykk, 44.5mm lug to lug.

Basically en klone av Seikos utgåtte SKX013, men med langt bedre specs. 200m WR, hacking, safirglass, bedre lenke, osv. Til 299 USD. Tygg på den, Seiko.


Vis vedlegg 352146


Masse sub-40mm alternativer hos Long Island Watches. Marc som driver butikken der er vel mest kjent for å ha lansert sine egne kloner av SKX-modellene etter at SKX ble pensjonert. Det fine med disse er at han har kopiert dimensjonene på kassene etc, så alt av mods til SKX funker til disse også.
+1 til Long Island / Islander.
Veldig gode klokker, og må ikke sammenlignes med alle modifiserte/hjemmesnekrede Seikoklokker som det går inflasjon i på finn.no. Jeg likte bedre SKX007, så solgte min SKX013-variant, ISL-23.
 
Jeg har snart fem år med denne 39.5mm Planet Ocean-modellen.

45.6mm lug to lug er supert, den sitter som et skudd. Skulle ønske den var en millimeter eller to tynnere bare; den har litt stutt-tjukk proporsjoner sammenlignet med søstermodellene i 42mm og opp. Digger den robuste lenka.

Bare synd den har blitt så jævlig mye dyrere på bare få år (iallfall ny over disk hos AD)!

Vis vedlegg 352131
Du må ikke glemme at den egentlig er 40,4mm, så den er diskvalifisert ;)
Det er kun bezel utvendig som er 39,5mm...
 
  • Haha
Reaksjoner: speedieThomas