Sløyfe eller slips?

Medlem
13. mars 2015
Innlegg
164
Sted
Trøndelag
Overskriften sier det meste: Hva foretrekker du, sløyfe eller slips? Hvilken og hvorfor?
 
Redigert:
Er det ikke bare James Bond og klovner som har sløyfer da? (ref. Hopalong)

Litt mer særiøst svar: Jeg har hatt sløyfe en gang, da var det tvang. Så slips all the way her hvertfall
 
  • Liker
Reaksjoner: Paragrafen
Ingen av delene.
Slips og sløyfe er de teiteste 2 tekstiler som finnes, det er hverken fint eller praktisk.

Et ekslusivt silketørkle i halsen er både pent, behagelig, stilig og anvendelig.

Smoking/livkjole er jo noe annet, men dette har jeg aldri brukt.
 
Defintivt slips, men sløyfe kan brukes det og, om den er "røff" nok (for meg).

Tørkle? Aldri, ikke under noen omstendighet, faktisk. YMMW

ringnes1.jpg
 
Defintivt slips, men sløyfe kan brukes det og, om den er "røff" nok (for meg).

Tørkle? Aldri, ikke under noen omstendighet, faktisk. YMMW

ringnes1.jpg

Helt enig. Jeg er usikker på hvordan jeg skal forklare hva jeg syntes om det, annet enn jeg at ikke ser noe som er fint med det. I det hele tatt. Kunne aldri falt meg inn å bruke dette. Jeg har heller aldri møtt noen i møte, bryllup eller arbeid som går med dette.



Kan du forklare hvorfor tørkle er bedre en sløyfe og slips?
 
hehehe, jo, jeg glemte å legge til smoking i lista. Har du smoking er det vel ett must med sløyfe?

edit: Er sikkert eneste bildet med Don Draper og sløyfe btw...
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin og Hugo Cabret
Nå er vel jeg kanskje noe konservativ for alderen, men jeg synes ikke problemstillingen gir mening. Slips eller diverse tørkler og slikt kan man selvsagt bruke som man vil, men sløyfe og slips brukes ikke om hverandre.

Sløyfe skal kun brukes med smoking eller kjole og hvitt, og den skal da kun være hhv. sort eller hvit. Og med hhv. der mener jeg også at hvit sløyfe er fy-fy til annet enn kjole og hvitt. Og hvem går egentlig med kjole og hvitt i disse dager, så da er altså konklusjonen: Kun sløyfe til smoking, og den skal være sort. (Og ikke ferdigknyttet.)

Eneste unntaket for sløyfe må være til et "gøyalt" antrekk for en helt uformell anledning, eller som del av jobb-"uniformen" for gærne professorer eller andre eksentriske tenkere. Og @Rød skulle kanskje kunne slippe unna med en rød sløyfe til (grill?)dressen.. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Douglas og Frost
Slips til hverdags og business. Sort sløyfe til smoking, og da helst en som matcher silken i slagene på jakken :) Som tidligere nevnt i tråden blir sløyfer fort litt for eksentrisk, med mindre man går for professor-looken. Ettersom jeg elsker slips er dette imidlertid ikke noe problem for min del.

Jeg kjøpte faktisk en lilla sløyfe fra Le Noeud Papillon tidligere i høst (var på 60 %, klarte ikke la være). Sliter med å finne bruksområdet, men den vil kanskje finne sin plass på en eller annen julemiddag. Lilla er jo tross alt en adventsfarge. Den vil selvfølgelig også passe perfekt til neste gang jeg skal i et sommerbryllup, da sammen med en mørkeblå, dobbeltspent dress :D

Apropos om noen bruker kjole og hvitt i dag: Skal faktisk bytte ut den trofaste smokingen med bestefars skreddersydde kjole og hvitt på neste ball. Buksen er litt vid, men det gjør ikke så mye når man bruker bukseseler, og jakken sitter som et skudd! :)
 
Jeg foretrekker slips fordi jeg synes jeg kler slips. Videre synes jeg at jeg og alle andre som bærer sløyfe uten smoking eller kjole og hvitt kun mangler rød nese og sko som bærter* for å fullføre antrekket. Begge deler er altså subjektive oppfatninger.

*slik bilhorn bærter

Til hverdags bruker jeg forøvrig slike, i artige og varierende farver: