Sløyfe eller slips?

Slips til alt som må og bør oppfattes seriøst. Sløyfe til smoking, henholdsvis sort til mørk vest og hvit til hvit vest.
Sløyfe kan jeg også velge å bruke i mindre formelle situasjoner, eks julebord og nyttårsfeiring. Men da tar jeg alltid på meg sko som bærter.
 
Eg er ikkje einig :)

Sjølv om det for tien er moderne ikkje å bruke slips, kjem det tilbake. Sikkert som Skandiabanken. Det finns bare ei slipsknute: Four in hand med dimple. Øv på det som ein rekrutt på Madla til det sitt.

Sløyfe har heilt klar si plass men dei fleste veit ikkje kvar. Ei silkesløyfe fungerar flott til litt meir informelle plagg som en klassisk klubblazer i ull eller ei tweedjakke. Finn bileta av american trad style, så vil du finne mange gode eksemplar. Sløyfe til dress er meit vanskelig, men eg vil tru at du ikkje er i ei rolle som ikkje vil godta tweed og ullblazere som dei av eit vanlig antrekk?

Men:

- Du må være komfortabel med å gå med sløyfe. Er du det signaliserer du sjølvkjensle og individualitet. Gjer du det ikkje blir du som konfirmanten på kyrkebakken. Dit vil du ikkje tilbake til…

- Du må knyte ho sjøl. Start med ein klubbsløyfe og ei blå `polka dot`, dei fungerar med alle antrekk
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
image.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Flippin og Gubben11
For en tøysetråd av dimensjoner. Det eneste som skal fortelle deg hva du kan gå med er øyet ditt, med litt råd fra sine gode hjelpere magefølelsen og humøret.
 
  • Liker
Reaksjoner: semmern
Ja, dette sklir litt ut… Ein kvar må finna si eiga stil, men med litt trening og litt kunnskap kan ein også nytte seg av sløyfe. Om ein vil.
 
Skal snart i et større selskap på Toten. Det er litt rubbel å bit, men innbydelsen forteller meg at det skal være formelt. Det er 5 retters middag.
Jeg er blitt fortalt at det er noe blandet klientell. Alt fra smoking med hatt til mer skum i glasset.

Jeg lurer derfor på om jeg skal safe. Trenger deres råd her da jeg nødig vil være for fjong, og hvertfall ikke minst fasjonabel.

Er dette en anledning hvor mitt sorte lisseslips med sølje vil kunne bæres med stolthet?
Jeg kommer isåfall til å kjøre brodert skjorte som står i stil.

Innspill mottas med takk.
 
Med fare for å tråkke på opptil flere tær: Regnes brodert skjorte og lisseslips som et formelt antrekk? Jeg har sett lisseslips med mørk dress - det så jo relativt formelt ut. Med brodert skjorte høres det mer ut som et rockabilly-antrekk for meg, men det er mulig det bare er fordommer og uvitenhet fra min side.
 
Med fare for å tråkke på opptil flere tær: Regnes brodert skjorte og lisseslips som et formelt antrekk? Jeg har sett lisseslips med mørk dress - det så jo relativt formelt ut. Med brodert skjorte høres det mer ut som et rockabilly-antrekk for meg, men det er mulig det bare er fordommer og uvitenhet fra min side.
Formelt sett hadde jeg planer om gullsøm på skjorten ;)
 
Denne tråden gikk meget raskt over fra et tåpelig spørsmål til og bli stor, stor underholdning!
 
Heisann! Litt sent, men jeg må innrømme at jeg sverget til slips lenge, men etter å ha funnet www.mormoratilmauritz.no har det blitt sløyfe hver gang.

Masse forskjellig å velge mellom og alt fra vittig til klassisk (varierende utvalg utifra tidspunkt)