Skriveinstrumenter

Montblanc
Meisterstück Classique


Jeg anskaffet denne i mars i år. Link:
http://www.tidssonen.no/forum/galleriet-8/moores-samling-2369/index123.html#post134713

Falt veldig for den klassiske enkle eleganse.
Det blir ikke min siste.


Montblanc ble etablert i Hamburg i Tyskland i 1906 av bankmannen Alfred Nehemias og den Berlinfødte ingeniøren August Eberstein. Begge tok innover seg datidens behov (og markedspotensial) i å utvikle skriveinstrumenter i en enklere og mer klassisk form enn verden så langt hadde sett. Herrene Dziambor, Laussen og Voss overtok etter kort tid selskapet, og i fellesskap la de grunnlaget for Montblancs internasjonale vekst og videre suksess.

“Manufacturers of high-class gold and fountain pens” ble raskt etablert som slogan for selskapet.
I starten var Montblanc registrert som “Simplo Filler Pen Co.”. “Simplo” var et uttrykk for den unike forenkling og revolusjonerende måte man utviklet fyllepennen på, nemlig å kunne fylle pennens hus med blekk slik at man kunne bruke pennen uavbrutt over lengre tid.

I 1909 ble den første fyllepennserien lansert; - “Rouge et Noir”. Samme år ble Montblanc registrert som selskap.
Historien vil ha det til at navnet kom noe “tilfeldig” under et kortspill hvor en slektning til en av selskapets partnere tok Montblanc i bruk som analogi mellom Alpenes høyeste fjell og fyllepennene som de beste i markedet. Montblanc ble i 1910 registrert som offisielt trademark, og samme året lanserte man serien “Montblanc” med sin karakteristiske hvite stjerne på pennekapselen. I 1913 blir også den hvite stjernen Montblancs offisielle emblem og logo.
Symbolikken den hvite stjernen skal gi er den snødekte toppen av fjellet Mont Blanc. Mont Blanc er Europas høyeste fjell, og gjennom dette emblem symboliserer selskapet sin commitment til alltid å ha den høyeste kvalitet og kunnskap om faget.

Det store globale gjennombrudd kom i 1924 da Montblanc lanserte Meisterstück-serien.
Med denne lanseringern var et ikon født. Fyllepennenes stilikon nummer 1, og er den dag i dag det mest berømte skriveinstrumentet i verden. Siden dette er Meisterstück videreutviklet og vært i kontinuerlig produksjon, og fremstår som selve symbolet på selskapets langsiktighet, kontinuitet og tidløse design.

I 1929 forankret man seg enda sterkere til historien og Mont Blanc. Dette året inngraverte Montblanc tallet “4810” i hjertet av alle Meisterstück-instrumenter; - pennens nib. 4810 er høyden til Mont Blanc, og symboliserer gjennom dette den ypperste og høyeste kvalitet.
I 1934 endres selskapets navn til “Montblanc Simplo Gmbh”. I 1935 kjøper Montblanc opp et skinnproduksjonsselskap, og på denne måten sikrer Montblanc kontroll over hele produksjonskjeden i tilknytning til deres writing instruments; - både penneproduksjon og accessories i tilknytning til sluttproduktet. Montblanc kan til fulle defineres som en 100% in-house manufaktur.

1952 er en annen viktig milepæl i Montblancs historie.
Dette året introduseres “Meisterstück 149” for verden. Med denne "ny"versjonen av en allerede veletablert suksess, når Montblanc bokstavelig talt nye høyder som manufaktur. Meisterstück blir nå et stilikon absolutt “alle” vil ha.

- “May I help you, Mr Adenauer?”
Ordene falt i 1963 av President John F Kennedy.
Adenauer var tysk rikskansler og skulle signere et felles dokument med USA, men han hadde ingen penn for hånden. President Kennedy overrakk Rikskansler Adenauer sin Meisterstück 149 fyllepenn, slik at dokumentet kunne underskrives.

Utviklingen av selskapet var enorm fra 60-tallet og utover de neste tiår, med et utvidet fokus mot kunst, kultur og samfunnsliv, samt nye produktspektre innen både smykker, ur, briller, parfymer, skinnvarer og accessories.
Som innen horologien har også skriveinstrumentene og dets manufakturer sine slogans.
I 1986 lanserte Montblanc sitt; - “The Art of Writing”. Man kan nikke gjenkjennende også til dette.

I 1993 blir Montblanc en del av Richmont-gruppen. Som kjent inkluderer Richmont selskaper som Vacheron Constantin, A. Lange & Söhne, Officine Panerai, IWC, Jaeger-LeCoultre, Piaget, Baume & Mercier, samt andre luksuriøse merker som Cartier, Purdey, Chloe - blant annet.
I 1999 markeres Meisterstücks 75-årsjubileum med ny serie, samt at verdens første Montblanc Flagship Boutique åpnes i New York.

Montblanc fremstår som verdens fremste manufaktur innen writing instruments. Til tross for at det er mange om beinet også i denne bransjen.
Gjennom å stadig søke nye innovasjoner samtidig som man klarer å ta vare på de gode tradisjoner og de klassiske linjer fra fortiden, evner man likevel å opprettholde sin posisjon som skriveinstrumentenes høyest prefererte manufaktur. Selskapet er nå representert i over 70 land, med over 360 offisielle Boutiques.

Da jeg endelig tok skrittet ut og skaffet meg en Montblanc, måtte det derfor bli “signatur”-pennen; - Meisterstück Classique.


Her noen bilder av anskaffelsen.



DSC_0242.jpg



Sammen med fyllepennen fulgte selvsagt også et elegant blekkhus som blir for den mer stasjonære plassering på kontoret. I tillegg fulgte blekkpatroner for reiser.

DSC_0217.jpg



Enhver manufaktur fyllepenn har sitt serienummer.

DSC_0241.jpg



Den hvite stjerne.

DSC_0238.jpg



Utsøkte graverte detaljer.

DSC_0235.jpg


DSC_0234.jpg



Til og med pumpen i kammeret har utsøkte graveringer. Intet er overlatt til tilfeldighetene når det gjelder tysk mesterhåndverk...

DSC_0237.jpg



Så har vi nib´en da. Hjertet i pennen.
Vakkert gravert og utsmykket i 14k, både med logo og selvsagt Mont Blancs 4810 meter.

DSC_0229.jpg


DSC_0222.jpg




 
Redigert:
Kult! Jeg bruker Lamy Vista på jobb. Kan jeg spørre om du kjøper på nett? Har du isåfall noen nettsteder å anbefale? Jeg har kun kjøpt mine på flyplasser ol.

Jeg har god erfaring med denne siden/butikken i Nederland.

www.lacouronneducomte.nl/

Veldig hyggelig og rask service, og godt utvalg. Prisnivået vet jeg ikke hvordan er ift. andre nettsteder, men ift. norsk butikkpris ligger de godt under, ferdig fraktet og "momset!"
 
Jeg har en Montblanc Starwalker fineliner jeg bruker mye på jobb.
Dette er vel pennenes svar på Rolex. Uten at det trenger å være en dårlig ting.;)

20120922_154249_zps82cb5ef6.jpg


20120922_154155_zpsc082943b.jpg
 
Kom fram etter en opprydding i skuffer og skap. Har tilhørt min bestefar som jobbet hele sitt liv i Televerket. Pertenterlig kar, både penn og etui er merket med navn (vises ikke på bildet)



FABER CASTELL Osmia 663M Kolbenfüller mit 14K Goldfeder:



Osmia+001+resize.jpg
 
For en spennende verden!

[video=youtube;YuSqIbxQTjI]http://www.youtube.com/watch?v=YuSqIbxQTjI&feature=related[/video]
 
Jeg fikk konverter og 50 ml med Blue/Black blekk her om dagen til min Lamy penn. Opplever dessverre at skriften blir veldig svak om jeg skriver i normalt tempo. Lurer på om jeg må gå opp på NIB.
 
Jeg fikk konverter og 50 ml med Blue/Black blekk her om dagen til min Lamy penn. Opplever dessverre at skriften blir veldig svak om jeg skriver i normalt tempo. Lurer på om jeg må gå opp på NIB.

Hvilken størrelse nib bruker du nå? Hvis du vasket den ut med vann før du fylte nytt blekk kan det også gjøre at blekket ser blekt og utvannet ut til å begynne med.
 
Min Fisher Space Pen. Ingen Mont Blanc akkurat, men en enkel penn av svært god kvalitet! Ingen plastdeler, og solid, god følelse på alt som er bevegelig. Liker denne svært godt! I tillegg skriver den under all slags forhold, noe jeg benytter meg av en del, ute i flyet når det er kaldt osv. :)

IMG_0699.jpg
 
Hvilken størrelse nib bruker du nå? Hvis du vasket den ut med vann før du fylte nytt blekk kan det også gjøre at blekket ser blekt og utvannet ut til å begynne med.

Nå bruker jeg F nib. Vasket den ikke ut med vann. Tror du M nib vil gjøre saken bedre?
 
Nå bruker jeg F nib. Vasket den ikke ut med vann. Tror du M nib vil gjøre saken bedre?

Hvis du allerede har en M-nib ville jeg forsøkt om det hjelper; hvis du har et annet mer lettflytende blekk, ville jeg forsøkt det også, men det kan også være at blekket renner tregt pga rester fra produksjonsprosessen i feeden (olje, støv). Da hjelper det kanskje med en god gjennomskyllng med vann og litt oppvasksåpe gjennom systemet...
 
Hvis du allerede har en M-nib ville jeg forsøkt om det hjelper; hvis du har et annet mer lettflytende blekk, ville jeg forsøkt det også, men det kan også være at blekket renner tregt pga rester fra produksjonsprosessen i feeden (olje, støv). Da hjelper det kanskje med en god gjennomskyllng med vann og litt oppvasksåpe gjennom systemet...

Takk for tips, bestiller opp en M nib og ser om det hjelper i første omgang.
 
Min Fisher Space Pen. Ingen Mont Blanc akkurat, men en enkel penn av svært god kvalitet! Ingen plastdeler, og solid, god følelse på alt som er bevegelig. Liker denne svært godt! I tillegg skriver den under all slags forhold, noe jeg benytter meg av en del, ute i flyet når det er kaldt osv. :)

IMG_0699.jpg

En slik må jeg ha! Har i lang tid forbarmet meg over varetelling av fryselageret på jobben. Dagens løsning består av blyant (som knekker lett) eller BIC penn på innerlomma som må tas ut hele tiden. Har du noen erfaring med hvor lav temp. denne tåler?
 
Bare å bestille vingen; Semmern skriver i utboksingen at den er sertifisert til -35 grader. Det tror jeg nok stemmer:)
 
Jeg har tre stykk, Alle Alfred Dunhill,

En ball penn, en fyllpenn og en tablepenn i sølv. den sistnevnte lånte jeg til min sjef fra London en gang vi var på biznizz tur til København. Den har jeg ikke sett siden. grrrr.