Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Dainite-såler er ca like glatte som lærsåle på vinterføre. Jeg har stort sett bare sko med dainite/gummisåler, men det er mest fordi jeg tråkker over menger med grus både vinter og sommer på vei til og fra jobb.

Jeg bruker kalosjer fra Swims for å slippe å pådra meg beinbrudd og lyskestrekk på vei ned bakken mot bussholdeplassen. Selv de vanlige uten pigger gir bedre grep enn dainite. Har hatt lyst til å teste sko med andre typer gummisåle enn dainite lenge, f.eks Loake 1880 Sedbergh, men jeg synes ikke det tar seg så fint ut med kraftige boots til min øvrige klesstil på jobb...
 
  • Liker
Reaksjoner: lobergen
Dainite-såler er ca like glatte som lærsåle på vinterføre. Jeg har stort sett bare sko med dainite/gummisåler, men det er mest fordi jeg tråkker over menger med grus både vinter og sommer på vei til og fra jobb.

Jeg bruker kalosjer fra Swims for å slippe å pådra meg beinbrudd og lyskestrekk på vei ned bakken mot bussholdeplassen. Selv de vanlige uten pigger gir bedre grep enn dainite. Har hatt lyst til å teste sko med andre typer gummisåle enn dainite lenge, f.eks Loake 1880 Sedbergh, men jeg synes ikke det tar seg så fint ut med kraftige boots til min øvrige klesstil på jobb...
Et tips er å velge en mykere gummisåle. Mine favoritter for vinter er Ridgeway (Edward Green) og diverse Paraboot såler. Aldens kommandosåle fungerer også fint. De siste ukene har jeg brukt en moc toe (8138) fra Red Wing med hvit såle. Den er heller ikke så gæren.

Men ikke la dere lure. På våt is er det eneste som funker brodder.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og Oscr
Jeg foretrekker uansett lærsåler av komfort på mine dressko, selv om det er mye fint med gummisåler!
 
  • Liker
Reaksjoner: titan
Jeg foretrekker uansett lærsåler av komfort på mine dressko, selv om det er mye fint med gummisåler!
Må ha begge deler
Lærsåler er standarden, men fint med gummisåle for de dagene det trengs. Og, kalosjer ødelegger skoene mer enn litt dårlig vær.
??? !!! ??? What! Say what!! ??
Jeg elsker mine Moc Toe Red Wings. På Harley'en, eller en høsttur eller en hvilken som helst annen unnskyldning for å ta de på.
Men den hvite sålen er som såpe på skøyteis. Jeg har aldri i mine (nå dessverre akkurat bikket) 48 år vært borte i glattere såle noen gang. Aldri.
Jeg kommer fortsatt til å bruke de, og skulle de mot formodning bli slitt ut i løpet av min levetid så kjøper jeg nye igjen.
Men er det antydning for at lystløgnerne på Yr melder 0,5% sjans for glatt underlag så blir de stående igjen hjemme i gangen.
Jeg har hørt mye lignende, men etter å ha brukt den selv synes jeg ikke den var så dårlig. På is er alt glatt, også de hvite. Men på helt vanlig snø/slaps synes jeg de har vært bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Må ha begge deler
Lærsåler er standarden, men fint med gummisåle for de dagene det trengs. Og, kalosjer ødelegger skoene mer enn litt dårlig vær.

Jeg har hørt mye lignende, men etter å ha brukt den selv synes jeg ikke den var så dårlig. På is er alt glatt, også de hvite. Men på helt vanlig snø/slaps synes jeg de har vært bra.

Mener du at kalosjene fysisk ødelegger skoene, eller tenker du kun estetisk?
 
Det ødelegger i det minste eventuell spitshine på tåboksen. Prøvde meg på kalosjer en gang. Aldri mer. Om du liker skikkelig shine er det null vits å pusse skoene før du drar på seg kalosjer.

EDIT: Støtter forøvrig @stefanravnanger 's erfaring med Red Wing og hvite såler på vinterføre. Ikke optimalt, men går helt OK. Kjøpte meg et par Moc Toe i et desperat forsøk på å kle meg som så ung jeg egentlig er.
 
Skal man ha skikkelig vintersko, så kan jeg trygt anbefale Tricker´s Grassmere med Commando-såle.

grassmere_6895_1_black_boot_qtr.jpg


grassmere_6895_1_black_boot_top.jpg
 
Mener du at kalosjene fysisk ødelegger skoene, eller tenker du kun estetisk?
Ja, dårlig bruk av kalosjer ødelegger skoene.
Ofte får du fukt, kanskje små steiner eller annet inni kalosjene. Det skader overlærer. Mange bruker også kalosjer i nesten hele dager. Kalosjene gnager på overlæret, og jeg har sett mange sko med tydelig slitasje og merker på overlæret der kalosjene gnisser.
 
Har hatt hornet «Vangio» fra Zack i årevis. Fint design, henger fint ved siden av utgangsdøra og funksjonelt. Tror akkurat den modellen er utgått men Google så ser du kanskje alternativ. Min har et lite oppheng skrudd fast som det henger på.

Hvilke skohorn/skje har dere ? Jeg har en fra Crockett & Jones men skulle hatt noe lengre, vi fikk en fra Georg Jensen i gave men den klagde damen over at var vond å bruke. Har sett litt på skoskje laget av horn, noen som har tips?
 
Har veldig gode erfaringer med Itshide commando såler i vinter. De har god grep til og med på is, er relativt fleksible og myke.
Så vidt jeg vet er det Sanders og Cheaney som benytter dem.
sanders_keslo_brown_leather_sole_1.jpg
 
kan noen hjelpe med Carmina størrelser? ( Uetam last). Jeg bruker f.eks. 8 1/2 hos Lobb og Crockett og 7 1/2 eller 8 hos Santoni.
 
kan noen hjelpe med Carmina størrelser? ( Uetam last). Jeg bruker f.eks. 8 1/2 hos Lobb og Crockett og 7 1/2 eller 8 hos Santoni.

Fant du ut av dette? Jeg har samme størrelse (9) hos Carmina og Crockett i standard bredde. Noe tightere fit på Carmina over-all, men det er jo bra på en loafer (som jeg regner du skal ha med Uetam?).
 
Fant du ut av dette? Jeg har samme størrelse (9) hos Carmina og Crockett i standard bredde. Noe tightere fit på Carmina over-all, men det er jo bra på en loafer (som jeg regner du skal ha med Uetam?).
Takk, jeg spurte @stefanravnanger som konkluderte det samme som deg. Jeg venter til januar med å bestille. ( har også en stor dag som kommer og planlegger en spesialbestilling hos Weston som kommer til å punktere budsjettet)
 
Cavour staret med -50% på blant annet sko av egen merke. Har kjøpt et par loafers idag. Beklager bilder fra butikken (Sjølyst).
Skoene er av høy kvalitet med nydelig Repello semsket fra Stead og sjelden tynn gummisåle. Ser veldig fint ut!) Sånne koster 1700 kr nå.
Mye bra på salg der, blant annet støvler i Utah calf.

mkCiY5g.jpg

OmNQmP6.jpg

DDIIyhU.jpg

qjO7i2j.jpg

fJwfzt4.jpg