Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Den fyren har en del gode og opplysende videoer om kvalitet på sko og spesielt lær.
Jeg har et par Common Projects (i nubuck) jeg kjøpte på salg. Selv da synes jeg de var i overkant dyre, gitt at dette er sneakers.. Etter å ha brukt de en del, så får jeg fremdeles gnagsår på hælen av å bruke de en halv dag. Veldig synd egentlig, for utseendemessig synes jeg de er kule.

En interessant greie i seg selv er denne villigheten til å betale flere tusenlapper for sneakers som kommer til å bli stygge/skitne relativt fort. Selv med ganske overdreven børsting/vasking av skoene så er det så å si umulig å bli kvitt søle og skitt fra gummisålene (som er godt synlige rundt kanten av skoene på en helt annen måte enn «pensko», hvor dette kan pusses helt vekk). Noen kan synes at dette er pent og sjarmerende, men de fleste foretrekker vel at de ser nærmest ny ut så lenge som mulig. Så.. gitt denne hypotesen (som egentlig leder til at det er kortere forventet levetid på sneakers enn en tradisjonell støvel/pensko), er det egentlig like viktig med høy kvalitet på denne kategorien av fotttøy?
 
Har et par Axel Arigato som har holdt seg ganske bra på utsiden og tok seg veldig opp etter et par lag med Saphir Renovator. Dog så har jeg slitt gjennom læret i hælen på innsiden på begge, men det kan være mer pga mine føtter og ikke konstruksjonen. Har to par ETQ hvorvidt det ene har holdt seg veldig bra siden ny (selv om jeg syntes de er ganske stive enda) mens det andre nyeste paret gir meg gnagsår etter 20 min så bruker de ikke så mye enda.
 
Den der dukka opp i min feed i går også. Dropper nok det merket da.
Louis vuitton kan også droppes når det kommer til sneakers. Canvas egner seg ikke til skotøy. Mine fikk skader og sprekker etter forsiktig bruk. Sålen er kjempebra, men canvasen sprekker.

Santoni sine sneakers, som allerede nevnt, er veldig bra. Faktisk de beste sneakersene jeg har eid. Har gått kloden rundt med dem, og de holder stand fremdeles.
 
  • Liker
Reaksjoner: ahpadt
C&J Tetbury MTO i burgunder på vei. Blir heftig! Syntes de har veldig god service i sin Jermyn St-butikk. Anbefales.

Endelig var disse klare for henting. Syntes burgunder med den modellen passet veldig godt sammen. Fikk også spesifisert mørkt skinn på innsiden. Veldig fornøyd.

Tok også med et par blå slipons i blå semsket skinn.

For skonerder her inne så innbiller jeg meg at jeg så Daniel Wegan henge på et hjørne i Jermyn St. Liten verden.

D0B3F630-CA50-4589-8DF7-E4F5A4B08BF6.jpeg
EF9DC6FC-A975-4F4F-960B-1E20616699BD.jpeg
2FF52518-A010-4A00-99A2-0A4C73A563B6.jpeg
7F69EF7D-B7D6-4BC2-B66F-73E276397B32.jpeg
08E965EF-FE03-44F4-80EA-7733A0695ABD.jpeg
 
Har jaktstøvler fra crispi, de har gjort en god jobb siden høst
2015. Før jeg legger de helt vekk så vurderer jeg å levere de til en skomaker for reparasjon. Tenkte å høre om noen av dere har vært ut for en lignende situasjon og kan dele erfaringer. Også eventuelt en god skomaker på slikt arbeid i Oslo?
Tanken er vel å sko de på nytt med nye yttersåler og gummirand. Cruspi Norge kunne ikke bidra med noe som helst denne gang..
Alle skomakere kan vel gjøre noe, men er det noen der ute som er veldig god på dette?

57B12DF9-3A48-448A-87C0-D0326CD26B3B.jpegC2181F69-20C5-49AF-8BA7-72E27B3E84AC.jpeg8BB87F10-3C03-4D5D-A5EA-61006D735443.jpeg4D7F677F-BEAA-4011-A03E-4067BDFE3C0D.jpegFDF651DE-15CD-4806-8F3D-70A2AEC413EC.jpeg44C1482D-5ED1-458B-B986-B905B6D63491.jpeg982C87C5-6055-4C2A-91AB-7F961581BD16.jpeg8660879E-F456-4FC1-AEB2-C660BEF7A09F.jpeg
 
Redigert:
Er det noen her inne som har kjøpt sko fra skolyx? Er litt keen på å kjøpe et par av disse, og har lest at det skal være bra value for money, noen som har erfaringer å dele?
skolyx-dark-brown-adelaide-oxford.jpg
 
Har jaktstøvler fra crispi, de har gjort en god jobb siden høst
2015. Før jeg legger de helt vekk så vurderer jeg å levere de til en skomaker for reparasjon. Tenkte å høre om noen av dere har vært ut for en lignende situasjon og kan dele erfaringer. Også eventuelt en god skomaker på slikt arbeid i Oslo?
Tanken er vel å sko de på nytt med nye yttersåler og gummirand. Cruspi Norge kunne ikke bidra med noe som helst denne gang..
Alle skomakere kan vel gjøre noe, men er det noen der ute som er veldig god på dette?

Vis vedlegg 213285Vis vedlegg 213286Vis vedlegg 213287Vis vedlegg 213288Vis vedlegg 213289Vis vedlegg 213290Vis vedlegg 213291Vis vedlegg 213292
Hei,
Ikke i Oslo, men tror at Hilroy skorep på Lillehammer utfører oppdrag for Crispi Norge. Må selvfølgelig ikke gå via Crispi, ta direkte kontakt. Flinke folk.
 
  • Liker
Reaksjoner: titan
Kjøp en stor hestehårsbørste fra saphir til buffingen.
jeg liker å bruke polerkluter fra biltema til å påføre voksen, og skinnrens fra biltema til vask om skoene blir skikkelig møkkete.
Når det kommer til skokrem så har jeg aldri vært så fornøyd med disse saphirkremene, så jeg foretrekker voks av diverse slag. (bruker stort sett kiwi om de har en farge som matcher skoene, selv om det ikke er særlig fancy)
Når det kommer til lærfett er det vel litt hipp som happ, men synes å huske at det gjelder det vel å gå for en silikonfri gammeldags variant med bivoks.
Pass dog på at lærfettet fort kan mette skinnet og ødelegge det, så jeg bruker det bare på sidene av skinnsåler en gang i året for å hindre at de sprekker, eller på gammelt skinn som har tørket inn.
om du liker semsket skinn, finnes det egne børster for å holde denslags ved like, så det kan jo også være en god investering.
Det er lurt å ha separate børster for svarte og lyse vokser, for å hindre at du får svarte skokremrester på f.eks lysebrune sko.

kjøp en fin eske å ha alt i, så føles det bedre å pusse skoene ;)
 
Skopleie - tips?
Trenger egentlig alt utstyr.
Til sort, brunt og lyst lær.

Du trenger vel som et minimum:
3 forskjellige farger med skokrem. Saphir medaille d'or anbefales.
1 lærsåpe / skinnrens.
1 fuktighetskrem til lær. Saphir renovateur anbefales.
1 børste for hver farge.
1 børste for å fjerne skitt og støv.
1 voks. Saphir pate de luxe mirror gloss som prikken over i'en.
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska og Oddemann
Du trenger vel som et minimum:
3 forskjellige farger med skokrem. Saphir medaille d'or anbefales.
1 lærsåpe / skinnrens.
1 fuktighetskrem til lær. Saphir renovateur anbefales.
1 børste for hver farge.
1 børste for å fjerne skitt og støv.
1 voks. Saphir pate de luxe mirror gloss som prikken over i'en.
Takk for grundig svar.
Oppfølgingsspørsmål: Kor handle?