Sinn Spezialuhren

Har hatt U1en min inne hos Jacobsen nå for å polere vekk den utvendige AR-coatingen. Jeg har ikke fått hentet den ennå, men de sier per tlf at poleringen ikke ble bra, da glasset ser litt tåkete ut. Er ikke polering av AR-coatingen egentlig en ganske "enkel" jobb for en urmaker? Er det noen andre her som har fått polert bort AR-coatingen på Sinnen og som har noen tips?

Ifølge Jacobsen så er alternativet å sende den ned til Sinn i Tyskland for å bytte glasset til et uten ytre coating, da de får ikke lov å gjøre denne jobben selv. Syns dette høres litt rart ut, lar ikke Sinn ADene sine gjøre så enkle oppgaver en gang?
 
Det er så og si komplett umulig å polere vekk Sinn sin coating. Jeg måtte sende min U1 ned til fabrikken i Tyskland for å bytte glasset. Tro dette kostet under tusenlappen om jeg ikke husker feil.
 
Har hatt U1en min inne hos Jacobsen nå for å polere vekk den utvendige AR-coatingen. Jeg har ikke fått hentet den ennå, men de sier per tlf at poleringen ikke ble bra, da glasset ser litt tåkete ut. Er ikke polering av AR-coatingen egentlig en ganske "enkel" jobb for en urmaker? Er det noen andre her som har fått polert bort AR-coatingen på Sinnen og som har noen tips?

Ifølge Jacobsen så er alternativet å sende den ned til Sinn i Tyskland for å bytte glasset til et uten ytre coating, da de får ikke lov å gjøre denne jobben selv. Syns dette høres litt rart ut, lar ikke Sinn ADene sine gjøre så enkle oppgaver en gang?

Har lest mange ganger om bruk av diamantpasta for å få den AR vekk. Det ser ut til å funke som bare det...
Det er nok mulig å få perfekt resultat, hjem i din stue med riktig metode i følge mange.
Men en vanlig polering pasta kan bli for myk og forlatte en del tåke der...
Du må undersøke på internet: Fins mye om det faktisk. Og spør din urmaker om hva han har gjort egentlig;)
 
En fordel med å sende til Tyskland for bytte av glass er at du kan be om et kurvet U2-glass :)
 
Det er så og si komplett umulig å polere vekk Sinn sin coating. Jeg måtte sende min U1 ned til fabrikken i Tyskland for å bytte glasset. Tro dette kostet under tusenlappen om jeg ikke husker feil.

Ja, det ser ut til at det er det som blir løsningen her og. Vet at den sitter som bare f..., men trodde at AD skulle klare å få den bort uten store problemer. Litt irriterende å måtte sende den ned til Tyskland da de har hatt den godt over en måned allerede:(

Har lest mange ganger om bruk av diamantpasta for å få den AR vekk. Det ser ut til å funke som bare det...
Det er nok mulig å få perfekt resultat, hjem i din stue med riktig metode i følge mange.
Men en vanlig polering pasta kan bli for myk og forlatte en del tåke der...
Du må undersøke på internet: Fins mye om det faktisk. Og spør din urmaker om hva han har gjort egentlig;)

Ja, tror ikke de har brukt diamantpasta, men sikkert vanlig poleringspasta (uten at jeg er sikkert) :p
 
Litt sent ute, men jeg har gått glipp av noen poster som ble publisert mens jeg var på ferie. :)
Valget falt altså på en U1, etter at jeg hadde grublet over at jeg egentlig likte mange av Sinns modeller. Det som avgjorde valget for meg var nok at denne modellen har morsomme tekniske spesifikasjoner og et (i mine øyne) unikt design og uttrykk. Jeg liker den matte finishen på kassen med rød kontrast på de firkantede viserne. Jeg liker ubåtstålet i kassen, Tegiment-herding på bezelen og 1.000 meter ratingen. Jeg har aldri følt meg tryggere på å kunne vaske opp kopper og kar etter middagen, uten at armbåndsuret drukner i oppvaskvannet. Det hender at jeg svømmer også, men jeg dykker nok aldri dypere enn 2 meter på mine svømmeturer. Godt å vite at jeg har 998 meter å gå på før min U1 kanskje gir etter for trykket. Jeg er altså ikke en person som vil ha dykkerur for å dykke, jeg vil bare ha et dykkerur fordi jeg liker det.

@Palma - du skriver veldig bra, og det er morsomt å lese at grunnene dine for å kjøpe U1, var omtrent de samme jeg hadde da jeg endte opp med min. :) I mine øyne er U1 den mest ikoniske (og ikke nødvendigvis den peneste) klokken i Sinns sortiment.

Har heller ikke funnet rett farge på NATO, ønsker svart, hvit og gul men det finner jeg ikke her eller på andre nettbutikker. Kanskje du vet om noen som lager reimer på bestilling?

@Olemt - du tar veldig fine bilder. Spesielt bildene av UX'en var flotte. Ang. reim, så vet jeg at Nato Strap Co. tidligere har laget reimer basert på etterspørsel fra kunder. De vil ikke lage en reim spesielt til deg, men det kan være at de tenner på ideen din, og setter en svart/hvit/gul reim i produksjon.
 
Redigert av en moderator:
@Pippen, @Hammerfjord Jeg tok av bezel og forsøkte med ulike graderinger av diamantpasta også..ingenting biter på denne coatingen.

AR coating på U1= 1800 Vickers
Safirglass= 2000 Vickers
Diamant= 10000 Vickers
Tar jeg feil der?

Det fins nok mange som har polert sin oppskrappet safirglass med diamantpasta.
Jeg gir ingen link fordi noen folk skal kanskje komme og si "...Du...Du må ikke tror alt som er på internett...La meg gi deg en krasjkurs i internet kommunikasjon da skal du ikke dritte deg ut...":rolleyes:
 
Redigert av en moderator:
Litt sent ute, men jeg har gått glipp av noen poster som ble publisert mens jeg var på ferie. :)


@Palma - du skriver veldig bra, og det er morsomt å lese at grunnene dine for å kjøpe U1, var omtrent de samme jeg hadde da jeg endte opp med min. :) I mine øyne er U1 den mest ikoniske (og ikke nødvendigvis den peneste) klokken i Sinns sortiment.



@Olemt - du tar veldig fine bilder. Spesielt bildene av UX'en var flotte. Ang. reim, så vet jeg at Nato Strap Co. tidligere har laget reimer basert på etterspørsel fra kunder. De vil ikke lage en reim spesielt til deg, men det kan være at de tenner på ideen din, og setter en svart/hvit/gul reim i produksjon.

Tusen takk for det!!
 
Redigert av en moderator:
Etter unboxingen til @Fitzgerald har jeg blitt helt hekta på Sinn. I utgangspunktet kikket jeg på den samme som han har kjøpt,104 st sa. Men nå har jeg blitt hektet på 857 UTC TESTAF LH Cargo:

watch_chasyi_Sinn_857_UTC_TESTAF_LH_Cargo_1.jpg


Jeg digger GMT-flyet og hele Lufthansa-pakken, men hvordan ser dere for dere at verdien på en slik branded klokke vil holde seg sammenlignet med en vanlig 857 UTC (testaf eller ikke)? Og blir den litt rar uten 6-tallet?

IMG_0655-3-800x533.jpg


Jeg liker godt U1 også, men er litt skeptisk til Selita. 857 UTC har fremdeles ETA-verk.

Todda
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: Trifide
Jeg digger GMT-flyet og hele Lufthansa-pakken, men hvordan ser dere for dere at verdien på en slik branded klokke vil holde seg sammenlignet med en vanlig 857 UTC (testaf eller ikke)?

Sinn er såpass "billige" at jeg tror at bruktprisen på denne og en vanlig 857 blir omtrent den samme.

Og blir den litt rar uten 6-tallet?

Ja. :)


Jeg liker godt U1 også, men er litt skeptisk til Selita. 857 UTC har fremdeles ETA-verk.

Kjøp en brukt U1. Halve prisen, og da får du også ETA-verk. De er så solid bygget at selv etter flere års bruk, så ser de fleste ny ut uansett. Har hatt min i tre år nå, og det er ikke en ripe på den. (Nå er min med hel-tegimentert kasse, men selv en med vanlig kasse er rimelig ripesikker).
 
@Todda "Jeg digger GMT-flyet og hele Lufthansa-pakken, men hvordan ser dere for dere at verdien på en slik branded klokke vil holde seg sammenlignet med en vanlig 857 UTC (testaf eller ikke)?"
Den mer spesielle varianten med "GMT-flyet og hele Lufthansa-pakken" vil vel bli mer ettertraktet i bruktmarkedet enn en standard 857, om ikke annet så fordi det finnes flere til salgs av andre 857er.

"Og blir den litt rar uten 6-tallet?"
Jeg ville nok valgt en modell med 6-tallet fordi jeg liker symmetrien på skiven.

"Jeg liker godt U1 også, men er litt skeptisk til Selita."
Nå har det seg slik at jeg har en U1 med Sellita-verk, så jeg er åpenbart inhabil...



...Men jeg kan jo fortelle hvorfor jeg kom frem til at jeg ville kjøpe en U1 med Sellita-verk. Jeg kan begynne med å si at dersom du har lyst på en brukt U1 med ETA-verk, så gå for det. Uansett hvilket verk som sitter i den, så er U1 en fantastisk klokke som gir mye eierglede. Som runes skriver i tråden her, så er kassa utrolig motstandsdyktig mot riper. Alle klokker plukker opp noen bruksmerker før eller siden. Man kommer borti en dørkarm eller noe sånt, og vips blir det et lite merke. Men min U1 (som jeg har hatt 1 år) har ingen slike riper/merker. Min klokke har forresten ikke Tegiment på kassa. Sinn opplyser at stålet i U1 er 155% hardere enn 316-stål. Dessuten har U1-stålet en strekkfasthet (duktilitet) som gjør det mer motstandsdyktig mot riper. Jeg kan bare bekrefte at sammenlignet med mine andre klokker så er U1 mer slitesterk rett og slett.

Når det gjelder Sellita; de startet sin virksomhet i 1950 og er således ikke en av de mange aktørene (mer eller mindre seriøse) som har dukket opp de siste 10-20 årene etter at netthandel med klokker blomstret opp. Sellita begynte å produsere egne verk i 2003, etter å ha vært underleverandør til ETA. Sellita-verkene er tilnærmet identiske med kjente ETA-verk. For eksempel er Sellita-verket SW-200-1 i min U1 visstnok identisk med ETA 2824-2 som Sinn brukte i U1 frem til 2013. Grunnen til likheten er altså at Sellita har tilgang på spesifikasjoner og verktøy til å lage ETA-verk. Er dette kopiering? Ja. Er det noe negativt med det? Nja... det er vel rom for ulike meninger. Men ETA 2824 er jo en anerkjent konstruksjon, så det kan vel ikke være negativt for kvaliteten. Det er (visstnok) ikke ulovlig å "kopiere" ETA, fordi patentbeskyttelsen på ETA 2824-2 er tidsbegrenset og har løpt ut.

På samme måte som ETA laget flere versjoner av 2824, så produserer Sellita 3 versjoner av SW-200-1. I tillegg kan verket leveres med Chronometer-sertifisering, men det får du bare på spesialbestilling fra Sinn. Sinn sier at U1 benytter den beste versjonen: "top grade"-versjonen av SW-200-1 (som ikke er Chronometer-sertifisert). Det innebærer at enkelte deler er av høyere kvalitet enn i de 2 enklere versjonene av verket, og produsenten lover at verket går mer presist. Det er blant annet testet i 5 ulike posisjoner for å gå innenfor et gjennomsnittlig avvik på +/- 4 sekunder per døgn. Standard-versjonen av det samme verket har et større spillerom for avvik. Min erfaring med min egen U1 er at den går helt stabilt, og jeg har målt den til +3 sekunder per døgn på armen.

Hvorfor har så Sinn valgt å bytte fra ETA til Sellita? Det vet jeg ikke, men det har kanskje noe å gjøre med at ETA vil begrense salget av sine verk/deler til andre aktører i klokkebransjen. Det blir da vanskelig for andre enn Swatch Group (som eier ETA) å få tak i ETA-verk og deler etter hvert.

På bakgrunn av dette endte jeg opp med Sellita-verk i min klokke, og jeg har ikke angret på det.
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: Trifide og Phenix
Takk for et grundig svar, @Palma !

Jeg har tenkt mye frem og tilbake. Ideelt sett ville jeg hatt den vanlige 857 UTC-skiva, men resten av Lufthansa-pakken. Men det ville de ikke høre snakk om i Frankfurt, gitt.


Uansett: Jeg har en bestillingen på gang hos Sinn...

Todda
 
Redigert av en moderator:
Har hatt U1en min inne hos Jacobsen nå for å polere vekk den utvendige AR-coatingen. Jeg har ikke fått hentet den ennå, men de sier per tlf at poleringen ikke ble bra, da glasset ser litt tåkete ut. Er ikke polering av AR-coatingen egentlig en ganske "enkel" jobb for en urmaker? Er det noen andre her som har fått polert bort AR-coatingen på Sinnen og som har noen tips?

Ifølge Jacobsen så er alternativet å sende den ned til Sinn i Tyskland for å bytte glasset til et uten ytre coating, da de får ikke lov å gjøre denne jobben selv. Syns dette høres litt rart ut, lar ikke Sinn ADene sine gjøre så enkle oppgaver en gang?

Har lest mange ganger om bruk av diamantpasta for å få den AR vekk. Det ser ut til å funke som bare det...
Det er nok mulig å få perfekt resultat, hjem i din stue med riktig metode i følge mange.
Men en vanlig polering pasta kan bli for myk og forlatte en del tåke der...
Du må undersøke på internet: Fins mye om det faktisk. Og spør din urmaker om hva han har gjort egentlig;)

Tenkte jeg skulle gi en liten oppdatering på dette. Har da snakket med urmaker Jacobsen igjen, som nå har prøvd tre forskjellige poleringspastaer, inkludert diamantpasta @Hammerfjord, og han var ikke fornøyd med resultatet og den må nå sendes til Tyskland for bytte av glass.
Jeg har ikke sett klokka personlig etter at han hadde prøvd diamantpastaen, men så den etter at han hadde prøvd vanlig poleringspasta, og det så ikke bra ut.
Så det ser ut til at du hadde helt rett @Auto, ingen ting biter på U1:mrgreen:

Ergelig å måtte vente i nesten 2mnder til på å få tilbake klokka da... :(
 
Redigert av en moderator:
Var dette jeg fryktet @Pippen, du slipper iallefall å sende den ned selv :) Bare det er et prosjekt i seg selv med alle papirene som skal fylles ut. Håper du får klokka raskt tilbake! Tror det tok ca. 6 uker da jeg sendte inn min U1.
 
Redigert av en moderator:
Var dette jeg fryktet @Pippen, du slipper iallefall å sende den ned selv :) Bare det er et prosjekt i seg selv med alle papirene som skal fylles ut. Håper du får klokka raskt tilbake! Tror det tok ca. 6 uker da jeg sendte inn min U1.

Ja, får se det på den lyse siden...
6 uker er ikke så ille, men Jacobsen har hatt den i 2mnder allerede, så syns nesten 4mnder er litt ille for en liten fillejobb:(
 
Redigert av en moderator:
Fin tråd Sponon! Jeg er selv en stor fan av Sinn og har nå min andre Sinn U1. Denne gang SDR versjonen. Den har vært en tur til Frankfurt for bytte av glass ++. Tok tre mnd (!), så var et hyggelig gjensyn da jeg hentet den hos UPS idag :)

5afc733d.jpg

Edit: @Pippen 3mnd var det visst...
 
Redigert av en moderator: