Ettersom du titulerer deg med "urmaker", kan du fortelle meg når du tok fagbrev og hvor du gikk i lære?
Hei
@Kjell_J
Aller først: Velkommen til Tidssonen. Det er et sted der man kan få svar på det meste om klokker og ur hvis man stiller spørsmålet på riktig måte.
Urmaker er meg bekjent ikke en beskyttet tittel. Det kan altså hvem som helst kalle seg. Så vidt jeg husker, kan også en urmaker/smykke-kjede være offisielt medlem av Norsk Urmakerforbund så lenge de har
en urmaker jobbende i systemet.
Derfor må man være på vakt. Ellers risikerer man selvfølgelig at den som skal ta av lenka på din Rolex eller skifte batteri på din Quartz-Patek, knapt har sett en klokke på nært hold før.
Det er der det store internettet og Tidssonen kommer inn som en resurs. Hvis det finnes et sted som maltrakterer dine urverk, så varer det ikke lenge før alle her inne vet om det og retter en advarende pekefinger til andre som kommer forbi. Og på samme tid: Hvis noen finner en urmaker de kan stole på, som vet sine begrensninger, er entusiastisk og alltid ordner opp. En som alltid er klar for en klokke-prat og leverer på tiden. Ja, da vil den personen bli anbefalt her inne. Samme hva som står på CV'n og samme hva slags bakgrunn den personen har.
Jeg vet ikke hva slags fagbrev
@Arcticboy har å skilte med, eller hvor han fikk erfaringen han helt tydelig for alle som har besøkt butikken hans skjønner at han har fått, men jeg vet at det er mangel på urmakere her i landet, og jeg vet at jeg ikke ville nølt med å levert noen av mine ur oppe på Bjølsen.