Service/reparasjon på eldre kronografer?

Medlem
22. jan. 2015
Innlegg
116
Sted
Asker
Har noen eldere chronografer (Baume&Mercier/Eterna/AeroCompax) som trenger overhaling/reparasjon. Har noen kjennskap til urmakere som kan fikse dette?
 
3 stk. chronographer tilbake fra service hos Sutterud /Solvold

Litt dårlig mobilbilde på gammel annonse for Universal Geneve Compaxer
image_zps5b618335.jpg


Eterna med Valjoux22
Baume&Mercier med Landeron 48
Universal Aero-Compax Cal.287
 
Eldre vintage Universal kronografer er av det flotteste man kan få tak i. Den Aero Compaxen var fin. Har en maken Eterna med hvit skive :)
 
Ettersom du titulerer deg med "urmaker", kan du fortelle meg når du tok fagbrev og hvor du gikk i lære?

Hei @Kjell_J

Aller først: Velkommen til Tidssonen. Det er et sted der man kan få svar på det meste om klokker og ur hvis man stiller spørsmålet på riktig måte.

Urmaker er meg bekjent ikke en beskyttet tittel. Det kan altså hvem som helst kalle seg. Så vidt jeg husker, kan også en urmaker/smykke-kjede være offisielt medlem av Norsk Urmakerforbund så lenge de har en urmaker jobbende i systemet.

Derfor må man være på vakt. Ellers risikerer man selvfølgelig at den som skal ta av lenka på din Rolex eller skifte batteri på din Quartz-Patek, knapt har sett en klokke på nært hold før.

Det er der det store internettet og Tidssonen kommer inn som en resurs. Hvis det finnes et sted som maltrakterer dine urverk, så varer det ikke lenge før alle her inne vet om det og retter en advarende pekefinger til andre som kommer forbi. Og på samme tid: Hvis noen finner en urmaker de kan stole på, som vet sine begrensninger, er entusiastisk og alltid ordner opp. En som alltid er klar for en klokke-prat og leverer på tiden. Ja, da vil den personen bli anbefalt her inne. Samme hva som står på CV'n og samme hva slags bakgrunn den personen har.

Jeg vet ikke hva slags fagbrev @Arcticboy har å skilte med, eller hvor han fikk erfaringen han helt tydelig for alle som har besøkt butikken hans skjønner at han har fått, men jeg vet at det er mangel på urmakere her i landet, og jeg vet at jeg ikke ville nølt med å levert noen av mine ur oppe på Bjølsen.
 
Redigert av en moderator:
Kan trygt anbefale @Arcticboy, han kan skru og har i tillegg lidenskap for yrket, kan desverre ikke si det samme om en god del Urmakere jeg har benyttet de siste 30-40 årene.
 
Redigert av en moderator:
La oss holde dette saklig.

Jeg vil tro ArcticBoy sine meritter og skussmål taler for seg selv, og det er ingen grunn til å gjøre dette til kommentarfeltet i en VG-artikkel.
 
Kjell Jørgensen? Hvis, så synd med denne introen, han har sikker mye bra info å komme med etter å ha skrevet om klokker i mange år.

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Klokkeklar-pa-nettet-2292599.html
 
Redigert:
Nødvendigvis ikke rasshøl, velkommen skal du være :)
Har du spurt Sutterud via e-mail eller telefon, uten å få svar?

Jeg har aldri brukt Sutterud for overhaling/reparasjon, kun til å vertifisere. Veldig hyggelig fyr, både han og kollegaen som satt å skrudde ur.
Slike koselige, åpne, entusiastiske og personlige sjapper bør lovprises. Det er alfor mange "urmakere" i Norge som må sende ur til utlandet for rep, til og med AD's. Synd!
 
Redigert:
Joda, det er meg, artikler i På Sekundet, Watchnews, forfatter av boka Klokka og Tiden, foredragsholder for Norges Urmakerforbund og Fagurmakerne Norge, laget urverk sammen med Paul Gerber - og nå erklært rasshøl på Tidssonen.

Men spørsmålet om Sutterud er utdannet urmaker forblir ubesvart. Ut fra de panegyriske reaksjonene her, antar jeg at han ikke er urmaker med svennebrev.

Mine panegyriske reaksjoner er kun et resultat av førstehånds møter mellom meg, Sutterud og mine ur. Jeg har hatt møter med urmakere som jeg vet har hatt svennebrev som ikke har vært like hyggelig.

Så ikke la mitt skryt lede deg til konklusjonen omkring Sutteruds utdanning - som jeg sa, så aner jeg ingenting om hans bakgrunn. Og jeg føler dette ikke er like interessant som jeg sikkert burde gjøre, all den tid jeg overlater klokkene mine i hans varetekt.

Samtidig så føles ditt første innlegg som det kom fra midt i en diskusjon som jeg ikke har vært med på starten av, og den synes jeg virkelig er interessant. I skrift er nyansene vanskelig, så ikke ta dette feil, men hvorfor velger en mann med din bakgrunn og dine kunnskaper og starte karrieren på Tidssonen med det innlegget du gjør - rettet mot en mann som jeg neppe tror du kan ha møtt, og som jeg ikke skjønner annet enn at du må ha veldig mye til felles med?

Som sagt så synes jeg at jeg aner konturene av en diskusjon som det kanskje er viktig å ta og som kan være interessant, uten at det nødvendigvis knyttes opp til enkeltnavn.

Også ville jeg gjerne hørt mer om både Paul Gerber og andre erfaringer fra Sveits.
 
Redigert:
Ettersom du titulerer deg med "urmaker", kan du fortelle meg når du tok fagbrev og hvor du gikk i lære?

Jeg er selvlært urmaker. Jeg har gått en rekke kurs, nettbasert via TimeZone i USA, og her hjemme sammen med flere andre urmakere. Jeg har eksamen i faget og er i ferd med å forberede svenneprøven. Det er litt usikkert når jeg kan ta den, for jeg har fullt opp med reparasjoner og andre oppdrag i verkstedet mitt på Bjølsen. Her har jeg drevet i snart to år i samarbeid med fire fem urmakere i alderen 25-80.
Som lydingeniør med interesse for mekanikk var det en grei omstilling til urmakerfaget. Detaljene er litt mindre, men prinsippene er de samme. I tillegg har jeg en stor innsikt i måte urverk måles på, da dette foregår med lyd. Jeg analyserer klokkene med en pc, og får langt mer informasjon enn konvensjonelle måleapparater som er standard i bransjen. Her på Bjølsen prduserer vi nå Radium Instruments klokker, og det vi er i dialog med nye mikroprodusenter om produksjon. Jeg samarbeider med Brathwait som teknisk konsulent. I tillegg representerer vi Askania og Vulcain, begge alene i landet.

Tittelen urmaker er ikke beskyttet i Norge. Jeg er ydmyk overfor faget og gleder meg til å få svennebrevet på veggen, selv om det ikke betyr så mye nå om dagen, med tanke på nivået utdannelsen har hatt de siste årene.
 
Og ettersom ingen liker rasshøl, skal dere slippe å høre mer fra meg,

Håper virkelig ikke at dette var det siste vi hørte fra deg Kjell, jeg vet at du kan bidra med mye kunnskap her inne.

Hilsen en rettmessig innehaver av det omtalte svennebrev, men som ydmykt må erkjenne at både @Arcticboy og @Greg her på sonen, har en relativt sett større rett enn meg selv, til å titulere seg som "urmakere".
 
Redigert av en moderator: