Service/reparasjon på eldre kronografer?

Jeg synes det er uheldig at "nye" på tidssonen, uten at Kjell er sånn sett er ny, skal få en sånn intro! Samtidig må enhver kunne ta selvkritikk dersom ting kanskje kommer uheldig ut. Articboy er hel ved, ingen tvil om det. Jeg er en av de som setter engasjement over papirer i mange tilfeller.. La oss håpe at siste ord er sagt i denne uheldige saken. Jeg vil gjerne ønske @Kjell_J hjertelig velkommen inn på TS!! Jeg håper du kan tilføre oss kunnskap, lidenskap og kjøp/salg av klokker i vår felles interesse. AMEN
 
Redigert av en moderator:
Hilsen en rettmessig innehaver av det omtalte svennebrev, men som ydmykt må erkjenne at både Arcticboy og Greg her på sonen, har en relativt sett større rett enn meg selv, til å titulere seg som "urmakere".

Det er ikke alltid at formelle papirer gjenspeiler engasjement eller kompetanse. Jeg har for eksempel truckførerbevis. Ville ikke visst opp/ned på en truck om det stod om livet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Hei @Kjell_J!
Velkommen hit, og takk for sist!
Vi har jo hatt mange trivelige klokkeprater.

:cool:
 
Redigert av en moderator:
Jeg synes det er uheldig at "nye" på tidssonen, uten at Kjell er sånn sett er ny, skal få en sånn intro! Samtidig må enhver kunne ta selvkritikk dersom ting kanskje kommer uheldig ut. Articboy er hel ved, ingen tvil om det. Jeg er en av de som setter engasjement over papirer i mange tilfeller.. La oss håpe at siste ord er sagt i denne uheldige saken. Jeg vil gjerne ønske @Kjell_J hjertelig velkommen inn på TS!! Jeg håper du kan tilføre oss kunnskap, lidenskap og kjøp/salg av klokker i vår felles interesse. AMEN

Støttes @Kjell_J velkommen!
 
Redigert av en moderator:
Nei, skulle du ha sett...

Kjell Jørgensen på tidssonen! Det var på tide. Og for en grinebiter-intro! :D

Det som eventuelt mangles ift nett-etikette, tas igjen på kunnskapsfronten. Jeg vil spesielt få trekke frem "Klokka og tiden" den første klokkeboka jeg leste etter å ha fått den av Jon Lindstrøm. Han var forøvrig den første urmakeren jeg stolte på etter at en kar med svennebrev hos Alf Lie hadde brukt Tippex og tannbørste til å re-luminere en av mine første vintage-prosjekter.

YxaswNz.jpg


"Klokka og tiden" er en beskjeden liten sak, men tar så til de grader igjen på innholdet. Man får en innføring i (det bærbare) urets historie helt tilbake til John Harrison, som forøvrig var snekker, via Breguet og helt frem til en av de største i mine øyne, George Daniels. Kapittelet om den koaksiale gangen og Omega er en inner-tier for en Omega-fan som meg. Videre skriver han veldig bra om Valjoux. Det er forøvrig Jørgensen sin feil at jeg har dette opphenget i Valjoux, og da spesielt Valjoux 72.

Det jeg liker spesielt godt med boka er hvordan de tekniske beskrivelsene av urverkene settes i en historisk kontekst. Det betyr at for en heller teknisk ukyndig person som meg er det fortsatt interessant å lese, og jeg liker spesielt historiene som viser hvor lite det sveitsiske ur-miljøet egentlig var på 50- og 60-tallet, med eksempelvis brødrene Schild som etablerte de største ebauche-selskapene på den tiden, hhv. ETA og AS.

Selv om han skriver om Rolex, er det også andre merker som får bra og fortjent oppmerksomhet. Her kan bl.a. Vulcain, Minerva og Girard-Perregaux nevnes. Her burde en del Rolex-fundamentalister på sonen kjenne sin besøkelsestid. :) Portrettet av Paul Gerber er også veldig bra, og er vel det kapittelet som står stødigst sånn fra et journalistisk ståsted.

Avslutningen som er en meningsytring står fjellstøtt, og konkluderer med at "alt var bedre før" (selvsagt). Stikkordet er stålkvalitet, ny-klokkefolk. ;) Etter å ha lest dette kapittelet er det bare å bla tilbake til kapitlet om George Daniels og den ko-aksiale gangen.

Skuffelser? Tja. Kapittelet om Constellation er ikke all verdens. Men nå er jeg rimelig inhabil og ikke minst kravstor når det kommer til Omega.

Alt i alt en fantastisk bok som jeg har lest ganske mange ganger nå. Velkommen @Kjell_J!
 
Redigert av en moderator:
Høres ut som alle misforståelser er forklart og alle som har lest hele tråden bør nok være i stand til å tilgi deg det som kunne oppfattes som en litt krass intro @Kjell_J :)

Ser frem til å høre mer fra deg da vi unge klokkeinteresserte har mye å lære fra erfarne fjellfolk :)
 
Redigert av en moderator:
Takk skal du ha - dette var hyggelig for en gammel mann!

Kanskje mitt spørsmål til Sutterud kom litt feil ut - i alle fall, meningen var ikke konfronterende ment - jeg kjenner (og har samarbeidet med) de fleste urmakere på østlandet - urmaker Sutterud var for meg et helt ubeskrevet blad - derfor ville jeg gjerne vite hvem han var - og jeg har med interesse lest om både Radium Norge og Sabotør-klokkene.

Når det gjelder Omega Constellation er det godt observert at den artikkelen fra Watchnews var et hastverksarbeid - men så har jeg aldri vært noen stor Omega-fan bortsett fra (gamle) Speedmaster og 30mm T2 - som er noe av det beste som er laget!!!

Så hvis jeg ikke ikke er et (bergensk) rævhål allikevel, kan jeg kanskje få bidra med noe?

Men som sagt, det gleder en gammel mann som har slitt stolen noen timer i urmakerbenken (uten å ta fagbrev) - og følt gleden av å se et sett med deler komme til liv - å få en slik positiv mottakelse etter en skjev start.

Jeg kan dele med dere et foredrag jeg skal ha for verdivurderingskurset om klassiske kronografverk - etter at foredraget er holdt om to uker.

Og så kan dere få noen bilder og litt tekst fra mine erfaringer i verkstedet hos Paul Gerber, hvis det er av interesse - selv om en post ovenfor lenker til det samme (men uten bilder)?


Dette høres spennende ut Kjell, del gjerne.
Gleder meg til å høre om klassiske kronografverk å ikke minst Paul Gerber stoff og bilder.

Velkommen til Tidssonen
 
Henger meg på og ønsker deg velkommen @Kjell_J
Ser ut som du er en kilde vi kan øse av for og vanne underskogen. Dog må du la litt lys slippe igjennom slik at vi også kan vokse oss store og sterke ;)

Underlig og se hvor sterkt språkbruk som armeres og eskalerer når ting kommer litt skjevt ut:confused:
Velger og tro at din hensikt var av nobel karakter.

Litt humor for og løse opp spenningen skader vel ikke.

Vi følger deg.....Men ikke som hodeløse høns :)

kyllinghar-bredde1_zps6yoiqjya.jpg
[/URL][/IMG]


Mvh
Phenix
 
Redigert av en moderator: