Ser etter ny automatisk klokke

Alt for mye å velge i.
Sikler litt på noe sånt:
Personlig, vil jeg ikke ha noen klokke med en Powermatic.
Urmakeren min sa meg at det var et skritt tilbake.
Les godt der.

Plastikk deler?
Bør en velge noe slikt istedenfor?

Er ikke ETA bra greier?
Har jo allerede ei klokke fra swatch konsernet.Kanskje kjøpe noe annet

Ser seiko har mye flott også.
Solar gps.om en skal ha el drift.
Ellers synes jeg pressge er en fin serie

Plastikk deler?
Bør en velge noe slikt istedenfor?

Er ikke ETA bra greier?
Har jo allerede ei klokke fra swatch konsernet.Kanskje kjøpe noe annet

Ser seiko har mye flott også.
Solar gps.om en skal ha el drift.
Ellers synes jeg pressge er en fin serie

Angående Powermatic 80 urverket.

De fleste varemerkene som er under Swatch Group finner seg med å få det Powermatic urverket inni seg.
Swatch Group har vært tåkete angående urverket som de først og fremst promotert med større 80 timer gangreserve og silikon balansefjær.

80 timer ble oppnådd med littegrann større hovedfjær(det er nevnt i videoen) og lavere vibrasjoner/time på balansehjulet(det er ikke nevnt), altså fra 28800(8/sekund) til 21600(6/sekund) som sparer 7200 vibrasjoner/time på hovedfjær husets reserve, sammenlignet med det 2824-2.
Det betyr også at sekundviseren hakker littegrann mer, når man ser nøye på den(fra 8 til 6 bevegelser/sekund).
Over dette har de tatt vekk regulatoren og balansehjulet er regulerte hos Swatch med laser, noe som gjør det vanskelig å jobbe på og regulere etter en service som skjer utenfor Swatch.
Det handler om å fremme et monopol på service.
De har også inkludert plastdeler(tydeligvis ikke i de top utgavene), noe som stammer fra System51 urverket fra Swatch(et bruk&kast urverk).
De har inkludert balansefjær i silikon (bare på utgavene som bærer Si på balanseholderen, og blir derfra anti magnetisk).
"Si" vises ikke på balanseholderen i Sideral S og DS Action sitt urverk.
Så det er sagt og noe folk burde se etter.
T145.407.97.057.01_back_product.png

Politikken Swatch Group driver med, har orientert seg mot service monopol og bruk&kast filosofi.
Jeg vet at disse urverk kommer oftere på service enn de 2824-2 utgavene.
Plastdeler er ikke der for å forbedre service intervaller.
2824-2 er solid og pålitelig MEN har også svakheter (messing hjuler mot stål hjuler) som kunne bli forbedret.
Disse ulempene ble ikke forbedret i Powermatic 80.
Swatch Group har ikke forbedret Eterna/ETA teknologien i sine "billige klokker" : det er en gimmick.
Alle er varslet nå, og lykke til.

Redigert:
takk for nyttig info. Ser f.eks Tudor har mye pent fra 20.000 og oppover.
bør kanskje droppe swatch konsertnet å heller se litt den veien...

takk for nyttig info. Ser f.eks Tudor har mye pent fra 20.000 og oppover.
bør kanskje droppe swatch konsertnet å heller se litt den veien...
Tudor driver også med urverk masseservice og urverk veksling mellom klokkene.

I prislisten du nevner, hadde jeg gått for en Damasko DK utgave, med Damasko sin egen versjon av det 2824-2 som inneholder alle forbedringer man kan forvente, inkludert Seiko sin Magic Lever transmisjon, stålhjul istedenfor messing på transmisjon, fullbrue på balansehjulet, dobbel keramisk kulelager etc.
Her også, får du forsterket Ubåt stål kasse og forbedret kronesystem inkludert.

werk-a26x_800x800~2.jpg

Hva med Selitta? Er de en produsent som er selvstendig og ikke innlempet i noe konsern?
Ser noen norske merker bruker de.victorinox etc… kommer jeg til å angre om jeg tar en victorinox med Selitta?

• Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
5-20000kr
Liker seiko sine med skinn rem..
Seiko automatic? Eller er japansk elektronikk så bra at enn heller kan gå for en Solar?

Hva med Selitta? Er de en produsent som er selvstendig og ikke innlempet i noe konsern?
Ser noen norske merker bruker de.victorinox etc… kommer jeg til å angre om jeg tar en victorinox med Selitta?
ETA patentene angående disse urverk er blitt fri og Selitta har produsert en del kloner.
Ikke noe galt med Selitta SW200 klonen fra 2824-2.
SW200 har 26 rubiner og 2824-2 ETA har 25.
Balansefjæren hos Selitta er annerledes og ifølge artikkelen, et hakk bedre.

• Liker
Reaksjoner: Raniets
5-20000kr
Liker seiko sine med skinn rem..
Seiko automatic? Eller er japansk elektronikk så bra at enn heller kan gå for en Solar?
Hva med Sinn?

Denne får du på både lenke og reim.

• Liker
Reaksjoner: El Gringo
ETA patentene angående disse urverk er blitt fri og Selitta har produsert en del kloner.
Ikke noe galt med Selitta SW200 klonen fra 2824-2.
SW200 har 26 rubiner og 2824-2 ETA har 25.
Balansefjæren hos Selitta er annerledes og ifølge artikkelen, et hakk bedre.
Kloner? Har de ikke laget tegningene selv?

SW200 sin ekstra rubin er på toppen av hovedfjærens hus.

Kloner? Har de ikke laget tegningene selv?
De har gjort en kopi etter tegninger som fins, eller målinger tatt på originalen, med moderne maskiner.
Det er vel mulig Swatch Group fortsetter å bruke de gamle 70 tallers maskiner eller metoder.
Kopiering...Det kan alle gjør.
Hovedutfordringen er hovedfjæren som akkumulerer kraften fra opptrekking(gjennom rotoren eller kroneskruing) og derfra balansefjæren som regulerer og fordeler kraften som skal til viserene.
Det handler om å produsere riktig legering for fjærene, som skal tåle (blant annet) temperaturforskjeller, stress, og som må komme tilbake til sin opprinnelig form etter mange sammentrekningen og ekspanderinger.
Det handler om gjevne distribusjon av trykk/kraft fra starten til enden av opptrekkingen.
Det avgjører nøyaktigheten og påliteligheten av urverket.
Det er noe kineserne har slittet med i mange år: riktig legering.
Derfor var de kinesiske urverkene ikke mer pålitelige etter noen få år. Fordi fjærene ble fortere slakke etter daglig stress.
Nå vet jeg ikke hvis de fikk det til.
Legering er en kunst.
Selitta fikk aldri problemer med dette, som de fleste selskaper som jobber med tyske og sveitsiske legerings smelteverke.

Denne liker jeg.noen norske forhandlere?
Det var to norske forhandlere før. Tror det skal være én igjen, men du kan bestille direkte fra Sinn. Det er veldig ryddig og greit. Norsk forhandler vil uansett anerkjenne garanti.

Det var to norske forhandlere før. Tror det skal være én igjen, men du kan bestille direkte fra Sinn. Det er veldig ryddig og greit. Norsk forhandler vil uansett anerkjenne garanti.
For ikke å glemme finn.no
Det ligger flere Sinn der nå.
Er vel Oslo ur og Care of Carl som er/var forhandlere.